112 - wanneer is iets 'spoed'?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 21:00

Na een situatie van net vraag ik mij dat eigenlijk wel af.

Wat verstaat men onder 'spoed'?
Zojuist de volgende situatie mee gemaakt.
Wij wonen aan een soort parkje (nota bene achter een politie bureau :+). Op de een of andere manier is dit park je erg in trek bij alcohol liefhebbers. Voornamelijk Polen zitten hier tot laat in de nacht met blikken bier te zuipen. Vaak ik kleine groepjes van max 4 personen. Vriendlief ging net wat te eten halen en werd door onze buurman aangesproken die buiten in het gras zat met zijn kinderen, waarvan de oudste max een jaar of 6.
Verderop lag een meneer op een bankje. Deze meneer was blijkbaar erg dronken en heeft voordat hij besloot een dutje te doen flink wat overlast veroorzaakt. Buurman had zijn telefoon binnen laten liggen en vroeg mijn vriend of hij de politie wilde bellen.

Dit hebben wij gedaan. In eerste instantie hebben wij het 0900 nr gebeld maar na 10 minuten in de wacht staan hebben we opgehangen. Meneer lag daar doodstil op dat bankje. Uiteindelijk hebben wij toch maar 112 gebeld. Weliswaar misschien geen situatie waarbij direct hulp nodig is, maar stel dat meneer niet ligt te slapen maar buiten bewustzijn is door zijn drank gebruik? Wij kunnen dat vanuit onze woning niet zien. Meneer was daarvoor erg agressief dus je gaat er dan ook niet zo snel naartoe.

Al met al hebben wij niet te horen gekregen in het vervolg 0900 te bellen omdat wij aangaven in eerste instantie te denken dat het niet goed ging. De politie is langs geweest en meneer werd in eerste instantie weg gestuurd. Hij moest blijkbaar nodig want om de hoek ging meneer staan wildplassen. Gewoon langs de weg :+. Uiteraard werd dit gezien, mocht meneer zijn plasje afmaken en ging daarna geboeid mee de politie wagen in. De situatie hebben we met zijn allen dan toch maar mooi ingeschat maar ik vraag me oprecht af; wanneer iemand ontzettend dronken is, overlast veroorzaakt, maar misschien niet half buiten bewustzijn op een bankje ligt.. bel je dan 112, of bel je 0900 waarbij je misschien wel een kwartier in de wacht staat?

Er zijn vast bokkers die bijvoorbeeld op de meldkamer werken of bij een politie bureau die deze vraag kunnen beantwoorden. Ik merk zelf dat ik in sommige situaties nu niet precies weet welk nummer ik nu moet bellen.

En ik ben gewoon heel benieuwd hoe dat nu zit. Waar zit die grens van spoed, of dat er echt even iemand een kijkje moet komen nemen? We zitten hier nog best langs een drukke weg dus voor meneer zelf ook erg gevaarlijk.

Daarnaast vraag ik mij ook af, wanneer ze lekker met 6 halve liters met zn 2en op een bankje zitten te zuipen, en 3 uur later nog eens 6 halve liters hebben staan.. Wat doe je dan? Ik krijg de kriebels als ik rond 10 uur 's avonds thuis kom en daarlangs moet lopen. Daarnaast spelen hier veel kinderen buiten. In het weekeind zitten ze er rustig de hele dag. Mag je hier een melding van maken? Of wordt daar niks mee gedaan? (Uiteraard bel ik daarvoor geen 112 tenzij de situatie anders is) officieel is openbaar dronkenschap, of überhaupt drinken op straat niet toegestaan (zover ik weet) dus hoe zit dat precies?

Sorry voor dit hele verhaal, ik ben gewoon retebenieuwd hoe dat nu in elkaar steekt. Wat er verwacht wordt of dat je bijvoorbeeld raar wordt aangekeken als je een melding maakt van een groep die al de hele dag zitten te drinken, inclusief roggels, sigarettenpeuken en ander afval, tussen de buitenspelende kinderen.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:03

112 is voor mij bij direct levensgevaar of gedurende een misdaad, niet erna. Dronkelappen die hangen dus niet, wel als ze met een knuppel achter me aan rennen. Na een inbraak niet, wel tijdens de inbraak. Om maar een voorbeeld te noemen.
Laatst bijgewerkt door troi op 12-08-18 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Berichten: 4812
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:04

