Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Merileth

Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:00

Dat is inderdaad een mooi overzicht ja! Nu weet ik dat er een uitgever is die een nieuwsbrief uit doet als ze weer manuscripten aanneemt (dat is die laatste bij mij geweest), en een andere uit dat rijtje is wel echt zwaar af te raden, omdat er echt slecht geredigeerd wordt. In boeken van die uitgever die ik van de bieb geleend had stonden echt belachelijk veel spel- en grammaticafouten.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....


Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:12

Merileth schreef:
Dat is inderdaad een mooi overzicht ja! Nu weet ik dat er een uitgever is die een nieuwsbrief uit doet als ze weer manuscripten aanneemt (dat is die laatste bij mij geweest), en een andere uit dat rijtje is wel echt zwaar af te raden, omdat er echt slecht geredigeerd wordt. In boeken van die uitgever die ik van de bieb geleend had stonden echt belachelijk veel spel- en grammaticafouten.


Nu ben ik wel nieuwsgierig!

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:24

Ik kan me hier voorzichtigjes aan misschien ook wel melden.
Laatst bijgewerkt door Avis op 30-03-23 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vladimir: Als we eens berouw toonden? (...)
Estragon: Dat we geboren zijn?


Merileth

Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:48

Amandavd schreef:
Merileth schreef:
Dat is inderdaad een mooi overzicht ja! Nu weet ik dat er een uitgever is die een nieuwsbrief uit doet als ze weer manuscripten aanneemt (dat is die laatste bij mij geweest), en een andere uit dat rijtje is wel echt zwaar af te raden, omdat er echt slecht geredigeerd wordt. In boeken van die uitgever die ik van de bieb geleend had stonden echt belachelijk veel spel- en grammaticafouten.


Nu ben ik wel nieuwsgierig!


Ik stuur je even een pb, vind het minder netjes om die naam openbaar te noemen. Degene die mij afgewezen heeft is wel een leuke volgens mij, daar zit een kennis van mij ook. Dat gaat om Dutch venture publishing. Die heeft net een ronde gehad dus gaat waarschijnlijk in het voorjaar weer manuscripten aannemen.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:17

Ik hoop dat het okee is als ik dit topic nieuw leven inblaas :) .
Heeft iedereen nog lekker kunnen schrijven tijdens de feestdagen, tussen alle festiviteiten door?

Ik zou ook graag meekletsen. Iets over mezelf: Ik schrijf vooral urban fantasy, maar de laatste tijd ben ik gefascineerd door mystery novels. Ik zou de twee graag combineren, maar ik weet nog niet hoe. Mijn favoriete fantasyschrijver is Terry Pratchett.

Schrijven jullie op vaste momenten/dagen/plekken?
Ik kan slecht thuis schrijven, dus ik zit vaak in de bieb of in een koffietentje.
En als jullie in bv. een koffietentje schrijven, hoezeer voelen jullie je dan verplicht om eens per zoveel uur iets te bestellen?

Foaly

Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:00

Ik heb van de week nog een kort verhaal geschreven, zal het zo ook bij UK neerzetten. Vond m zelf wel leuk geworden, was naar aanleiding van de prompt: You are an assassin. A little girl has just come up to you, handed you all her pocket money and asked you to kill her abusive relative.

Ik schrijf zowel thuis (al gaat dat niet zo eenvoudig, wil nog een bureaustoel aanschaffen zodat ik het wat langer vol kan houden ipv op een harde keukenstoel) als in een koffietentje. Ik begin daar meestal rond lunchtijd, dus ik bestel zowel koffie als een broodje. Als dat op is (duurt ong een uur, al met al, als je rekent vanaf het moment dat je bestelt), wacht ik tot ze weer komen en bestel dan nog een pot thee of een flesje water. Daar doe je best lang mee, en zo voel ik me toch minder bezwaard als ik er een poosje zit. Ga er geen uren zitten zonder iets te nuttigen, dat vind ik asociaal :+

Edit: [UK] [VER] Burning the Risotto and Other Crimes

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Merileth

Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:39

Ik ben momenteel nog steeds te gestresst om te schrijven. Heb een bepaalde rust in mijn hoofd nodig, en die is er gewoon niet. Ik zit nu ook nog precies met mijn baanwissel. De week voor de kerstvakantie afscheid genomen van de collega's en de kinderen, en per 1 januari een nieuwe werkgever, 3 januari eerste werkdag. Normaal schrijf ik gewoon thuis, achter mijn pc. Maar momenteel gewoon moe, uit mij ritme, laatste dagen trekt mijn lijf ook even flink aan de rem, dus vooral aan het uitrusten.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:16

Wat vervelend, Merileth! Ik hoop dat je snel rust vind om te schrijven.

Oh leuk, Foaly! Ik ga het verhaal zo lezen :) . Ik had het prompt op Pinterest gezien, en ik vind het idee fascinerend.

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:50

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Oke, de outline staat volledig op papier. Nu de volgende fase: daadwerkelijk schrijven :=

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:03

Marrie_L schreef:
Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Oke, de outline staat volledig op papier. Nu de volgende fase: daadwerkelijk schrijven :=

Jij ook gelukkig nieuwjaar!

