Problemen met de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChelseaAyLee

Berichten: 368
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 22:45

Ik heb een probleem met de buren die een pasgeboren baby hebben. Zal even snel mijn situatie schetsen. Ik heb zelf autisme en ADHD, een slaapstoornis en pijn op meerdere plekken in mijn lijf. Ik ben hierdoor volledig afgekeurd. Ik woon in een flat. Nu heb ik in samenwerking met pro persona en een slaapcentrum een levensritme en slaapritme ontwikkeld waarmee ik me redelijk kan redden en door het leven kan. Ik kan pas slapen als ik bijgekomen ben van de overprikkeling van de dag, en als mijn hoofd rustig is. In de praktijk is dat ik ongeveer rond 2 uur slaap. Ik heb wel 8 uur nodig dus slaap tot 10, kwart over 10. Dan heb ik een tijdje nodig om op te starten en te douchen en zo, en dan ga ik naar de boerderij waar mijn paarden staan, met de honden. Meestal ben ik daar rond half 12. Ik heb daar ook kippen, een tuin, een caravan en een moestuin, en ik help op de boerderij als ik een goede dag heb om de kosten van mijn weilanden te dekken. Ik kan hier doen wat ik aankan die dag, op mijn eigen tempo of alleen het hoognodige als ik een slechte dag heb, dan kan ik gewoon wat zitten en van de dieren genieten. Met het goede weer ben ik er de hele dag, meestal rond een uur of 6, 7 thuis, soms later. Dan moet ik dus s'avonds mijn huishouden doen. Meestal veeg ik de vloer, maar met 3 herders moet ik toch regelmatig de stofzuiger pakken. Van het stofzuigen ga ik enorm zweten en raak overprikkeld. Waar ik vervolgens een behoorlijke tijd weer moet van bijkomen.
Gister was ik wat laat thuis, en moest ook nog eten. Vandaag kwamen ze van de woonstichting komen want ik heb wat klussen in huis. Dus wilde ik nog even stofzuigen. Rond 9 uur ben ik gaan stofzuigen, dat doe ik wel vaker. Maar nu hebben de buren een baby gekregen en ik kreeg gelijk een berichtje. Zo van wil je je stofzuigertijden aanpassen naar overdag vanwege de baby. Nu snap ik wel dat 9 uur best laat is maar het ging echt niet eerder. Dus dat gezegd en dat ik overdag niet thuis ben dus overdag niet gaat lukken. Nu blijven ze dus drammen dat ik maar s'ochtends of in de middag moet zuigen en anders niet. Maw ik moet me dus aanpassen aan hun keuze om een baby in een flat te krijgen. Wat dus erop neerkomt dat ik niet kan stofzuigen. In de ochtend gaat gewoon niet vanwege de overprikkeling, en overprikkeld aan de dag beginnen gaat echt niet goed, en in de middag ben ik dus niet thuis. Ik wil best zoveel mogelijk rekening houden maar het moet wel redelijk zijn. Als ik om 4 uur in de middag muziek een keer hard aan heb, wat 2 keer per jaar gebeurd krijg ik gelijk al een berichtje van heb jij de muziek zo hard? Na half 10 mag de wasmachine niet meer draaien want dan kunnen ze niet slapen, en nu willen ze dus eisen dat ik vanaf 6 uur s'avonds als een muisje leef en dat ik mijn leven dat ik met pijn en moeite in een voor mij leefbaar ritme heb gekregen voor hun keuze van een baby ga aanpassen. Ligt het nou aan mij dat ik dat onredelijk vind? Zou fijn zijn hier jullie mening over te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:52

Ik denk dat het, helaas, in een flat of een andere woon gelegenheid waar je directe buren hebt het geven en nemen is.
Ik begrijp dat het voor jou vervelend is om je ritme aan te passen maar ik kan ook geloven dat het voor buren heel erg vervelend is als er na 2000 in de avond nog veel herrie is bij de buren.

Heel eerlijk zou ik er ook niet blij van worden als ik buren zou hebben die na 2000 nog hoorbare herrie zouden hebben.

Ik geloof niet dat je buren willen dat je vanaf 1800 als een muisje leeft wanneer zij aangeven niet om 2100 nog veel herrie te willen horen.

Zijn de buren op de hoogte van je aandoeningen?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:54

Als je dan is te laat thuis komt, keer dan is een keer met de borstel in plaats van met stofzuiger.
Je woont in een appartementsgebouw dus moet je wel wat rekening houden.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:54

Draai het verhaal eens om. De buren hebben een huilbaby en die huilt jou 's nachts wakker, waardoor jij al overprikkelt wakker wordt. Moeten de buren dan ook maar rekening houden met jou?

