Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:19

Poeh, ik neem van haast alles wat ik lees wel iets mee. Alice Munro staat bij mij wel met stip bovenaan, door haar ontdekte ik wat ik het allerliefst wilde schrijven.

Helemaal zelf publiceren of via een platform als BoekScout lijkt me inderdaad ook lastig. Volgens mij werkt dat alleen als je zelf al een groot platform meeneemt, bijvoorbeeld via sociale media. Ik zou dus zelf alleen voor klassiek uitgeven gaan, en daar is het gewoon lastig om ertussen te komen.
Naar aanleiding van een schrijfwestrijd waar ik een paar maanden geleden aan mee heb gedaan heeft wel een uitgeverij contact met mij opgenomen en ik heb met hen de afspraak staan om na de zomer verder te praten. In de tussentijd schrijf ik nog een paar verhalen, zodat er genoeg materiaal is om eventueel een bundel te vormen. Als ik heel eerlijk ben zou deze uitgeverij echter niet mijn eerste keus zijn. Verder praten kan natuurlijk geen kwaad, maar ik heb nog een paar uitgeverijen op mijn lijstje staan waar ik het graag bij zou willen proberen. Al ben ik ook wel zo realistisch om in te zien dat ik, zeker in het genre dat ik schrijf, al blij mag zijn als überhaupt iemand het ziet zitten.

Thirteen, gaaf dat je gedichten schrijft! Dat doe ik ook graag en zo af en toe acceptabel, maar meestal gewoon prut :+ .

hoikimmy, het ergste wat er kan gebeuren is dat je afgewezen wordt, en dan ben je precies op het punt waar je nu ook bent :) .

Gaaf, Marit! Lijkt me heel bijzonder om je eigen boek in de winkel te zien liggen.
Laatst bijgewerkt door prulletje op 20-07-18 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:51

Ik ben ook bezig met een boek! :) Het wordt een fictiverhaal, in het Engels geschreven. Ik wil er nog niet teveel over loslaten.

Ik loop er al 10 jaar mee in m'n maag, en in de afgelopen jaren ben ik er al een paar keer random aan begonnen, maar het lukte gewoon niet. Begin dit jaar heb ik me voorgenomen om heel gedisciplineerd eerst de hele storyline uit te stippelen, en om dan vervolgens het verhaal voluit te gaan schrijven. Dat werkt goed! Het heeft een paar maanden stilgelegen in verband met drukte, maar gisteren heb ik voor het eerst weer verdergeschreven. Ook een paar hele grote aanpassingen gemaakt, veel beter nu! :)



Wat is jullie reden om het te schrijven? En hebben jullie ook dat je enkel onder bepaalde omstandigheden kunt schrijven? Zo kan ik enkel schrijven als het bewolkt of "slechter" weer is. :+ Kan niet wachten op de herfst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:54

capopjekop schreef:
Ik loop al lang met het idee rond. Maar hoe doen jullie het met uitgeven? Zelf of zoeken jullie een uitgever



Schrijf eerst het boek! :) Een boek wat je schrijft zodat het uitgegeven wordt, wordt doorgaans niet uitgegeven. Je moet het schrijven omdat je dat echt wil. :j

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:04

ik heb toen ik kleiner was mijn dromen opgeschreven en die Verder uitgewerkt in een verhaal. Verder laat ik dat niet uitgeven, ik heb ze ook niet Meer.

toevallig vanavond nog over nagedacht om een boekje te beginnen over mijn rattendames XD zijn echt 4 verschillende Charakters, en echt geniaal om ze te bekijken. je lacht je kapot soms XD

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:11

Ik ben ook bezig met een boek, maar door tijdsgebrek ligt het nu weer een beetje stil :o
Niet echt "literatuur" te noemen want het hoort een mooi, kwalitatief kinderboek te worden met illustraties. Beetje Winnie-The-Pooh-achtig maar dan toch weer net niet. :+ Een kinderboek dat volwassenen ook leuk en mooi vinden is het doel.
Of het ooit echt helemaal af geraakt weet ik nog niet, maar het proces zelf vind ik al onwijs leuk!

