Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:55

verootjoo schreef:
Resistance schreef:
Wat dacht je van de antroposofen? Is ook gewoon een sekte.


En anti-vaxxers := of bedoel je die daarmee


Pardon !!! Ik ben ook anti vaccinaties, alleen maar omdat ik door de jaren heen met meerdere ervaringen ondervonden heb dat vaccinaties 1 grote leugen zijn en de eigen weerstand van mijn dieren hoger blijkt dan de gekunstelde weerstand door vaccinaties.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:07

Citaat:
henny_w schreef:
En anti-vaxxers := of bedoel je die daarmee


Pardon !!! Ik ben ook anti vaccinaties, alleen maar omdat ik door de jaren heen met meerdere ervaringen ondervonden heb dat vaccinaties 1 grote leugen zijn en de eigen weerstand van mijn dieren hoger blijkt dan de gekunstelde weerstand door vaccinaties.

Dat mag ook best, maar dan mag je toch ook gewoon door anderen in het hokje antropocomplotgekkies geplaatst worden? Is verder niets mis mee hoor. Hoef je echt niet met meerdere uitroeptekens gepikeerd over te doen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:10

Nou ja, de anti-vaccinatie groep komt altijd maar met 1 website en lopen daar allemaal achteraan := En iedereen die dat niet doet heeft zich niet goed ingelezen en is niet kritisch en loopt zomaar de meute achterna.
Ik vind dat best een beetje sektarisch overkomen :o

[o]

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:16

Maar anti vax en antroposofisch is niet per definitie gelijk

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:16

verootjoo schreef:
Nou ja, de anti-vaccinatie groep komt altijd maar met 1 website en lopen daar allemaal achteraan := En iedereen die dat niet doet heeft zich niet goed ingelezen en is niet kritisch en loopt zomaar de meute achterna.
Ik vind dat best een beetje sektarisch overkomen :o


Precies en dan komen ze ook met grafieken aan zetten die totaal de plank misslaan. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:27

Quir schreef:
verootjoo schreef:
Nou ja, de anti-vaccinatie groep komt altijd maar met 1 website en lopen daar allemaal achteraan := En iedereen die dat niet doet heeft zich niet goed ingelezen en is niet kritisch en loopt zomaar de meute achterna.
Ik vind dat best een beetje sektarisch overkomen :o


Precies en dan komen ze ook met grafieken aan zetten die totaal de plank misslaan. :=



Inderdaad. Ik vind het gewoonweg arrogant dat sommige mensen het door hun "kritische kijk" beter denken te weten dan mensen die er járenlang voor gestudeerd hebben, er onderzoek voor hebben gedaan en eraan hebben gewerkt.


Ik denk bij antivaxers vaak: wat nou als je kind polio krijgt en op den duur, zwaar gehandicapt naar je toestapt van: "waarom hebben jullie me vroeger niet ingeënt?" Wat is het antwoord dan?

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:30

Maak hier alsjeblieft geen anti vaxx topic van.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:31

Anti-vaxxers zijn idd wel een beetje sektarisch - ze hebben een ander wereldbeeld en willen de wereld verbeteren met incorrecte informatie. Er zijn ook wel wat 'leiders' die blind worden gevolgd. En de bekeerdrang is er ook. Enige wat nog mist is de dwang en het geld afgeven (wat voor mij echt wel een criterium voor sekte is - over het algemeen wordt er maar 1 iemand beter van, en dat is die charismatische leider)

Voor de liefhebbers die niet weten hoe vaccineren werkt:

https://www.dutchsocietyimmunology.nl/u ... i_2014.pdf
en
https://drive.google.com/file/d/11a0S86 ... IKmfd/view

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:48

Grappig dat iedereen hier een andere definitie heeft van het woord sekte.

Zo slaat een discussie ook nergens op over welk geloof wel of niet een sekte is (of groepen).

