Partner met psychische problemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:50

Een goede mediator houd rekening met wat het beste is voor de kinderen.

Wij hebben toen bijv. ook afgesproken dat als de kinderen bij de vader zijn en die moet plotseling weg, dat altijd de moeder als eerste wordt benadert om de kinderen op te vangen en andersom.

Net als het ophalen van school, wie dat mag doen.

Gesprekken op school wie daarbij aanwezig is.

In de regeling hebben wij de dagen staan wanneer de kinderen bij wie zijn.
Ook feestdagen en vakantie, wij hebben afgesproken dat wij om het 1 jaar eerste keus hebben voor het bespreken van vakantie's.

Dat alle afspraken dokter en kapper in overleg gaan.

Dat op verjaardagen van fam. en vrienden de kinderen bij die ouder zijn die naar de verjaardag gaat.

Wij hebben erin staan dat de kinderen op dezelfde school blijven zitten, dit in geval mocht een ouder willen verhuizen. Dat het stabiel blijft voor de kinderen.

Wij hebben het plan alleen voor als het mis gaat, wij schuiven in overleg veel.

Succes Bloempje hoop dat jullie er goed uitkomen.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:55

Is de oudste ouder dan 12? Dan mag die niet zelf bepalen, maar zijn/haar mening geven over het ouderschapsplan. Pas als kinderen 18 zijn mogen ze zelf bepalen. Je kunt immers niet van kinderen verwachten dat zij zelf beslissingen nemen over hun opvoeding? Of dat ze zelf bepalen waar ze willen wonen etc. Hallo loyaliteitsconflict..

Als ouders stel je het ouderschapsplan op, kinderen ouder dan 12 mogen (via een kindverklaring) hun mening geven over het ouderschapsplan.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:03

Kinderen moeten op een bij hun leeftijd passende wijze betrokken worden bij het ouderschapsplan. Ook een kind van zes kan dan bijvoorbeeld serieus genomen worden in de wens om bijvoorbeeld een goed contact te houden met opa/oma/neefjes/nichtjes.

Een kind vanaf 12 zal bij een rechter worden opgeroepen worden om te vertellen wat die van de situatie vindt, als je onder de rechtbank Amsterdam valt wordt een kind van 8 jaar oud al opgeroepen.

Dan nog bepaalt het kind niet zelf, het mag vertellen wat die van de situatie vindt en welke belangen zwaar moeten wegen. Een rechter gaat niet vragen bij wie het kind wil wonen, want dan moet het kind kiezen tussen de ene of de andere ouder, en dat belast het kind teveel. In beginsel beslissen de ouders, als die er niet uitkomen beslist de rechter - nooit de minderjarige zelf.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:19

Een kind hoeft niet voor de rechter zelf te verschijnen, maar kan dat ook via een kindverklaring doen. Wij doen een flink aantal scheidingen (1000+) per jaar, maar het percentage kinderen wat voor de rechtbank verschijnt is nihil. Omdat er gewerkt wordt met de kindverklaring, deze wordt bij het ouderschapsplan gevoegd en dat is dan voldoende voor de rechtbank.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 15:41

Ah ok, dat had ik verkeerd begrepen dan. @Berdien, ja dat zou idd dan veel te moeilijk zijn voor zo'n kind, dan geef je die wel veel verantwoordelijkheid, dat kan ook niet nee.

@toverbal, ja die afspraken moeten we nu gaan maken. Volgens mij staan er allemaal vrij standaard afspraken in zo'n conceptplan en het meeste ben ik het gewoon direct mee eens (wederzijdse verjaardagen, familie bezoek etc.). Denk dat het grootste heikele punt de zorgverdeling wordt.