Alles waar NU iemand voor moet komen, is 112. En dan niet alleen bij levensgevaar, maar ook als je geen tijd hebt om in de wacht te hangen, omdat die irritante motorcrosser/groep hangjongeren/dronken polen/mannen met zwarte maskers die de voordeur van de buren aan het controleren zijn over tien minuten waarschijnlijk gevlogen zijn.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:06

Dat heb je dan verkeerd Troi. Ook bij de situatie die Ts schetst en waarbij iets mogelijk ( reëel) gevaar op kan leveren moet je 112 bellen.
Dus ook als je iets verdachts ziet bijvb.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41537
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:07

Foaly schreef:
Alles waar NU iemand voor moet komen, is 112. En dan niet alleen bij levensgevaar, maar ook als je geen tijd hebt om in de wacht te hangen, omdat die irritante motorcrosser/groep hangjongeren/dronken polen/mannen met zwarte maskers die de voordeur van de buren aan het controleren zijn over tien minuten waarschijnlijk gevlogen zijn.

Dit.

xLoki

Berichten: 3487
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:07

Ik snap je twijfel, had denk ik hetzelfde gedaan!

Onlangs reed ik op de snelweg en kon op het laatste moment een obstakel ontwijken die op de weg lag (een zitting/stoeltje van een oldtimer leek het), zag in m'n spiegels dat meerdere mensen dit op het laatste moment moesten ontwijken. Tja, direct levensgevaar of een misdaad was het niet, maar het zou indirect toch veel gevaar kunnen veroorzaken dus ik heb 112 gebeld. Ze zeiden toen dat het goed was dat ik gebeld had, zodat ze de rijbaan konden afkruisen en het object konden weghalen. Zo werden toch ongelukken voorkomen!

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 21:11

Ik vind dat zelf persoonlijk erg lastig om in sommige situaties in te schatten. Nu lag meneer waarschijnlijk gewoon een deel van zijn roes uit te slapen na een driftige dronken uitbarsting maar je vraagt je toch af of het wel goed gaat dus waar ligt dan die grens?

Ik snap uiteraard dat wanneer er direct hulp nodig is ik niet het 0900 nr ga bellen maar 112. En wanneer zo'n groep flink aan de zuop is, ga ik geen 112 bellen. Ook niet wanneer er door hun wat herrie gemaakt word en wat overlast veroorzaakt. Maar wel wanneer ze bijvoorbeeld ruiten gaan in slaan. Maar in de situatie als vandaag heb ik eigenlijk geen idee wat dan echt de juiste keuze is.
Imo moet je een overweging maken, ligt hij te slapen en hoeft er niet direct iemand te komen? Of is hij buiten bewustzijn en is er wel hulp nodig?

Ik vind dat oprecht lastig, of is dat heel raar? :o

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:11

Ik denk dat als je 112 belt voor een groep hangjongeren je vriendelijk verzocht wordt de volgende keer 8844 te gebruiken. :+

112 is voor alles wat niet kan wachten. Dus levensbedreigend, maar ook een heterdaad inbraak, en bijvoorbeeld verdachte omstandigheden.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:12

Zoals hierboven gemeldt.. Bij direct gevaar waarbij je NU iemand moet spreken is 112. Of als je iets ziet die de politie zou kunnen pakken of op heterdaad kunnen betrappen.

Verder gewoon 0900-8844 en zeker melding maken van de dronken polen.
Als er vaak genoeg meldingen komen vanuit de buurt moet de politie en de gemeente iets doen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:15

LoveUggs schreef:
Ik vind dat zelf persoonlijk erg lastig om in sommige situaties in te schatten. Nu lag meneer waarschijnlijk gewoon een deel van zijn roes uit te slapen na een driftige dronken uitbarsting maar je vraagt je toch af of het wel goed gaat dus waar ligt dan die grens?

Ik snap uiteraard dat wanneer er direct hulp nodig is ik niet het 0900 nr ga bellen maar 112. En wanneer zo'n groep flink aan de zuop is, ga ik geen 112 bellen. Ook niet wanneer er door hun wat herrie gemaakt word en wat overlast veroorzaakt. Maar wel wanneer ze bijvoorbeeld ruiten gaan in slaan. Maar in de situatie als vandaag heb ik eigenlijk geen idee wat dan echt de juiste keuze is.
Imo moet je een overweging maken, ligt hij te slapen en hoeft er niet direct iemand te komen? Of is hij buiten bewustzijn en is er wel hulp nodig?

