112 - wanneer is iets 'spoed'?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:04

Da's mss het grote plan: uiteindelijk gaat niemand meer opkijken van die bezopen pool met zijn rugzak en dan: BOEM! :+

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 23:06

Mijn moeder heeft ooit eens gebeld omdat er een koffer in het water dreef waar wat in zat. Ze durfde hem zelf ook niet open te maken, kon er overigens ook niet bij maar ze zag duidelijk dat er iets in zat. Wordt uiteraard meteen het ergste van gedacht. Was uiteindelijk gelukkig een koffer vol met kleding, maar je zou hem maar open maken en wat anders aantreffen.. ben blij dat er wel serieus met dat soort meldingen omgegaan word hoor. Liever dikke vertraging met de trein omdat er een verdacht koffertje gevonden is, dan dat ik op dat spoor op de trein sta te wachten en t koffertje waar niemand aandacht aan geeft zegt ineens boem.

Ondanks dat het veel tijd kost voor alles en iedereen die er naartoe moet. T is maar goed dat het kan.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:12

@love_uggs: water en een bom gaan niet goed samen. En een lijk in een koffer drijft meestal niet dus... (Uitzonderingen van niet-verzwaarde, decomposerende lijken in koffers daargelaten)

Qua bommen op perrons, een beetje slimme terrorist doet zijn ding in een trein ipv op een perron. Meer slachtoffers en betere explosie...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:15

Pas nog. Stond een auto geparkeerd en lag iemand in te slapen. Zware nacht gehad ofzo. Niets mis mee. Paar uur later wil ik weggaan en hoor ik gekraak. Zie ik dat de persoon is gaan rijden en de berm niet eens uitkomt zonder boompjes (50 meter verder dan waar hij stond ) half mee te nemen. Zijkant auto in kreukels ondanks dat het heel langzaam ging. Ik vertrouwde het niet dus gewone nummer politie gebeld. Maar men. Dat duurt lang! Omdat hij toch weer ging rijden en met rijden echt enorm slingerde en raar deed heb ik 112 gebeld. Ik dacht namelijk dat hij onder invloed was aan zijn bizarre rijstijl te zien (ben er achteraan gereden). Zondag middag, kleine kinders. ... en sowieso gewoon link. Hij parkeerde ergens en heb ik de locatie doorgegeven aan de dame aan de telefoon en met 10 minuten was er een patrouille wagen. Ik werd later zelfs nog met een update teruggebeld echt top!!!

Toen hij bij de boom bleef staan en auto uitzette dacht ik geen spoed, dus gewone nummer. Toen hij ging rijden en zo zwalkte heb ik voor 112 gekozen (was ik het keuze menu met eerste nummer nog niet uit). Ik ben blij dat ze er snel bij waren. Zon persoon is op dat moment een acute bedreiging op de weg en naar mijn idee dus spoed zo midden op een zomdat middag met veel recreatie mensen.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:18

xLoki schreef:
Ik snap je twijfel, had denk ik hetzelfde gedaan!

Onlangs reed ik op de snelweg en kon op het laatste moment een obstakel ontwijken die op de weg lag (een zitting/stoeltje van een oldtimer leek het), zag in m'n spiegels dat meerdere mensen dit op het laatste moment moesten ontwijken. Tja, direct levensgevaar of een misdaad was het niet, maar het zou indirect toch veel gevaar kunnen veroorzaken dus ik heb 112 gebeld. Ze zeiden toen dat het goed was dat ik gebeld had, zodat ze de rijbaan konden afkruisen en het object konden weghalen. Zo werden toch ongelukken voorkomen!


Jep dit ook een keer. Kon op een autoweg, 100 km/uur net op tijd een ladder ontwijken. Dat is 112 en wordt de rijbaan direct afgesloten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 00:21

NM --> LZP

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 01:06

maximuss schreef:
Die man beslist zelf om zich vol te gieten met bier, de mogelijke gevolgen voor zijn gezondheid zijn dan ook gewoon voor zijn rekening...