Ik heb het ook van geen vreemde overigens, mijn moeder heeft 2 boeken op de markt gebracht.
Zij heeft ook wel wat meer schrijftalent dan ik. :D Ik kan ze ook zeker aanraden voor wie graag eens een luchtige roman leest! Ik heb zowel gelachen als gehuild toen ik de boeken las! :)
"gODDELOOS gedoe" is het eerste deel: https://www.bol.com/nl/p/goddeloos-gedo ... oductImage
"Meisjes van porselein" is het vervolg.
https://www.bol.com/nl/p/meisjes-van-po ... oductImage

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:52

Ik droom al jaren van schrijven of bloggen. Alleen doe ik het niet :+ taalkundig vind ik mezelf wel goed genoeg. Heb een levendige fantasie en heb makkelijk een verhaallijn. Maar tot schrijven komt het niet. Maar mss moet ik het toch eens proberen!

Mijn favoriete schrijvers zijn Richard Russo en terry pratchet.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 04:19

Ach jeejtje, ik schrijf sinds begin 2017 (?) Geen boeken, maar verhalen op world, hélé verhalen. ( Ongeveer 100 bladzijde's per verhaal? ) Ze zijn nogal persoonlijk, dus de enige die ze ook daadwerkelijk leest ben ik. :D . Ik kan dagen schrijven, ( Zoals wederom vanacht, oeps. O:) ) Zo heb ik ongeveer 8 verhalen geschreven nu? Soms 24 uur lang zonder pauze, 8)7 . Zoals ik al zei, nogal persoonlijk dus waarscheinlijk heb ik het nodig. :evaw: Gordijnen dicht, muziekje op en dan vliegen de uren voorbij, zo word ik wakker ( Van 3 uur slaap ) En zo is het weer ( zoals nu ) 4 uur snachts. :') . Ik teken m'n eigen ''tekeningen'' bij het verhaal, maak een foto, zet ze op m'n laptop en plak ze erbij. :') . Nu heb ik 2 paardjes te rijden op een dag dus wat minder tijd, en wat moeier in de avonden. Maar er blijft nog genoeg tijd over. :Y) ( Ben niet verslaafd ofzo, kuch. _-:( )

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:04

Telpeva schreef:
Misschien leuk als deel 2 op je eerste boek, action cam tips en technieken voor tijdens technisch duiken? of zeg ik dan iets heel raars (ik duik zelf niet)

Ik ben dol op verhalen verzinnen en kan ook zelf illustreren, ben al jaren er tegenaan aan het hikken om een stripverhaal te maken maar het blijft tot nu toe steeds daarbij, het ertegenaan hikken en die drempel niet over kunnen/durven.

Edit: toevoeging, een vriendin van mij is wel schrijfster, ik ben zelf niet zo handig met mensen tekenen maar ik heb voor haar wel enkele dingen als personages, familiewapens en anders specifieke dingen uit haar verhaal getekend. Gewoon voor de leuk, haar boek ligt nog niet in de winkel en ik kan dat beeldmateriaal hier ook niet delen.

Nou, veel van die action cams kunnen officieel helemaal niet diep. En licht is ook bij ondiepe duiken in Nederland een probleem. Dat moet je kunstmatig meenemen. Maar wil ik wel mijn geheimen prijsgeven? Daar zit ik ook nog over in dubio. Ik heb een techniek ontwikkeld voor mezelf en die werkt kennelijk. Sommigen proberen het al te kopiëren en daardoor zit ik nu op het punt van moet ik ook maar een copyright op mijn foto's gaan zetten? Maar als het aanslaat, tja, dan krijg je eindelijk iets terug natuurlijk.

