Partner met psychische problemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:27

Persoonlijk zou ik er ook echt niet over liegen... Kinderen heb recht op de waarheid. Belangrijk is wel dat je bij de feiten blijft en probeert je emoties niet te veel te laten meespelen. Want daar zijn kinderen heel gevoelig voor, en hun papa speelt al genoeg op hun gevoelens...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:14

Ik denk dat het belangrijkste is dat:
* ze weten dat zij er part nog deel aan hebben dat papa en mama gaan scheiden.
* dat jullie allebei nog heel veel van hen houden.
*nooit iets negatiefs over de vader zeggen, desnoods iets zeggen wat wel waar is, zoals, het is niet zo belangrijk wat ik van papa vindt maar wat jij vind of voelt.
*een luisterend oor hebben en ze aanmoedigen om te vertellen wat ze voelen.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:59

Hier ga ik helemaal in mee A3a1 :j

Moeilijk voor je hoor Bloempje :(:) :(:)

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 23:13

Ja dat is wel n mooie. Probeer ik ook hoor.

Maar ik ben t echt spuugzat eigenlijk. Volgens mij kan ie niet echt helder meer nadenken. Maar ik wel. Ik wil geen vechtscheiding maar vanaf hier ga ik wel alles zakelijk aanpakken.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:58

Bloempje13 schreef:
Klopt absoluut. Ik voel er ook niet veel voor om tegen de kinderen te liegen, ik denk dat ze dat meteen doorhebben. Maar pijnlijk is het wel...

Klopt jibberjabber, het is moeilijk om te bepalen waar je goed aan doet, zeker omdat er zoveel spanningen en emoties bij komen kijken. Maar ik hoop het zo goed mogelijk vanuit het standpunt van de kinderen te bekijken. Het blijft hun vader, zij hebben eigenlijk niks met het gedoe tussen ons te maken. Maar ik wil wel voorkomen dat ze (meer) beschadigd raken. Dus dat zijn wel lastige dingen.

Ik heb overigens nu ook een doorverwijzing voor individuele hulp gekregen.


Waarom moeten je kinderen weten dat pa met zijn "Nieuwe liefde" op vakantie gaat? Wat is de meerwaarde voor hun?
Ik zou het gewoon niet zeggen. Papa gaat een weekje weg. Punt,
De enige reden dat hij het doet is namelijk om jou en je kinderen te manipuleren, nog steeds.
Leg het naast je neer, sta er boven en ga met je kinderen genieten van de rust.

Ik spreek uit ervaring, 18 jaar samen geweest met zo'n man. Ik bleef ook voor de kinderen, wilde hen hun vader niet afnemen en hem zijn kinderen niet. Dat was met de beste bedoelingen, maar man wat een stomme fout achteraf. Voor alle betrokkenen.

En 1 ding kan ik je al vast voorspellen, een vechtscheiding wordt het toch. Een narcist zal nooit accepteren dat je hem verlaat en zal alles doen om jou het leven zuur te maken, ondanks het feit dat jullie samen kinderen hebben. Daar houdt een narcist geen rekening mee, want immers hij kan er niets aan doen, jij bent degene die fout zit, alles is jouw schuld.

Mijn advies aan jou: Bereidt je voor op het ergste, zorg voor een warm nest voor je kinderen. Bespreek alle ellende vooral niet met hen, want hoe erg ook, het is hun vader.
Probeer niet mee te gaan in zijn destructieve gedrag en probeer er boven te staan.
Geniet vooral van de rust en de ontspanning in je gezin als hij er niet meer is en bedenk vooral; liefde van kinderen voor hun ouders is geen weegschaal, het is niet dat je automatisch minder van de ander gaat houden als je even meer van de één houdt. Zo werkt het niet, ze hoeven niet te kiezen.
Waak er alleen voor dat hun pa ze niet beschadigd, maar dat kun je prima doen zonder al te "eerlijk" tegen ze te zijn over hem.
En vooral twijfel niet aan jezelf.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:42

Mijn vriendin is ook weggegaan uiteindelijk bij haar narcistische kerel.
Twee kids.
Ze heeft het niet makkelijk gehad tijdens de scheiding. Zoals WeCo ook al aangeeft.
Ze zullen een hoop streken uithalen.
En het heeft ook lang geduurd voor alles rond was.
Maar het is, in haar eigen woorden, het beste wat ze ooit gedaan heeft.
Overigens heeft ze toen nooit een lelijk woord over m gesproken tegen de kids. En deze ook altijd gestimuleerd om hem te blijven zien.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:15