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:58

sharon488 schreef:
Grappig dat iedereen hier een andere definitie heeft van het woord sekte.

Zo slaat een discussie ook nergens op over welk geloof wel of niet een sekte is (of groepen).

Ik vind dat voor-of tegenstanders van vaccineren niet een sekte zijn,want dit is eerder iets medisch.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:40

anjali schreef:
sharon488 schreef:
Grappig dat iedereen hier een andere definitie heeft van het woord sekte.

Zo slaat een discussie ook nergens op over welk geloof wel of niet een sekte is (of groepen).

Ik vind dat voor-of tegenstanders van vaccineren niet een sekte zijn,want dit is eerder iets medisch.


Ik heb het niet over dat onderwerp. Maar over het algemeen. En daar ben ik het met je eens, dat slaat inderdaad niet op een sekte.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:07

Bizar hoe snel een topic een hele andere kant op draait zeg..

Karaat_the_newforest op Instagram

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:18

Wendy schreef:
RiverHunter schreef:
Jehovah's getuigen vallen niet onder een sekte hoor mensen. Ze volgen niet een persoon maar hun god en een sekte is een groep mensen die van een geloof zijn weggegaan met hun eigen ideën, jehovahs getuigen
zijn begonnen als bijbelonderzoekers en zo is hun geloof ontstaan

En wie bepaalt dan wat die God wil? juist ja.
En over die rotte appels: dat zijn er dan toch wel vrij veel als ik het zo hoor...

Ik ken zelf een paar heel prettige Jehova's, maar ook een aantal die flink sektarische trekken hebben helaas. Ik zou zeggen, doe waar wat aan. Is niet goed voor jullie beeldvorming.


Als ex Jehova getuigen kan ik toch wel zeggen dat de rotte appels ten opzichte van de prettige mensen echt niet veel is.

Er zal alleen niemand tegen zn collega's zegfen ik had van het weekend toch zo'n lieve Jehova getuigen aan de deur. Maar wel heb van het weekend weer zo'n Jehova weg gejaagd met mn hond hahaha. Zo is het nou eenmaal

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 07:55

Sorry, maar geen goed woord over voor dat geleur aan de deur. Ik bonjour ze direct weg. Vermeld er even bij dat ik tot de 144.000 uitverkorenen behoor en dat zij dus al te laat zijn.
Als ik ze tegenkom als normale mensen, dus in de bus, op het werk, of zoiets, dan behandel ik ze normaal en dan zie je als het goed is niet wat voor geloof ze aanhangen. Dan gaat het immers niet over evangeliseren, maar om gewone mensen.
Maar geleur aan mijn deur is sektarisch gedrag en dat hoeft van mij niet. Ben ze ook wel eens in de trein tegengekomen. Sorry, maar ik moet toevallig een heel belangrijk telefoontje plegen wat de hele treinreis duurt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:26

Ik snap dat jij er geen behoefte aan hebt germie en zo zijn er vele met jou. Wat ik probeer te zeggen is dat je het eens van de andere kant moet bekijken. Misschien snap je dan waarom ze het doen. Er zijn heeeeeel veel mensen die er wel op zitten te wachten. Die wel interesse hebben aan de deur. De mensen die geen interesse hebben of zelfs onbeschoft tegen ze zijn nemen ze voor lief. Zolang er veel mensen zijn die wel interesse hebben gaan ze voor die groep langs de deur.

Als de jg een sekte zou zijn dan zou een ieder die interesse toont er in gezogen worden.

Mensen kunnen vrij blijvend langs de zaal gaan zonder verplichtingen of gepush om terug te komen. Er zijn jg die al tientallen jaren alleen naar de zaal gaan en verder niks doen. Niet gedoopt, niet langs de deuren, leven hun leven zoals ze het willen icm zaal bezoeken.

Pas wanneer iemand het zelf wil ga je strenger het geloof in het is niet verplicht.