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:38

sliert schreef:
Ik ben van de winter begonnen met een kinderboek. Avonturen over 1 van de knuffel van mijn dochter. Illustraties maak ik zelf. Van de winter had ik tijd over aangezien ik heel erg last van m'n rug had en weinig kon doen. Helaas ligt het nu alweer maanden stil. 10 paarden en een kind... Dan blijft er weinig tijd over. Maar ik hoop binnenkort weer verder te gaan. Heb nog ideeën zat.

Sinds mijn zoon op de basisschool zat heb ik hier nog steeds een manuscript liggen voor een kinderboek. Ik heb alleen nooit iemand kunnen vinden die de tekeningen wil maken. Ja, twee hebben een poging gedaan en daarna nooit meer wat van gehoord. Misschien dat ik in ons nieuwe huis maar eens zelf wat moet gaan proberen, net als jij.

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:41

Resistance schreef:
capopjekop schreef:
Ik loop al lang met het idee rond. Maar hoe doen jullie het met uitgeven? Zelf of zoeken jullie een uitgever



Schrijf eerst het boek! :) Een boek wat je schrijft zodat het uitgegeven wordt, wordt doorgaans niet uitgegeven. Je moet het schrijven omdat je dat echt wil. :j

Dat klopt helemaal! Ik heb in de loop der jaren mijn anekdotes voor mijzelf verzameld, zodat als ik op een dag oud en bejaard in mijn stoel mijn dag door moet komen er nog wat herinneringen aan die leuke tijd opgehaald kunnen worden. Af en toe plaatste ik eens wat op Hyves of later op Fakebook. Daar kreeg ik zo vaak te horen dat ik het uit moest gaan geven, dat ik het op een gegeven moment toch maar eens ben gaan proberen. Ik kreeg als tip BoekScout en daar nemen ze - blijkt achteraf - zo goed als alles aan, zolang ze er maar aan kunnen verdienen. Had ik nu maar een klassieke uitgeverij aangeschreven, maar goed dat is een ander verhaal. Maar het klopt dus wat je zegt: niet gaan schrijven met als doel om het uit te laten geven, maar omdat je graag je verhaal geschreven wilt hebben. En dan is het een kers op de taart als er nog wat mee gedaan wordt ook! :j

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:57

Je kunt toch altijd het uitgeven? Desnoods op eigen kosten. Voor 1000 euro heb je echt wel wat exemplaren gedrukt hoor. Dus ja, als ik iets schrijf dan wordt het zeker uitgegeven.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:26

Resistance schreef:
Wat is jullie reden om het te schrijven? En hebben jullie ook dat je enkel onder bepaalde omstandigheden kunt schrijven? Zo kan ik enkel schrijven als het bewolkt of "slechter" weer is. :+ Kan niet wachten op de herfst.


Het verhaal is voor een deel echt gebeurd. En dat zat mij dwars ik liep er echt mee in mijn maag. En nu kan ik het er mooi uitlaten zonder dat iemand zich in de situatie herkent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:03

Lau schreef:
Resistance schreef:
Wat is jullie reden om het te schrijven? En hebben jullie ook dat je enkel onder bepaalde omstandigheden kunt schrijven? Zo kan ik enkel schrijven als het bewolkt of "slechter" weer is. :+ Kan niet wachten op de herfst.


Het verhaal is voor een deel echt gebeurd. En dat zat mij dwars ik liep er echt mee in mijn maag. En nu kan ik het er mooi uitlaten zonder dat iemand zich in de situatie herkent.




Goede manier om het te verwerken, inderdaad! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:07

poes schreef:
Ik droom al jaren van schrijven of bloggen. Alleen doe ik het niet :+ taalkundig vind ik mezelf wel goed genoeg. Heb een levendige fantasie en heb makkelijk een verhaallijn. Maar tot schrijven komt het niet. Maar mss moet ik het toch eens proberen!

Mijn favoriete schrijvers zijn Richard Russo en terry pratchet.