Op een flat moet je rekening houden met elkaar. Dat betekent dat jij kan proberen eerder te stofzuigen en dat je buren zullen moeten accepteren dat het soms een keer niet anders kan.

Succes.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:54

Tja aan de andere kant, moeten de buren last hebben van jouw keuze van 3 grote honden in huis?

Maar goed. Dat lost niets op.

Kun je niet ipv stofzuigen een goede swiffer-achtig ding aanschaffen. Dan kun je wel de vuiligheid opvegen of verzamelen maar hebben de buren geen last van jouw stofzuiger.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:55

Ik vind de buren ook wel onredelijk. Ik weet niet hoe open je bent maar ik zou jouw situatie een beetje uitleggen. De overprikkeling etc en daar moeten ze dan maar begrip voor hebben.

Stofzuigen duurt echt geen uren.. dan zetten ze maar een zacht muziekje aan voor de baby.

Muziek aan om 4 uur smiddags mogen ze denk ik niet eens over zeuren (leefgeluid) er van uitgaande dat het niet zo hard staat dat de glazen uit de kast rammelen. En eveneens de was doen.

Het is idd geven en nemen.. en ik gok zo dat die baby ook wel eens herrie maakt en jij dan ook niet direcr een berichtje stuurt dat de baby luid is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:56

Ik vind na 21.00 stofzuigen in een flat ook niet zo sociaal. Pak dan een swiffer voor tussendoor en zuig op een ander moment overdag.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:59

Interessant, ik dacht dat het zou gaan om nachtelijk baby gehuil. Dat is een stuk vervelender dan niet meer stofzuigen na 20 uur.

Misschien moet je het zo zien, jouw medewerking in de avond helpt baby beter te slapen en daardoor slaap jij en dus ben jij veel uitgeruster. Dat lijkt niet zo’n slechte deal toch?

speurneusc

Berichten: 5369
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:00

baby went wel aan geluid, maar juist als ze er nooit zijn en dan ineens wel, is het probleem

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:01

Is het voor jou niet haalbaar om een simpele stofzuigrobot aan te schaffen? Die kan rondrijden als jij er niet bent. Dan hoeven de buren het niet te horen en jij raakt niet overprikkeld.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:03

Beste optie ik zou dit voort leggen aan de buren. Eventueel met begeleiding als je dat hebt. Dat toch samen uit komt.

Beide water bij de wijn doen. Bijv de dagen dat je vroeg ben dan stofzuigen, en dagen dat je laat ben de swiffer/bezem erdoor?

En dat hun mocht keer tich Savonds zijn ze niet gelijk gaan klagen..

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:04

Ik zou me er niets van aantrekken en gewoon je ding doen. Het is toegestaan, en je hoeft niet beperkt te worden door mensen die vinden dat men zich maar aan hun kind moet aanpassen. Dan moet je niet in een flat gaan wonen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:06

Maar dit is toch pas 1x voor gekomen? Normaal doe je het toch ook altijd eerder? Gewoon een appje van ja klopt! Normaal doe ik het altijd eerder maar vandaag liep alles helaas uit.
Niet te zwaar aan tillen.
Tenzij je nu voortaan standaard 9 uur gaat zuigen xd maar je geeft aan dat het eenmalig is :)

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:07

GamblersCup schreef:
Ik zou me er niets van aantrekken en gewoon je ding doen. Het is toegestaan, en je hoeft niet beperkt te worden door mensen die vinden dat men zich maar aan hun kind moet aanpassen. Dan moet je niet in een flat gaan wonen.


En dan gaan zij straks om 08:00 ook herrie maken, want het mag, en wat heeft TO daaraan ?