Daar heb ik geen medelijden mee...
Ik werk op de Ambu en de tijd die wij verspillen met interventies voor dronken personen is voor een buitenstaander niet in te schatten. Hier is het de gewoonte dat de politie geen zin heeft om langs te gaan en dan maar de Ambu stuurt.
Men doet niemand kwaad door dronken op straat te liggen en imo dienen omstaanders/ voorbijgangers zich daar niet mee te moeien.

Dit is een probleem dat je met de wijkwerking of wijkagent moet aanpakken, niet met 112.



Apart dat de politie geen “zin” heeft... bij ons is het vaak dat de mka vraagt of wij eerst willen kijken en een inschatting willen maken voor ze een ambu sturen! Ben benieuwd in welke regio je dan werkt en of je op dat moment inzicht hebt in waarom de politie geen “zin” heeft. Ik schat ook wel in dat de desbetreffende mka centralist die jullie aan stuurt zich aan de protocollen houdt. Kan me niet voorstellen dat jullie voor elke dronkenlap gestuurd worden. Wij hebben in ieder geval een hele goede samenwerking met de mka en er is veel overleg of we mee rijden of eerst zelf aan sturen.. heb nog nooit gezegd dat wij geen zin hebben om een eenheid te sturen.m naar een dronkenlap...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 01:11

sabineG schreef:
Apart dat de politie geen “zin” heeft... bij ons is het vaak dat de mka vraagt of wij eerst willen kijken en een inschatting willen maken voor ze een ambu sturen! Ben benieuwd in welke regio je dan werkt en of je op dat moment inzicht hebt in waarom de politie geen “zin” heeft. Ik schat ook wel in dat de desbetreffende mka centralist die jullie aan stuurt zich aan de protocollen houdt. Kan me niet voorstellen dat jullie voor elke dronkenlap gestuurd worden.


Hier in de regio gaat het ook zoals jij het omschrijft volgens mijn ervaring

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 01:24

@ sabineG: je mag het in twijfel trekken hoor, geen probleem.
Politie is hier bijna altijd problematisch, bij mayday ivm agressie naar ons toe duurt het ongeveer 35min eer er iets ter plaatse komt.
Meldingen die bij de meldkamer van de politie binnenkomen worden vaak gewoon naar de onze doorgestuurd omdat wij verplicht zijn om direct ter plaatse te gaan (veelal niks medisch: geluidsoverlast maken ze dan hulpgeroep van, defecte auto op rijbaan is dan ineens een zwaar ongeval, enz...). Dan sta je daar...
De operators van onze meldkamer zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun acties dus ik begrijp wel dat zij systeem paraplu gebruiken. Qua medische regulatie is het al een even grote soep: iedereen die in België naar de Ambu belt en er een vraagt, die krijgt er één. Dan rij je dus uit voor wratten op een teen of buikgriep... Of idd voor elke dronkenlap...

Waarom de politie niet wil/ kan gaan? Zogezegd geen ploegen vrij is het meest gebruikte maar als je hen dan tegenkomt en vraagt of het druk is krijg je een heel ander antwoord. Vooral geen zin in papierwerk is ons vermoeden.

Laatst nog bij een zwaar ongeval, volledige N-weg afgesloten, halfuur bezig geweest met patiënten te stabiliseren (polytrauma's) en op het moment dat de ambu's vertrekken komt de politie aan en die dachten eerst nog eens wat verklaringen en testen af te nemen van de patiënten. Dat ging dus niet door en daar waren ze niet gelukkig mee. Da's dus de mindset van die mensen hier in de streek.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 01:25

Ik werk in de beveiliging. En wij hebben een keer gehad dat een persoon telkens terug kwam, dronken en stoned. Na 3x gevorderd te hebben, hebben wij de politie gebeld. Eerst 0900 nummer. Daarna toch het verzoek gekregen vanuit de agenten zelf om volgende keer gewoon 112 te bellen. :j

