E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:13

Ik ben vanmiddag geslaagd voor mijn EB.
Keurig examen gereden, had er zelf ook een goed gevoel over. :)

www.ofmiraclecolors.jouwweb.nl
Australian Shepherds


MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:02

Ik heb mijn E een 3tal maanden geleden gehaald, wel in België.
6 uur rijles gevolgd verspreid over 2 dagen, dan 's morgens nog een uur rijles en dan examen gedaan.
In België krijg je volgende manoeuvres:
- 50 meter in rechte lijn achteruit rijden, breedte vh vak: 3,5m (binnen 2,5 minuut)
- achteruit fileparkeren tussen 2 hekken, afstand tussen de hekken bedraagt tussen de 13m en de 19m. (binnen de 8,5 minuut)
- afkoppelen, naar voren rijden, langs dezelfde hekken terug achteruit fileparkeren om terug aan te koppelen en aankoppelen. (binnen de 9,5 minuut)
Dan proef op de weg (20 à 30 minuten)

Ik was van de 1ste keer geslaagd, proef op terrein volledig foutloos en op de openbare weg 1 opmerking ivm opstellen aan de verkeerslichten.

Eerste keer dat ik met paard weg ging, was meteen met het paard van iemand anders. Die bleek sowieso al slecht te laden, en deed onderweg niks anders als zich tegen het tussenschot laten vallen. Buiten 27 graden en harde windstoten maakte het er niet beter op. Maar ik heb een camera en kon zien dat hij zich tegen het schot liet vallen en daarna weer rustig stond en zijn hooi op at dus heb mezelf er niet druk in gemaakt, en gewoon rustig verder gereden :)
Hebben vaak wedstrijden minstens 1,5/2 uur rijden dus went heel snel om te rijden met paard :)
Laatst wel een trailer geleend zonder camera van iemand omdat de mijne in de garage staat voor onderhoud, dat vond ik wel akelig omdat ik gewend ben als ik bijvoorbeeld sirene hoor aankomen oid degene langs me even kan kijken wat het paard aan het doen is. En dat ging nu niet dus dat vind ik minder tof, maar gelukkig heb ik zelf gewoon een camera in de trailer :)

nicole_floor

Berichten: 3211
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:49

Ik moet eigenlijk ook mijn BE halen. Alleen heb ik verschrikkelijk faalangst, waardoor het afrijden mij tegen houd.

Ik rij wel eens heen en weer de manege (5 minutjes rijden) met de trailer en paard erin, dus dat is het probleem niet. Moet alleen nog wel ff oefenen met achteruit rijden met de trailer.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:12

Vorige week mijn dagopleiding met examen erschteraan gedaan, helaas niet gehaald... 30 oktober weer proberen. Het kost wat, maar ik wil wel doorzetten nu :)

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:14

Ik heb geen ervaringen met BE halen, heb mijn CE gehaald dus BE erbij gekregen! :D

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:20

Heegt hier iemand al de tip gegeven dat je niet moet zeggen dat t voor een paarden trailer is?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:34

Ik ga in oktober ook beginnen :D Heb me een IW HB511 gekocht, dus wat lesjes gaan nodig zijn :') Aangezien 'k voor 'alles er op en er an' ben gegaan, ook meteen maar met een goede camera er in. De kans dat we er regelmatig mee naar Duitsland/Frankrijk mee gaan is groot, dus dan maar lekker makkelijk naar de paardjes kijken *\o/*

@Maartje1990, waarom niet zeggen dat het voor een paardentrailer is?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:43

Dan hebben ze de neiging veel strenger te zijn. Met een trailer moet je eigenlijk voorzichtiger rijden dan ze wensen dat je doet op je examen (en lessen! ) van je aanhanger.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:50

Maartje1990 schreef:
Dan hebben ze de neiging veel strenger te zijn. Met een trailer moet je eigenlijk voorzichtiger rijden dan ze wensen dat je doet op je examen (en lessen! ) van je aanhanger.


Volgens mij is dat echt onzin. Maar ze gaan er mij wel bij bijna iedere vrouw vanuit dat het voor een paardentrailer is.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:55

Josien_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Dan hebben ze de neiging veel strenger te zijn. Met een trailer moet je eigenlijk voorzichtiger rijden dan ze wensen dat je doet op je examen (en lessen! ) van je aanhanger.


