Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:38

Ik beleef helemaal geen dingen die interessant zijn om over te lezen. :P Smaken verschillen natuurlijk, maar ik houd meer van spanning en actie in een boek dan van wat er zoal in een gewoon leventje gebeurt. :P

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:43

Dan zou je mijn verhalen echt doodsaai vinden :') .

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:27

Ik neem vaak gebeurtenissen uit mijn leven die me fascineren of waar ik juist niets van begrijp of die ik niet kan doorgronden, waarna ik er een eigen twist aan geef en ze in mijn boek stop. Ik zal nooit antwoorden kunnen krijgen, maar ik kan er wel een mooi verhaal van maken. :)

Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:42

Argh :') Ik heb twee projecten op de plank liggen, waarvan één met een deadline van 7 oktober. Op zich lig ik op schema, maar nu komt er net een nieuw verhaal mijn hoofd binnengewandeld :') En ik heb al amper tijd over, help :+

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:22

Herkenbaar! Moeilijk om je dan te blijven concentreren op je oorspronkelijke verhaal. Ik schrijf dan altijd mijn nieuwe idee op en parkeer het daarna, mag er dan niet meer over nadenken totdat ik er tijd voor heb. Vanwaar de deadline op 7 oktober?

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:28

Foaly, kan je niet het idee in een paar zinnen opschrijven zodat het even uit je hoofd is, en zodat je niet bang hoeft te zijn dat je het vergeet?


Ik moet er echt weer even inkomen. Heb 'n schop onder m'n reet nodig, en herfst. Momenteel ook nog ziek, dus gevloerd in bed met hoofdpijn. ;(

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:50

Ik kom even meelezen hoor haha. Ik vind het ontzettend leuk om te schrijven (wel in het Engels, in het Nederlands kom ik er niet uit). Doe vaak mee bij short story wedstrijden, dan krijg je vaak een eerste zin of opzetje en dat dan verder schrijven. Lever het alleen nooit in haha. Vind het lastig om helemaal zelf iets te bedenken, zeker namen, maar op die manier vind ik het altijd wel leuk. Schrijf dus geen daadwerkelijk boek maar wie weet als ik ooit een goede plotlijn bedenk lijkt r me wel heel leuk

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:41

Resistance, ik maak iedere dag een to-do lijstje op mijn telefoon, daar zet ik o.a. op hoeveel woorden ik wil schrijven of hoeveel tijd ik aan schrijven wil besteden. Voor mij is dat een hele goede stok achter de deur.

Welkom, theadora! Je bent niet de enige hier die in het Engels schrijft :) . Ergens schrikbarend hoeveel Nederlanders zeggen zich beter thuis te voelen in het Engels, maar dat is iets voor een ander topic ;) .
Ik schrijf trouwens ook vooral korte verhalen, niks mis mee :) . Namen bedenken vind ik ook altijd lastig, de rest wordt beter met oefening! Gewoon lekker door blijven schrijven dus :) .

Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:18

Ik doe mee aan een Big Bang challenge, waarbij 1 iemand een verhaal schrijft en iemand anders daar een artwork bij maakt. En de deadline voor de conceptversie is 7 oktober, vandaar :) Ik ben al een heel eind, en het einde is in zicht maar ik moet het nog wel even opschrijven :+

En ik ben toch gezwicht en heb in elk geval de uitlijn van verhaal nr. 3 op papier staan :')

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:39

Dat klinkt interessant! Wat voor genre is dat? :)

Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:47

Het is een fanfiction van de serie Leverage: https://en.wikipedia.org/wiki/Leverage_(TV_series)

In seizoen 3 moeten ze het opnemen tegen een internationale crime lord die toevallig de ex-baas is van een van hun teamleden. (Alleen weet niemand dat het zijn ex-baas is, dat is nou net het probleem :') ). Mijn verhaal is veel backstory, drama, angst, en een hele hoop stress-cooking want natuurlijk is de big bad hitman met het superduistere verleden ook ontzettend goed in de keuken :')

Citaat:
When Eliot wakes up an unknown amount of hours later, the rain is clattering against the windows and his tomatoes have gone completely to hell.
He tries to salvage what he can, carrying the pot inside immediately and placing it on the kitchen counter. First, he carefully pours the excess water that is still standing on the soil into the sink. Then he gently takes the plant out of the pot, places it on a bed of old towels he keeps for exactly this kind of emergency, and starts removing the soaking wet soil from around the roots, only keeping the barest minimum of compost intact.
It’s a task that requires focus and steady hands, and Eliot can feel his breathing slow down as he works. The soft rustle of the tomato leaves as he brushes past them, the dark brown smell of the earth that lands in the bowl next to him with a damp, heavy thud is soothing. As he finishes, filling up the pot with new, fresh, dry soil and places the tomato plant into it, he is almost relaxed enough to smile.
He’s not sure they will be fine; he might have been too late, because the leaves are still disturbingly yellow and drooping. But it’s all he can do for now. When he’s done, he brushes the fallen earth into a dustpan, dumps it into the thrash and takes the tomatoes back outside. The sky is blue and cloudless, warmth already seeping into his skin even at 7am. It should be a sunny day; hopefully that will be enough to get them going again.