Ik vind dat oprecht lastig, of is dat heel raar? :o

Vaak weet je aan de hand van de omstandigheden wel wat het meest realisctische scenario is.
Ala iemand in een auto zit te 'slapen' met het hoofd op het stuur overdag is iets anders als iemand die flink drinkt en dan op een bankjr gaat liggen. Die gaat rederlijkerwijs zijn roes uitslapen.
Als je daaraan twijfelt is er vaak wel een reden voor dat gevoel. Dus dan moet je bij jezelf uitmaken wat dit is.


Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:16

troi schreef:
112 is voor mij bij direct levensgevaar of gedurende een misdaad, niet erna. Dronkelappen die hangen dus niet, wel als ze met een knuppel achter me aan rennen. Na een inbraak niet, wel tijdens de inbraak. Om maar een voorbeeld te noemen.


Al raden ze aan om na een inbraak ook 112 te bellen in ieder geval als de daders nog in de buurt zouden kunnen zijn.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

moonsparkle
Berichten: 21700
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:17

Weet je wat ik alleen raar vindt, dat het 0900 nummer geld kost. Ik heb nu meerdere keren gehad dat ik zag dat er bij een auto was ingebroken, dan bel ik eigenlijk 0900 voor een ander maar vervolgens moet ik voor de kosten van het gesprek opdraaien. Dit maakt toch dat ik nog extra nadenk of ik wel zal gaan bellen terwijl je meestal belt om iemand te helpen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 21:20

Sunnda schreef:
Ik denk dat als je 112 belt voor een groep hangjongeren je vriendelijk verzocht wordt de volgende keer 8844 te gebruiken. :+

112 is voor alles wat niet kan wachten. Dus levensbedreigend, maar ook een heterdaad inbraak, en bijvoorbeeld verdachte omstandigheden.


Daarvoor zou ik idd 8844 bellen. Als de situatie niet uit de hand loopt uiteraard. Ik heb ook wel eens met een lekker drankje buiten gehangen toen ik jonger was :+ zou voor een groepje jongeren niet direct bellen, zeker een kleiner groepje niet. Maar ik voel me soms zo onveilig als er een groepje volwassen mannen aan het bier zit, die daar al aan het bier zaten toen ik 6 uur daarvoor naar mijn werk ging. Dan zie je dat de prullenbak inmiddels vol zit met blikken bier en soms vraag ik mij af of ik dan niet gewoon een melding moet maken. Van joh, ze zitten daar nu al zo en zo lang, aan het bier, misschien kunnen jullie eens langs rijden om ze weg te sturen.

Vind de situatie zo trouwens lastig uit te leggen, maar laat ik het zo zeggen dat ik na 2 jaar hier wonen zo kan zeggen welke mensen hier een probleem met alcohol hebben, en welke mensen er gewoon toevallig zitten. Ik heb het dan dus over de groepen die ik hier dagelijks met grote hoeveelheden bier zie zitten.

Is melden in zo'n geval zinloos? Hebben ze juist graag dat je dan een melding maakt? Moet je wachten tot ze met hun dronken kop een keer ruzie krijgen en elkaar de hersens inslaan? Of wachten tot ze een jolige bui hebben en de boel slopen, omdat dat leuk is?

Nogmaals, ik zeg niet dat ik meteen zou bellen, of dat ik überhaupt bel, maar ik vraag me gewoon af of het op prijs gesteld word of dat er niks mee gedaan word.

Ik wil niet overkomen als iemand die om elk kleine dingetje zou bellen :+ maar ik ben gewoon echt benieuwd hoe of wat.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:23

Ik denk dat TS prima gehandeld heeft. Wat als meneer daadwerkelijk bewusteloos lag van de drank? Better safe than sorry.
In het geval van de hangers wel gewoon 0900 nummer bellen. Zolang ze geen gekke dingen doen uiteraard. Of evt de wijkagent inlichten.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:27

LoveUggs schreef:
Sunnda schreef:
Ik denk dat als je 112 belt voor een groep hangjongeren je vriendelijk verzocht wordt de volgende keer 8844 te gebruiken. :+

112 is voor alles wat niet kan wachten. Dus levensbedreigend, maar ook een heterdaad inbraak, en bijvoorbeeld verdachte omstandigheden.


Daarvoor zou ik idd 8844 bellen. Als de situatie niet uit de hand loopt uiteraard. Ik heb ook wel eens met een lekker drankje buiten gehangen toen ik jonger was :+ zou voor een groepje jongeren niet direct bellen, zeker een kleiner groepje niet. Maar ik voel me soms zo onveilig als er een groepje volwassen mannen aan het bier zit, die daar al aan het bier zaten toen ik 6 uur daarvoor naar mijn werk ging. Dan zie je dat de prullenbak inmiddels vol zit met blikken bier en soms vraag ik mij af of ik dan niet gewoon een melding moet maken. Van joh, ze zitten daar nu al zo en zo lang, aan het bier, misschien kunnen jullie eens langs rijden om ze weg te sturen.

