Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:46

Pinkstergemeenschap?


Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:51

Karma schreef:
Murosch schreef:
Niet ver van hier ligt een Nederlands centrum van de Noorse Broeders. Een geloofsgemeenschap die van oorsprong uit Noorwegen komt, maar waarbij de omliggende gemeenschap vraagtekens heeft of het niet om een sekte gaat.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be9060f2/


Hadden die Noorse Broeders ook niet iets te maken met het arbeidsschandaal bij Horze? (In Nieuw Buinen)

Of haal ik van alles door elkaar?


Klopt, ze runnen inderdaad de distributie van FinnTack (het moederbedrijf van Horze)
Is al zoveel over geschreven.. schijnt niet best te zijn daar..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:51


n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:57

MissBambi schreef:
Ik kan me herinneren dar er ooit een topic is geweest van een jonge meid waarvan haar vader/ouders bij een sekte zaten. Vreselijk vond ik dat toen om te lezen.

Ik ga eens even kijken of ik dat nog kan terug vinden.

Edit: [LZP] Ten einde raad. Problemen thuis *Help*


Wow ik heb dit topic doorgelezen en ik schrik er echt van, wat sneu!!! Weet iemand hoe dit nog is afgelopen?

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:57

Ik vroeg het me ook meteen af naar aanleiding van dit topic. Maar kan er helaas niet meer reageren.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:03

[LZP] Eindelijk terug...


Daarna op haar 16 uit huis getrapt door haar vader, bij kennissen gaan wonen en meer weet ik niet. Heb het net ook zitten lezen, heel heftig..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:03

A3a1 schreef:
Avatar een sekte?
Dat is een training zelfontwikkeling :D

( Overigens zelf gedaan en heel erg veel van geleerd, je kunt er in, er uit, en ik mag hopen dat heel veel kinderen het in hun onderwijssysteem meekrijgen, wat zullen we dan een wijze wereld krijgen )


https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... ieve-sekte

https://www.ed.nl/binnenland/scientolog ... ~ad1754b3/

Avator voldoet toch echt aan bepaalde kenmerken die bij een sekte horen. Mensen schijnen er ook bakken met geld aan kwijt te zijn.
En uiteindelijk kun je Wizzard (tovenaar) worden? Klinkt mij toch niet als een gewone zelfontwikkelingscursus voor op school ;)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:20

MissBambi schreef:
Ik kan me herinneren dar er ooit een topic is geweest van een jonge meid waarvan haar vader/ouders bij een sekte zaten. Vreselijk vond ik dat toen om te lezen.

Ik ga eens even kijken of ik dat nog kan terug vinden.

Edit: [LZP] Ten einde raad. Problemen thuis *Help*


Zo! Ze doet ook bij Nova haar verhaal, heel heftig!

Edit: Lotte is getrouwd en moeder. Volgens mij gaat 't heel goed!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:27

Er was laatst ook een artikel in de Linda over mensen die in een sekte hadden gezeten. Zal thuis eens even kijken, maar waren een paar verschillende sektes.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:49

Ik had vroeger 2 meisjes in m'n klas die bij een sekte zaten. Zij werden ingezet om klasgenoten te bekeren. Zogenaamde filmavonden organiseerden ze, terwijl ze geen tv mochten kijken. Dus wij wisten genoeg haha! Op straat in de stad wierven leden nieuwe leden. Uiteindelijk is een van die meiden met haar gezin terug naar Amerika verhuisd. Ze zijn door de sekte opgespoord en terug gehaald. Ze moesten ook een deel van hun inkomen afgeven. Dit zooitje heet De Deur.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Telpeva

Berichten: 14689
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:04

Wat een bijzondere verhalen zeg ik sta er van te kijken

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:13

Elk geloof is een sekte toch?
Alleen de uitvoering van de activiteiten verschilt per geloof.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:16

RoyceMack schreef:
Elk geloof is een sekte toch?
Alleen de uitvoering van de activiteiten verschilt per geloof.


Nope:
Een sekte is een kleine afgescheiden groep, vaak met een eigen geloof en eigen regels waar men zich streng aan dient te houden. Letterlijk betekent het een gesloten religieuze groepering met een sterke leider. Een sekte is een hechte groep, die zich vaak afsluit van de buitenwereld.

Lekker stemming maken, zo'n bericht.

Noorse Broeders en Jehova's vallen wel onder de definitie sekte.
Die zijn hier in de buurt behoorlijk actief vertegenwoordigt.

Vind het altijd wel heftig hoor, mensen die zich volledig overgeven aan een sekte(leider). Vaak zijn de gevolgen niet te overzien als je er weer uit wilt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:21

lieveli schreef:
MissBambi schreef:
Ik kan me herinneren dar er ooit een topic is geweest van een jonge meid waarvan haar vader/ouders bij een sekte zaten. Vreselijk vond ik dat toen om te lezen.

Ik ga eens even kijken of ik dat nog kan terug vinden.

Edit: [LZP] Ten einde raad. Problemen thuis *Help*


Zo! Ze doet ook bij Nova haar verhaal, heel heftig!

Edit: Lotte is getrouwd en moeder. Volgens mij gaat 't heel goed!


FBI.. :') waar had jij dat zo snel gevonden? Zou dat graag ook willen lezen.

