Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:08

Coconut schreef:
Meneer is in de 70 gok ik. Dit vind ik geen gedrag van een dementerende, maar meer van iemand die dwangmatig en doelbewust zijn acties doet om een soort macht uit te oefenen?

Zeker wel! Dementie is meer dan geheugenverlies en het kan zich op sommige momenten meer manifesteren dan op andere momenten.. Ik zeg niet dat je buurmand dementerend is, maar sluit het ook zeker niet uit.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:55

Ik moest ook direct aan dementie denken als mogelijke oorzaak.

Echt iets voor het sociaal wijkteam!

Succes, ts.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:30

Ik ken iemand die zo is en die is echt niet dement.
Degene denkt echt zelf dat alles wat degene doet normaal is.
Dat degene recht heeft om alles te doen en te zeggen tegen iedereen en dat dat maar geaccepteerd moet worden.

Er is ook iemand die altijd de tuin van de buren erbij doet... want dat is aardig bedoeld.
Ondanks dat de buren gezegd hebben; het is onze tuin en of we er wel of niets aan doen is aan ons.
Maar degene denkt echt dat het juist aardig van hun is om de tuin erbij te doen.
Zegt dat dan ook tegen andere dat hun het zo ontzettend aardig bedoelen en dat het toch niets ergs aan is om een burendienst te verrichten om hun tuin netjes te houden.

Dit soort mensen voelen zich ontzettend aangevallen als je meldt dat je het niet wilt hebben.
Want in hun ogen komt het uit een goed hart en dat heb je maar te accepteren.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:17

Nou jij heeft gewoon erg dwangmatig gedrag en een zeer vreemd gevoel voor humor....

Hij had het ook over "dat oude mens dat kwam inbreken"... Had hij het dus over mijn schoonmoeder. Hij heeft haar ook gezegd dat ze niet het huis in mocht omdat we gevraagd hadden of hij wilde opletten.
Zichzelf opgedrongen en de schuur in gelopen want volgens hem moest er een pin in de grond om de deur vast te zetten. Dat heeft hij, maar wij niet ;). Belachelijk, blijf uit m'n huis!!!
Mijn schoonmoeder was zo verbaasd dat ze geen woord kon uitbrengen.

Hij checkt dus elke avond alle schuurdeuren van het hele blok. Dan ben je echt knettergek....

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:28

TS, heeft hij geen familie die je daar ziet rondlopen? Mijn gevoel zegt dat er meer met hem aan de hand is, dus misschien eerder ziek dan euhm, gek. Als je een bekende van hem zou kunnen aanspreken, zou dat misschien info opleveren voor beide kanten...

(Weet niet meer of deze vraag al gesteld was, dus sorry als je hierop al geantwoord zou hebben...)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:36

Elke avond zijn schuurdeur controleren. Zijn container terug zetten op zn plek. Uit het raam kijken en roepen 'hoi buurman, wat bent u aan het doen?'
Regelmatig even door zn voorraam aar binnen kijken om te zien 'of alles goed is'
Onder het mom van bezorgdheid omdat hij dat ook bij jullie doet, en hij is toch een oudere man (stel dattie valt.... :')).
Gewoon gedrag spiegelen en als ie er iets van zegt dan benoemen dat hij hetzelfde doet en dat hij daar maar eens over moet nadenken.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:37

Ik zou eens met de andere buren om tafel gaan die ook last hebben van de buurman en via de wijkagent een gratis buurtbemiddeling regelen, met zijn allen. aangifte en politie, ik begrijp dat het voor de hand ligt, Maar het zou in dit geval de boel best wel uit de hand kunnen laten lopen, en dat zou zonde zijn voor alle betrokkenen. wie weet kan de mediator ervoor zorgen dat de buurman in gaat zien wat jullie wel waarderen, en waar echt de grens ligt. als er daarna niets gebeurt etc etc dan kan de politie altijd nog ingeschakeld worden, want dan zou er wel eens meer mis kunnen zijn met de geestelijke toestand van meneer. ik wens je veel succes, en mocht je nog iets willen weten over buurtbemiddeling dan kan je me altijd een berichtje sturen (Ik ben mediator en heb vrijwilligerswerk gedaan voor buurtbemiddeling)