Vind de situatie zo trouwens lastig uit te leggen, maar laat ik het zo zeggen dat ik na 2 jaar hier wonen zo kan zeggen welke mensen hier een probleem met alcohol hebben, en welke mensen er gewoon toevallig zitten. Ik heb het dan dus over de groepen die ik hier dagelijks met grote hoeveelheden bier zie zitten.

Is melden in zo'n geval zinloos? Hebben ze juist graag dat je dan een melding maakt? Moet je wachten tot ze met hun dronken kop een keer ruzie krijgen en elkaar de hersens inslaan? Of wachten tot ze een jolige bui hebben en de boel slopen, omdat dat leuk is?

Nogmaals, ik zeg niet dat ik meteen zou bellen, of dat ik überhaupt bel, maar ik vraag me gewoon af of het op prijs gesteld word of dat er niks mee gedaan word.

Ik wil niet overkomen als iemand die om elk kleine dingetje zou bellen :+ maar ik ben gewoon echt benieuwd hoe of wat.

Gewoon 8844 bellen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:27

Is er bij jullie in de buurt geen buurtregisseur of wijkagent bij de politie? Hier heb ik een paar keer een mailtje naar de buurtregisseur gestuurd toen er hangjongeren bij mij om de hoek zaten en ze steeds meer overlast veroorzaakten. Dat heeft goed gewerkt, ze zijn meerdere malen langs geweest. Of een ander meldpunt voor overlast?

turtlelito

Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:27

Interessant onderwerp. Hier in de buurt wordt door de politie de laatste tijd veel aandacht besteed aan de oplettendheid van burgers. Er wordt op diverse manieren (flyers, bijeenkomsten, Facebook) aangegeven dat mensen bij een 'verdachte situatie' meteen 112 moeten bellen. (Dus er wordt duidelijk niet gerefereerd aan een 0900 nummer). Ik vond dat altijd vreemd, omdat er dan nog geen accuut gevaar is (het gaat alleen om iets wat een burger verdacht vind). Dat wijkt dus wel wat af van wat er tegen TS gezegd is.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 21:29

Pepperrr schreef:
Ik denk dat TS prima gehandeld heeft. Wat als meneer daadwerkelijk bewusteloos lag van de drank? Better safe than sorry.
In het geval van de hangers wel gewoon 0900 nummer bellen. Zolang ze geen gekke dingen doen uiteraard. Of evt de wijkagent inlichten.


In de linkjes van Tica staat idd; wanneer iemand onwel wordt. En wij hadden het vermoeden dat dit het geval kon zijn, gezien meneer roerloos op het bankje lag te tukken. Echter tijdens het telefoongesprek bewoog hij zijn armen en pakte zijn hoofd vast. Dit hebben wij ook aangegeven in het gesprek. Er werd ook gevraagd; belt u nou omdat hij onwel is of omdat hij dronken op een bankje ligt te slapen? Tsja, wij hadden het vermoeden dat het niet goed was maar blijkbaar ligt hij te slapen, was ons antwoord. Hierop werdt geantwoord dat er toch iemand naartoe gestuurd werd om even polshoogte te nemen. Hij werd pas wakker toen de politie de sirene aandeed toen ze voor hem stonden met de wagen :+ Ik ben al blij dat we achteraf gezien goed gehandeld hebben door überhaupt te bellen, aangezien hij mee genomen is.

Er valt alleen nog even over te discuseren over of we het juiste nummer hebben gebeld haha

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:29

Die man beslist zelf om zich vol te gieten met bier, de mogelijke gevolgen voor zijn gezondheid zijn dan ook gewoon voor zijn rekening...

Daar heb ik geen medelijden mee...
Ik werk op de Ambu en de tijd die wij verspillen met interventies voor dronken personen is voor een buitenstaander niet in te schatten. Hier is het de gewoonte dat de politie geen zin heeft om langs te gaan en dan maar de Ambu stuurt.
Men doet niemand kwaad door dronken op straat te liggen en imo dienen omstaanders/ voorbijgangers zich daar niet mee te moeien.