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 03:20

Ik snap je vraag enorm goed TS.
Ik heb zelf ook al een keer lopen twijfelen.
Zaterdagmiddag. Mooi weer. Half 6 savonds.
Ik en nog een automobilist rijden achter een dronken persoon. De andere automobilist rijd de dronken meneer aan de voorkant klem. Ik aan de achterkant. Meneer de auto uitgepraat. En toen?
112? Of dat andere nummer.?
Meneer was echt helemaal wappie van de drank.(auto vol met schade)
Heb toch maar 112 gebeld omdat wij hem toch staande moesten houden totdat de politie er was.
Liever zo snel mogelijk. Ik was maar aan het banketstaaf en vragen bedenken om hem af te leiden zodat hij zou blijven staan.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:13

Ik zie veel gevallen voorbij komen waarbij ik gewoon direct 112 zou bellen.
Een aantal vrienden van mij werken bij de politie en als ik hoor waarvoor sommige mensen al 112 bellen, dan doen wij allemaal echt veel te moeilijk.

Ik kwam een keer in de ochtendspits een zwaan tegen die de oprit/invoegstrook naar de A4 opliep richting snelweg. Dus ik 144 gebeld, maar die werden echt een beetje bozig dat ik eerst 112 had moeten bellen, dus zij hebben me gelijk doorverbonden met de meldkamer en binnen een paar seconden was de baan afgekruist. Uiteindelijk kwam Rijkswaterstaat als eerste ter plaatse (bizar trouwens, die waren er echt binnen 5 minuten) en ben ik toen weg gegaan, dus ik heb geen idee hoe het is afgelopen, maar ik neem aan de de dierenambulance het beest heeft gevangen en ergens anders los heeft gelaten.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:36

@maximuss, ik begrijp dat je in belgie werkt.. vandaar.. vond het ook al erg vreemd. Maar dat is niet fijn dat jullie op deze manier ingezet worden. In nederland is de ambu daar echt niet voor. En dat de politie bij een mayday... neem aan in geval van spoed pas na ruim een half uur bij jjullie zijn is in nederland eigenlijk niet denkbaar. Bij spoed moet men binnen 15 minuten ter plaatse zijn.. in de dicht bevolkte gebieden is dat op zich haalbaar. In de buitengebieden kan het gebeuren dat dit net niet gehaald wordt..

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:54

Ooit verpleegde ik een patiënt die kwam om zijn roes uit te slapen. Althans zo werd hij aangekondigd. Ik gaf als leerling aan dat hij niet rook als iemand die veel had gedronken. Ik had daar namelijk veel ervaring mee. Als leerling zijnde mocht ik niets zeggen. Deze patiënt bleek later een beroerte te hebben gehad. Hij was bij familie gaan eten en had 1 biertje op en op de fiets naar huis een beroerte gekregen. De eerste melding was dronken man naast fiets... 1 biertje....

Van deze casus heb ik veel geleerd. Kijk als je iemand met een kratje onder een bankje ziet zitten is het een ander verhaal. Maar soms is het anders dan het lijkt.

Tussen 112 bellen en 8844 is geen duidelijke grens. Als het een probleem is als je 5 minuten in de wacht staat moet je 112 hebben. En er is verder een groot grijs gebied.

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:57

Maar dat is toch de duidelijke grens? Als er geen tijd is om in de wacht te staan, om wat voor reden dan ook, bel je 112. Punt.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:01

Dan is dat toch een mooi handvat? In panieksituaties denken mensen niet logisch. Kun je in de wacht staan bel 8844.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:11

raket schreef:
Ooit verpleegde ik een patiënt die kwam om zijn roes uit te slapen. Althans zo werd hij aangekondigd. Ik gaf als leerling aan dat hij niet rook als iemand die veel had gedronken. Ik had daar namelijk veel ervaring mee. Als leerling zijnde mocht ik niets zeggen. Deze patiënt bleek later een beroerte te hebben gehad. Hij was bij familie gaan eten en had 1 biertje op en op de fiets naar huis een beroerte gekregen. De eerste melding was dronken man naast fiets... 1 biertje....

Van deze casus heb ik veel geleerd. Kijk als je iemand met een kratje onder een bankje ziet zitten is het een ander verhaal. Maar soms is het anders dan het lijkt.

