E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:34

Ik moet er aan beginnen. Ik vind de lessen erg duur en ga het eerst proberen zonder. Ik reed hiervoor met een b vrachwagentje dus met paarden rijden schrikt mij niet meteen af. Wel ga ik mij nu nog wat degelijk inlezen en oefenen vooraleer ik naar het examen ga en als het mij niet lukt kan ik nog altijd lessen nemen. Als er iemand goede tips heeft voor belgie :)

uva uvam vivendo varia fit


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:37

Mijn pakket had 6u les, dan 2uur nog voor het examen en examenbegeleiding. Ik had het binnen een week :)
Was wel 800€ kwijt
In België

En wat bloemetje zegt klopt echt. Ik haat het als ik anderen dingen moet vragen.
Ben nu nog trailerloos en mag er eentje lenen, maar mag er niet voor betalen en dan heb ik altijd het idee dat ik profiteer en dat vind ik vreselijk

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:42

Ik verander met trailer rijden in een oud vrouwtje. Alles chill en relaxed. Heb mijn E nu een jaar of 7 en rij er makkelijk mee weg. Nu kan ik gelukkig ook erg rustig blijven als het erop aan komt, heb 1 keer een paard in de trailer gehad die volledig uit zijn plaat ging, dat was ook het enige moment dat ik het spannend vond.

Ik heb overigens losse lessen genomen en geen dag cursus. Ik wilde vaker met aanhanger gereden hebben ipv 1 dag.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:47

Bloemetje75 schreef:
@_Dreamer, ook dat levert wellicht paarden op die er niet meer op willen...


Ja dat bedoel ik inderdaad ook... Ik ben opzich nietr bang dat ik zelf een grote fout maakt waardoor dat gebeurt, maar wel dat een ander dat doet... Mijn merrie is zo braaf (alleen te laden) en dat wil ik graag zo houden... Maar aan de andere kant kan dit natuurlijk ook gebeuren als m'n pa rijdt, dus ergens moet ik het wel een beetje loslaten...

@Betadine ik vind de prijzen juist wel meevallen voor een dagcursus + examen? De meeste hier liggen rond de €500

@Granoek dat heb ik dus ook, en in mijn geval is het dan nog wel m'n vader! Maar er zijn hele fijne bossen hier op een half uurtje rijden, en als ik straks buiten de deur wil gaan lessen vind ik het zo lekker om gewoon zelf op pad te kunnen! Ik mag m'n vaders auto gewoon pakken namelijk, dan neemt hij gewoon de mijne dus daar heb ik ook echt geluk mee :)

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:49

Ik was ongeveer hetzelfde kwijt als Granoek voor een pakket. Maar besloot vanwege mijn zelfvertrouwen een extra blok van 2uur les te nemen. Ik heb zowel mijn autorijbewijs (dik 20 jaar geleden) als mijn motorrijbewijs (16 jaar terug) in 3 pogingen gehaald. Mijn E achter B op wonderlijke wijze in 1 keer....

Mijn advies is, ga naar de rijschool. Het gaat om de veiligheid van je dieren (en van jezelf en de rest van het verkeer). Als je het bedrag omrekent naar het aantal jaren dat je hopelijk er plezier van gaat hebben, is het geen absurd bedrag. Ook al is het veel geld.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:53

Emita schreef:
Met achteruit rijden en achteruit inparkeren is het vooral lastig dat je de tegenovergestelde richting op moet sturen, maar als je het wat vaker oefent dan valt het kwartje wel.

Gefeliciteerd met je E achter B


Tip voor achteruit rijden: de bovenkant van het stuur stuurt de auto, de onderkant stuurt de aanhanger.

Dus als de aanhanger naar links moet draai je de onderkant van het stuur naar links (met de klok mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:02

Bloemetje75 schreef:
Ik was ongeveer hetzelfde kwijt als Granoek voor een pakket. Maar besloot vanwege mijn zelfvertrouwen een extra blok van 2uur les te nemen. Ik heb zowel mijn autorijbewijs (dik 20 jaar geleden) als mijn motorrijbewijs (16 jaar terug) in 3 pogingen gehaald. Mijn E achter B op wonderlijke wijze in 1 keer....

Mijn advies is, ga naar de rijschool. Het gaat om de veiligheid van je dieren (en van jezelf en de rest van het verkeer). Als je het bedrag omrekent naar het aantal jaren dat je hopelijk er plezier van gaat hebben, is het geen absurd bedrag. Ook al is het veel geld.


