Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:04

Resistance schreef:
capopjekop schreef:
Ik loop al lang met het idee rond. Maar hoe doen jullie het met uitgeven? Zelf of zoeken jullie een uitgever



Schrijf eerst het boek! :) Een boek wat je schrijft zodat het uitgegeven wordt, wordt doorgaans niet uitgegeven. Je moet het schrijven omdat je dat echt wil. :j
Klopt :)

Wat voor mij ook zo'n goede was: Je kunt iets beschrijven, als een soort feit. Of je kunt beschrijven waarom, waarop en waardoor. Vanuit dat laatste volgt vaak een hoop meer.

Tip, erg interessante docu en zeker het gedeelte over auteurs: Kijken in de ziel, NTR. Via Google te vinden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:06

Wilawander schreef:
Ja inmiddels 7 informatieve boeken over grasparkieten uitgeven in eigen beheer. Ben nu bezig met een laatste deel.


[ [url=m/CX5rO9.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nog rete goede boeken ook, aantal staan hier nog steeds in de kast :)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:28

Ailill schreef:
Wilawander schreef:
Ja inmiddels 7 informatieve boeken over grasparkieten uitgeven in eigen beheer. Ben nu bezig met een laatste deel.


[ [url=m/CX5rO9.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nog rete goede boeken ook, aantal staan hier nog steeds in de kast :)



Oh wat leuk om te lezen!!!! :o

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:56

Jep, je eerste boeken zijn inmiddels best wat jaren geleden geschreven, toch? Volgens mij heb ik enkele meer dan 15 jaar.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:01

De eerste is van 2011 en de laatste van 2018

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:06

Ah yes wat leuk! :D Meer schrijvers! *\o/* Ik schrijf ook al heel lang. Ik heb een fictie boek al uitgegeven en ben nu bezig met meerdere nieuwe. Ik publiceer ze eerst altijd op Sweek en soms ook wattpad (Maar wattpad is een beetje verpest geworden :') ) En doe ook vaak mee aan wedstrijden van Sweek.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:22

Resistance schreef:
Amandavd schreef:
Wat leuk Wilawander!

Ik ben begonnen met schrijven toen ik 12 jaar was. Het begon met hele slechte foute fanction :') Mijn huidige boek is een idee wat ik enkele jaren terug kreeg. Toen begonnen en het heeft lang stil gelegen. Een aantal maanden terug heb ik meegedaan aan een schrijfwedstrijd en ik wilde het boek echt af hebben. Dus ik heb het afgemaakt. Nu ben ik aan het herschrijven en corrigeren, ik wil het eigenlijk zondag klaar hebben en dan opsturen naar uitgevers. Ik zie zelf nog wat zwakke punten met het boek dus ik bereid mij voor op teleurstellingen haha.



Wat gaaf! :) Waar gaat het over?


Ik schrijf net als Merileth een YA fantasy verhaal alleen niet van deze tijd. Wat schrijf jij op dit moment? Ik las wel al dat je in het Engels schrijft, ik studeer voor Docent Engels dus mocht je ooit iets willen vragen taalinhoudelijk hoor ik het wel.

De uitgevers die ik gekozen heb zijn ook uitgevers die veel YA uitgeven en ook wel wat fantasy.


@Immanuela, wat leuk, ik zit ook op Sweek! Ik heb ook meegedaan aan een aantal wedstrijden. Wat is je username daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:50

Amandavd schreef:
Resistance schreef:


Wat gaaf! :) Waar gaat het over?


Ik schrijf net als Merileth een YA fantasy verhaal alleen niet van deze tijd. Wat schrijf jij op dit moment? Ik las wel al dat je in het Engels schrijft, ik studeer voor Docent Engels dus mocht je ooit iets willen vragen taalinhoudelijk hoor ik het wel.

De uitgevers die ik gekozen heb zijn ook uitgevers die veel YA uitgeven en ook wel wat fantasy.


@Immanuela, wat leuk, ik zit ook op Sweek! Ik heb ook meegedaan aan een aantal wedstrijden. Wat is je username daar?