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:38

Ik had op mijn vorige woonplek ook zo'n soort man in de buurt wonen. Gedroeg zich ook als een soort van opzichter. Ving zelfs de padden uit zijn vijver om die diverse keren per dag met schepnet bij mij in de vijver te gooien.. Toen er daadwerkelijk was ingebroken in mijn huis doordat ze een raam hadden ingegooid kwam hij me nog doodleuk inwrijven dat ik toch zelf de sleutel in het slot had gelaten en ze zo gemakkelijk de deur hadden open kunnen doen. -O-
Gelukkig nu verhuisd en ben af van hem. Je hebt vaker dat soort types die zich overal mee willen bemoeien. Duidelijk zijn hoor in van je afbijten. Tot hier en niet verder. Wijs hem maar gewoon eens aan waar jouw grond begint en zeg dat je niet meer wilt hebben dat hij nog een stap daarop zet. Desnoods tijdelijk met lint afspannen tot meneer het snapt. Hij beschouwd nu jouw ruimte als zijnde van hem. Zo ook je container en schuurdeur. Hang er een briefje aan met zijn naam erop en dat hij verzocht wordt ervan af te blijven! Doet hij het alsnog dan duidelijk aanspreken en boos zeggen dat je de volgende keer de politie belt! Zelfs tegen dementerenden is juist duidelijk zijn in afgrenzen belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 09-08-18 23:44, in het totaal 6 keer bewerkt

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:38

Familie komt amper over de vloer. Buren hebben ook echt een grote hekel aan hem. De buren tussen ons in wonen al 35 jaar naast hem en hij heeft al die tijd al dit gedrag vertoond....

Hij beweert ook altijd dat zijn containers vol zitten. Grootste onzin. Wij maar dokken voor de container en hij heeft de grijze container de deur uit gedaan. Lekker makkelijk....

Heb vanmiddag meerdere buren gesproken. Het is hier gebruikelijk om de buren uit te nodigen met een verjaardag. Hij is al jaren niet meer welkom en zeker niet op de verjaardagen van een kind, juist omdat hij zo raar doet ook tegen kinderen. Bizar.... Dit speelt al ruim 5 jaar.

Mijn gevoel zegt steeds meer dat deze man niks mankeert, maar erg graag de controle over mensen wilt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:39

Het maakt niet uit of deze meneer dement is of niet, meneer moet dit soort dingen gewoon niet doen. Als hij nu weer doorgaat, dan is naar de wijkagent stappen de juiste optie. Laat hem het probleem maar oplossen, dat moet je zelf niet willen doen.
Lijkt me idd slim om dat met meerdere buren te doen :j

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:47

We gaan het zien.... Ik heb nu zelf mijn mond open getrokken. Manlief was boven, maar de buurman schrok wel heel erg.

Het is gewoon beangstigend dat je weet dat een buurman elke dag aan je schuurdeur staat te trekken. Bij ons zit de schuur dus onder het huis en dat voelt al helemaal onprettig.
Ook bizar dat je je container moet insluiten in een ombouw oid omdat hij met zijn tengels er steeds aan zit. Hij controleert ook wat je erin gooit.

Ik heb hem trouwens een keer betrapt omdat hij door de autoruiten aan het gluren was wat er in de auto lag (spullen van IKEA, we waren bezig met uitladen).

Nu ik er meer en meer over na denk, hoe meer de rillingen over mijn rug lopen.... Bizar dit gedrag. Natuurlijk heel sneu mocht hij echt ziek zijn, maar dit gedrag doet wel echt iets met mensen.

Hopelijk stopt hij echt, want een wijkagent oid inschakelen is nou niet bepaald mijn favoriete bezigheid. Ik wil ook geen gedoe en hier gewoon lekker wonen.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:52

Tuurlijk doet dat gedrag iets met je en is het heel begrijpelijk dat je er genoeg van hebt. Hopelijk is het klaar nu.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:54

Hoop het ook, al ben ik nog wel wat wantrouwig. We gaan het zien :).

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:27

Ik zou sowieso als hij je container weer gebruikt de zooi er uit halen en netjes voor zijn deur leggen. 'Alsjeblieft buurman, voor je eigen container.'