Volgens mij is dat echt onzin. Maar ze gaan er mij wel bij bijna iedere vrouw vanuit dat het voor een paardentrailer is.


Mijn instructeur vertelde dat hij een leerling had die maar liefst 6x gezakt was (en toen ik afrijd dus nog steeds niet geslaagd was) omdat ze te voorzichtig reed (en daardoor mogelijk onzeker leek voor medeweggebruikers). Haar reden: met mijn paard achter de auto kan ik een bocht niet zo nemen want hij staat nooit zo stabiel.
Je rijdt met een vaste lading en belangrijkste is dat je weet hoe je moet kijken, waarnemen, controle houden en weten hoe je moet sturen en bovenal: durven mee te stromen in het verkeer.
Examinatoren weten ook dat je op dat moment met vaste lading rijdt, dus ze verwachten dat je je rijgedrag aanpast wat daarvoor passend is en niet hoe je het wellicht anders zou doen als er een paard achterin staat, want die staat er ook niet. Het inzicht om op je lading aan te passen moet je zelf ontwikkelen en kunnen toepassen, dat is hun verwachting.

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:01

Met mijn examen was het totaal niet van belang waarmee ik daarna ging rijden. Het gaat erom dat je goed mee kunt komen in het verkeer, goed kijkt en de bijzondere verrichtingen goed uitvoert. Mijn examinator wist dat ik met paarden ging rijden en gaf op voorhand ook aan dat ze het snapte als ik wat voorzichtig zou rijden. Maar daarbij zijn voorzichtig rijden en langzaam rijden ook 2 verschillende dingen, verkeersdoorstroming is ook erg belangrijk. Natuurlijk mag je wel voorzichtiger een bocht nemen, of geleidelijker op de rem gaan (zo laat je ook zien dat je goed vooruit kijkt!), maar het is niet de bedoeling om als een slome slak te gaan rijden, ook met een paard in de trailer kun je best wel een beetje doorrijden. Daar zit nog wel wat nuance in. En natuurlijk moet je je kunnen aanpassen aan de lading die je achter je hebt.

Na 3 jaar proberen verwachten nu eindelijk een veulen van Myrthe (v. Le Matsjo) en Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe) , volg je ook mee?
[KS-MK] [VOLG] 3 maal is scheepsrecht? Mini-Myrthe on the way!!

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:34

Ik ben vandaag geslaagd voor mijn E! In totaal 2 uur intake, 2 uur extra les, 4 uur les vanochtend en direct examen daar achteraan. Ik heb nog aan mijn instructeur gevraagd of dat dat klopt - dat je niet moet zeggen dat je alleen met de trailer gaat rijden. Die zei dikke onzin, een examinator beoordeeld gewoon wat hij op dat moment ziet, hoe je rijdt en hoe je met verkeerssituaties omgaat. Ook ik reed wat voorzichtig, maar reed goed mee en anticipeerde op verkeerssituaties en dat is wat ze willen zien. Gewoon luisteren naar je instructeur ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:13

Gefeliciteerd *\%/*


happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:22

2x gezakt en daarna maar opgeheven, ik rijd wel gewoon zonder mijn e ( uiteraard volgens regelgeving)

B+12 L+4

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:04

Milan_lover schreef:
Ik heb mijn E achter B alweer bijna 5 jaar, toendertijd direct gehaald op mijn 18e verjaardag. Ik had een verschrikkelijke instructeur, van te voren riep hij al dat het mij nooit zou gaan lukken (toen hadden we nog niet eens gereden). Tussendoor een les gehad van de eigenaar van de rijschool en van die ene les heb ik meer geleerd dan alle andere lessen bij elkaar. En ik heb er veel gehad omdat ik constant de grond in werd gepraat. Dus zorg voor een goede instructeur waarmee het ook klikt! Die je niet ziet als een paardenmeisje wat af en toe met haar paard op stap wilt. Mijn examen had de instructeur ook gezegd dat ik het nooit zou gaan halen en beter dus niet heen kon gaan. Maar ik ben in een keer geslaagd!