Leuk! :) En enorm bedankt voor het aanbod! Ga ik zeker onthouden, mijn Engels is opzich goed, maar er zijn altijd dingetjes waar je gewoon niet uit komt als je geen native speaker bent of er niet voor hebt gestudeerd. :j

Het mijne leek eerst op Young Adult, maar ik zou het liefst mijn doelgroep wat vergroten, zodat ook volwassenen het kunnen lezen. Er zit een fantasy element in, maar eigenlijk ook maar één. Uiteindelijk wil ik meerdere delen schrijven, want het gaat nooit in één deel passen. Deel één is nu bijna helemaal af kwa storyline, en dan wil ik het na de vakantie voluit gaan schrijven. :j

Ik durf er op internet zo weinig over los te laten, altijd bang dat iemand er met het idee vandoor gaat. :+ Hebben jullie daar ook last van?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:12

Wilawander schreef:
De eerste is van 2011 en de laatste van 2018
Zo dan, ik zat even suf te rekenen, foutje :')

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:15

Ik ben ook aan het schrijven met een boek. Niet perse met het doel het ooit uit te geven, maar gewoon omdat ik het een leuke bezigheid vindt. Helaas heb ik er niet zo veel tijd voor, maar als ik tijd heb schrijf ik graag.

Qua uitgeven zag ik ook voorbij komen dat je via bol.com een boek uit kunt geven. Iemand hier ervaring mee?

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:22

@shenavallie, gewoon proberen. Ik heb mijn dochters knuffel in verschillende posities gezet en ben dat gaan schetsen. Ik twijfel nog of ik ze zwart/wit hou of dat ik ze in kleur ga maken. Of beide... Bij mij werkt het best vreemd. Soms maak ik een illustratie naar aanleiding van een hoofdstuk, en soms maar ik een tekening en schrijf ik daar een hoofdstuk over.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:29

@shenaville:Afbeelding
Afbeelding
Voorbeeld schetsen.
Hoe het gaat lopen wb uitgeven weet ik niet. Ik vind het gewoon heel leuk om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:33

sliert schreef:
@shenaville:[ [url=m/iOR8xd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ImpYEc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voorbeeld schetsen.
Hoe het gaat lopen wb uitgeven weet ik niet. Ik vind het gewoon heel leuk om te doen.



Geweldige schetsen! :D

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:43

Ik lees mee. Ook een schrijver, en bezig met een beginnend verhaal. Vind het soms altijd lastig of het echt potentieel materiaal is.. Dus als iemand eens zin heeft om het een keer te lezen en/of tips heeft... Heel graag! :) Wat ik erg moeilijk vind, is dat ik vaak wel een begin op papier krijg, maar daarna geen ''verhaallijn'' meer weet. Hebben jullie dat ook wel eens?

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:38

prulletje schreef:
Poeh, ik neem van haast alles wat ik lees wel iets mee. Alice Munro staat bij mij wel met stip bovenaan, door haar ontdekte ik wat ik het allerliefst wilde schrijven.

Helemaal zelf publiceren of via een platform als BoekScout lijkt me inderdaad ook lastig. Volgens mij werkt dat alleen als je zelf al een groot platform meeneemt, bijvoorbeeld via sociale media. Ik zou dus zelf alleen voor klassiek uitgeven gaan, en daar is het gewoon lastig om ertussen te komen.
Naar aanleiding van een schrijfwestrijd waar ik een paar maanden geleden aan mee heb gedaan heeft wel een uitgeverij contact met mij opgenomen en ik heb met hen de afspraak staan om na de zomer verder te praten. In de tussentijd schrijf ik nog een paar verhalen, zodat er genoeg materiaal is om eventueel een bundel te vormen. Als ik heel eerlijk ben zou deze uitgeverij echter niet mijn eerste keus zijn. Verder praten kan natuurlijk geen kwaad, maar ik heb nog een paar uitgeverijen op mijn lijstje staan waar ik het graag bij zou willen proberen. Al ben ik ook wel zo realistisch om in te zien dat ik, zeker in het genre dat ik schrijf, al blij mag zijn als überhaupt iemand het ziet zitten.