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:44

Ik heb ook zon buurvrouw. Als wij een keer diep in de nacht thuiskomen staat ze voor het raam te kijken. Net alsof ze op ons is blijven wachten. :')

Ik heb dr een keer een uitbrander gegeven maar het is hier nogal kerkelijk dus had al die mensen op Mn dak. Leuke is dat niemand al die mensen mag. Ze roddelen verschrikkelijk. Stond een tijdje terug politie in de straat voor buren en toen kwamen ze bij mij vragen
Wat er aan de hand was. Ik negeer ze gewoon compleet.

Heb een buurman die Mn tuin onderhoud en Mn klikos aan de weg zet. Hij doet verder niks dus die waardeer ik wel erg. Maar dacht toch even dat ik in het gekkenhuis beland was hier. ;')

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 09:52

julius_juut schreef:
Ik zou sowieso als hij je container weer gebruikt de zooi er uit halen en netjes voor zijn deur leggen. 'Alsjeblieft buurman, voor je eigen container.'


Best lastig want hij heeft een afvalbakje die hij gewoon leeg gooit in de container. Geen zakje niks....
Laatst zat onze groene container half vol, want meneer had de straat geveegd en het maar "gewoon" in onze kliko gegooid :=

Kliko ombouw is besteld en is er binnen 5 dagen :D. Komen goede sloten op ;)!

Anoniem

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:11

Mag ik even heel eerlijk zijn? Misschien krijg ik nu het halve topic over me heen hoor, maar ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe sommige mensen praten over deze man. En lieve TS je kan nog zo hard roepen die man mankeert niks, is niet gek, "want buren die 35 jaar naast hem wonen zeggen dat", maar na het hele topic te hebben door gelezen is het mij wel duidelijk dat er zeker wel iets met deze man aan de hand is.
Persoonlijk vind ik het een beetje overdreven hoe er tekeer gegaan word, en dan voornamelijk van mensen die reageren, niet van jou TS, ik vind dat je netjes je grens hebt aangegeven.
Mijn hart breekt alleen wel een beetje dat hij door de halve buurt "gehaat" lijkt te worden, terwijl als ik het allemaal lees er gewoon iets is met die man.. Ik denk eerlijk gezegd ook een stukje eenzaamheid maar daarin ook een stuk onhandig gedrag. Misschien niet wetende hoe het hoort, zijn hele leven vrienden/familie/een gezonde vrouw gehad en nu eigenlijk min of meer alleen staande, contact zoekend.
Zo lees ik het..
Neemt niet weg dat ik absoluut begrijp dat het je ergens je gevoel van veiligheid weg neemt als iemand continu naar binnen staat te staren maar ik denk oprecht dat hij het niet zo bedoeld, en dat dit inderdaad te maken heeft met ziekte, dementie, weet jij veel.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat het geen slecht idee is toch de wijkagent te bellen, en met een groep buurtbewoners eens met de wijkagent hierover te praten, zodat hij daarna (desnoods met jou en je man, of andere buurtbewoners) samen met de beste man gaat praten, een wijkagent gaat daar echt niet heen om hem op z'n vingers te tikken , maar ik denk dat het wel voor jullie een extra zetje geeft om te kunnen achterhalen waar dit gedrag nou echt weg komt en hoe jullie allemaal met elkaar om kunnen gaan op een normale manier.

Nogmaals ik ben geen expert en baseer het alleen op 3 pagina's vanaf een computer scherm, maar misschien kan je er toch iets mee of over na denken :)

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 10:35

We hopen dat het is binnen gekomen bij hem en dat hij stopt. Containerombouw is besteld, dus van dat "gedoe" zijn we gelukkig binnenkort af!
Mocht het niet zo zijn, dan schakelen we de wijkagent in.

Toevoeging; de buurt is hier echt heel schappelijk en heeft heel lang geprobeerd om hem te helpen. Hij drinkt ook koffie bij de buren elke week. Hij is meerdere keren, op een goede manier, aangesproken op zijn gedrag, maar hij schijnt er weinig mee te doen.

Voorbeeld; een jongentje (4 jaar) fietst hier graag door de straat. Kan ook prima, want onze straat loopt dood en is dus veilig om te spelen. Hij fietste een keer over de oprit van deze beste man en liet zijn fietsje liggen om verder te spelen met een vriendje.
Buurman heeft zijn fiets een week lang in zijn schuur gezet en het kind heeft een gigantische uitbrander gehad. Dat doe je gewoon niet tegenover een 4 jarig kind.....
Ik kan me dus best voorstellen dat het geduld met deze man op is, zeker omdat deze ouders graag hun kind willen beschermen.