Wat triest... Vooral ook dat jij maar je mond moest houden als leerling. Hoop dat het nog mee viel met deze meneer na revalidatie :(:)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:16

Ik bel geregeld wel politie geen spoed.

Bijvoorbeeld als de plaatselijk jeugd bij ons in het park een feestje houdt en ik toch echt wil gaan slapen.(harde muziek tot 3 uur bijna in je achtertuin.)

Ik heb nooit lang in de wacht gestaan en wordt altijd serieus behandeld en ze gaan er naar toe om de jeugd aant e spreken(na zonsondergang mag je eigenlijk niet meer in het park zijn)

Maar zou ik bang zijn dat er iemand onwel is geworden(van de alcohol) zou ik zeker 112 bellen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:19

maximuss schreef:
@ sabineG: je mag het in twijfel trekken hoor, geen probleem.
Politie is hier bijna altijd problematisch, bij mayday ivm agressie naar ons toe duurt het ongeveer 35min eer er iets ter plaatse komt.
Meldingen die bij de meldkamer van de politie binnenkomen worden vaak gewoon naar de onze doorgestuurd omdat wij verplicht zijn om direct ter plaatse te gaan (veelal niks medisch: geluidsoverlast maken ze dan hulpgeroep van, defecte auto op rijbaan is dan ineens een zwaar ongeval, enz...). Dan sta je daar...
De operators van onze meldkamer zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun acties dus ik begrijp wel dat zij systeem paraplu gebruiken. Qua medische regulatie is het al een even grote soep: iedereen die in België naar de Ambu belt en er een vraagt, die krijgt er één. Dan rij je dus uit voor wratten op een teen of buikgriep... Of idd voor elke dronkenlap...

Waarom de politie niet wil/ kan gaan? Zogezegd geen ploegen vrij is het meest gebruikte maar als je hen dan tegenkomt en vraagt of het druk is krijg je een heel ander antwoord. Vooral geen zin in papierwerk is ons vermoeden.

Laatst nog bij een zwaar ongeval, volledige N-weg afgesloten, halfuur bezig geweest met patiënten te stabiliseren (polytrauma's) en op het moment dat de ambu's vertrekken komt de politie aan en die dachten eerst nog eens wat verklaringen en testen af te nemen van de patiënten. Dat ging dus niet door en daar waren ze niet gelukkig mee. Da's dus de mindset van die mensen hier in de streek.


Mag ik vragen (mag in PB) waar je ergens werkt?
Ik werk bij de politie, ook in België, maar heb absoluut niet de ervaring die jij hebt. Als er bij ons vanuit andere disciplines (ambu/brandweer) dringend bijstand wordt gevraagd, dan krijgt dat d'office voorrang en worden we soms zelfs weggetrokken van bij andere (niet-dringende) interventies. Bij ons ook vaak genoeg dat de ambulance aanvankelijk niet meegestuurd wordt, dat eerst onze inschatting wordt gevraagd.

Verder, aan iedereen die de ietswat directe/harde ingesteldheid van Maximuss niet begrijpt: neem van mij gerust aan dat je dat krijgt in de 'sector' van spoedeisende eerste hulp/dienstverlening. Je komt zodanig veel onzin en absurde dingen tegen, dat je wel moet. Ik denk dat het stukje 'zwarte humor' echt eigen is deze sector. Dat, of je bent binnen het jaar naar een andere job aan het zoeken omdat je doodongelukkig bent.

Voor de aanvankelijk vraag: Als het iets is wat direct ingrijpen of directe vaststellingen van politie nodig heeft, 112. En dat kan perfect een stomdronken man zijn, maar dan niet lukraak een man die zijn pintje aan het drinken is in het park. Dronkenschap is medisch gezien inderdaad weinig prioritair. Voor ons (politie) kan het zeker wel prioritair zijn, zodra betrokkene hierbij een gevaar vormt voor zichzelf of voor anderen.
- Iemand die dronken in zijn wagen stapt met de intentie om te rijden
- Iemand die dronken zomaar ergens een steenweg overwankeld zonder kijken
- Iemand die dronken is en daarbij agressief begint uit te halen naar anderen
- In de winter, iemand die dronken is en buiten op de grond zijn roes aan het uitslapen is
-.........

