Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:31

Vraagje.

Ik schrijf dus mijn boek. Er komt een fantasy element in voor, en ik ben bang dat het snel de young adult kant op gaat. Dat wil ik absoluut voorkomen; het kan wel gelezen worden door Young Adults, maar er zijn heel veel aspecten in het boek die relevant zijn voor de wereld waarin wij nu leven. Ik wil niet zeggen dat het een soort van haat richting de mensheid is, maar de algemene toon van het boek wordt wel: Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Ik neem geen directe gebeurtenissen, maar er zijn wel veel dingen die symbool staan voor wat wij als mensheid doen.

Hoe zorg ik ervoor dat het niet teveel de young adult kant opgaat?


Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:04

Bij typische young adult fantasy draait alles om relaties en zijn de onderlinge relaties vaak vrij zwart-wit: je hebt de hoofdpersoon waarvan vaak nadruk wordt gelegd op hoe gewoon deze persoon is (gebleven) in vergelijking met alle geweldige mensen mensen om hem/haar heen, een of twee personages die verliefd zijn op de hoofdpersoon (eentje is de goede, de ander is de ruwe bolster, blanke pit), de beste vrienden die voor de hoofdpersoon door het vuur gaan ook al weet de hoofdpersoon niet waarom want hij/zij is maar zo gewoontjes, en de bad guys/pesters die dan ook echt door en door slecht zijn, altijd een gemene grijns hebben, hun ogen samenknijpen als ze praten, sadistisch zijn enzovoorts.
De fantasyelementen zijn vrij willekeurig en doen precies wat de schrijver nodig heeft: ja, de hoofdpersoon heeft magie waardoor ze telepatisch kan communiceren met haar geliefde, en ze kan er in geval van nood een deur of een compleet kasteel mee opblazen, maar ze kan er niet mee uit haar cel ontsnappen als de schrijver wil dat ze daar blijft en als ze in haar cel zit kan ze ook niet aan anderen vertellen waar ze zit. De fantasyelementen verklaren bijvoorbeeld waarom er kunstmatig licht uit kristallen is in een huis plus stromend water, verwarming en alle andere moderne gemakken, maar om de een of andere vreemde reden zijn er nog geen auto's of spoorwegen en rijdt iedereen in koetsen en op paarden. 8-)

Bij boeken die meer een cross over zijn tussen young adult en volwassen boeken is alles genuanceerder: fantasykrachten helpen de personages niet alleen, maar hun eigen krachten kunnen hun ook in het verderf storten. Good guys blijken slecht, bad guys worden goed maar dan toch ook weer slecht, hoofdpersonen maken essentielere crises door dan 'help, allebei deze woest aantrekkelijke mannen houden allebei evenveel van mij en ik weet niet wie ik moet kiezen' of 'help, ik ben de allersterkste, allerslimste en allerbeste strijder/magier/persoon in deze wereld maar de druk is zo zwaar'. 8-)
Omdat fantasy toch wel vrij stereotyp is zie je dat er in de meeste fantasyboeken voor volwassenen vaak meerdere hoofdpersonages zijn, wat de lezer een beetje afleidt van het feit dat veel van die personages dezelfde heroes journey afleggen (geboren zonder krachten, wel altijd een buitenbeentje geweest, ontdekt een geheim/magie/verborgen koninklijke afkomst, de trainingsperiode met alle miskleunen, de eerste opdracht die faliekant mislukt, een periode van grote twijfel aan zichzelf, daardoor wordt de hoofdpersoon eindelijk serieus, leert in zichzelf geloven en stort zich uiteindelijk op de definitieve, grote opdracht en overwint). Als je alleen die ene hoofdpersoon hebt, dan wordt die golfbeweging op een gegeven moment nogal voorspelbaar. Een beetje alsof je aan een serie van 5 boeken begint met een hoofdpersoon zonder enige opvallende magische krachten die om de een of andere reden moet beginnen aan een magische toverschool die superstreng is, want na het eerste jaar gaan er maar 30 door naar het tweede jaar en uiteindelijk zullen maar 3 studenten het 5de jaar afronden... Hoe groot is de kans dat onze zo normale hoofdpersoon een van die drie uitverkorenen zal zijn? Zo ongeveer 100%. ;)
Als je meerdere hoofdpersonen in 1 boek hebt dan kun je die ontwikkelingen asynchroon laten lopen, waardoor de lezer op 1 moment in het boek tegelijkertijd mee kan lachen met de comic relief van een trainingssituatie van een rookie, een gruwelijk verlies op een slachtveld kan ondergaan met personage B die daardoor helemaal instort, zich kan afvragen wat toch het geheim is van de nog heel normaal ogende, onwetende personage C, en personage D volgen die net zijn/haar (voorlopige) einddoel heeft bereikt - en vervolgens de opdracht krijgt om personage C aan het begin van zijn/haar persoonlijke heroes journey te zetten, en zo blijft de cirkel voortgaan.