And then he gets himself dressed and goes out to kill a decorated US Army General.


Geen gemierenneuk over komma's ajb :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:10

Ik wil ooit nog wel een boek schrijven nav. dingen die ik en collega's op het werk horen :')

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:04

@Foaly, je snapt wel dat het alleen goedbedoeld advies was toch? :o

@eclair, wat doe je voor werk dan. :')

Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:07

Was ook met een knipoog hoor :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:08

Foaly schreef:
Was ook met een knipoog hoor :D


Ahh oke, heb niks gezegd :Y)

Ik heb beetje last van een writers block geloof ik.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:14

Die sheets van eadeverell werken best goed! :) Het is niet zo dat ik iedere vraag heb kunnen beantwoorden toen ik aan de villain sheet bezig was, maar doordat je er gericht mee bezig bent kom je wel ook zelf tot nieuwe inzichten! :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:18

Ik loop vast omdat ik niet zo goed weet of ik gelijk naar de kern moet of dat ik langer moet 'rekken' tot ik meer woorden heb...

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:23

Ik kom ook even meelezen! Leuk om te lezen dat er hier nog zoveel mensen een boek aan het schrijven zijn of dat willen gaan doen. Ik heb zelf een boek geschreven en uitgegeven in eigen beheer. :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:26

Roos04 schreef:
Ik kom ook even meelezen! Leuk om te lezen dat er hier nog zoveel mensen een boek aan het schrijven zijn of dat willen gaan doen. Ik heb zelf een boek geschreven en uitgegeven in eigen beheer. :)


Hoe beviel dit?

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:13

Mij beviel het heel goed. Je moet alles zelf regelen en je moet er veel voor doen, wil je wat bereiken. Maar ik heb daar dus bewust voor gekozen en ik heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. :) Het is ook maar net wat je zelf wilt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 23:51

Is het moeilijker daardoor of is het laten uitgeven door een echte uitgever moeilijker?

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:13

Dat weet ik niet, ik heb geen ervaring met het uitgeven via een reguliere uitgever!

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:39

Vinden jullie het ook zo lastig om te schrijven, of ben ik de enige die er elk woord zo ongeveer moet uit sleuren? :+

Aan het begin van de zomervakantie dacht ik dat ik wel zo eventjes een duizend woorden per dag zou schrijven. We zijn september en ik zit welgeteld op 17 200 :') .

Mijn verhaal heb ik jaren geleden al verzonnen, de eerste paar duizend woorden heb ik wel al zo'n 20 keer opnieuw geschreven, maar toch gaat het nog steeds zo moeizaam haha.
Waar ik wel blij mee ben is dat ik van gebeurtenissen meer naar scènes ben gegaan, waarvan ik weet bij elk stuk wat mijn doel ermee is, hoe het helpt bij het spinnen van het verhaal zeg maar. In het begin was het meer van, oh nu gaan ze dat doen want dat lijkt me leuk, en wat zou er daarna nog eens kunnen gebeuren?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:11

Ik ga ook eens kijken naar die sheets van eadeverell, ik merk dat het erg eentonig wordt in mijn verhaal. Máár het is niet zo spannend stuk, maar er wordt wél veel in uitgelegd.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:10

Vaak is het zo dat als je het als schrijver eentonig vindt, het voor de lezer ook zo voelt. Kun je de uitleg niet in meerdere stukken knippen en over het verhaal verspreiden? En dan als er uitleg moet komen dat tijdens een interessante activiteit te laten gebeuren? Dat scheelt vaak al wat. Ik lees graag fantasy maar daar heb je ook regelmatig dat in 10 pagina's even de politieke situatie moet worden uitgelegd, of het ontstaan van de wereld of het hoe en waarom van de aanwezige magie... Zeker als dat al meteen aan het begin van het boek gebeurt (en het boek erg dik is 8-) ) stop ik dan vaak al met lezen. Vaak denk je als schrijver dat de lezer op een bepaald punt alles moet weten om het verhaal te kunnen volgen, maar is dat in praktijk helemaal niet zo. Ik heb nog nooit een detectiveserie op tv gezien waarin ze in de eerste tien minuten precies uitlegden wie alle hoofdpersonen zijn en wat relevantie informatie is of wat de historische politieke situatie is als het zich bijvoorbeeld afspeelt in de jaren '50. Het idee is juist dat je die informatie stukje bij beetje bij elkaar scharrelt.
Misschien dat het helpt om er eens zo tegenaan te kijken?