Edit: heb de oude aflevering gevonden, helaas zegt hij na een minuut of twee dat de aflevering niet meer beschikbaar is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:57

lieveli schreef:
MissBambi schreef:
Ik kan me herinneren dar er ooit een topic is geweest van een jonge meid waarvan haar vader/ouders bij een sekte zaten. Vreselijk vond ik dat toen om te lezen.

Ik ga eens even kijken of ik dat nog kan terug vinden.

Edit: [LZP] Ten einde raad. Problemen thuis *Help*


Zo! Ze doet ook bij Nova haar verhaal, heel heftig!

Edit: Lotte is getrouwd en moeder. Volgens mij gaat 't heel goed!


:+: Wat fijn. Ze heeft bokt achter zich gelaten denk ik. Toch super dat het goed met haar gaat. Verrotte wereld hoor.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:58


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:04

RoyceMack schreef:
Elk geloof is een sekte toch?
Alleen de uitvoering van de activiteiten verschilt per geloof.

Kan ik me alleen maar op aansluiten.

Be happy eat a snackkie

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:10

Ik vind de islam ook best wel een sekte.
Vooral die geradicaliseerden moorden alles uit dat niet in hun denkbeeldige vriendje geloofd.
Maar bijvoorbeeld praktiserend christenen, katholieken etc hebben toch ook hun eigen strenge regels? De dominee komt verdorie nog aan de deur om te controleren of er al kinderen op komst zijn. En hoe zit dat met die jongens die massaal misbruikt zijn.
Ik vind het nogal wat.

Eigenlijk vind ik, dat kinderen onder de 18 niet in contact mogen komen met religie. Puur zodat ze zich kunnen vormen zoals ze dat willen en niet beinvloed worden. Net zoals met alcohol en sigaretten.
Laat ze de keuze maken op hun 18e. Ik denk dat er velen geen enkel geloof zullen kiezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 17:10

De uitzending ook gezien. Jeetje wat heftig!
Nu herinner ik me het topic ook idd. Ik hoop dat het goed met haar gaat en ze haar vader weer terug heeft.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:23

Islam is een geloof geen sekte, jihad en terrorisme staan hier compleet los van elkaar.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:25

RoyceMack schreef:
Ik vind de islam ook best wel een sekte.
Vooral die geradicaliseerden moorden alles uit dat niet in hun denkbeeldige vriendje geloofd.
Maar bijvoorbeeld praktiserend christenen, katholieken etc hebben toch ook hun eigen strenge regels? De dominee komt verdorie nog aan de deur om te controleren of er al kinderen op komst zijn. En hoe zit dat met die jongens die massaal misbruikt zijn.
Ik vind het nogal wat.

Eigenlijk vind ik, dat kinderen onder de 18 niet in contact mogen komen met religie. Puur zodat ze zich kunnen vormen zoals ze dat willen en niet beinvloed worden. Net zoals met alcohol en sigaretten.
Laat ze de keuze maken op hun 18e. Ik denk dat er velen geen enkel geloof zullen kiezen.

Dan kun je bij de Doopsgezinden gaan. Die mogen pas rond hun 18 of zo,in elk geval op volwassen leeftijd,belijdenis doen en gedoopt worden.

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:28

RoyceMack schreef:
Elk geloof is een sekte toch?
Alleen de uitvoering van de activiteiten verschilt per geloof.


Als het zo stelt is atheisme evengoed sectarisch.
Alles wat afwijkt van jou mening op een hoop gooien en afwijzen.... tja....
Iets met 'pot en ketel..

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:28

Wij hadden hier vroeger de sekte Efraïm praktisch naast de deur zitten (zo’n 200-300 meter van ons huis), ook complete mafklappers.
Die zijn zo rond het jaar 2000 -2001 flink wat in het nieuws geweest, omdat de leider, Heinrich van Geene, beweerde/voorspelde dat de wereld eind 2001 zou eindigen, dan zou de dag des oordeels zijn en alleen zijn sekteleden zouden overblijven. Meneer van Geene zelf was overigens een bijzonder onprettig persoon, die mensen die ‘zijn’ sekteleden aanspraken erg graag bedreigde. Die sekteleden verkochten ook hun huizen, bedrijven, auto’s en weet ik wat nog meer (zelf hield van Geene trouwens wel gewoon zijn woning....). Ook hielden ouders hun kinderen thuis van school etc., want de wegvoering kwam eraan. Rond die tijd was het daar best een drukke bedoening, nadat zijn voorspelling (surprise! :+ ) niet uit kwam werd dat snel minder. Een aantal jaren geleden vertrokken ze naar Duitsland, daarna naar Israël. Een paar jaar geleden was de sekte weer in het nieuws door een paar jongeren die ontsnapt waren.

Ook heb ik een goede klant die scientology lid is, en regelmatig allerlei ‘informatiemateriaal’ achterlaat en opstuurt. Als je leest waar die scientology mensen eigenlijk in geloven weet je ook al vrij snel dat ze een knappe tik van de molen hebben gehad....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:52

Jehova's zijn sterk vertegenwoordigd hier. En als je daar eenmaal bij zit kom je er niet meer weg.

Scientology zie je af en toe.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 17:53

Wat ik me dan afvraag: Waarom mag je niet meer weg? Zijn ze bang dat je foute dingen over de sektes verteld?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, Amazonbot, Besje, Facebook, GoogleAdsense, Ilse_C, Laj1, Marcella, PollyPancake, Selina, Suusw, Syzygy, Toffeltje, Typhoon en 210 bezoekers