Wat volwassen fantasy ook vaak doet is de nadruk verschuiven van persoonlijke relaties (die zijn hoofdonderwerp bij young adult) naar politiek: niet we moeten lief zijn tegen bomen want anders vergaat de aarde, maar eindeloze allianties, steeds wisselende motieven, de kleine man op het slachtveld die geloofd in de Grote Zaak, maar in de achterkamertjes blijken de werkelijke redenen om de aarde op een bepaalde manier op te delen compleet anders. In young adults is 'het geloof in jou/een betere wereld/goed vs kwaad genoeg reden om dingen in werking te zetten. Bij boeken voor volwassenen wordt geloof in iets vrijwel altijd als minderwaardig neergezet (arme, blinde gelovigen, religie die onwetende mensen voor politieke karretjes spant, toespraken zijn er om de neuzen de juiste kant op te zetten, niet om de waarheid te vertellen enz) terwijl de werkelijke drijvende kracht achter grote beslissingen altijd geld is, macht en koude berekening.

Ik ben trouwens een groot fan van young adults, en zie niet in waarom kritiek naar onze wereld daar niet in zou passen. De meeste young adult boeken cirkelen juist allemaal rondom een soort 'de wereld is veel te complex/afstandelijk geworden eigenlijk moeten we gewoon terug naar de natuur' thema. Wereldhaat is ook meer dan voldoende aanwezig. Ik denk dat als je een Boodschap hebt, je je in praktijk eerder zorgen moet maken dat je als schrijver niet prekerig gaat worden dan dat je doelgroep een paar jaar jonger of ouder wordt. Zeker als je thema (waar zijn we nu allemaal mee bezig) niet heel erg (sorry) uniek is. Als mijn thema is 'vrouwen zouden allemaal hoofddoeken moeten dragen en gedienstig zijn ten opzichte van hun man' dan wil de lezer graag meer informatie over hoe en waarom dat personage dat vindt, en dan kun je heel lang uitleggen voor het prekerig wordt. Als mijn boodschap iets is wat mijn lezers eigenlijk ook allemaal ergens wel vinden (mensen kijken teveel naar beeldschermpjes in plaats van naar elkaar, de samenleving valt uiteen, religieus fanatisme is slecht, de natuur gaat naar de knoppen) dan is een dialoog van 10 regels daarover al teveel aangezien de lezer al snel redeneert 'dat weet ik allemaal al wel, wat is dit personage een betweterige zeur, kunnen we door naar het verhaal?'.

Maar goed, dat zijn mijn eigen ervaringen met het fantasygenre en young adults/volwassen boeken. YA boeken draaien typisch aan de ene kant om relaties, en aan de andere kant om Geloof in Iets. De relaties zijn een gigantische puzzel, maar als je ze goed oplost heb je en een team van beste vrienden, en de beste lover, plus nog een back up lover die celibatair blijft tot jij weer beschikbaar bent. Het Geloof in Iets (voor bomen, tegen pesten, verzin maar) maakt het leven in het begin erg lastig, maar als je erin blijft geloven zul je het kwaad overwinnen. Ze geven de lezer een tsjakkaa-gevoel: je kunt wat je wilt, als je maar gelooft!
Boeken voor volwassenen hebben als belangrijkste thema dat als je een zelfbeeld, relaties en een geloof hebt, je geloof een grote illusie blijkt, je je vrienden en geliefden kwijtraakt aan verraad, de dood of je verraadt ze zonder het te willen zelf en je wordt zelf je grootste teleurstelling. Als je dat eenmaal allemaal accepteert dan kun je met al die mankementen alsnog de wereld een beetje beter maken, maar ook al overwin je, je blijft achter met je littekens, twijfels en het besef dat je weliswaar gewonnen hebt, maar in nog veel meer gebieden gefaald hebt. Dat soort boeken werken op een bepaalde manier louterend voor de lezer, aangezien die over het algemeen precies dezelfde gevoelens heeft over zijn eigen leven, alleen waren de rollercoasters nog heftiger en de dalen nog dieper voor de hoofdpersoon, dus als die met al die misere kan leven dan kunnen wij het misschien ook wel.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 02:31

Wat is in jouw ogen young adult? En waarom wil je niet dat het daarop gelijkt?