Zag idd ook staan dat kinderen bij het plan betrokken moeten worden. Vraag me nog wel even af hoe dat meestal gedaan wordt, ik wil ze het ook niet zo onder de neus schuiven van "kijk eens, alle afspraken over jullie, wat vinden jullie dr nou van". Het hele concept scheiden is al lastig en verdrietig voor ze en dan wordt het wel erg concreet. Ik ga nog even navragen hoe dat het beste aan te pakken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:27

Verstandig :j

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 18:01

Bah, het ging (weer) mis thuis, ruzie met de kinderen erbij en ik kon het weer niet stoppen ;(
Dit is echt zo zwaar, ik trek het bijna echt niet meer, al die stress...

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:14

Het einde is in zicht! Helaas zit er niet veel anders op dan nu volhouden en zo goed mogelijk een einde aan proberen te breien...

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:32

Onze kinderen waren 6 en 8 jaar toen ik ging scheiden. Wij hebben een ouderschapsplan laten opstellen bij een mediator en de kinderen hebben zelf nog een gesprekje met haar gehad zonder ouders erbij. Verder hebben wij de kinderen niet bij het plan betrokken. Wij konden gelukkig nog best wel communiceren met elkaar, dat maakt het wel wat makkelijker.
Sterkte ermee… goed dat je de stap hebt gezet. En het wordt echt een opluchting wanneer dit alles achter de rug is :(:)

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:40

Nou het vermoeden is dat er rap samengewoond gaat worden, er is verzoek tot co ouderschap gedaan, dat kan hij nooit zelf, dus hij wil haar er direct bij betrekken waarschijnlijk...

De. Hel.

Gelukkig heb ik wel n goede back up en morgen weer gesprek met de orthopedagoog die zelf ook zorgen heeft over ex.

Wat een hel, echt waar.

MarjanB

Berichten: 16445
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:43

Oh my... dat is wel heel bizar zeg! Nou laat ze eerst maar ff gaan samenwonen :') hij kan dat neem ik aan niet zomaar afdwingen?

En waar samenwonen? In jullie huis of dat van haar? (Voordat ie ineens bedenkt dat jij er snel uit moet)

Heel veel sterkte!

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:46

Ja waarschijnlijk zijn de pijlen op ons huis gericht ja...

Nee ik ga daar natuurlijk nooit mee akkoord. Maar het idee dat het bedacht wordt...

MarjanB

Berichten: 16445
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:51

Dit lijkt wel een filmscript of slechte serie.. :(

:(:)

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:09

Erg he...

BigOne
Berichten: 38258
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:16

Bloempje13 schreef:
Erg he...

Vergeet niet dat jij ook jaren in zijn praatjes bent gestonken samen met de complete omgeving . Dan kun je haar niets kwalijk nemen, die trapt er net zo hard in. Zorg ervoor dat jij de voogdij krijgt , absoluut geen co- ouderschap . Prima dat ze om de twee weken een weekend bij hem zijn maar verder niet.

Avalanche

Berichten: 15984
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:19

Ik ben het vandaag vrij vaak met bigone eens. Nu ook weer.

Nikass

Berichten: 16701
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:33

Joolien schreef:
Klopt, narcisten ga je namelijk niet helpen, maar de omgeving kan echt kapot gaan aan de narcist. Als ik zie hoe het bij mij nog steeds door sleept, ondanks dat ik toch al mijn trauma's al heb verwerkt... Het zijn gewoon hele schadelijke mensen, die narcisten. Ze worden ook niet voor niks met anti-socialen, sociopaten en psychopaten in 1 rijtje genoemd. Omdat ze A)bijna niet te behandelen zijn en B) zoveel sluimerende schade aanrichten aan de mensen om hen heen.


Vergeet voor het gemak niet dat mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis deze meestal hebben ontwikkeld vanwege een schadelijke omgeving, en dat zij heel erg lijden onder deze aandoening.
De manier waarop jij hier "de narcist" (voor zover die op die manier al bestaat) wegzet, is zo ongenuanceerd en rancuneus dat ik erom zou lachen, ware het niet dat het om te huilen is.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-12-18 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:44

bigone schreef:
Bloempje13 schreef:
Erg he...

