Huren of toch thuis wonen en sparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:59

Schuur_ schreef:
In België kan je geen 100% lenen, laat staan 110% Als je koopt moet je rekening houden met schuldsaldo, vaak verplicht af te nemen als je een deal maakt voor je lening en schrijfgeld. Nu wordt dat wel iets minder door de registratierechten die niet meer afhangen van kadastraal inkomen maar reken toch op een 10%. Elektrische (her)keuring is ook niet gratis.
Zeker in BE zou ik je aanraden om eerst eens te huren. Welke regio zoek je?


Dat pas pas weer veranderd 100% kan weer.
En voor huurcontracten hoef je ook niet zo bang te zijn.Als je een andere huurder vind kan die je contract mits goedkeuren van je huisbaas over nemen en hoef je geen boete te betalen.
Je moet in belgie ook best snel zijn wil je iets huren een woning is zo verhuurt.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 07:55

Schuur_ schreef:
In België kan je geen 100% lenen, laat staan 110% Als je koopt moet je rekening houden met schuldsaldo, vaak verplicht af te nemen als je een deal maakt voor je lening en schrijfgeld. Nu wordt dat wel iets minder door de registratierechten die niet meer afhangen van kadastraal inkomen maar reken toch op een 10%. Elektrische (her)keuring is ook niet gratis.
Zeker in BE zou ik je aanraden om eerst eens te huren. Welke regio zoek je?


Regio Limburg, Maaseik, dilsen-stokkem

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:24

Kijk aan, dat is mijn regio ;) zeker in Maasmechelen is er genoeg te huur. Maaseik ook wel als je zoekt op appartementen. Er is een Facebook pagina vraag en aanbod vastgoed Maaseik waar je ook een oproepje kan plaatsen

Net eens snel gegoogled en ik weet niet wat je budget is maar voor 800 euro heb je een huis met tuin en voor 600 euro heb je een appartement :) valt dus best goed mee
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 15-08-18 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:25

Mijn vriend en ik wilden vorig jaar samen gaan wonen. Ik heb altijd geroepen dat ik dan eerst zou willen huren, dat ik samen een huis kopen als eerste samenwoonstap echt nooit zou doen etc. etc.

Voor sociale huur kwamen we niet in aanmerking want beiden nog studerend en op papier één parttime salaris. En te kort ingeschreven. Buiten de sociale sector weinig aanbod in onze prijsklasse en dan zouden we op zeshoog in een niet al te beste flat in een niet al te beste wijk zitten, voor 700 p.m. exclusief. Die wijk wilde ik met mijn werk in het sociaal domein graag vermijden.

Toen bleek dat we met een familiehypotheek konden kopen, of dat mijn ouders zouden kopen en wij zouden gaan huren. Tsja... Na veel praten wilde ik kopen en mijn vriend wilde huren. Dat is precies wat we hebben gedaan. Ik heb het huis gekocht waar we samen wilden wonen, waarvan ik de hypotheek in mijn eentje zou kunnen betalen. Mijn vriend huurt bij mij, en betaalt gewoon de helft.

Mocht het uitgaan hebben we weinig gedoe: vriend kan vertrekken en ik blijf hier. Het huis staat in de stad waar ik wil blijven.

Inmiddels wonen we hier een jaar. Van de gemaakte keuzes hebben we absoluut geen spijt. Al doet mijn vriend wel de sokken binnenstebuiten in de was... We zijn inmiddels beiden afgestudeerd, tweeverdieners, komen makkelijk rond. We wonen in een superfijn huis met fijne buren, en we hoeven hier niet weg als we kinderen krijgen want ruimte is er zat.

We hebben nu beide onze eigen studeer/hobbykamers, dat heeft in ieder geval voor mij heel erg geholpen. Het samen gaan wonen ging namelijk best snel (van 'hey is dat een goed idee' naar sleuteloverdracht in 2,5 maand), en zo hadden we ieder nog ons eigen plekje ook.

Wat ik je mee zou willen geven: volg je hart én maak verstandige keuzes. Als jullie willen kopen, zorg voor een constructie waarin problemen meevallen mocht het mis gaan.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:55

Wij hebben ook eerst gehuurd, 3 jaar geleden. Na een jaar merkten we dat het goed ging en dat we groter wilden wonen en wilden kopen. Binnen 3 maanden een huis gekocht (einde crisis, dus nog veel keuze voor "weinig" geld en een lage hypotheekrente). Nieuwbouw. Na een half jaar konden we erin. Wonen er nu 1,5 jaar. In dezelfde straat als ons, 2 huizen verkocht, reden; uit elkaar... meteen vanuit huis gaan kopen en op 2 fulltimesalarissen een hypotheek aangenomen.... Nu wil dat niet zeggen dat het altijd maar mis gaat als je meteen koopt, maar je verliest wel een hoop geld (je steekt er toch geld in om het naar jouw smaak te maken, zeker in nieuwbouw met een keuken, badkamer, vloer, muren, alles). En vervolgens weer je huis verkopen... Verlies je uiteindelijk meer geld mee, dan dat je verloren zou hebben met het 1,5 a 2 jaar huren... Dan heb je niks aangebroken van je spaargeld meestal. Huis kopen wel....

Ga eerst lekker huren! Daar verlies je uiteindelijk minder geld mee als het fout gaat en is er veel minder gedoe om geld ;).

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:59

Het is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het soort leven dat je voor ogen hebt.
Als je het type bent dat waarschijnlijk de komende 25 jaar bij dezelfde baan blijft en graag een stabiel uitgangspunt wil hebben dan zul je sneller overgaan op kopen.
Als je meer in zet op carriere en daardoor niet perse in een regio gebonden wil zijn is kopen al snel een last.
Hoe dan ook ik kopen op 2 salarissen niet echt aan te raden. Bij overlijden valt dat te verzekeren maar bij uitelkaar gaan is dat een hoop gedoe.