Ik had ditzelfde, en toen heb ik begin dit jaar heel bewust een plek uitgezocht waar ik schrijf; een cafeetje. :) Ook plan ik het heel bewust in mijn agenda in; dán en dan ga ik schrijven. Ik merk dat als ik bewust ergens heen ga om te schrijven, ik het ook doe. :j Nog een tip: Schrijf eerst je hele outline uit! Zodat je weet wat je wil gaan schrijven voordat je gaat beginnen. Dat je eerst het skelet hebt, en er daarna leven in blaast. Ik ben een paar keer vastgelopen toen ik dat niet heb gedaan, en dat is zonde van je tijd en het demotiveert heel erg.

Maar het kan natuurlijk ook dat je het op een totaal andere manier doet dan eerst een outline uitschrijven! :) In ieder geval helpt het wel om tijd in te plannen en ergens heen te gaan. :j

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:24

Ja inmiddels 7 informatieve boeken over grasparkieten uitgeven in eigen beheer. Ben nu bezig met een laatste deel.


Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:31

Heb je daar wat meer info over wilawander? Hoe bepaal je de drukker en hoe verkoop je?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:49

Er zijn drukkers die ook 1 boek of een kleine oplage drukken. In mijn geval een kleine doelgroep dus een grote oplage is geen optie. Ik werk met bestelrondes meestal om de 3 maanden en dan bestel ik alle voorvbestelde boeken bij de drukker en meestal een kleine voorraad. Verkoop via website en facebook.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:23

Wat leuk Wilawander!

Ik ben begonnen met schrijven toen ik 12 jaar was. Het begon met hele slechte foute fanction :') Mijn huidige boek is een idee wat ik enkele jaren terug kreeg. Toen begonnen en het heeft lang stil gelegen. Een aantal maanden terug heb ik meegedaan aan een schrijfwedstrijd en ik wilde het boek echt af hebben. Dus ik heb het afgemaakt. Nu ben ik aan het herschrijven en corrigeren, ik wil het eigenlijk zondag klaar hebben en dan opsturen naar uitgevers. Ik zie zelf nog wat zwakke punten met het boek dus ik bereid mij voor op teleurstellingen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:30

Amandavd schreef:
Wat leuk Wilawander!

Ik ben begonnen met schrijven toen ik 12 jaar was. Het begon met hele slechte foute fanction :') Mijn huidige boek is een idee wat ik enkele jaren terug kreeg. Toen begonnen en het heeft lang stil gelegen. Een aantal maanden terug heb ik meegedaan aan een schrijfwedstrijd en ik wilde het boek echt af hebben. Dus ik heb het afgemaakt. Nu ben ik aan het herschrijven en corrigeren, ik wil het eigenlijk zondag klaar hebben en dan opsturen naar uitgevers. Ik zie zelf nog wat zwakke punten met het boek dus ik bereid mij voor op teleurstellingen haha.



Wat gaaf! :) Waar gaat het over?

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:41

Hier nog iemand die aan het schrijven is. Of eigenlijk... mijn boek ligt nu bij proeflezers, en als ik die feedback binnen heb en verwerkt ga ik een uitgever zoeken. Heb wel al een lijstje van uitgevers die ik ga proberen, dat vooronderzoek is ook al gedaan. Het gaat in mijn geval om een YA fantasy verhaal (wel in deze tijd zegmaar). Ik heb al genoeg ideeën voor een vervolg, maar wil daar pas echt aan gaan schrijven als ik een definitieve versie bij een uitgever heb liggen. Dan ben ik wel al begonnen aan een ander verhaal, daar heb ik wel wat ideeën over, maar het is nog niet concreet genoeg op dit moment om er verder mee te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:43

Merileth schreef:
Hier nog iemand die aan het schrijven is. Of eigenlijk... mijn boek ligt nu bij proeflezers, en als ik die feedback binnen heb en verwerkt ga ik een uitgever zoeken. Heb wel al een lijstje van uitgevers die ik ga proberen, dat vooronderzoek is ook al gedaan. Het gaat in mijn geval om een YA fantasy verhaal (wel in deze tijd zegmaar). Ik heb al genoeg ideeën voor een vervolg, maar wil daar pas echt aan gaan schrijven als ik een definitieve versie bij een uitgever heb liggen. Dan ben ik wel al begonnen aan een ander verhaal, daar heb ik wel wat ideeën over, maar het is nog niet concreet genoeg op dit moment om er verder mee te kunnen.