Nogmaals; misschien is deze man wel echt ziek en mankeert hij echt wat. Hartstikke sneu natuurlijk, maar hij moet wel weten wat er wel en niet kan in deze buurt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:44

Annet_Dottie schreef:
M
Neemt niet weg dat ik absoluut begrijp dat het je ergens je gevoel van veiligheid weg neemt als iemand continu naar binnen staat te staren maar ik denk oprecht dat hij het niet zo bedoeld, en dat dit inderdaad te maken heeft met ziekte, dementie, weet jij veel.


Iemand die al 35 jaar aan dementie lijdt ....
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo.
Kan vanuit mijn eigen omgeving vroeger vast ook wel zo'n rare buurman herinneren.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:57

Je hebt goed gehandeld! Het is wat met die buren, wij hebben ook zo'n vreemde buurman. Dan is hij maanden super aardig, staan we letterlijk uren te praten in de tuin, en dan krijg je een appje met "Die kat zit te janken. Bedankt!"

Maar hij klaagt ook over de spelende kinderen, de buurman verderop die zijn muziekinstrument bespeeld.

Echt, buren, snap er niks van. :')

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:59

Dementie heb je inderdaad geen 35 jaar. Maar een dwangneurose kan je wel degelijk je hele leven hebben en wordt alleen maar erger. En met de leeftijd kan daar dan alsnog beginnende dementie overheen komen, en dan wordt dwangmatig handelen alleen maar erger, want dat is dan het enige houvast van zo iemand.

Kortom: ik denk dat deze meneer wel degelijk 'iets' mankeert. En dan vermoed ik dat een wijkagent, buurtwerk, maatschappelijk werk, whatever, de enige manier is om het niet nóg erger te laten worden. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor deze meneer.

Hier in de buurt fietste jarenlang een man rond die dwangmatig overal allerlei 'bruikbaar' spul uit vuilniszakken en containers haalde. Het omgekeerde dus. Zijn tuin rond z'n huis lag vól zooi. Leek wel een vuilnisbelt, was het ook eigenlijk.
1x per jaar kwam de gemeente de hele handel weghalen, jaar in, jaar uit. Hij is nu eindelijk opgenomen op een gesloten afdeling.

Oftewel, je hoeft niet dement te zijn om 'raar' te doen.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:01

Onali schreef:
Iemand die al 35 jaar aan dementie lijdt ....

Dat kan, bij mijn vader is het in 97 begonnen en hij is eind april dit jaar overleden. Er zijn verschillende soorten, vasculaire dementie is wat anders dan Alzheimer. Ook andere hersenaandoeningen kunnen dit gedrag veroorzaken. Ik schrik echt van de harde reacties hier.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:04

En bv tegen iemand met een dwangneurose kan je 100 keer zeggn dat iets niet hoort. Maar zonder de gepaste hulp zal die persoon niet kunnen veranderen. Is dan ook geen kwestie van willen of het even te horen waardoor er een kwartje valt. Maar van niet kunnen.

En dat is TS haar probleem op zich niet, maar wel iets wat de buurt kan opnemen met de familie die heel af en toe aanwezig is, en/of inderdaad met de wijkagent etc.

(Er bestaat trouwens ook zoiets als jongdementie...)

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:00

Anoeska27 schreef:
Onali schreef:
Iemand die al 35 jaar aan dementie lijdt ....

Dat kan, bij mijn vader is het in 97 begonnen en hij is eind april dit jaar overleden. Er zijn verschillende soorten, vasculaire dementie is wat anders dan Alzheimer. Ook andere hersenaandoeningen kunnen dit gedrag veroorzaken. Ik schrik echt van de harde reacties hier.


Wat vind je van de impact die deze man op zijn leefomgeving heeft? Ik ben gewoon even nieuwsgierig, want dat is de 'flipside' van het verhaal.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:09

WoW ts wat een brutale vent.. aan de ene kant zou ik er medelijden mee hebben maar aan de andere...

Ik zou gewoon kort en bondig zeggen mocht ie nog een keer bij jullie op het erf komen dat je niet wil dat hij jullie erf betreed en dat je de volgende keer melding maakt bij je politie voor onrechtmatig betreden. Niet aardig misschien maar denk dat duidelijkheid alleen maar werkt bij iemand met zulke gedagingen.