Het is naar mijn mening daarom dus ook geen sekte.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:37

Resistance schreef:
Ik heb in mijn familie mensen die van de antroposofie zijn. Is niks mis mee, maar je merkt aan alles dat die mensen zich meer voelen dan anderen omdat zij dingen weten die al die arme mensen, die niet verder kijken dan hun neus lang is, niet weten.

Ze zijn inderdaad ook anti vax en anti nog heel veel meer, op een hele betuttelende manier. Heel naar is dat.

Vervolgens kwamen ze ooit aanzetten met verhalen over dat dolfijnen een olievlek hadden opgeruimd en dat vermiste vliegtuig in een ruimteschip was verdwenen. Nou sorry hoor, ik heb respect voor andermans denkwijze maar ik kon mijn lachen even niet inhouden. Uiteraard was men beledigd, waarna er weer een discussie over de medische wetenschap ontstond. Mijn zus is zelf arts en stond er echt van te kijken hoe mensen totaal ononderbouwd alles wat met medicijnen en "reguliere" artsen afkraakten. Zij heeft er zelf jaren voor gestudeerd en doet dat nog steeds, dus uiteraard legde ze gewoon uit waarom hun argumenten totaal nergens op sloegen. Daarna kreeg ze te horen dat ze ook in "het complot" zat. :')

Diepe zucht.


Ik vrees dat dit het type mensen is wat je bij iedere (geloofs) overtuiging hebt zitten.
Niet specifiek de antroposofen, je hebt ze erbij, totaal van de wereld, maar je hebt ook zeer down to earth mensen, we hebben met de opleiding SPH een rondleiding en uitleg gekregen in kindertehuis, er zaten echt heel interesante dingen tussen.

( en de betweters...oef....als je die ook een overtuiging geeft dan worden ze erg )

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

moonsparkle
Berichten: 21657
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:43

Ik had ook een keer Jehova aan de deur, dus ik begon vooral over waarom ik het niet geloofde ik zei bijvoorbeeld zal je zien dat ik dood ga en dat Jezus dan bedenkt dat hij terug komt naar de aarde, zit ik daar dan. En ik vroeg waarom ze geen verjaardagen mogen vieren maar om dat uit te leggen kwam ze graag een keer terug. Ik heb gezegd dat dat van mij niet hoefde. Ik had een sticker bij de deur geplakt met geen verkopers of geloofsovertuigers, maar ze belde toch nog aan want ze dacht na het gesprek van vorige keer dat ik toch wel interesse zou hebben.

Ik weet niet of jehova een sekte is, ik zie het toch niet echt zo omdat het niet zo is dat mensen totaal afgezonderd en afhankelijk worden van de kerk. Mijn oom en tante zijn jehova en ik ging vroeger weleens mee terwijl ik christelijk was opgevoed maar nooit het idee gehad dat ze me probeerde over te halen toen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:45

Resistance schreef:
Ik heb in mijn familie mensen die van de antroposofie zijn. Is niks mis mee, maar je merkt aan alles dat die mensen zich meer voelen dan anderen omdat zij dingen weten die al die arme mensen, die niet verder kijken dan hun neus lang is, niet weten.

Ze zijn inderdaad ook anti vax en anti nog heel veel meer, op een hele betuttelende manier. Heel naar is dat.

Vervolgens kwamen ze ooit aanzetten met verhalen over dat dolfijnen een olievlek hadden opgeruimd en dat vermiste vliegtuig in een ruimteschip was verdwenen. Nou sorry hoor, ik heb respect voor andermans denkwijze maar ik kon mijn lachen even niet inhouden. Uiteraard was men beledigd, waarna er weer een discussie over de medische wetenschap ontstond. Mijn zus is zelf arts en stond er echt van te kijken hoe mensen totaal ononderbouwd alles wat met medicijnen en "reguliere" artsen afkraakten. Zij heeft er zelf jaren voor gestudeerd en doet dat nog steeds, dus uiteraard legde ze gewoon uit waarom hun argumenten totaal nergens op sloegen. Daarna kreeg ze te horen dat ze ook in "het complot" zat. :')