Maar er is nog wel een verschil tussen iemand slecht praten, en gewoon de waarheid te zeggen. Als de kinderen nu zouden vragen met wie hun vader dan op vakantie gaat, moet TS daar dan over liegen? Ik zou dan eerlijk antwoorden met wie, en als ze vragen waarom, dat je dat niet weet en dat ze dat best met hun vader bespreken (best met TS erbij, anders probeert hij heel de situatie natuurlijk weer naar zijn hand te zetten). In eerste instantie moet je inderdaad niet zeggen dat hij met z'n nieuwe vriendin op vakantie gaat, maar om er nu voor te liegen als die vraag van de kinderen komt?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:02

Bij mijn vriendin was deze situatie niet aan de orde natuurlijk.
Ik denk dat zij ook eerlijk had verteld in dit geval.
Dit heeft ook niets te maken met het lelijk praten over hem. Zeggen wat een lamzak het is omdat ie dit doet wel.
Als ze er naar vragen kan je idd vertellen hoe het zit en verder idd naar de vader sturen als ze er vragen over hebben.
Al vrees ik dat die wel nare dingen over moeders vertelt. Helaas.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:16

Needje schreef:
Bij mijn vriendin was deze situatie niet aan de orde natuurlijk.
Ik denk dat zij ook eerlijk had verteld in dit geval.
Dit heeft ook niets te maken met het lelijk praten over hem. Zeggen wat een lamzak het is omdat ie dit doet wel.
Als ze er naar vragen kan je idd vertellen hoe het zit en verder idd naar de vader sturen als ze er vragen over hebben.
Al vrees ik dat die wel nare dingen over moeders vertelt. Helaas.


Inderdaad, daarom denk ik dat het goed is als de kinderen zulke gesprekken niet alleen met de vader voeren... TS weet hoe manipulatief hij is, daar hoeven de kinderen niet onder te lijden. Niets zo erg als je als kind schuldig moeten voelen, of moeten denken "maak ik papa hier niet verdrietig of boos mee" of zich gedwongen voelen te kiezen tussen hun ouders.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:22

Mijn kinderen waren 14 en 16 toen we uit elkaar gingen en de waarheid over vader vertellen was automatisch de bodem onder hun bestaan wegvagen want goede dingen kon je namelijk in die tijd niet over hem vertellen, die waren er eenvoudig niet.
Ik vond en vind nog steeds dat er een heleboel dingen waren die zij niet hoefden te weten op die leeftijd. Ze kunnen namelijk nog niet een afgewogen oordeel geven en kunnen niet beseffen dat de streken die pa uithaalt niet tegen heb gericht zijn maar tegen hun moeder. Hij houdt waarschijnlijk op zijn manier veel van zijn kinderen en ook al is dat een andere manier als de onze, het blijft hun vader.

Als ik destijds alles had verteld wat hij uithaalde hadden ze waarschijnlijk alle contact met hem verbroken en wie was daar beter van geworden? De kinderen? Hij? Ik? Wat mij betreft was niemand daar beter van geworden. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik hun die last niet op hun schouders heb gelegd.
Ze zijn nu 21 en 23 en natuurlijk zijn ze niet gek. Maar ze hebben van mij uit nooit de druk ervaren te moeten oordelen over hun vader.
Ondertussen heeft de oudste geen contact meer met hem, de relatie tussen hem en zijn vader werd destructief, hij heeft er voor gekozen hem niet meer te willen zien. En ook daar heb ik hem in gesteund, eerst door hem alle voors en tegens in alle redelijkheid te laten afwegen en later in zijn defintieve keus.
De jongste heeft nog wel contact met zijn vader maar weet heel goed op wie hij terug kan vallen in tijden van nood, op degene die niet oordeelt maar hem steunt, en nee dat is pa niet helaas.