Ik ga ook zeker niet op pad met paard zonder m'n rijbewijs, voor als je dat verkeerd begrepen hebt :) Gaat echt om oefenen met de trailer/aanhanger zonder levend wezen erin :j Mijn auto en motor heb ik beide in 1x gehaald, ik heb verder ook geen faalangst!
Ik gaf ook aan het juist helemaal niet duur te vinden, €500 voor een hele dag :)

@Rex_Rolfo die tip is echt heel handig!!! :d

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:06

Rex_Rolfo schreef:
Emita schreef:
Met achteruit rijden en achteruit inparkeren is het vooral lastig dat je de tegenovergestelde richting op moet sturen, maar als je het wat vaker oefent dan valt het kwartje wel.

Gefeliciteerd met je E achter B


Tip voor achteruit rijden: de bovenkant van het stuur stuurt de auto, de onderkant stuurt de aanhanger.

Dus als de aanhanger naar links moet draai je de onderkant van het stuur naar links (met de klok mee)


Ik denk altijd, kont van de trailer moet naar links, dan moet de kont van de auto naar rechts. Zo rij ik achteruit.

Ik heb al weer heel wat jaar mijn E. Maar nooit problemen gehad met de gedachte dat er een levend wezen in staat. en ik heb er 1 die met groot verkeer, trekkers, motoren en stilstaan voor stoplichten etc echt staat te springen in de trailer.
En ik ben ook heel eerlijk met jonge paarden rij ik rustiger door de bochten dan met ervaren paarden.
Wat je vooral goed moet doen is ver vooruit blijven kijken. kijk niet alleen naar de auto voor je maar ook daarvoor. Probeer te bedenken wat andere weggebruikers zouden kunnen gaan doen. Dat voorkomt al dat je plots zou moeten remmen.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:24

Anoniem schreef:
Granoek schreef:
Bij ons zijn de bijzondere verrichtingen:
-100m recht achteruit rijden tussen 2 lijnen.
-Dan terug vooruit
-In een S inparkeren tussen hekken die +/-35m uit elkaar staan dacht ik (dus fileparkeren). Met een afstand van max 30cm tussen het achterste hek en de trailer. Je mag wel uitstappen en gaan kijken zo veel je wil
- trailer los kopppelen
- auto weg rijden en naast de trailer parkeren
- auto terug voor de trailer inparkeren en trailer aankoppelen
- weg rijden uit de parkeerplaats


Ik kan niet eens fileparkeren in een normale auto, laat staan met aanhanger _O- Die moet ik dus flink gaan oefenen hahaha
Maar thanks! dit zijn wel wat handige dingetjes om te oefenen!

@Milan_lover oh wat naar zo'n instructeur :n Top dat je wel geslaagd bent!! Ben wel heel benieuwd nu wat zijn reactie was? :Y) Ik wil denk ik mijn E halen bij de rijschool waar ik ook m'n motorrijbewijs gehaald heb, die vond ik zo ontzettend fijn namelijk!
En verder ga ik sowieso niet op pad zonder m'n pa en eerst lekker op "eigen" terrein om inderdaad te wennen aan goede bochten nemen en dat soort dingen :J


Dat ik gematst was :j Dat ik nooit had mogen slagen, enz enz. Maar hij was niet mee dus hij kon er helemaal niets over zeggen. Toen ik wegreed met mijn examen zei de examinator dat ik best egoïstisch mocht zijn met de trailer erachter. Dat heeft mij toen wat rust gegeven en het examen ging super. Bijzondere verrichtingen ook allemaal in een keer gedaan zonder extra te moeten steken etc.

Na 3 jaar proberen verwachten nu eindelijk een veulen van Myrthe (v. Le Matsjo) en Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe) , volg je ook mee?
[KS-MK] [VOLG] 3 maal is scheepsrecht? Mini-Myrthe on the way!!

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:28

Ja! Ik heb het van mn vriend voor mn verjaardag gekregen, heeft nu alleen wat minder haast omdat paardlief met een blessure staat. Frustreerde me dat ik altijd iemand moest vragen en wil graag zelf op pad naar de binnenbak. Dus ik ga binnenkort beginnen!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:33

Ik heb m van de zomer gehaald!

Expres niet gekozen voor een dagopleiding, want ik had nog niet veel ervaring met aanhangwagen rijden. Je hebt zoveel te leren en te doen op zo een dag dat je niet meer fris met je examen begint!

Ik ben twee maanden voor mijn examen begonnen. Met een paar uur les om de paar weken. Net voor mijn examen nog een les. In totaal 10 lessen gevolgd.

De bijzondere verrichtingen die ik kon krijgen is in een bocht achteruit en of parkeren in een vrachtwagendock. Uiteindelijk alleen in een bocht achteruit gereden en deze deed ik perfect, dus meer niet hoeven doen.
Je moet starten met aankoppelen, maar hoefde niet af te koppelen aan het einde.

Over mn gewone rijbewijs 4 keer gedaan, maar mijn BE in een keer geslaagd!

Succes!!