Ander voorbeelden van dringend, die niet in het standaard lijstje staan:
- bij een storm, takken/bomen/balkon die dreigen naar beneden te vallen en op de rijbaan te vallen (--> want: als het valt, betekent het een onmiddellijk gevaar voor degene die er dan door zou komen)
- In je doodlopende straat staat een voertuig dat er normaal nooit staat, terwijl je buren op vakantie zijn. (--> bij de melding van een effectieve inbraak, zijn we - eerlijk is eerlijk- bijna altijd te laat. De doorlooptijd van het telefoongesprek-dispatchen van ploeg-aanrijtijd is gewoon te groot. Onze grootste kans om inbrekersbendes te vatten, is door de controle van verdachte voertuigen. Als we daar niet metéén de melding van doorkrijgen, zijn de vogels vaak al gaan vliegen)
- In je straat zijn een aantal Ierse ziegeuners van deur tot deur aan het gaan, om zogenaamd je dak schoon te spuiten. (--> hier opnieuw, als het te lang duurt, is de kans om hen nog aan te treffen veel kleiner)

Wat dan weer niet dringend is, zijn inderdaad de drinkende daklozen in het parkje. Die zorgen voor overlast, ongetwijfeld. Maar niet voor gevaar. Daarvoor kan je ook gewoon veel beter lokaal bellen of je wijkagent mailen. 112 wordt er gewoon hier en nu een interventieploeg gestuurd. Verdere opvolging is daar meestal niet bij.... Terwijl dat lokaal of via de wijkagent wel zo is.
Verder denk ik aan geluidsoverlast, problemen met de buren over de hoogte van hun haag, een vaststelling van een diefstal in een winkel van 4u geleden, foutief geparkeerde voertuigen (die overlast veroorzaken, maar geen gevaar), vandalisme aan je voertuig of woning, diefstal in je voertuig (geen daders meer aanwezig), ...

Pimpelpaard

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:44

Ik vind dat je goed gehandeld hebt ts. Voor rondhangende drinkers zou ik geen 112 bellen, maar voor iemand die onwel lijkt te zijn wel. Kort geleden heb ik in de VS bijna 911 gebeld omdat een mevrouw doodstil op een bank lag, maar ik zag nog net dat ze ademde. Ze bleek zware medicijnen te slikken, waardoor ze behoorlijk van de wereld was. Na korte tijd reageerde ze gelukkig wel, maar ik heb me wel even zorgen gemaakt. Voor alle zaken waarbij ik nerveus word bij de gedachte dat ik in de wacht zou moeten staan, bel ik het spoednummer.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:47

Niet het hele topic gelezen. Maar bij direct gevaar (ongelukken, brandjes, heterdaad etc etc) dan bel ik 112. Als ik twijfel of ik ergens voor 112 of 0900 moet bellen dan bel ik meestal naar het 0900 nummer....al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd ook wel vaak dan alsnog doorgezet word naar 112 door de centralist die de 0900 aanneemt.

Dus mocht je "perongeluk" 0900 gebeld hebben terwijl er 112 gebeld had moeten worden, is er nog steeds geen nood....

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 18:58

Florenc schreef:
maximuss schreef:
@ sabineG: je mag het in twijfel trekken hoor, geen probleem.
Politie is hier bijna altijd problematisch, bij mayday ivm agressie naar ons toe duurt het ongeveer 35min eer er iets ter plaatse komt.
Meldingen die bij de meldkamer van de politie binnenkomen worden vaak gewoon naar de onze doorgestuurd omdat wij verplicht zijn om direct ter plaatse te gaan (veelal niks medisch: geluidsoverlast maken ze dan hulpgeroep van, defecte auto op rijbaan is dan ineens een zwaar ongeval, enz...). Dan sta je daar...
De operators van onze meldkamer zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun acties dus ik begrijp wel dat zij systeem paraplu gebruiken. Qua medische regulatie is het al een even grote soep: iedereen die in België naar de Ambu belt en er een vraagt, die krijgt er één. Dan rij je dus uit voor wratten op een teen of buikgriep... Of idd voor elke dronkenlap...