Waarop kies jij je uitgevers uit? :)

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:47

Ik heb gericht gekeken naar uitgevers die YA uitgeven. In mijn geval dus eerst een aantal boeken 'goh, welke uitgever is dat eigenlijk?' Ik ken ook een paar schrijvers, dus hun uitgevers ook bekeken of ze me aanstaan. En gewoon op internet gezocht op uitgever YA. Op dit moment heb ik geen zin om het manuscript in geprinte versie op te sturen, dus ga ik eerst kijken naar de uitgevers op mijn lijstje die digitale manuscripten accepteren.

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:52

Oh jongens, als ik dit lees begint het toch wel weer te kriebelen hoor... Als kind schreef ik achter elkaar door hele schriften vol. Toen ik wat ouder werd verder gegaan met gedichten, maar ook dat ligt de laatste jaren vrijwil stil door allerlei omstandigheden. Maar ik denk dat ik nu op een punt ben dat ik er weer mee verder wil. Een volledig boek schrijven is nog steeds een grote wens. Gaaf om jullie ervaringen te horen!

Vraag aan Resistance: wat is de reden dat je in het Engels schrijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:55

Nightingale schreef:
Oh jongens, als ik dit lees begint het toch wel weer te kriebelen hoor... Als kind schreef ik achter elkaar door hele schriften vol. Toen ik wat ouder werd verder gegaan met gedichten, maar ook dat ligt de laatste jaren vrijwil stil door allerlei omstandigheden. Maar ik denk dat ik nu op een punt ben dat ik er weer mee verder wil. Een volledig boek schrijven is nog steeds een grote wens. Gaaf om jullie ervaringen te horen!

Vraag aan Resistance: wat is de reden dat je in het Engels schrijft?




Ik vind in het Nederlands schrijven om de één of andere reden heel "direct" voor mezelf. Ik kan een bepaalde zin in het Nederlands schrijven, en dan heb ik echt zo'n cringe gevoel. Als ik diezelfde zin dan in het Engels schrijf, klinkt het veel beter. Ook heb ik het gevoel dat ik me er beter in kan uitdrukken, en het een soort van meer past bij het verhaal wat ik schrijf. :)


Uiteindelijk wil ik wel ook een Engels uitgever zoeken, maar dat is absoluut niet de reden voor het schrijven in het Engels.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:06

Resistance schreef:
Nightingale schreef:
Oh jongens, als ik dit lees begint het toch wel weer te kriebelen hoor... Als kind schreef ik achter elkaar door hele schriften vol. Toen ik wat ouder werd verder gegaan met gedichten, maar ook dat ligt de laatste jaren vrijwil stil door allerlei omstandigheden. Maar ik denk dat ik nu op een punt ben dat ik er weer mee verder wil. Een volledig boek schrijven is nog steeds een grote wens. Gaaf om jullie ervaringen te horen!

Vraag aan Resistance: wat is de reden dat je in het Engels schrijft?




Ik vind in het Nederlands schrijven om de één of andere reden heel "direct" voor mezelf. Ik kan een bepaalde zin in het Nederlands schrijven, en dan heb ik echt zo'n cringe gevoel. Als ik diezelfde zin dan in het Engels schrijf, klinkt het veel beter. Ook heb ik het gevoel dat ik me er beter in kan uitdrukken, en het een soort van meer past bij het verhaal wat ik schrijf. :)


Uiteindelijk wil ik wel ook een Engels uitgever zoeken, maar dat is absoluut niet de reden voor het schrijven in het Engels.


Dat gevoel heb ik ook bij nederlands. Ik heb ook dat ik me voor mijn gevoel beter in het engels kan uitdrukken dan in het nederlands.