Thirteen, gaaf dat je gedichten schrijft! Dat doe ik ook graag en zo af en toe acceptabel, maar meestal gewoon prut :+ .

hoikimmy, het ergste wat er kan gebeuren is dat je afgewezen wordt, en dan ben je precies op het punt waar je nu ook bent :) .

Gaaf, Marit! Lijkt me heel bijzonder om je eigen boek in de winkel te zien liggen.


Haha ik vind de mijne ook snel waardeloos. Maar zolang ik er niet speciaal voor ga zitten gaat het goed. De meeste komen eigenlijk gewoon zo in me op. Ik hoop ooit een gedichtenbundel uit te kunnen geven. Momenteel deel ik ze alleen aan een vriend van me, gezien op internet al zoveel gejat word. :+

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:42

Met gedichten lukt het mij ook absoluut niet om op commando iets te schrijven, met korte verhalen gaat dat iets makkelijker.

Melanie_B, ik denk dat werkelijk iedereen die schrijft dat heeft. Het eerste begin is makkelijk, dan loop je ergens vast en denk je aaaaah %) , laat maar weer. Heb je weleens geprobeerd om eerst je plot uit te schrijven? Je personages op een rij te zetten en de belangrijkste ontwikkelingen in een tijdlijn samen te vatten? Dan heb je al een stuk meer houvast om door te blijven schrijven.
Als schrijfoefening kan het ook helpen om te beginnen met korte verhalen. Gewoon een verhaaltje bedenken, hoe stom ook, en het een kop, middenstuk en staart geven. Of het dan één pagina wordt, of drie, of twintig, dat maakt niet uit. En dan kijken of je het steeds een beetje kunt uitbreiden: scènes beter uitwerken, secundaire personages eraan toevoegen, een subplot er doorheen weven... Zo krijg je steeds meer gevoel voor hoe een verhaal nou eigenlijk in elkaar zit. Er zijn maar weinig schrijvers zo gelukkig dat ze in één ruk door een verhaal neer kunnen pennen, alle anderen moeten gewoon ploeteren en het ambacht leren.

Hele mooie schetsen, Sliert!

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:48

Als je vastloopt, kan het ook nuttig en leuk zijn om je personages uit te gaan pluizen. Voor mij voelt dat vaak minder als een verplichting, omdat je dat kan vormgeven op welke manier je wilt: tekst, beeld, muziek. Met wie ben je eigenlijk de hele tijd in de weer; wat zijn hun hobby's, karaktereigenschappen; wat is hun achtergrond; hoe zien ze eruit? Schrijven is voor mij niet alleen typen typen typen hoppa eindproduct, het is breder dan dat. Geef je personages een missie en werk met handelingen naar een doel toe vanuit hun karaktereigenschappen. Of nog breder: de wereld waarin je verhaal zich afspeelt, hoe ziet die eruit? Wat zijn de normen, waarden, wetten en regels daar? Beeld (maak een tekening!) kan daarin veel doen als jezelf niet censureert.

Wat voor mij persoonlijk ook werkt, maar dat is echt een voorkeur, is even de computer aan de kant en pen en papier pakken. Mijn ervaring is dat het dan meer voelt als een kladje waarin bij wijze van spreken alles nog weggestreept kan worden mocht je toch niet tevreden zijn.

Daarnaast denk ik zelf dat alles als potentieel materiaal kan dienen, mits je het op je eigen manier gebruikt. 'Clichés zijn niet voor niets clichés' is denk ik een wetmatigheid die hierop aansluit; ze werken.