Gewoon in gesprek blijven is het beste, kijken naar een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:08

Is je levensritme dan niet te zwaar, met al die beesten, tuin, caravan en moestuin, waar je in ruil voor kosten, moet meehelpen op een boerderij?
Je ben hier blijkbaar de hele dag mee bezig, en ben je regelmatig overprikkeld zodat je 's avonds laat het huishouden gaat doen, en 's nachts niet kan slapen en 's ochtends niet kan opstarten.
Het komt in ieder geval niet heel handig over allemaal.
Zou je niet wat kunnen laten vallen, zodat je minder overprikkeld raakt en een normaal levensritme kan hebben?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-09-18 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:08

Ik ga zelfs in mijn rijtjeshuis niet meer om 21u stofzuigen, tenzij het een kapot gevallen glas oid is maar rond die tijd doe je dat naar mijn mening niet meer.
De buren kunnen ook niks aan jouw verschoven ritme doen, en dat is ook niet hun probleem.
Ik snap echter wel dat het voor jou al lastig genoeg is en dat je blij bent dat je een manier gevonden hebt om de dag door te komen.
Ik zou als ik jou was savonds met bv een swiffer oid de haren bij elkaar vegen en toch echt overdag de stofzuiger ter hand nemen of iemand zoeken die tijdens jouw afwezigheid overdag wil stofzuigen.
Probeer het eens te overleggen met je behandelaar, of het niet mogelijk is om bijvoorbeeld eerder op de avond te beginnen met prikkels verwerken, je kan niet van iedereen verwachten dat ze hun leven omgooien. En ik begrijp heel goed wat je bedoeld, als ik uit een nachtdienst kom baal ik ook als een stekker als ze net beginnen te grasmaaien als ik mn ogen wil sluiten, maar dat is dan op dat moment mijn probleem.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:17

Ik snap de buren wel, zeker in een flat waar het gehorig is zou ik er echt de balen in hebben als mijn baby sliep, ik even rust heb, en er dan nog gezogen wordt na 9 uur
Ik vrees dat je iets anders moet gaan bedenken voor het stofzuigen, hoe rot het ook is dat je er te overprikkelt van raakt.
Maargoed qua oplossingen, waarom laat je geen oordoppen aanmeten die het geluid van je stofzuiger volledig afsluiten?
Dat je overdag niet thuis bent vind ik geen excuus, dan moet het s’ochtends maar en ik wéét hoe moeilijk dat kan zijn als je al weinig kunt hebben.
Maar ik vind niet dat je structureel in een flat na 9 uur nog kunt stofzuigen, dan had ik je een keer over het balkon gekiepert denk ik. :+

Oordoppen aan laten meten, swiffers, stille stofzuiger?
En misschien nog slimmer: een robotstofzuiger die gewoon zelf aan het werk gaat als jij overdag weg bent?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:24

Ik zal wel de uitzondering zijn maar ik vind dat stofzuigen rond 21.00 uur moet kunnen. Als je dat doet met ramen en deuren dicht maak je toch niet zo veel herrie?

ChelseaAyLee

Berichten: 368
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 23:31

Om 9 uur is inderdaad laat, maar dat kwam helaas even zo uit. Had er verder niet aan gedacht, en normaal zuig ik eerder op de avond. Snap wel als ze willen dat dat wat eerder is, maar niet dat ze stellen alleen ochtend of middag, dus dat is tot 1800. Een robotstofzuiger is wel een optie misschien ja, maar ben bang dat die het verliest tegen wat de honden allemaal meeslepen op een dag en de haren. Ik stofzuig niet vaak, hooguit 2 keer in de week, de rest veeg ik en borstel ik. En nee mijn ritme is niet zwaar, van de boerderij word ik niet overprikkeld, daar kom ik juist tot rust. Het is vooral de indrukken onderweg, de geluiden van verkeer en bepaalde andere geluiden en bijv winkels ed waar ik erg overprikkeld van word. En de mensen en gespreken die ik moet voeren. En tenslotte nog de pijntjes en dingen in mijn eigen lijf.Ik doe iedere dag net wat ik zelf aan kan in mijn tempo, soms kan dat niet want je hebt niet alles in de hand in het leven, maar dat uit zich dus in meer pijn, slopende vermoeidheid en lichamelijk ziek worden. Ik leef zo prikkelarm als mogelijk is in deze maatschappij op mijn eigen tempo in mijn eigen ritme. En probeer me te omringen met dingen waar ik van kan genieten zodat de slechte dagen niet zo slecht lijken. Ik heb de buren al wel een keer wat verteld, over de slaapstoornis en mijn autisme, maar om nu alles helemaal aan hun uit te leggen. Merk hier ook al onbegrip, zo van dat doe je toch even veranderen. Die mensen hebben totaal geen idee hoeveel mij dat wel niet kost.
En nogmaals overdag zuigen kan gewoon niet, dan ben ik niet thuis, en van een uitkering een schoonmaker betalen gaat ook echt niet helaas.
Oh en de keuze van 3 grote honden in huis, heb een ruime 4 kamer flat, en de honden zijn de hele dag mee buiten, en ik loop nog vaak in het bos of ga met ze zwemmen. In huis liggen ze te slapen. Het zijn honden die ik opgevangen heb en om een of andere reden niet meer gegaan zijn, heb er niet bewust voor gekozen, maar zorg wel dat ze stil zijn in huis en geen overlast veroorzaken. Ze blaffen hoogstens een keer naar de bel, maar als ik zeg stil is dat over. Bovendien gaat de bel zelden omdat ik weinig mensen ontvang.
Ik woon zonder begeleiding en ben al een tijdje zonder behandelaar, omdat het zoals het nu gaat goed gaat en leefbaar voor mij is. Heb alleen een bewindvoerder die de financiële dingen regelt omdat mij dat zelf heel veel moeite kost en ik snel het overzicht kwijt raak.
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 04-09-18 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:34

