Afscheid nemen of niet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
magicmist

Berichten: 3331
Geregistreerd: 10-09-05

Afscheid nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-22 15:19

Ik zit met een dilemma.
Binnenkort krijgt een familielid van mij euthanasie.
Ze heeft een prachtige leeftijd behaald (96).

Het is de zus van mijn oma. Mijn oma is al enige tijd geleden overleden (is 95 geworden).

Ik heb nooit heel veel contact gehad, maar we zagen elkaar op feesten en verjaardagen.
De dochter heb ik sinds 2 a 3 jaar meer contact mee. Ook niet superveel, maar wel goed contact.
Nu is mij gevraagd of ik afscheid wil nemen.
Ik vind dit erg lastig.
Ik heb haar nu voor het laatst een jaar geleden gezien.
De crematie zal besloten zijn. Dus dan kan ik iig geen afscheid nemen.
Zelf hoeft het voor mij niet zo. Ik gedenk haar liever zoals ze was en in mijn gedachten is.
Tevens gun ik de naaste familie de dagen voor hun zelf. Ze is moe en op. En ik wil daar niet in ' lastig' vallen.
Ik denk dat ze de vraag gesteld hebben om niemand over te slaan. Maar vind het toch erg lastig.
Is het netjes en correct als ik niet ga?

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afscheid nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:22

Simpele oplossing: vraag de dochter of haar moeder er specifiek om gevraagd heeft. Zo nee, vraag of zíj (de dochter dus) er behoefte aan heeft om jou te zien, of dat het een vraag uit beleefdheid was.

Exitium

Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:23

magicmist schreef:
Zelf hoeft het voor mij niet zo. Ik gedenk haar liever zoals ze was en in mijn gedachten is.

Dit zegt het al. Het is geen verplichting en de één heeft er mee behoefte aan dan de ander. Uiteindelijk moet je doen wat je zelf voelt.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:26

Het gaat er niet om wat de dochter wil, of wat jij wilt.

Het gaat hier alleen nog maar om de laatste wensen van degene die gaat overlijden.

En daar reageer je dan eventueel op.
Wel of niet gaan.

Zo sta ik er heel erg in.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:36

Ibbel schreef:
Simpele oplossing: vraag de dochter of haar moeder er specifiek om gevraagd heeft. Zo nee, vraag of zíj (de dochter dus) er behoefte aan heeft om jou te zien, of dat het een vraag uit beleefdheid was.

Zo zou ik het ook doen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:25

Boras schreef:
Het gaat er niet om wat de dochter wil, of wat jij wilt.

Het gaat hier alleen nog maar om de laatste wensen van degene die gaat overlijden.

En daar reageer je dan eventueel op.
Wel of niet gaan.

Zo sta ik er heel erg in.


Zou ik ook doen

✰ P I N T O ✰

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:27

Boras schreef:
Het gaat er niet om wat de dochter wil, of wat jij wilt.

Het gaat hier alleen nog maar om de laatste wensen van degene die gaat overlijden.

En daar reageer je dan eventueel op.
Wel of niet gaan.

Zo sta ik er heel erg in.

Zou ook mijn keuze zijn

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

magicmist

Berichten: 3331
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-22 16:56

Ibbel schreef:
Simpele oplossing: vraag de dochter of haar moeder er specifiek om gevraagd heeft. Zo nee, vraag of zíj (de dochter dus) er behoefte aan heeft om jou te zien, of dat het een vraag uit beleefdheid was.


Dit ga ik doen idd.
Ik heb nl het idee dat het uit beleefdheid is.
Het gaat al langere tijd niet goed en ik had mijn moeder gevraagd of ze wilde dat ik langs kwam met de kinderen( ze was altijd dol op kinderen), maar toen was het haar te veel.
Ik ga de vraag stellen en als ze het zelf graag wil dan ga ik gewoon.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:12

Boras schreef:
Het gaat er niet om wat de dochter wil, of wat jij wilt.

Het gaat hier alleen nog maar om de laatste wensen van degene die gaat overlijden.

En daar reageer je dan eventueel op.
Wel of niet gaan.

Zo sta ik er heel erg in.


dit idd….
zijn een aantal topics geweest over dit op bokt, en eigenlijk lijkt me dit altijd wel de strekking.

Toen mijn vader op sterven lag hadden wij, en mijn pa er allemaal geen behoefte aan en hielden we het eigenlijk het liefst geheim dat hij nog maar een paar dagen had.

Er zijn ook mensen die voor hun eigen dood nog zelf afscheid van iedereen willen nemen, of nog iets te zeggen hebben of iets willen herstellen. En in dat geval lijkt het me verschrikkelijk om dat iemand niet nog te gunnen.

en je kunt er alleen maar achterkomen door het te vragen. Iedereens sterfbed is anders, met ook andere wensen. Ik denk dat dat de leidraad moet zijn voor dit soort beslissingen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emese_Flower, EsmeeKKK, Faniek, Flippertje, judith_irene, Mrskiwi, nano, Pellelilly, PlukenKrul, Polarize, YvonneV en 66 bezoekers