Zelf oefenen is goed, maar vraag aan je instructeur wat je het beste kunt oefenen en zorg dat je niet achterom kunt kijken. In de les en het examen moet je namelijk alles op je spiegels doen.

Pas op met het feit dat je de trailer achter je niet voelt, je kunt er (ook vooruit) niet mee rijden zoals je zonder trailer doet. 1 ding is namelijk dat de trailer altijd binnendoor achter je aan komt. Ik heb daar al wel wat schade mee gezien...


Blegh zelf had ik dan iets gezegd als; als ik het nooit ga halen geef jij de lessen dus niet goed, dan kan ik beter naar een andere rijschool gaan. ( kost hem dus terecht een klant )
Daarnaast een klacht achterlaten bij de rijschool tegen die instructeur.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:20

Ik heb sinds kort een andere baan, 1 waardoor ik weer wat kan gaan sparen :') en heb me dus ook vrij spontaan bedacht het E te willen gaan halen

Ben nu bezig te orienteren op hoe en wat want ik heb niet de verwachting het in 1 x te gaan halen. Wel heb ik de mogelijkheid om te kunnen oefenen met vader of zus dus dat ben ik wel van plan :o via V.V zit er helaas geen rijschool in de buurt (friesland)

Vind de filmpjes die geplaatst zijn erg handig, dan kun je je mentaal voorbereidden

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:13

Even het topic omhoog halen, maar i did it! 23 November staat een dagcursus gepland en hoop ik naar huis te gaan met mijn E rijbewijs. Ik ben nu al aan het oefenen met een lege trailer om emmertjes heen. Het verliep eigenlijk supersoepel! Ik heb mezelf wat handigheidjes geleerd en m'n vader was heel behulpzaam en heeft me een soort les gegeven. Ik denk dat ik dit komende weken nog 2x doe en dan ga ik er vanuit dat het goed moet komen. Slagingspercentage hangt ergens tussen de 75-80%.
Iemand anders die recentelijk is afgereden en mij het verloop van het examen en de opdrachten kan vertellen?

bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:40

Ik ben half september afgereden.
Reed vanuit de oproepplaats richting de wijk waar ik woon. Moest toen stoppen en achteruit rijden tot een paal. Daarna in de wijk op een breed stuk een omkeeropdracht, kon ik doen daar als een halve draai en vervolgens weer terug gereden naar de oproepplaats. Ben circa 20 min. weggeweest.
Voor het rijden de papieren van de aanhanger besproken, waarom, hoeveel die mag trekken ed. en moeten aankoppelen met bijbehorende uitleg.

De dingen die je volgens mij moet kunnen:
- veilig rijden met de aanhangwagen.
- recht achteruit rijden.
- bocht maken achteruit.
- achteruitrijden tot een bepaald punt.
- papieren betreft rijden met aanhanger uitleggen.
- aan en afkoppelen
- waar op letten bij het rijden met aanhanger

www.ofmiraclecolors.jouwweb.nl
Australian Shepherds

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:04

Wat leuk dat je het gaat doen!

Ik heb afgelopen donderdag mijn dag cursus en examen gehad en geslaagd! Eerst naar binnen bij het cbr, daar de papieren en gewichten doorgenomen en werd me ook gevraagd waar ik mijn be voor wilde gaan gebruiken, en yes de examinatoren (had er 1 extra), waren paarden mensen dus toen was het ijs gelukkig gebroken. Toen naar de auto welke ik uit de lijn van de trailer moest rijden en toen moest aankoppelen (instructeur mag laatste meter helpen met hoe ver je nog moet). Toen nog wat dingen benoemen over waar je op let bij de aanhanger, zoals verlichting etc. Toen een rondje rijden bij mij veel door een woonwijk met 1 bocht achteruit en 1 stuk achteruit en dan 1 meter voor een paal stoppen. Ze keken vooral naar of je goed spiegelt/kijkt en goed let op het uitzwaaien bij bochten en fietsers. En of je niet al ‘voorsorteert’ naar links/rechts als je nog niet kunt (dan heb je rechts een dode hoek door je aanhanger namelijk). En of je goed voor uit kijkt waardoor je je combinatie rijdend kan houden en niet steeds terug hoeft naar stilstaan (als het niet anders kan is dat natuurlijk niet erg).