Kan je niet één keer in het weekend stofzuigen en één keer doordeweeks een uurtje eerder weg van de boerderij en dan om 17.00u stofzuigen?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:35

Babsiej schreef:
GamblersCup schreef:
Ik zou me er niets van aantrekken en gewoon je ding doen. Het is toegestaan, en je hoeft niet beperkt te worden door mensen die vinden dat men zich maar aan hun kind moet aanpassen. Dan moet je niet in een flat gaan wonen.


En dan gaan zij straks om 08:00 ook herrie maken, want het mag, en wat heeft TO daaraan ?

Gewoon in gesprek blijven is het beste, kijken naar een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn.


Inderdaad!

Met kinderen kan ik me voorstellen dat het niet fijn is als er na 20:00 nog een wasmachine flink staat te centrifugeren, of in dit geval gestofzuigd wordt.
Ik zou het dus erg waarderen dat daar rekening mee gehouden wordt als mijn kinderen op bed liggen.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat mensen die graag uitslapen, niet blij worden van kinderen die aan het spelen zijn en geluid produceren in de hele vroege ochtend … helemaal in het weekend. Daar zou ik met mijn kinderen dus echt rekening mee houden.

Dus ik denk dat je inderdaad het beste met de buren in gesprek kan blijven. Niet denken in problemen, maar zoeken naar oplossingen. Daarnaast zie ik het niet als problemen met de buren … de buren hebben je gewoon gevraagd of je ergens rekening mee wilt houden.

Jij stelt dat je je moet aanpassen, omdat anderen de keuze maken met een baby in een flat te wonen. Als jij je zo opstelt hebben andere misschien geen zin om zich aan te passen aan iemand die snel overprikkeld is, maar er wel voor kiest om in een flat te gaan wonen ;)


Ik begrijp dat je niet werk en volledig afgekeurd bent. Dat je dus eigenlijk je dagen helemaal zelf in kan plannen. Ik begrijp dat je erg gebaat bent bij een strak ritme, maar het lijkt mij dat het dan echt wel mogelijk moet zijn om je dag iets anders in te delen en overdag te stofzuigen.
Of een dag niet naar de boerderij en dan overdag je huishouden doen?

En anders is vegen/swifferen en daarna dweilen misschien een optie? Naar mijn idee wordt het daar nog schoner mee dan met stofzuigen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:36

Ik denk dat je juist het gesprek aan moet gaan en het moet uitleggen. Dan vinden ze het vast prima dat jij tussen 6 en 8 ‘s avonds even stofzuigt. :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:37

En de mensen die zeggen “even je ritme aanpassen” hebben gelukkig geen ervaring met mensen met autisme en met slaapproblemen / overprikkeld zijn. Dan werkt het niet zo dat je “dat wel even op een ander moment doet”... :n

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:41

Heb je weleens gekeken of je in aanmerking komt voor huishoudelijke hulp via de gemeente? Een wmo indicatie? Het is niet helemaal relevant voor je vraag, maar misschien heb je er wat aan.

Verder vind ik stofzuigen tot 22 uur nog wel kunnen, maar ligt er misschien ook een beetje aan hoe lang je het doet. En als de baby er wakker van wordt als je begint met stofzuigen is dat natuurlijk wel vervelend. Ik zou kijken of je afspraken met ze kan maken, een compromis tussen alleen 's ochtends/'s middags en alleen 's avonds.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:42

Oke dus je stofzuigt 2x per week en nu 1x voor gekomen? Dan vind ik ook dat ze niet hoeven te eisen alleen ochtend of middag..

Kind went er maar aan die 10/15 min dat je bezig bent.

Ik dacht even dat het om elke dag ging