Young adult kan namelijk ook heel serieus en maatschappelijk relevant zijn. Kijk maar naar The Hate U Give, bijvoorbeeld. Ik zie niet in waarom kritiek op de wereld en YA elkaar zouden uitsluiten.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:13

Enorm bedankt voor het uitgebreide verhaal! Ik herken inderdaad veel dingen die ik zelf nog "cliché" doe, ik heb automatisch al een hero's journey. :+ Maar ik heb inderdaad meerdere hoofdpersonen, grappig is dat. Ik herken best veel dingen die je beschrijft, en ik weet niet of dat positief of negatief is. :') Wel heeft een docent van me laatst een les gegeven over dat origineel zijn niet meer bestaat, aangezien alles wel ergens op lijkt, en je zonder inspiratie nooit met iets "nieuws" komt. Best interessant was dat.


Ik ben overigens eindelijk begonnen met ook echt schrijven. :+ Ik had allang de opzet af, maar ik "durfde" op de een of andere manier gewoon niet. Ik wist niet hoe ik moest beginnen en begon dus aan hoofdstuk twee, maar kwam er vervolgens achter dat wat ik schreef ook gewoon hartstikke geschikt als begin en "introductie" was, dus hoppa, daar had ik het begin. Grappig hoe je één zin in je opzet kan omtoveren in 300 woorden.

Ik ben wel benieuwd wat jullie tips hebben voor mijn schrijfstijl, ik ben namelijk best onzeker erover... Mag ik iemand een heel klein stukje PB'en? :)

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:46

Je mag mij wel een pb doen hoor Resistance! Vind het interessant hoe jij te werk gaat met zo'n uitgebreide opzet. Kan me voorstellen dat dat best goed werkt eigenlijk, al is het maar als oefening om in de stijl van je verhaal te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:52

Geen dank, ik vind het zelf ook hele interessante materie! :j
Ik zou ook zeker niet bang zijn voor een gebrek aan originaliteit. Als ik even fantasy eruit pik als genre, dan waren de boeken die ik de afgelopen jaren origineel vond eigenlijk altijd boeken die hetzelfde doen op een iets andere manier dan de rest. Dus bijvoorbeeld dat de magie net een ander mechanisme bevat dan standaard waardoor de hele wereld anders verloopt. Ik verzin maar wat, maar stel dat magie komt door zonlicht dan zou in een fantasywereld bijvoorbeeld alleen de elite op het aardoppervlak mogen wonen en de rest wordt gedwongen om onder de grond te leven en krijgen aangeleerd dat zij daar wonen omdat ze te weinig magie hebben om op het aardoppervlakte te kunnen overleven, terwijl ze in werkelijkheid uit de zon moeten blijven omdat ze anders ook krachten zouden krijgen en de bestaande elite omver zouden gooien. Voor de rest kun je al je hoofdpersonen gewoon elk op hun eigen manier de standaard hero's journey laten volgen, want de wereld en de daaruit voortvloeiende zaken als religie godsdienst enz is al origineel genoeg.
Wat ook als origineel aanvoelt is als iets zweverigs als magie opeens aan harde wetenschappelijke zaken zoals genetica verbonden wordt en dan heel realistisch erdoorheen gewoven wordt waardoor je je af gaat vragen of dat echt zo zou kunnen zijn.

Wat ik zelf als fantasyfan zelf vaak het lastigste vind als het om geloofwaardigheid en originaliteit vind is dat magie vaak vrij lukraak inzetbaar is.
Als je een hoofdpersoon 1 liter water meegeeft en je laat hem elke dag 250ml drinken, dan is de zak na 4 dagen leeg.
Als een hoofdpersoon 1 liter magie heeft die hij niet op mag maken want anders gaat hij dood, dan kan hij na 3 dagen als het écht moet toch nog een magiestoot van 500ml geven, en als hij dan na vier dagen echt helemaal leeg is maar écht écht écht heel erg in het nauw zit én een hoop onschuldige anderen moet redden dan schraapt hij het laatste restje uit die zak en kan het universum redden met een laatste knal van 300 liter. En dan is hij vervolgens nog steeds niet dood, maar moet het wel minstens een maand heel rustig aan doen, want anders gaat hij alsnog echt dood. Maar natuurlijk is er geen tijd om te rusten want de held moet de wapens alweer oppakken om de volgende bedreiging af te wentelen, enzovoorts.
Ik ben heel erg fan van fantasy, maar wordt altijd een beetje moe van 'met zijn laatste krachten deed hij' (2 pagina's verder) 'met zijn allerlaatste krachten doet hij' (1 pagina verder) 'en uiteindelijk, met zijn áller-allerlaatste krachten...' 8-)
Op een gegeven moment ben ik gewoon geneigd om door te bladeren tot wanneer de krachten echt op zijn, want de hoeveelheid allerlaatste krachten is in veel fantasyromans echt onuitputtelijk. :')