Mijn ouders zijn altijd samen gebleven tot mijn moeders overlijden. Maar ook van hen weet ik een heleboel dingen niet. Slechte dingen die mijn vader heeft gedaan misschien, slechte dingen die mijn moeder heeft gedaan misschien. Ik weet het niet. Wil het ook niet weten, ze zijn er altijd voor mij geweest. Ik koester de band die ik had met mijn moeder, ik koester de band die ik heb met mijn vader. Mijn relatie met hen. De relatie die ze hadden met elkaar was hun ding, niet mijn ding.
Zo wil ik dat ook voor mijn kinderen, het is hun relatie met hun ouder, daar komen ze zelf wel uit. Zoniet, ben ik er voor ze.

Dus ik had inderdaad niet verteld met wie hij op vakantie ging. Vind het voor de kinderen van eind basisschool kleeftijd zoals de kinderen van TS, namelijk totaal niet relevant. Met een kennis. Klaar.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:22

Het blijft lastig, zo zijn er partners die soms na jaren opeens gaan zeggen dat de andere partij vreemd is gegaan.
Ik vind dat not done, misschien als je kinderen de 30 gepasseerd zijn en zelf hebben ervaren dat je soms dingen doet of zou willen doen die niet kunnen, maar het blijft naar als je ouders rotdingen vertellen. Maar dat is wel soms nodig om ze dingen te laten begrijpen.
Desnoods schrijf je een brief voor je kinderen waar de belangrijkste dingen instaan, die ze in handen krijgen als je komt te overlijden.

Maar uiteindelijk kun je er als kind niks mee, het is ballast.
Hoe ouder, hoe meer ze begrip zullen hebben, met beide partijen, want de ander is tenslotte gewoon ziek.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:02

Ik zou alleen benoemen wat ze zelf letterlijk zien en horen. Niet een misschien of wat als. Dus bij geschreeuw in huis, dat kan je uitleggen. Die vriendin is niet langs geweest, die bestaat nog niet voor hen. Alleen benoemen als madam aan de deur staat of de vader de kids meeneemt naar haar. Anders wordt het zeker tegen je gebruiken (je maakt de vader "zwart" bij de kinderen, geeft geheid gezeur bij de scheiding en wie de kinderen "krijgt", dat kan hij tegen je gebruiken als laster).

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 23:14

Ik maak hem absoluut niet zwart bij de kinderen, ik probeer zoveel mogelijk voor een fijne sfeer te zorgen als we alleen zijn en dat gaat heel goed eigenlijk. Als ie thuis is slaat het meteen om helaas...

Maar ik heb t idee dat t helemaal niet goed met m gaat... onze omgeving weet t nu ook en hij krijgt toch wel feedback dat het niet normaal is wat ie doet, hij kan dat helemaal niet plaatsen en lijkt best wel in de war ofzo...

Anoniem

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:39

Ja dat lijkt me vrij logisch dat ie in de war is. Zelf denkt hij namelijk dat ie volkomen normaal doet, maar als meerdere mensen dat in twijfel brengen, schudt dat de boel wel op. Ik raad je aan dat niet teveel op te gaan vangen. Die kwetsbaarheid is vaak maar van korte duur.

Wat betreft je kinderen wil ik je vooral zeggen, doe okk niet of er niks aan de hand is. Laat wel weten dat het niet normaal is, dat moeten kinderen ook leren. En als jij doet alsof er niks aan de hand is, Kan dat het verwarrend zijn voor kinderen.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 06:45

Nee ik wil dat ook niet opvangen, ik vind het vrij zorgelijk allemaal met zn gesteldheid.

Dat laatste wat je zegt vind ik wel n lastige merk ik, ik vertel wel dat dit een rare situatie is maar de grens tussen feit en mijn mening (wat dan weer snel lijkt op zwart maken) is best dun merk ik. Daar wil ik dan wel weer voorzichtig in zijn. Maar ik ga de ggz inschakelen voor een gesprekje met hen had ik bedacht. Dan kunnen zij het objectief uitleggen wat er gebeurt.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:23

Bloempje13 schreef:
Ik maak hem absoluut niet zwart bij de kinderen, ik probeer zoveel mogelijk voor een fijne sfeer te zorgen als we alleen zijn en dat gaat heel goed eigenlijk. Als ie thuis is slaat het meteen om helaas...

Maar ik heb t idee dat t helemaal niet goed met m gaat... onze omgeving weet t nu ook en hij krijgt toch wel feedback dat het niet normaal is wat ie doet, hij kan dat helemaal niet plaatsen en lijkt best wel in de war ofzo...