Goed, ik kruip weer onder een steen. Veel plezier allemaal! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:55

Avis schreef:
Als je vastloopt, kan het ook nuttig en leuk zijn om je personages uit te gaan pluizen. Voor mij voelt dat vaak minder als een verplichting, omdat je dat kan vormgeven op welke manier je wilt: tekst, beeld, muziek. Met wie ben je eigenlijk de hele tijd in de weer; wat zijn hun hobby's, karaktereigenschappen; wat is hun achtergrond; hoe zien ze eruit? Schrijven is voor mij niet alleen typen typen typen hoppa eindproduct, het is breder dan dat. Geef je personages een missie en werk met handelingen naar een doel toe vanuit hun karaktereigenschappen. Of nog breder: de wereld waarin je verhaal zich afspeelt, hoe ziet die eruit? Wat zijn de normen, waarden, wetten en regels daar? Beeld (maak een tekening!) kan daarin veel doen als jezelf niet censureert.

Wat voor mij persoonlijk ook werkt, maar dat is echt een voorkeur, is even de computer aan de kant en pen en papier pakken. Mijn ervaring is dat het dan meer voelt als een kladje waarin bij wijze van spreken alles nog weggestreept kan worden mocht je toch niet tevreden zijn.

Daarnaast denk ik zelf dat alles als potentieel materiaal kan dienen, mits je het op je eigen manier gebruikt. 'Clichés zijn niet voor niets clichés' is denk ik een wetmatigheid die hierop aansluit; ze werken.

Goed, ik kruip weer onder een steen. Veel plezier allemaal! :)



Ik vond het laatst een hele invullijst voor personages! :) Heeft mij heel goed geholpen. Zijn echt iets van 100 vragen.


https://www.novel-software.com/theultim ... stionnaire

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:56

Wanneer ik vastloop helpt heg mij om te gaan douchen. Dan krijg ik vaak jneens inspiratie. Ik moet het wel meteen opschrijven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:58

Amandavd schreef:
Wanneer ik vastloop helpt heg mij om te gaan douchen. Dan krijg ik vaak jneens inspiratie. Ik moet het wel meteen opschrijven :')



Ik heb soms zo'n ingeving, en dan grijp je echt naar het dichtstbijzijnde stuk papier om het zo snel mogelijk op te schrijven voor je het vergeet. :') Men heeft bij mij al vaak meegemaakt dat ik opeens midden in een film (niet in de bioscoop) opsta, of opeens beduusd "oh!" roep. :')

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 23:08

Wat leuk!

Ik ben ook bezig aan een fantasy/avontuurlijk boek voor de iets oudere kinderen. De verhaallijnen en personages heb ik inmiddels helemaal uitgewerkt en het eerste hoofdstuk begint vorm te krijgen. Zou wel graag wat meer tijd willen hebben voor het schrijven zodat ik er helemaal fijn “in” kan. Ik merk dat als ik namelijk echt de tijd er voor heb, ik ongemerkt urenlang heerlijk achtereen door schrijf.
Ik weet nog niet of ik de durf heb om het uiteindelijke boek uit te geven. Ben nogal een onzeker en zeer perfectionistisch type...

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:50

Oja! Ik ben gek op tekenen en hoor vaak dat ik kinderboeken zou moeten illustreren :P Ik zou wel voor mensen wat willen proberen? Ik hou van waterverf en lekker losse schetsen, als iemand wat wil zien? Stuur me maar een pb!

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:03

Ik heb ook nog nagedacht om een kinderboek te schrijven dus dat ga ik in gedachten houden Eclair!

Ik heb net mijn manuscript naar twee uitgevers gestuurd. Een die precies bij mijn doelgroep past. En een waarvan ik de eigenaar ken maar ik weet niet zeker of die bij mijn doelgroep passen. Eerst maar eens kijken of het überhaupt voor andere leuk is om te lezen haha.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:28

Ik ga hier ook meelezen :D ik ben momenteel bezig met een fantasy YA en het zou natuurlijk geweldig zijn als die ooit uitgegeven zou worden. Maar laat ik hem eerst maar eens schrijven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:55

Marrie_L schreef:
Ik ga hier ook meelezen :D ik ben momenteel bezig met een fantasy YA en het zou natuurlijk geweldig zijn als die ooit uitgegeven zou worden. Maar laat ik hem eerst maar eens schrijven :')



My life in a nutshell. :')

Vindn jullie het ook zo moeilijk om jullie geliefde personages iets te laten overkomen? :+