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 01:23

Hahaha, godzijdank is dat geen ding in mijn boeken. :') Er is geen hoeveelheid magie ofzo, gewoon een wezen. En dat wezen kan iets. Dat wezen is ook niet onoverwinnelijk, maar wel op de aarde gezet om iets bij te dragen.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:29

Klinkt boeiend!
Ik vind magie in fantasy geweldig leuk, maar het moet wel een soort van realistisch blijven. :D

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:41

Ja, precies! :j

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:00

Ik vind jouw berichten heel leuk om te lezen Xyzutu! Klinkt alsof je heel veel ervaring hebt met het genre. Ik ben zelf totaal geen fan van fantasy en YA, mede om de clichés die je hier noemt. Maar misschien heb ik gewoon nog te weinig geprobeerd :P Zijn er boeken (Nederlands of Engels) die jij zou aanraden aan iemand die nog overtuigd moet worden van fantasy?

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:48

De 'Song of ice and fire' serie is, terecht, heel populair nu. Is waar Game of Thrones op gebaseerd is. Het volgt wel de hierboven zo mooi beschreven 'standaard' verhaallijnen, maar met zo veel echt goed gebouwde karakters en met zo'n knetterharde schrijver dat het echt de moeite van het lezen waard is.

Als je van humor houd is Terry Pratchett geweldig. Die slaat alle clichés en allerhande sociale problemen uit de huidige wereld zo verschrikkelijk de grond in, heerlijk. Zeker de boeken met Death als hoofdrol. :D



Ik had bedacht dat het leuk zou zijn om mee te gaan doen met die schrijf-een-boek-in-een-maand dinges, maar zodra ik WordPad aan zet om te gaan typen aan een verhaalladder klapt m'n hoofd dicht. XD Hopeloos. :(

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Foaly

Berichten: 4814
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:30

GoT is inderdaad episch, maar misschien een beetje too much voor iemand die wat huiverig is voor Fantasy :') Een niet-cliché fantasy serie die ik zelf heel goed vind is Rivers of London, die is misschien wat toegankelijker. Schrijver is Ben Aaronovitch en Rivers of London (alternatieve titel: Midnight Riot) is het eerste deel.

En yes op Terry Pratchett <3 Dat zou wat mij betreft verplichte literatuur mogen worden op de middelbare school, niet alleen om de schrijfstijl en het taalgebruik maar ook om de kijk op de wereld die hij heeft _/-\o_

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Foaly

Berichten: 4814
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:56

Oh, en sorry voor de dubbelpost maar is er misschien iemand die een blik wil werpen op mijn NaNo-plot om te zien of het ergens op lijkt? Het is voor het eerst in tijden dat ik originele fictie ga proberen, dus ik heb wat aanmoediging nodig :')

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:20

Ik wil er wel naar kijken, Foaly! Ben heel benieuwd :)

Ik denk dat ik dit jaar eindelijk ook eens een kans waag bij NaNo. Ben al 3 keer opnieuw aan dit verhaal begonnen, en ik heb het gevoel dat het nu eindelijk ergens heen gaat en ik mijn manier van schrijven gevonden heb. Dus het komt eigenlijk ideaal uit nu.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:47

Nog iemand die wat over mijn 'vastloop' stukje wil zeggen? :o

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Foaly

Berichten: 4814
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:54

Yasmine, ik stuur je een PB :)

AlwaysH, ik wil wel even kijken hoor!

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:04

Foaly schreef:
Yasmine, ik stuur je een PB :)

AlwaysH, ik wil wel even kijken hoor!


Top. Het is dus een 'knip' vanwege een writersblock, heb een enorm stuk overgeslagen en weet niet hoe of wat ik er van vinden. :')

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Foaly

Berichten: 4814
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:39

Beetje jammer dat ik net de perfecte werktitel bedenk, maar dat mn verhaal in het Engels is en de werktitel in het Nederlands :') Dat gaat niet werken :')

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:47

Ik wil ook wel lezen, AlwaysH! :)

En haha Foaly, wat poedersuiker. :')

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:59

Denk niet dat het wat voor jou is, maar zal het stukje sturen. :P

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Foaly

Berichten: 4814
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:26

Ik denk dat ik die werktitel voorlopig toch maar aanhoud... Da's pech, draak weg bekt gewoon te lekker :D

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:33

Hahhahahahaha :')

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:32


https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:18

Je mag trouwens ook in andere talen meedoen. :) denk dat ik in het NL en EN mee ga doen.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:39

Moet hij af zijn?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, Duran123, Emmaa_92, Gea99, Googlebot, Inney, Julimy, lisawouda93, MarrieLeen, PotjeMayo, Prairy, Telpeva, tiwi1969 en 114 bezoekers