Ik weet dat jij hem niet zwart maakt, maar soms schrijf ik ook wat, vanwege wat anderen schrijven.
Sorry, dat ik dat er niet duidelijk bijschreef.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:09

Bloempje13 schreef:
Ik maak hem absoluut niet zwart bij de kinderen, ik probeer zoveel mogelijk voor een fijne sfeer te zorgen als we alleen zijn en dat gaat heel goed eigenlijk. Als ie thuis is slaat het meteen om helaas...

Ook ik bedoelde niet dat je hem daadwerkelijk zwart maakt :) Wel dat hij dat zo kan zien en het dan gaat aanhalen bij de rechter (want hij trekt alles in zijn voordeel wat hij kan, let maar op).

Citaat:
Maar ik heb t idee dat t helemaal niet goed met m gaat... onze omgeving weet t nu ook en hij krijgt toch wel feedback dat het niet normaal is wat ie doet, hij kan dat helemaal niet plaatsen en lijkt best wel in de war ofzo...

Krokodillentranen? Jammer voor meneer dat hij in de war/verdrietig is. Jij bent dat al ettelijke jaren.
Geen compassie mee hebben. Deze vaas is zo kapotgeslagen en vergruisd dat het niet meer te lijmen valt :(:)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:37

Ts, goed dat je meteen weer stappen onderneemt , hij mag dan warrig lijken of zijn , je weet nooit hoe mensen reageren . Dus zorg idd voor back up en hoe vervelend ook om te zeggen, blijf heel goed op je hoede.

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:08

Rebel_Jits schreef:
Bloempje13 schreef:
Ik maak hem absoluut niet zwart bij de kinderen, ik probeer zoveel mogelijk voor een fijne sfeer te zorgen als we alleen zijn en dat gaat heel goed eigenlijk. Als ie thuis is slaat het meteen om helaas...

Ook ik bedoelde niet dat je hem daadwerkelijk zwart maakt :) Wel dat hij dat zo kan zien en het dan gaat aanhalen bij de rechter (want hij trekt alles in zijn voordeel wat hij kan, let maar op).

Citaat:
Maar ik heb t idee dat t helemaal niet goed met m gaat... onze omgeving weet t nu ook en hij krijgt toch wel feedback dat het niet normaal is wat ie doet, hij kan dat helemaal niet plaatsen en lijkt best wel in de war ofzo...

Krokodillentranen? Jammer voor meneer dat hij in de war/verdrietig is. Jij bent dat al ettelijke jaren.
Geen compassie mee hebben. Deze vaas is zo kapotgeslagen en vergruisd dat het niet meer te lijmen valt :(:)


Dat laatste..dat is de spijker op de kop imo.
Geen compassie meer voor hem hebben, dat is precies de valkuil bij een narcist..(en die zoeken ook altijd partners op met veel compassie,zodat ze extra goed kunnen manipuleren..al dan bewust of onbewust)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:09

Meneer gaat op voor de Oscar ...

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:06

Is hij al op vakantie ??

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 11:12

Nee nog niet, volgende week.

Deze week nog weer een "apart" gesprek gehad bij de hulpverlening. Ja hij had een nieuwe relatie, maar dat ik wilde scheiden vond ie allemaal maar verwarrend. Hij schiet ook van de ene naar de andere emotie, krijgt ook vanuit de hulpverlening een persoonlijk begeleider begreep ik.

Afgelopen week ook nog weer een hele nare akelige discussie gehad waar ik behoorlijk van van slag was, zo boos dat ie was, bah. Zal blij zijn als alles achter de rug is...

Maar ben er wel van overtuigd dat ik de juiste hulp gevonden heb iig :-)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:34

Ik hoop dat zijn nieuwe vriendin het volhoud totdat alles geregeld is anders word hij nog veel vervelender. Sterkte.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:37

Hij heeft een nieuwe vriendin maar scheiden vind tie verwarrend :+ gl nieuwe vriendin.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 11:59

bigone schreef:
Ik hoop dat zijn nieuwe vriendin het volhoud totdat alles geregeld is anders word hij nog veel vervelender. Sterkte.


Dat hoop ik en met mij mijn hele omgeving }:0

quera schreef:
Hij heeft een nieuwe vriendin maar scheiden vind tie verwarrend :+ gl nieuwe vriendin.


Ja dat was voor mij ook een eye opener :+