Diepe zucht.


lol, wat voor mensen kom jij tegen dan :')
Ik heb de middelbare en de basischool op een vrije school gedaan.
Daar hebben we ook gewoon dezelfde examens en cito toetsen gehad als op een reguliere school.
Mijn biologie leraar was ook voor vaccinaties en heeft het idee erachter (met een hoop wetenschappelijke artikelen erbij) uitgelegd.
Mijn vader is een antroposofische huisarts die iedere keer als het tijd is voor een prik braaf stapels met vaccinaties heeft klaarstaan.
Voordat je jezelf een huisarts mag noemen moet je hebben gestudeerd voor arts.
Spoiler:
( Ik stoor me er dan ook vaak aan dat mensen denken dat mijn vader gekke geurtjes en nietszeggende poedertjes aansmeert. Hij moet als dat nodig is gewoon antibiotica voorschrijven en werkt ook in het ziekenhuis. Hij is zeker niet een van die gekkies die je soms op het nieuws ziet en zich voordoet als arts en daarvoor dan voor de rechter wordt gesleept. En terecht!)
Ik heb ook nooit over dolfijnen en ruimteschepen gehoord op school dus blijkbaar leeft dat niet zo erg in de antroposofie als jou verhaal dat laat lijken.

Bovendien hadden we het hier over een sekte en de kenmerken ervan.
Dat betrof; een leider die het almachtig zou zijn/ "verstoten" worden als je niet aansloot bij de "regels"van de sekte/ afgezonderd worden van de buitenwereld/ (geld afstaan?)

Wat betreft de leider die almachtig zou zijn:
Rudolf Steiner is inderdaad één persoon die de grondlegger is. Op school heb ik niet heel veel meer informatie over deze man gehoord terwijl dit een vrije school was.
Mijn ouders hebben wel veel van zijn boeken in de kast staan maar hebben deze nooit aan mij opgedrongen (om eerlijk te zijn heb ik ze ook nooit gelezen).

Het verstoten en afgezonderd worden:
Ik mocht met iedereen vrienden zijn (antroposoof of niet maakte helemaal niks uit), vierde sinterklaas, verjaardagen, kerst, sint jan (hier niet zo bekend maar in zweden zeker wel) en nog meer jaarfeesten.
Ik mocht gewoon het nieuws lezen en had dus ook dezelfde examens als iedereen.
Ik zit nu ook gewoon op een reguliere HBO opleiding tot verpleegkundige en veel klasgenootjes van mij doen nu uiteenlopende studies.
Ik heb nooit geld moeten afstaan speciaal voor de antroposofie.

Voor mij klinkt het alsof de antroposofen die je kent, een paar individuen zijn die je in iedere levensovertuiging of ieder geloof kunt vinden.
Deze individuen schrijven hun zelf gevormde normen en waarden af aan een bepaalde cultuur/een geloof of een levensovertuiging.

Naar mijn mening vormt de antroposofie zeker geen sekte, maar ik kan begrijpen dat als dit je enige referentiekader is, dat je dat dan al snel zou denken _O-

"Love the life you live, live the life you love."

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:49

Mijn moeder heeft op vrije scholen gewerkt en er lopen flink wat gekkies rond, maar dat heb je ook op een normale basisschool :+

Ik zou het geen sekte noemen inderdaad.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:53

eclair98 schreef:
Mijn moeder heeft op vrije scholen gewerkt en er lopen flink wat gekkies rond, maar dat heb je ook op een normale basisschool :+

Ik zou het geen sekte noemen inderdaad.


Ik ben ook wel een hoop gekkies tegen gekomen.
Gelukkig nam niemand ze verder serieus _O-

"Love the life you live, live the life you love."

