wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:27

tengeltje11 schreef:
Dat zeg jij....
al mijn vriendinnen toen,geen enkele had een relatie(ow,jawel,eentje)(en neen,ik was niet het type die slechts enkele vriendinnen had of het zielige groepje 'nerds' van de klas oid).wij gingen samen weg,samen festival,samen feest,samen vanalles,maar geen van ons voelde zich al geroepen om echt zo'n relatie aan te gaan,eens we allen richting de 18 gingen,begon dat wat te veranderen en doken hier en daar vriendjes op.

nu lijkt het alsof het bijna abnormaal is als je op je 16-17de nog geen seksuele relatie hebt.


Dat het binnen jouw groepje zo was wil nog niet zeggen dat dat gemiddeld zo is. Ik geloof echt niet dat het aan de “jeugd van tegenwoordig” ligt en dat blijkt ook uit dit topic.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:28

Ik was net 16 toen mijn toenmalige vriendje mocht blijven slapen. Moeders deed daar overigens totaal niet moeilijk over en had liever dat we bij elkaar bleven slapen dan dat we andere creatieve ideeën gingen uitvogelen :+
Op mijn 17e voor het eerst samen met hem op vakantie geweest met zijn tweetjes.

Overigens op mijn 15e ook wel eens bij een vriendje blijven slapen, maar toen was ik daar nog niet zo mee bezig.

_Nadia_

Berichten: 2651
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:31

tengeltje11 schreef:
tuurlijk beter thuis dan ergens geen-idee-waar-en-op-welke-manier,maar toch 16-17j,toen was ik nog bijna kinds op sommige vlakken en echt nog niet direct toe en bezig met een seksuele relatie....
tijden zullen veranderen en jongeren komen steeds vlugger volwassen blijkt toch weer.

Ik woonde al op mezelf met net 17. Overigens had ik mijn eerste vriend (nu mijn man) pas met 18, en ik ben van jouw leeftijd. Mijn vriendinnen hadden allemaal wel al vriendjes enzo.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:31

Ik bleef op mijn 17e (ben nu 27) ook gewoon slapen bij mijn toenmalige vriend.

Snap de “weerstand” niet. Seks kan overal. Of gaat het ergens anders om?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:31


Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:31

Duke schreef:
Ik ben nu 38 jaar. En toen ik 17 was, bleef mijn eerste serieuze vriendje ook slapen. Ging zelfs met hem een weekendje weg. Ik had een slaapbankje speciaal op mijn kamer. Dus dat was meer dan 20 jaar terug. En toen was dat al vrij normaal in mijn omgeving. Alleen bij serieuze relaties dan.


Mijn ouders zijn zo halverwege de 50. Mijn moeder was 17 en mijn vader 19 toen ze wat kregen. Mijn vader bleef al gauw slapen. Eerst nog enkele weken apart op de logeerkamer. Daarna samen. Dus voor hun was het toen ook al heel normaal. Terwijl wij hier toch in gedeelte wonen wat onder de Bible belt valt. Ik durf alleen niet te zeggen of het voor hun vrienden ook normaal was, dacht het wel maar dat durf ik dus niet met zekerheid te zeggen.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:32

Hier mochten vriendjes of vriendinnentje ook gewoon blijven slapen. Wel na een gesprekje over voorbehoedsmiddelen. Dochterlief had met 15 jaar een vriendje die in de klas zat. En de sliep door de weeks meestal bij ons. En at ook mee. Hij woonde 30 minuten met de bus van school af. En in de weekende waren ze meestal bij hem thuis. Betere uitgaansmogelijkheden. En hun vrienden groep woonde daar ook.

Ik had van huis uit het tegengestelde mee gemaakt. Mijn vriend nu al ruim 40 jaar mijn man heeft nooit bij mij mogen slapen. Zelf toen we een huis hadden gekocht en aan het klussen waren sliep hij bij ons thuis op de bank. Zelf kwam hij niet uit de buurt. En heen en weer rijden was geen optie. Dus ik wist zeker dat mijn kinderen dat nooit mee zouden hoeven maken.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:34

Ik zal het trouwens even nog shockerender maken: op mijn 13e kreeg ik een vriendje en zette mijn moeder me aan de anticonceptiepil. _O-

Niet dat ik daar toen al aan toe was, beetje zoenen was al meer dan spannend genoeg, maar daar had ze echt geen boodschap aan. En dat vind ik nogsteeds fantastisch. :D