Waarom de politie niet wil/ kan gaan? Zogezegd geen ploegen vrij is het meest gebruikte maar als je hen dan tegenkomt en vraagt of het druk is krijg je een heel ander antwoord. Vooral geen zin in papierwerk is ons vermoeden.

Laatst nog bij een zwaar ongeval, volledige N-weg afgesloten, halfuur bezig geweest met patiënten te stabiliseren (polytrauma's) en op het moment dat de ambu's vertrekken komt de politie aan en die dachten eerst nog eens wat verklaringen en testen af te nemen van de patiënten. Dat ging dus niet door en daar waren ze niet gelukkig mee. Da's dus de mindset van die mensen hier in de streek.


Mag ik vragen (mag in PB) waar je ergens werkt?
Ik werk bij de politie, ook in België, maar heb absoluut niet de ervaring die jij hebt. Als er bij ons vanuit andere disciplines (ambu/brandweer) dringend bijstand wordt gevraagd, dan krijgt dat d'office voorrang en worden we soms zelfs weggetrokken van bij andere (niet-dringende) interventies. Bij ons ook vaak genoeg dat de ambulance aanvankelijk niet meegestuurd wordt, dat eerst onze inschatting wordt gevraagd.

Verder, aan iedereen die de ietswat directe/harde ingesteldheid van Maximuss niet begrijpt: neem van mij gerust aan dat je dat krijgt in de 'sector' van spoedeisende eerste hulp/dienstverlening. Je komt zodanig veel onzin en absurde dingen tegen, dat je wel moet. Ik denk dat het stukje 'zwarte humor' echt eigen is deze sector. Dat, of je bent binnen het jaar naar een andere job aan het zoeken omdat je doodongelukkig bent.

Voor de aanvankelijk vraag: Als het iets is wat direct ingrijpen of directe vaststellingen van politie nodig heeft, 112. En dat kan perfect een stomdronken man zijn, maar dan niet lukraak een man die zijn pintje aan het drinken is in het park. Dronkenschap is medisch gezien inderdaad weinig prioritair. Voor ons (politie) kan het zeker wel prioritair zijn, zodra betrokkene hierbij een gevaar vormt voor zichzelf of voor anderen.
- Iemand die dronken in zijn wagen stapt met de intentie om te rijden
- Iemand die dronken zomaar ergens een steenweg overwankeld zonder kijken
- Iemand die dronken is en daarbij agressief begint uit te halen naar anderen
- In de winter, iemand die dronken is en buiten op de grond zijn roes aan het uitslapen is
-.........

Ander voorbeelden van dringend, die niet in het standaard lijstje staan:
- bij een storm, takken/bomen/balkon die dreigen naar beneden te vallen en op de rijbaan te vallen (--> want: als het valt, betekent het een onmiddellijk gevaar voor degene die er dan door zou komen)
- In je doodlopende straat staat een voertuig dat er normaal nooit staat, terwijl je buren op vakantie zijn. (--> bij de melding van een effectieve inbraak, zijn we - eerlijk is eerlijk- bijna altijd te laat. De doorlooptijd van het telefoongesprek-dispatchen van ploeg-aanrijtijd is gewoon te groot. Onze grootste kans om inbrekersbendes te vatten, is door de controle van verdachte voertuigen. Als we daar niet metéén de melding van doorkrijgen, zijn de vogels vaak al gaan vliegen)
- In je straat zijn een aantal Ierse ziegeuners van deur tot deur aan het gaan, om zogenaamd je dak schoon te spuiten. (--> hier opnieuw, als het te lang duurt, is de kans om hen nog aan te treffen veel kleiner)

Wat dan weer niet dringend is, zijn inderdaad de drinkende daklozen in het parkje. Die zorgen voor overlast, ongetwijfeld. Maar niet voor gevaar. Daarvoor kan je ook gewoon veel beter lokaal bellen of je wijkagent mailen. 112 wordt er gewoon hier en nu een interventieploeg gestuurd. Verdere opvolging is daar meestal niet bij.... Terwijl dat lokaal of via de wijkagent wel zo is.
Verder denk ik aan geluidsoverlast, problemen met de buren over de hoogte van hun haag, een vaststelling van een diefstal in een winkel van 4u geleden, foutief geparkeerde voertuigen (die overlast veroorzaken, maar geen gevaar), vandalisme aan je voertuig of woning, diefstal in je voertuig (geen daders meer aanwezig), ...