Dit is een probleem dat je met de wijkwerking of wijkagent moet aanpakken, niet met 112.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 21:30

Marie_Anne schreef:
Is er bij jullie in de buurt geen buurtregisseur of wijkagent bij de politie? Hier heb ik een paar keer een mailtje naar de buurtregisseur gestuurd toen er hangjongeren bij mij om de hoek zaten en ze steeds meer overlast veroorzaakten. Dat heeft goed gewerkt, ze zijn meerdere malen langs geweest. Of een ander meldpunt voor overlast?


Ik ga even uitzoeken wie hier de wijkagent is. Een berichtje daar naartoe kan geen kwaad.
Verder ga ik nog eens kijken daar 'de buurt app' of ik daar nog iets mee kan.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 21:38

maximuss schreef:
Die man beslist zelf om zich vol te gieten met bier, de mogelijke gevolgen voor zijn gezondheid zijn dan ook gewoon voor zijn rekening...

Daar heb ik geen medelijden mee...
Ik werk op de Ambu en de tijd die wij verspillen met interventies voor dronken personen is voor een buitenstaander niet in te schatten. Hier is het de gewoonte dat de politie geen zin heeft om langs te gaan en dan maar de Ambu stuurt.
Men doet niemand kwaad door dronken op straat te liggen en imo dienen omstaanders/ voorbijgangers zich daar niet mee te moeien.

Dit is een probleem dat je met de wijkwerking of wijkagent moet aanpakken, niet met 112.


Maar ik vind er dan weer een verschil inzitten wanneer iemand dronken over straat wandelt en omstanders met rust laat, of wanneer iemand dronken over straat wandelt, de boel bij elkaar schreeuwt, en mensen lastig valt.

Bij iemand die dronken is en verder niemand tot last is zou ik ook niet bellen. Eigen schuld, daar ben je zelf bij. Maar wanneer iemand mensen lastig valt en zich zo gedraagd waar kleine kinderen bij zijn vind ik toch net wat anders. En wanneer meneer op dat bankje wel onwel was geworden, of zou stikken in zijn eigen kits (ik noem even wat hoor), niemand besteed daar aandacht aan en ik ga morgen naar mijn werk en zie hem dood liggen, bel ik toch liever voor hulp, en blijf ik er zelf lekker buiten :+

Ik snap zeker waar jou gedachte vandaan komt hoor! Ze doen het toch zelf en daar kunnen wij niks aan doen. Maar soms denk ik te veel aan de gezondheid van een ander en wil ik voorkomen dat er iets gebeurt.

Wat betreft de groepjes bierdrinkers ga ik eens kijken of ik contact met de wijkagent op kan nemen. Het park zit achter het bureau dus ik ga er vanuit dat er geregeld kan worden dat ze wat vaker door het park heen lopen of fietsen. Zeker in de avonduren.
Ik denk dat die aanwezigheid van alleen al langsrijden al heel veel scheelt namelijk.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:41

Ik vind het heel goed om te bellen als iemand misschien onwel geworden is en je dat niet kunt bepalen. Je laat iemand toch niet zomaar dood gaan?

Voor de gewone overlast en af en toe even langskomen is de wijkagent of in specifieke situaties 8844 beter geschikt inderdaad. Volgens mij heb je er wel aardig zicht op.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:44

Eigenlijk wil je gewoon dat je er zelf geen last van hebt en kan de gezondheid van die persoon je weinig schelen...

Ligt hij twee straten verder doodgezopen of maakt hij daar amok, dan heb jij daar geen last van en ga je je daar zeker niet druk om maken.

Maar de openbare weg is nog altijd van iedereen en zolang het geen nachtlawaai is en hij geen bedreigingen oid uit, dan heeft hij ook het recht om hier gebruik van te maken. Ook al is dit op een manier die jullie niet leuk vinden...

En onwel en dronken zijn twee heel verschillende dingen. Gebruik onwel niet om je achter te verschuilen omdat je hem daar weg wilt hebben. Meneer is volwassen en heeft dus het recht om zich dood te zuipen, zelfs de Ambu kan hem niet verplichten om mee te gaan.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:48

Ik bel altijd 112 als ik iemand ergens dronken zie hangen. Mijn vader hing in 2009 ook dronken over zijn fiets, althans dat dachten omstanders die daardoor veel later belden. Je kunt het nooit weten maar mijn vader is die dag overleden. De vrouw die uiteindelijk toch een ambulance belde was enorm geschrokken, en voelde zich enorm schuldig. je kan nooit inschatten of iemand echt drinken is of er een ander probleem opduikt puur opdat iemand bewusteloos op de grond ligt. Voor het zelfde geld stikt die in zijn eigen braaksel, of is die niet dronken maar heeft een beroerte of hartstilstand.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers