Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:57

Brainless schreef:
Cayenne schreef:
Hooi en stro mag ook genoemd worden hoor! Zijn ook producten die straks waarschijnlijk schaars zijn en de prijzen van zullen stijgen.

Ik gok dat de broodprijzen ook omhoog gaan aangezien graanvelden het eveneens moeilijk hebben.

Hooi is nog niet schaars.
Hier is al voldoende gehooid (en bij mijn leveranciers liggen er nog baaltjes en pakken van vorig jaar).


>;) hier in het noord oosten dus wel...2 grotere hooiboeren zijn hier al leeg. Voorlopig komt er geen regen aan en is het dus hele kleine kans op een tweede of derde maai :(

Anoniem

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:02

De hele winter dus aan de wijn :')

Ik ben slechte fruit eter en groente eet ik met tegenzin daar ga ik amper wat van merken , ben benieuwd hoe streng de winter worden gaat

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:24

Ik haal mijn melk, boter, karnemelk bij een lokale boer. Die rekent nog steeds hetzelfde.

Daarnaast streekproducten zoals kersen, uien, aardappelen, pruimen ook bij lokale boeren of mijn stalhouder.

Ik zie wel hoe het loopt deze winter :P

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 04:47

Woogy schreef:
Brainless schreef:

Hooi is nog niet schaars.
Hier is al voldoende gehooid (en bij mijn leveranciers liggen er nog baaltjes en pakken van vorig jaar).


>;) hier in het noord oosten dus wel...2 grotere hooiboeren zijn hier al leeg. Voorlopig komt er geen regen aan en is het dus hele kleine kans op een tweede of derde maai :(



Hier idem dito. Er ligt wel al een nieuwe snede maar prijs is fors gestegen.
Normaliter hebben we hooi uit Duitsland. Echter betaald Zweden meer dus daar gaat ons hooi nu allemaal heen.
Wij zitten in Brabant.

En het hooi dat over blijft is de grootste prutzooi :x
2 weken geleden was het nog spannend. Het hooi was er echt nipt op tijd voor ons.

Wij voeren een grote vierkante pak a 450 kg denk ik in 2 weken op.
Zou dan krijg ik het wel benauwd ..

Pff roomboter nog duurder?
Ik vond het al duur :Y)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 05:24

kleine pakjes droog hooi is gelukkig nog wel te krijgen...maar met 7 stuks is dat wel vrij...kostbaar...

Ik hoop gewoon dat het rare Nederlandse weer straks als een malle omslaat en we regen gaan krijgen voor een week!

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 06:03

Appels en peren was al bekend dat die duur zouden zijhnlln. Niet door de droogte maar door de late vorst.
De bloesem/knoppen zijn kapot gevroren waardoor er veel minder vrucht beschikbaar is dan voorgaamdr jaren.

Verder zullen de kasgroenten wel meevallen. Das tegenwoordig eeen behoorlijk gecontroleerde omgeving.
Eerste stap zou mpeten zijn dat de consument minder miept over een minder mooi product en alleen nog naar smaakt kijkt.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:22

Brainless schreef:
Cayenne schreef:
Hooi en stro mag ook genoemd worden hoor! Zijn ook producten die straks waarschijnlijk schaars zijn en de prijzen van zullen stijgen.

Ik gok dat de broodprijzen ook omhoog gaan aangezien graanvelden het eveneens moeilijk hebben.

Hooi is nog niet schaars.
Hier is al voldoende gehooid (en bij mijn leveranciers liggen er nog baaltjes en pakken van vorig jaar).


Er is al op gereageerd, maar dat er nog wat in voorraad is betekent niet dat het niet schaars is.

Heel simpel optelsommetje, normaal heb je nu de tweede (en sommige mensen de derde) snede er af, dus nieuwe aanvoer wat je nodig hebt om de periode tot aan de nieuwe eerste snede te overbruggen. Dat heb je nu niet.

Kuilvoer en maïs wordt ook een probleem. Veel maïs is kats verdroogd of enorm klein met de kolf er veel te vroeg in. Het maïsseizoen gaat ruim een maand eerder van start dit jaar en door het tekort aan gras draaien veel boeren redelijk wat meer maïs er door omdat ze nu bijv. al aan de herfstkuil bezig zijn en de gehaltes wel moeten blijven kloppen.

Kuilvoer heb je als je mazzel hebt de eerste en tweede snede gehad, in het oosten waar ik zit alleen de eerste snede want vanaf de meivakantie is er niets meer gegroeid. Voer gaat dubbel zo hard, normaal lopen de dieren in de weide (minder kuilvoer nodig) en zou je ondertussen de tweede en derde snede zeker al in de kuil hebben zitten.

Nee, als je nu aan goed hooi kan komen, zou ik 't maar in slaan.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:44

Brainless schreef:
Cayenne schreef:
Hooi en stro mag ook genoemd worden hoor! Zijn ook producten die straks waarschijnlijk schaars zijn en de prijzen van zullen stijgen.

Ik gok dat de broodprijzen ook omhoog gaan aangezien graanvelden het eveneens moeilijk hebben.

Hooi is nog niet schaars.
Hier is al voldoende gehooid (en bij mijn leveranciers liggen er nog baaltjes en pakken van vorig jaar).





Dam heb jij heel erg mazzel. Hooi os wel degelijk schaars. Maar niet alleen komt er dit jaar minder hooi van de velden, er is voor de paarden zelf ook weinig tot geen gras dus veel zijn hun wintervoorraad hooi al aan het voeren (zo ook hier).

Normaliter voer ik tussen mei en september weinig tot geen hooi bij.
Nu gaat er zo'n 300/400 kilo per dag door al...
Ik ben als een malle hooi aan het inslaan. Als ik dat in het najaar pas doe betaal ik straks het dubbele voor een baal.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:09

Cayenne schreef:
Hooi en stro mag ook genoemd worden hoor! Zijn ook producten die straks waarschijnlijk schaars zijn en de prijzen van zullen stijgen.

Ik gok dat de broodprijzen ook omhoog gaan aangezien graanvelden het eveneens moeilijk hebben.


Stro zal denk ik geen probleem zijn hoor Dat is hier bij ons allemaal ruim voldoende.

Wat betreft hee hooi..... er wordt wel ieder jaar geroepen dat die prijs omhoog gaat. Ik heb Hey nog niet gehad dat dit daadwerkelijk t geval was.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:16

Mri schreef:
Appels en peren was al bekend dat die duur zouden zijhnlln. Niet door de droogte maar door de late vorst.
De bloesem/knoppen zijn kapot gevroren waardoor er veel minder vrucht beschikbaar is dan voorgaamdr jaren.

Verder zullen de kasgroenten wel meevallen. Das tegenwoordig eeen behoorlijk gecontroleerde omgeving.
Eerste stap zou mpeten zijn dat de consument minder miept over een minder mooi product en alleen nog naar smaakt kijkt.

Het banketstaaf is dat de afnemers (de supermarkten etc daar tegenwoordig de grootste hand in hebben
Die bepalen wat jij als consument in de winkel vind
Niet de consument

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:23

De boeren zien weinig van de prijzen die wij betalen in de winkels. Daarnaast word er ook nog veel uit het buitenland gehaald. We zullen vast niet gaan verhongeren.
Voor de boeren wel erg jammer dat de prijs voor hun erg laag is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:29

Appels en peren hier in de tuin juist veel. Alleen veel vroeger rijp dan anders.

Waar ik bang voor ben is dat de prijzen omhoog gaan. Want "men" roept dat nu al dus waarom dan niet verhogen. Maar dat de boeren er niet of niet veel van terug gaan zien. Bv product kost 1 cent meer in productie maar verkopers maken het minstens 10 cent duurder.
Was met de gulden euro omschakeling ook. Euro/gulden was 1/2.20 maar de meeste producten werden in prijs aangepast dus iets van 2.20 gulden werd 1.50 euro. Kassa :j -:(-

Brainless

Berichten: 29728
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:46

x_Rebecca schreef:
Brainless schreef:
Hooi is nog niet schaars.
Hier is al voldoende gehooid (en bij mijn leveranciers liggen er nog baaltjes en pakken van vorig jaar).


Er is al op gereageerd, maar dat er nog wat in voorraad is betekent niet dat het niet schaars is.

Heel simpel optelsommetje, normaal heb je nu de tweede (en sommige mensen de derde) snede er af, dus nieuwe aanvoer wat je nodig hebt om de periode tot aan de nieuwe eerste snede te overbruggen. Dat heb je nu niet.

Hier is de 2de snede hooi er al af.
De voerleverancier van mij heeft heel veel hectare land en zelf geen koeien oid meer.
Alleen wat (stuk of 30) schapen.
Deze heeft geen hooi meer van vorig jaar maar nog wel heel wat pakken voordroog staan.
Bij hem koop ik elk jaar (zeer goede) voordroog en af en toe een baaltje hooi als het bij mij op is en ik geen zin/tijd heb om het bij de andere op te halen.

Mijn andere leverancier heeft (naast zijn normale grasland/weide) een groot stuk natuurland, dit hooi verkoopt hij grotendeels omdat dit te schraal is voor zijn melkvee.
Hij houdt alleen iets aan voor zijn droge koeien/pinken en hij heeft nog hooi liggen van vorig jaar en heeft zijn hooi schuur nu weer vol met hooi van dit jaar.
Bij hem haal ik nu hooi (van vorig jaar) om mijn paarden bij te voeren.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:06

Brainless schreef:
Hier is de 2de snede hooi er al af.
De voerleverancier van mij heeft heel veel hectare land en zelf geen koeien oid meer.
Alleen wat (stuk of 30) schapen.
Deze heeft geen hooi meer van vorig jaar maar nog wel heel wat pakken voordroog staan.
Bij hem koop ik elk jaar (zeer goede) voordroog en af en toe een baaltje hooi als het bij mij op is en ik geen zin/tijd heb om het bij de andere op te halen.

Mijn andere leverancier heeft (naast zijn normale grasland/weide) een groot stuk natuurland, dit hooi verkoopt hij grotendeels omdat dit te schraal is voor zijn melkvee.
Hij houdt alleen iets aan voor zijn droge koeien/pinken en hij heeft nog hooi liggen van vorig jaar en heeft zijn hooi schuur nu weer vol met hooi van dit jaar.
Bij hem haal ik nu hooi (van vorig jaar) om mijn paarden bij te voeren.


Het gaat nu alleen niet alleen over jouw buurman. Jullie hebben veenweidegrond en nog best wat regen gehad. Op alle zandgrond in Nederland (en da's best veel!) Heb je absoluut geen tweede snede gehad. De vraag naar hooi/kuil/gras wordt gewoon echt heel hoog aankomend jaar, zeker bij mensen die al weinig voorraad hadden. Ik woon op randje achterhoek/twente en hier is het voor een aantal boeren echt al oppassen geblazen. Er is niets en er is amper wat geweest.

We hebben geluk dat de afgelopen twee jaar hele goeie grasjaren waren en dat de meeste mensen een aardige voorraad hebben kunnen opbouwen.

Brainless

Berichten: 29728
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:08

Mijn andere voerleverancier heeft "gewoon" zandgrond en ook 2de x gehooid.
En hier heeft het echt niet veel geregend hoor.
De sloten staan zelfs zeer laag (sommige ook al droog).

Ook iemand uit de Achterhoek geeft aan veel te hebben kunnen hooien dit jaar en "al" vol zit.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:42

Bij ons op de boerderij helaas ook nog geen tweede snede.. Gras groeit gewoon amper. Over het maïs maken we ons (nog) niet echt zorgen, mits het binnenkort wel een klein beetje wil gaan regenen. De planten gaan bijna de kolven vormen en dan hebben ze toch wel echt wat vocht nodig! We gaan 't zien!

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:10

Hier in Brabant bij mij in de buurt ook nog nergens een 2e snede helaas. Boeren gebruiken hun pompen liever voor aardappelen en maïs.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:26

xXutopiaXx schreef:
Bij ons op de boerderij helaas ook nog geen tweede snede.. Gras groeit gewoon amper. Over het maïs maken we ons (nog) niet echt zorgen, mits het binnenkort wel een klein beetje wil gaan regenen. De planten gaan bijna de kolven vormen en dan hebben ze toch wel echt wat vocht nodig! We gaan 't zien!


Bizar wat een verschil soms he, in zo'n klein landje! Wij hebben al 3 weken de kolf er in zitten. Ene stuk na het andere wordt al weggehaald, omdat het gewoon geen nut heeft om nog langer te laten staan.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:31

xXutopiaXx schreef:
Bij ons op de boerderij helaas ook nog geen tweede snede.. Gras groeit gewoon amper. Over het maïs maken we ons (nog) niet echt zorgen, mits het binnenkort wel een klein beetje wil gaan regenen. De planten gaan bijna de kolven vormen en dan hebben ze toch wel echt wat vocht nodig! We gaan 't zien!


Huh? Hier hebben we al kolven maar zit helaas vrijwel geen korrel aan door de droogte.....

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:49


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:51

Oh lekker daar heerlijke soep van maken. 100 kilo kun je denk ik 6 liter lekkere soep maken. Geen tijd om op te halen vrees ik

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:56

Hier in de Achterhoek/Duitse grens lijkt het wel of de weilanden met Roundup zijn doodgespoten. Niets groens meer te bekennen. De eerste mais is er ook al af en het zal niet lang meer duren dat de rest ook gaat, want het staat er dor en troosteloos bij. Kolven stellen niets voor, komt geen korrel in.
Zaad heeft het wel goed gedaan en ook stro is dit jaar volop gebaald ipv gehakseld over het land. Veel boeren stappen over op stro en brok voor het jongvee, om zo kuilvoer voor de koeien te sparen. De meesten hebben hier alleen een 1e snede gehad en daarna was het klaar.
Groente en fruit doet het goed, maar het is allemaal snel noodrijp en een stuk kleiner, maar het smaakt er niet minder om. Wat dat betreft zijn wij altijd verwend met onze mooie fruit en is alles wat afwijkt raar, maar niet minder lekker.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:58

Erg he enige dat nog groen is is paardenbloem en zuring. Rest is bruiner dan bruin. Zag dat deel van ijssel arm nu droog staat helemaal

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:00

hier is het allemaal nog redelijk groen,zag 1 van de buren vandaag hooien ,nou ja kuilen, 3de snee dit jaar ,hier liggen overal bergen rollen hooi op het land nog en mijn wei is nog groen,veel gras,maar de paarden hebben teveel last van de beestjes denk ik,die willen het liefst de hele dag op stal staan,dat doen we maar niet,dus dan maar in de bak met hooi, ze kunnen dan zelf weten wat ze willen land of zandbak met hooi...

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:03

Hier is de mais veel te klein en veel te vroeg kolven er in, aardappels zijn waardeloos en als het wel goed zou zijn krijgen ze deze niet uit de keiharde kleigrond. Buurman heeft ook maar 1 snede kunnen hooien, en normaal had hij de 2de er al bijna af kunnen halen. Stro hebben ze wel genoeg vanaf kunnen halen
Afbeelding