Hoop dat je een beetje een idee hebt! Ik had erg veel spanning ervoor maar het is mij alles mee gevallen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:23

Bedankt voor beide verhalen! Gewichten ed, dat is nog best ingewikkeld... In hoeverre gaan ze daar op in?

bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:35

Je moet gewoon kunnen vertellen waarom je mag rijden met de betreffende combinatie.
Dus wat mag de auto trekken, wat weegt de aamhanger -> klopt dat dan.
De auto waarin ik rijles had mocht 1800 kg trekken. De aanhanger was 1500kg inc. Lading op dat moment dus ik mocht hem trekken.
De aanhanger kon max geladen worden tot 2000 kg. In dat geval zou ik hem niet mogen trekken. Als je gewoon weet wat wel/niet hoort komt dat wel goed.

www.ofmiraclecolors.jouwweb.nl
Australian Shepherds

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:34

liekec schreef:
Bedankt voor beide verhalen! Gewichten ed, dat is nog best ingewikkeld... In hoeverre gaan ze daar op in?

Denk dat je instructeur dat ook wel gaat behandelen, ik vond het niet ingewikkeld! Het ging bij mij naast bovenstaand ook nog over de kogeldruk (trekhaak) en gewicht onder koppeling (aanhanger). En of en zo ja hoe je de kogeldruk kunt beinvloeden.

bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:04

Merell123 schreef:
liekec schreef:
Bedankt voor beide verhalen! Gewichten ed, dat is nog best ingewikkeld... In hoeverre gaan ze daar op in?

Denk dat je instructeur dat ook wel gaat behandelen, ik vond het niet ingewikkeld! Het ging bij mij naast bovenstaand ook nog over de kogeldruk (trekhaak) en gewicht onder koppeling (aanhanger). En of en zo ja hoe je de kogeldruk kunt beinvloeden.


Oh ja dat klopt inderdaad.

Niet teveel zorgen maken, als je gewoon goed rijd en geen rare dingen doet moet dat wel goedkomen.

www.ofmiraclecolors.jouwweb.nl
Australian Shepherds

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:48

Ze stelden bij mijnidd vragen over het kenteken. Mijn instructeur zei het zo: je met de vraag “kan de aanhanger achter de bus” beantwoorden. En dan met 2 antwoorden: ja dat kan, want bus die ik reed mocht max x kg trekken, aanhanger was geladen 1200kg. Ik moest ook vragen kunnen beantwoorden over kogeldruk (staat op kenteken aanhanger en op plaatje bij je trekhaak). De rijschool had n mapje met kentekens bus / aanhanger, dus hoefde t niet uit mn hoofd te leren kon het aanwijzen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:55

Topic helemaal kwijt geraakt! Ik heb hem 16 oktober in 1 keer gehaald! Was echt peanuts. Het rijden an sich was wat slordig en het recht achteruit rijden wat met lessen áltijd goed ging, ging toen natuurlijk schots en scheef :+ Maar verder helemaal prima, dus ben heel blij :D

Wat je qua aanhanger moet weten is ladingverdeling (waar moet het staan, wat gebeurt er als het te ver naar voren/achter staat), wat doet een breekkabel, verlichting/reflectoren als je aanhanger breder is dan zoveel cm. Daarnaast neemt de examinator het kentekenboekje en vraagt dingen als mag je bus/auto de aanhanger trekken, hoe lang is de combinatie, hoe zwaar is de aanhanger nu (moet je het weegbriefje erbij pakken). Dan kunnen ze nog verschil enkel- en dubbelasser erbij pakken. Verder, niet teveel stressen, het is niet het belangrijkst :) Je moet gewoon weten waar je moet kijken.

...
Ik ben gerpiegorp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, _xManadisx_, chantal_bel, Hindo2, Iccc, lovemyhorse1, maralyn, MuffinX, rien10, Sanne_com, Saranghea, Tomboy0, xMayo, xSabineW, Zirkonia en 70 bezoekers