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:36

17 is toch niet extreem jong daarvoor? :')

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:36


ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:37

Op mijn 12e werd mijn kamer veranderd en kreeg ik ook een tweepersoons bed. En toen ik 17 was kwam mijn vriend slapen.
Mijn zus had op haar 15e haar eerste vriendje, maar dan ging zij bij mij op de kamer slapen en hij in haar bed.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:44

Vind 17 eigenlijk ook niet heel schokkend. Ik kreeg met mijn vriend toen ik 15 was, hij toen 19. Hij kwam vanaf het begin al vaak bij ons dus had al goed contact met mijn ouders. Na 3 maanden is hij de eerste keer blijven slapen (toen was ik ondertussen 16 :P ). Toen was ik overigens wel al aan de pil.
Maar voor mij en mijn ouders voelde het met mijn vriend al snel heel vertrouwd dus het was niet heel raar. Denk dat het gevoel en vertrouwen erbij belangrijker is dan de leeftijd.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:49

tengeltje11 schreef:
Dat zeg jij....
al mijn vriendinnen toen,geen enkele had een relatie(ow,jawel,eentje)(en neen,ik was niet het type die slechts enkele vriendinnen had of het zielige groepje 'nerds' van de klas oid).wij gingen samen weg,samen festival,samen feest,samen vanalles,maar geen van ons voelde zich al geroepen om echt zo'n relatie aan te gaan,eens we allen richting de 18 gingen,begon dat wat te veranderen en doken hier en daar vriendjes op.

nu lijkt het alsof het bijna abnormaal is als je op je 16-17de nog geen seksuele relatie hebt.


Nou. Ik ben 35 hoor. :+

En ik was er niet specifiek vroeg bij met m'n 15e m'n eerste vriendje binnen mijn vriendenkring.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:50

Okee, ik ben misschien was ik er wel extreem vroeg bij, maar toen ik 14 was (bijna 15) had ik al een serieuze relatie, ik slik sinds de 13e de pil en mijn moeder heeft sowieso nog nooit moeilijk gedaan met logeren en zo ook niet toen mijn vriendje op mijn 14e bij ons sliep in het weekend.

Dus ik vind 17 al helemaal gewoon normaal.

juval

Berichten: 13205
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:55

mijn dochter kreeg toen ze 15 was haar eerste vriendje, die bleef ook slapen in een tweepersoonsbed. wilde mijn dochter toen graag voor haar verjaardag. Ze was al langer aan de pil ivm menstruatieproblemen.

Joke89
Berichten: 86
Geregistreerd: 26-11-12
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:55

Bij mij thuis was het vanaf 16 jaar ok dat een vriendje kwam logeren, echter wel als je 3 maanden of langer verkering had. Om scharrels te voorkomen vind dat nog niet zo'n gekke regel. Dus 17 jaar klinkt voor mij niet als veel te vroeg

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:03

17 vind ik geen gekke leeftijd om toe te geven dat je kinderen grote mensen dingen gaan doen. Zeker als ze al langere tijd een relatie hebben.
Ik mocht toen ik (net een week) 16 was een maand op vakantie met mijn vriendje (wel met zijn ouders in de tent er naast). Mijn ouders waren toch best protective. Tweepersoonsbed op mijn kamer kreeg ik ook niet hoor. Ook niet toen ik op mijn 18de mijn man tegen kwam. Die mocht prima blijven slapen, maar wel met zijn tweeën in een 1 persoonsbed gewrongen, haha.
Oh , en ik was daarmee zeker niet vroeg. En ik was wel degelijk van het type oerbrave nerd.
Mijn moeder woonde op haar 17de al samen met haar toenmalige vriend in de jaren 70.
Dus tegenwoordig wordt het steeds jonger, I don't know...
Het is wel zo dat de ene 17 jarige zeker de andere niet is natuurlijk.

Mijn eigen kinderen zijn nog klein, ben benieuwd hoe ik er tegen die tijd in sta als het mijn eigen kinderen betreft, haha...
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 17-08-18 18:29, in het totaal 3 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:07

Toen ik 16 was woonde mijn vriendje bij ons in huis omdat hij thuis problemen had met zijn ouders. Toen had ik gewoon een 2 persoonsbed en om 'het' te doen hadden we niet direct een bed nodig, dat had ons niet tegengehouden.