Vergeet niet dat jij ook jaren in zijn praatjes bent gestonken samen met de complete omgeving . Dan kun je haar niets kwalijk nemen, die trapt er net zo hard in. Zorg ervoor dat jij de voogdij krijgt , absoluut geen co- ouderschap . Prima dat ze om de twee weken een weekend bij hem zijn maar verder niet.


Klopt hoor! Ik ga zéker niet akkoord met Co ouderschap. Ik weet alleen niet of die om de twee weken n weekend zo makkelijk af te dwingen is?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:47

Nou ja, co ouderschap blijkt helemaal niet zo goed voor de kinderen te zijn als altijd gedacht werd...dus wat dat betreft is een weekendregeling sowieso beter.
Maar wat willen je kinderen? Want ook een eens in de 2 weken een weekend naar de andere ouder is geen must.
Is hij in staat om alleen voor de kinderen te zorgen?

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 00:00

Nee daar zijn ernstige twijfels over...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:10

Dan is co ouderschap, maar ook een weekendregeling al behoorlijk lastig hoor. Uiteindelijk gaat het om het belang van de kinderen (de kinderen hebben rechten, de ouders plichten) en als 1 van de ouders niet in staat is om voor zijn/haar kinderen te zorgen, zullen er andere oplossingen gezocht moeten worden. Er is ook heel veel mogelijk, mits de kinderen met beide ouders contact hebben en met beide ouders een band kunnen hebben. Er zal dus, eventueel met behulp van een professional (wat ik eigenlijk in deze situatie wel aan zou raden, omdat je niet alleen met een scheiding te maken hebt, maar met nog heel andere problematiek), moeten gekeken worden wat goed en haalbaar voor de kinderen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:28

Nikass schreef:
Joolien schreef:
Klopt, narcisten ga je namelijk niet helpen, maar de omgeving kan echt kapot gaan aan de narcist. Als ik zie hoe het bij mij nog steeds door sleept, ondanks dat ik toch al mijn trauma's al heb verwerkt... Het zijn gewoon hele schadelijke mensen, die narcisten. Ze worden ook niet voor niks met anti-socialen, sociopaten en psychopaten in 1 rijtje genoemd. Omdat ze A)bijna niet te behandelen zijn en B) zoveel sluimerende schade aanrichten aan de mensen om hen heen.


Vergeet voor het gemak niet dat mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis deze meestal hebben ontwikkeld vanwege een schadelijke omgeving, en dat zij heel erg lijden onder deze aandoening.
De manier waarop jij hier "de narcist" (voor zover die op die manier al bestaat) wegzet, is zo ongenuanceerd en rancuneus dat ik erom zou lachen, ware het niet dat het om te huilen is.

Tja als dit mijn eigen woorden waren had ik je begrepen. Ware het niet dat dit door oa leraren en psychologen wordt gezegd die ik ken.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:30

weet niet of ze er wel zo onder lijden, in mijn ervaring zijn ze blind voor eigen fouten, en maakt het ze niet uit wat ze aanrichten bij een ander

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:44

fokfanaat schreef:
weet niet of ze er wel zo onder lijden, in mijn ervaring zijn ze blind voor eigen fouten, en maakt het ze niet uit wat ze aanrichten bij een ander


Mijn vader is ook een officieel gediagnosticeerde narcist en heeft nooit laten blijken dat het hem ook maar iets deed dat ik geen contact meer wilde. En heeft ook absoluut geen moeite meer gedaan om het te herstellen.

Ik ga dus uit ervaring wel mee met Joolien.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:18

Lieve TS, laat je alsjeblieft NIET leiden door uitspraken over wel/geen co-ouderschap hier op Bokt, maar bespreek dat met de mensen die je helpen. Dus de mediator en je orthopedagoog. Mensen hier op Bokt bedoelen het ongetwijfeld goed maar kennen jou, de kinderen en de situatie niet. Ik snap dat de situatie ontzettend moeilijk, verdrietig en frustrerend is en je hart hier luchten is helemaal goed, maar haal je hulp en advies daar waar je dat het beste kunt krijgen.