Edit; nog een tip; kijk lekker overdreven in je spiegels!
Laatst bijgewerkt door steefvicky op 06-09-18 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:36

Bloemetje75 schreef:
Ik was ongeveer hetzelfde kwijt als Granoek voor een pakket. Maar besloot vanwege mijn zelfvertrouwen een extra blok van 2uur les te nemen. Ik heb zowel mijn autorijbewijs (dik 20 jaar geleden) als mijn motorrijbewijs (16 jaar terug) in 3 pogingen gehaald. Mijn E achter B op wonderlijke wijze in 1 keer....

Mijn advies is, ga naar de rijschool. Het gaat om de veiligheid van je dieren (en van jezelf en de rest van het verkeer). Als je het bedrag omrekent naar het aantal jaren dat je hopelijk er plezier van gaat hebben, is het geen absurd bedrag. Ook al is het veel geld.


Deze reactie was op Betadine's post, sorry, had het er bij moeten zetten _Dreamer.

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:48

Ik mag wel rijden met de auto van mijn vader en de trailer erachter op B rijbewijs, maar wil gewoon E achter B halen om meer zelfverzekerd de weg op te kunnen. Ben al wel een paar keer op pad geweest, dat ging allemaal prima alleen achteruit moet het kwartje nog even vallen. Zit dan echt te veel na te denken nog :')
Nog even sparen en dan ga ik aan de slag :D wil best een dagcursus, lessen daarvoor kan ik ook met mijn vader (die heeft zo'n beetje alle rijbewijzen en zit al meer dan 30 jaar op de weg). Heb mijn rijbewijs in oktober 4 jaar dus de regeltjes en het spiegelen zit er nog wel aardig in.

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:50

Ik heb mijn E al ehm.. 32 jaar (oeps.. ja ik ben een oude doos) In die tijd kreeg je hem gratis bij je B. :-)
Ik heb er nooit wat mee gedaan, nooit een trailer gehad, nooit een zware auto. hoe graag ik dat ook wilde, het kon gewoon nooit. Tot 2 jaar geleden! Manlief veel op de weg dus een grotere auto, dus sjah dacht ik, dan ook gelijk maar een trekhaak erachter, en het toeval wilde dat ik op dat zelfde moment de trailer van mijn beste vriendin kon overnemen!
Dus.. op mijn 52ste op les!! Want ook al MAG ik er mee rijden, ik durfde het niet...
Paar lessen van goede vriendinnen gehad, dus niet eens bij een rijschool.. Maar wel achteruit rijden, bochtje achteruit, zigzag om pionnetjes in z'n achteruit, noem maar op.
De 1e keer paard erin... dat was wel ff spannend! Maar paard is braaf, loopt er zo op, en nu, 2 jaar later rij ik alleen. Morgen naar Drenthe op vakantie.
Mijn man zit dan braaf naast me. Hij rijdt veel, maar als paard erin staat... wil ik gewoon liever zelf rijden :D

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:04

@Milan_lover vind het echt fantastisch dat je geslaagd ben, even mooi het tegendeel bewezen 8-) Het wat meer egoïstisch zijn zal ik ook echt moeten leren. Met de auto rij ik wel, maar met de motor ben ik vanwege kwetsbaarheid veelte voorzichtig af en toe, en met de trailer heb ik (nu al :') ) hetzelfde gevoel...

@MerleSimone superleuk! Voor mij heeft het ook geen haast, ik ga gewoon rustig oefenen en dan zo'n dagcursus doen!

@steefvicky ik heb zelf wel vaker met een kleine aanhanger gereden, en wil nu ook gewoon zelf gaan oefenen voor ik aan de cursus begin. M'n pa rijdt al jaren met aanhangers en nu alweer 5 jaar met mijn paard, de basis komen we samen wel uit denk ik zo :D In verband met mijn werk vind ik zo'n dagcursus ook veel praktischer :j Aan- en afkoppelen doe ik altijd zelf (incl de auto ervoor zetten) dus daar verwacht ik geen problemen mee :D

@November108 ja dat heb ik dus ook :D Ik heb mijn autorijbewijs nog niet zo lang, bijna een jaar. Maar motor al wel 3 jaar dus wegervaring wel voldoende en al die regeltjes zijn nu inderdaad nog helemaal vers wat ik echt wel als een voordeel zie!

@Dabo m'n pa heeft hem er inderdaad ook nog bij gehad! Maar reed al jaren met grote aanhangers en de trailer met paard was dan ook geen probleem. Hij pakreert dat ding ook in volle vaart, achteruit in 1x goed tussen 2 trailers in, daar sta ik soms nog weg is van te kijken _O-
Heerlijk dat je nu zo weg kan! :D

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:33

Ik heb hem niet, hoeft ook niet met mijn combi. Maar ik weet nog wel hoe spannend ik het vond met paard.