Onze dochter krijgt later ook gewoon een tweepersoonsbed, handig voor vriendinnetjes die blijven slapen en als er al iets gebeurt, liever onder mijn dak dan ergens op een vies toilet of in de bosjes.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:13

Mijn ouders waren redelijk bekrompen, maar ook bij mij was het vanaf 16/17 jaar normaal dat ik bij mijn vriendje mocht slapen of hij bij mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:16

tengeltje11 schreef:
Dat zeg jij....
al mijn vriendinnen toen,geen enkele had een relatie(ow,jawel,eentje)(en neen,ik was niet het type die slechts enkele vriendinnen had of het zielige groepje 'nerds' van de klas oid).wij gingen samen weg,samen festival,samen feest,samen vanalles,maar geen van ons voelde zich al geroepen om echt zo'n relatie aan te gaan,eens we allen richting de 18 gingen,begon dat wat te veranderen en doken hier en daar vriendjes op.

nu lijkt het alsof het bijna abnormaal is als je op je 16-17de nog geen seksuele relatie hebt.


Ik had wel een relatie, maar deed dat ook nog steeds met vriendinnen hoor ;) Dus die argumentatie snap ik niet helemaal?

xLianneeee

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:29

Ik was 14 toen ik een relatie kreeg met een jongen van 16. Mocht van mijn moeder ook gewoon bij hem slapen en hij bij mij (toen we 1 maand verkering hadden). En we sliepen gewoon bij elkaar in bed hoor (1 persoons, dat wel :') ). Als we 'het wouden doen' konden we het ook gewoon 's middags doen als we hadden afgesproken. Ik ben trouwens al wel sinds mijn 12e aan de pil. Ik heb ruim 2.5 jaar een relatie met hem gehad, dus het is niet zo dat ik elke week op die leeftijd met ander in bed lag. Dat had mn moeder vast niet goed gevonden :+

Op mijn 19e ging ik samen wonen met mijn huidige vriend (inmiddels verloofd) waar ik toen 2 jaar mee samen was. Dus ook een relatie gekregen toen ik 17 Was. Hij bleef vanaf het begin, de eerste dag, al slapen. Dus ik vind het eigenlijk wel Heel normaal dat het vriendje van een 17 jarige kan blijven slapen.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:56

Ik was 17 toen ik een relatie kreeg (inmiddels ben ik 20), maar ik had al sinds mijn 15e of 16e een tweepersoonsbed. Toen ik voor het eerst vroeg of ik bij hem mocht slapen of hij bij mij, was het antwoord dat ik dan eerst even een afspraak moest maken bij de HA over anticonceptie en dat ik goed moest nadenken over wat ik/we deden en wilden op dat moment. Uiteindelijk hebben we 'pas' seks gehad toen we 10 maanden samen waren, waarvan 3 à 4 maanden samenwonend, dus samen slapen staat niet meteen gelijk aan seks.

En idd, als ze het willen, dan doen ze dat echt wel, of dat nou is in een eenpersoonsbed of ergens anders :) De gedachtegang van comfortabel samen slapen snap ik daarom ook wel.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:05

Ik ben nu 14 en de kinderen in mijn omgeving beginnen ondertussen toch al best wel te ontwikkelen op seksueel gebied, er zijn ook een paar uitzonderingen die al seks hebben gehad, maar dat vind ik zelf niet echt nodig! Rond de 15/16/17/18 vinden de meeste mensen tegenwoordig normaal, althans bij mij op school. Dus zo gek vind ik het niet dat meisjes van 17 samen slapen met hun vriendjes!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:13

Bij ons thuis werd niet bij elkaar geslapen. Zelf had ik er ook geen behoefte aan. Mijn zussen namen ook nooit vriendjes mee die bleven logeren. Ze mochten de hele dag aanwezig zijn, maar slapen vonden mijn ouders niet nodig.
Je kan de rest van je leven nog bij elkaar slapen dus begrijp zelf ook niet zo goed waarom er 2-persoons bedden moeten komen als je nog thuis woont.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:16

Ik ben 33 en toen ik 17 was mocht mijn vriendje ook blijven slapen. Ik kreeg ook op mijn 16de een 2-persoonsbed. Volgens mij is dat heel normaal... Ligt denk ik ook aan de opvoeding