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:54

Een sekte is niets anders dan een afsplitsing van een groep op basis van het Christendom waarbij 1 of meerdere hoofdelementen ontkend worden.
Een sekte is niet per definitie slecht of gevaarlijk, het kan alleen redelijk snel in extremisme omslaan onder bepaalde omstandigheden.
Volgens de definitie gaan Jehova‘s onder de noemer sekte omdat ze bepaalde elementen anders geloven dan Christenen maar dat maakt ze niet meteen kwaadaardig of gevaarlijk of zo.
De definitie is gewoon ontzettend breed.

Omgekeerd is ook niet iedere groep mafkezen een sekte.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:08

Sizzle schreef:
Een sekte is niets anders dan een afsplitsing van een groep op basis van het Christendom waarbij 1 of meerdere hoofdelementen ontkend worden.
Een sekte is niet per definitie slecht of gevaarlijk, het kan alleen redelijk snel in extremisme omslaan onder bepaalde omstandigheden.
Volgens de definitie gaan Jehova‘s onder de noemer sekte omdat ze bepaalde elementen anders geloven dan Christenen maar dat maakt ze niet meteen kwaadaardig of gevaarlijk of zo.
De definitie is gewoon ontzettend breed.

Omgekeerd is ook niet iedere groep mafkezen een sekte.

Een sekte hoeft niet het Christendom als basis te hebben. In India heb je er ook veel, bijv. Sai Baba.Dat zijn daar meestal afsplitsingen van het Hinduisme.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:42

Quir schreef:
Precies en dan komen ze ook met grafieken aan zetten die totaal de plank misslaan. :=


Ik heb met stijgende verbazing de tot nu toe geplaatste reacties gelezen over wat jullie vinden van mensen die tegen vaccineren zijn.
Ik heb er maar 1 woord voor. Serieus ?

Over de grafieken die zogenaamd de plank misslaan wil ik nog wel een opmerking maken.
Er worden diverse grafieken op internet door 'die anti-vaxxers' geplaatst die als bron hebben het RIVM en/of onze overheid.

Ouir, jouw opmerking bovenaan slaat de plank totaal mis en je verdraaid daardoor de waarheid. Ik zal hier niet de betreffende grafieken plaatsen want dit topic moet niet vervallen in een welles of nietes over vaccinaties.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:42

De grafieken slaan wel degelijk de plank mis... De context waar in deze gebruikt worden door de anti in ieder geval.

Ze laten een afname zien van sterfte voor enten, jazeker. Dat heeft met hygiëne en de toegenomen kwaliteit van zorg te maken, niets met enten. Dat het aantal zieken wel afneemt na dat men gestart is met enten, dat laten de anti maar mooi even achterwege.

Ik vind het helemaal prima dat mensen niet willen vaccineren, ook dat men verder denkt en zelf nadenkt. Echt helemaal prima. Maar ga geen onzin aan de grote klok hangen en ga ook geen feiten zo verdraaien dat het in jouw straatje past. Dat vind ik niet prima.

Lubach heeft daar trouwens ook een heel leuk filmpje over.


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:26

Het enige dat jouw posts duidelijk maken henny_w, is dat de anti-vaxxers wel degelijk sektarische trekjes vertonen. Waarmee nog geen sprake is van een echte sekte uiteraard.
Maar misschien kun je wel stellen dat bepaalde filterbubbels, internetkliekjes van gelijkgestemden, sowieso een beetje 'sektarisch' zijn.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, anjali, Appieflap, Capriootje, Domi_94, irene_sarah, Jintexx, Kaus, Koekie_186, kwii, Laurora, linoleum, lletam, LWDaisy, MagicBullet, ManonGrr, maya12333, MelissaV, nathe, Suliko, Suusw, Ubermetrics, WendyShet, XxMariellexX, YandexBot en 80 bezoekers