Ik ben gewoon leeg gaan rijden eerst ook geoefend met achteruit rijden etc. En daarna begonnen met n klein stukje met paard erin en dat rustig aan opgebouwd. Ik heb nog wel n tip voor n leuke rijschool hier in de buurt. Zal hem je wel appen als je nog aan het zoeken bent.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:35

Ik wil binnenkort beginnen! :D ik volg!
moet ook nog een trekhaak gaan plaatsen :$ := . Combi zal ca. 3700 kg zijn.

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:38

Ik moet er ook aan beginnen maar heb zon examenvrees. Scooter en auto beide 1 keer voor gezakt en zo zenuwachtig..
Daarom zie ik er flink tegenop om er mee te beginnen.

Ik heb wel een combinatie die zonder E rijbewijs kan waar ik wel eens mee heen en weer kaggel. Achteruit steken, parkeren. Dus ik oefen wel. Maar dat is dus een kleine trailer.


Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:43


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:58

Anoniem schreef:
@Milan_lover vind het echt fantastisch dat je geslaagd ben, even mooi het tegendeel bewezen 8-) Het wat meer egoïstisch zijn zal ik ook echt moeten leren. Met de auto rij ik wel, maar met de motor ben ik vanwege kwetsbaarheid veelte voorzichtig af en toe, en met de trailer heb ik (nu al :') ) hetzelfde gevoel...

Wel grappig dat je dit zegt. Ik rijd al wat jaren met een trailer en ben nu bezig met motorrijden. Dus precies andersom.
Ik merk dat ik op dezelfde manier moet anticiperen op (onbegrijpelijke) acties van overige verkeersdeelnemers en net zo defensief moet rijden als met de trailer.
Veel verder vooruit kijken, inschatten wat een ander doet, sneller reageren, meer overzicht houden (verder vooruit én achteruit). Het is echt wel vergelijkbaar :j
Behalve de kwetsbaarheid van jouzelf dan, maar ik zie mijn kwetsbaarheid op de motor hetzelfde als de kwetsbaarheid van mijn paard in de trailer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:08

Sinds vier weken ook mijn e gehaald.
450 euro en in één x

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:21

Ik heb mn BE rijbewijs inmiddels 3 jaar, een jaar nadat ik mn B heb gehaald op les gegaan, ik vond het echt rete spannend maar toch in 1x gehaald. Wat betreft de spanning met paard in de trailer, ik bleek toen een paard met trailertrauma te hebben (goh, daarom wilden ze hem bij aankoop zo graag komen brengen...), heb daar 11 maanden, 3x per week les in gehad en vrijwel elke dag geoefend, zodra ik “slecht” reed had hij een terugval dus de tips die ik je hieruit kan geven :') :
- rem gedoseerd zodat het lijkt alsof je de auto “uit laat rollen”, remmen is voor paarden het moeilijkste op te vangen vergeleken met gas geven.
- vooruit kijken!!! Met al die idioten op de weg... beter je gas optijd los laten en daardoor alvast wat snelheid minderen dan dat je vol in de ankers moet.
- met optrekken hoef je echt niet zo langzaam te doen als sommigen mensen met trailer rijden, paarden kunnen dit makkelijker opvangen door hun gewicht op de achterhand te plaatsen.
- verder gewoon rijden zoals je normaal doet en goed spiegelen!

create your own sunshine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:23

Ik wil er ook aan gaan beginnen. Nog niet eens zozeer om met mijn pony's op pad te kunnen, maar alleen al omdat ik het haat het om altijd afhankelijk te zijn van vader/zwager/vriend om hooi te halen of iets anders waar een aanhanger voor nodig is. Ik wil tzt ook graag zelf met mijn pony op pad kunnen. Ik oefen nu af en toe met de gesloten aanhanger van mijn vriend, die is groter dan een trailer (heb zelf geen trailer, dus dan moet je wat om te oefenen) en dat gaat eigenlijk best wel goed, het viel mij in ieder geval 100% mee. Ik wil graag eerst thuis wat oefenen voor ik echt voor lessen ga.

Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:29

Ik volg even mee. Afgelopen jaar een poging gedaan, door door stomme procedure fout door zenuwen gezakt. Heb het regeltechnisch gezien niet nodig (als het goed is ;) ), maar wel fijn om het te hebben.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:38

Ik reed als een oud wijf, maar de tweede keer heb ik hem gehaald. Inmiddels bijna 1,5 jaar geleden en nog nooit gereden met een combinatie... :') Heb hem gehaald met het idee altijd handig.. Ik zal toch echt niet alleen op pad gaan als ik weer moet rijden. Zolang het naar voren is prima, maar (bochtjes) achteruit zal toch wel even spannend zijn haha