Dank voor je uitgebreide, duidelijke antwoord! Vind het fijn om te lezen wat er vanuit de politie word 'verwacht' in zo'n situatie. Wat betreft de drinkende mensen heb ik idd contact opgenomen met de wijkagent. Ben blij dat wij uiteindelijk wel de juiste keuze hebben gemaakt 112 te bellen.

Toch denk ik wel dat ik hierdoor in het vervolg beter weet welk nummer ik moet kiezen :j

_merel_

Berichten: 1843
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:47

Lalidan schreef:
Wat betreft 112 of 8844, ik denk dat zolang je je bewust bent dat 112 bedoelt is voor serieuze dingen, er geen harde grens aan te geven is en elke beslissing goed is. En 8844 bellen kan altijd, als men inschat dat je 112 had moeten bellen, verbinden ze je door.


Perfect omschreven. Andersom precies hetzelfde. Bel je 112 en zien zij de prioriteiten niet direct dan zullen ze je verwijzen naar 8844.

Heb je dagelijks overlast dan zou ik een keer een gesprekje met de wijkagent vragen.

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:14

Interessant topic! Ik denk dat je, als je realistisch nadenkt op het moment van bellen, goed kunt inschatten of 112 nodig is of het algemene nummer. Helaas ben ik tot nu toe alleen nog maar in situaties geweest waarbij het naar mijn mening nodig was om 112 te bellen.

- Grote vechtpartij na een festival op de smalle vluchtstrook van de A12 (ja echt!! Mensen zijn af en toe echt verknipt)
- Een man die (achteraf bleek) een herseninfarct had en die ik bij toeval tegenkwam op een verlaten stuk tijdens mijn buitenrit. Hij kon niet meer opstaan, was aanspreekbaar, maar wist niet waar hij was of wat er gebeurd was.
- Tijdens mijn bestuurstijd van de studentensociëteit een meisje die (niet dronken) onderuit was gegaan en maar bleef wegvallen / hyperventileren. Zelfs met BHV en EHBO wist ik niet wat te doen, dus toch 112 gebeld
- Slingerende auto zonder lichten in het donker op een N-weg, waarbij geen reactie kwam naar meermalen seinen met groot licht etc.

Tja, wie weet denken ze bij de centrale "ooh nou, daar hoef je echt niet voor te bellen". Maar ik bel liever een keer te veel dan een keer te weinig. Zal het mezelf nooit vergeten als ik niet heb gebeld en het achteraf wel nodig bleek te zijn... En mochten ze vinden dat het geen spoed is, zullen ze dat toch ook wel zeggen of niet met spoed iemand eropaf sturen?

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:53

Ik heb 2x in mijn leven 112 gebeld. Beide keren "gelukkig" om een gevaarlijke situatie op de weg. Eentje was er een zwaan doodgereden, waarbij de partner erbij bleef liggen, was midden op de randweg. Dus dat was ook constant uitwijken.
De andere keer omdat er voor me een busje de tunnel uitreed, maar uiteindelijk tot stilstand kwam, net na de tunnel uit een bocht.

Verder heb ik in de EHBO-cursus begrepen, dat je bij twijfel eigenlijk altijd 112 mag bellen (bv bij het innemen van een giftige stof zoals een schoonmaakmiddel). Zij kunnen je dan altijd advies geven. En als het geen spoed is, geven ze dit ook altijd bij je aan. Ze melden of je voortaan in zo'n zelfde situatie weer 112 moet bellen of niet.