Bij mij precies zo. Alle menselijke karakters staan, ook mijn Sleisch paarden welke de paarden op de manege voorstellen staan klaar, maar nu nog een goed schrijfritme

IG: @arabierjoep

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:00

Kent iemand eigenlijk ook schrijfclubs - waarbij je regelmatig bij elkaar komt? Bij voorkeur inclusief tijd om ook echt te schrijven en bv met opdrachten of ideeen, niet alleen maar te bespreken? En zo ja, hoe vind je die?

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:20

Ik ben min of meer per ongeluk in zo'n schrijfclub terecht gekomen; iemand die ik van een ander clubje kende, raadde me de schrijfclub aan. Helaas kan ik nu niet meer gaan, tenzij ik mijn werkrooster omgooi (wat voorlopig nog niet kan).
Ik vond hem wel heel fijn: We lazen tijdens de eerste helft van de bijeenkomst elkaar uit eigen werk voor, en gaven elkaar feedback hierover. Tijdens de tweede helft schreven we een kort verhaal of een korte scene aan de hand van een prompt of bepaalde techniek (voorbeeld: schrijf dezelfde scene vanuit het pov van twee karakters) - of we analyseerden een gedicht; om de beurt zocht iemand dan een prompt of gedicht uit.

Ik denk dat je eens zou kunnen informeren bij de bibliotheek of bij een boekwinkel (daar ben ik weleens foldertjes van een schrijfclub tegengekomen).
Ik heb even voor je gegoogeld: op https://schrijvenonline.org/forum/oproe ... oep-zoeken kun je ook schrijfclubs vinden. In Zeist/Utrecht willen ze er juist een beginnen.

Als grapje hier gepost: Hier een link naar een Rotterdams initiatief, dat ik bizar EN leuk vind - een keer per maand een keer de hele zaterdagnacht schrijven! Je moet er wel voor betalen, maar dan krijg je wel te eten en te drinken. Voor mensen die eens iets anders willen!

Merileth

Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:29

Een beetje laat, maar vanuit mij ook nog gelukkig nieuwjaar!

Een schrijfclub trekt mij niet zo aan, echt opdrachten schrijven is niet echt mijn ding. Ik ben wel benieuwd naar wat anderen er verder van vinden.

Schrijven zit er voor mij voorlopig niet in :') , ik ben dus net op mijn nieuwe werk begonnen, een sport BSO, met als gevolg dat ik zelf ook echt meer beweeg dan dat ik gewend was, en dus een stuk moeier ben dan eerst. Dus inderdaad eerst echt even wennen, en dan pas weer gaan schrijven. Ik heb wel een nieuw toetsenbord voor mijn PC gekocht, omdat de oude echt aan het slijten was, en deze typt een stuk fijner. Gevoeliger op de toetsen, maar ook een stuk stiller, wat voor mij wel heel fijn is. Wat betekent dat als ik weer aan de schrijf ga, dat nog fijner gaat dan eerst.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:57

Ik zit op antwoord van uitgevers te wachten maar ik word er langzamerhand echt kriebelig van. Een uitgever had als wachttijd 16 weken, op 22 augustus opgestuurd. Ik heb vorige week donderdag een mail gestuurd, zo van goh, hebt u al tijd gehad om er naar te kijken? Kreeg ik terug dat ze mij al een antwoord hadden gestuurd maar dat ze deze wel opnieuw konden versturen indien ik die niet ontvangen had. Ik heb meteen gereageerd van goh ik heb het nog niet ontvangen dus ik zou graag het antwoord ontvangen. Inmiddels een week later en nog niks gehoord. Nu zal het wel een afwijzing zijn, anders hadden ze mij wel gebeld maar dan nog, zo irritant dit.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Merileth

Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:19

Ah, dat is vervelend ja. Ik heb er van 1 nog geen antwoord, maar dat verwacht ik ook niet meer. Fijn dat ze zo goed communiceren ja.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:24

Ach ja. Als ik maandag nog niks gehoord heb mail ik weer. Als ik daar niets op hoor ga ik belken, maar een antwoord zal ik krijgen. :')

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 07:06

Irritant, ja, maar je wil ook niet weten hoeveel manuscripten een uitgeverij binnen krijgt. Mijn eerste baan was bij een uitgeverij van kinder/young adult boeken en daar werden de uitgevers overspoeld. Het was gewoon niet bij te houden.

Het is jammer dat ze niet snel antwoorden, maar houd er rekening mee dat ze intussen hetzelfde moeten doen voor honderden andere schrijvers. Zeker nu het net feestdagen/vakantie geweest is.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 07:58

Yasmine schreef:
Irritant, ja, maar je wil ook niet weten hoeveel manuscripten een uitgeverij binnen krijgt. Mijn eerste baan was bij een uitgeverij van kinder/young adult boeken en daar werden de uitgevers overspoeld. Het was gewoon niet bij te houden.

Het is jammer dat ze niet snel antwoorden, maar houd er rekening mee dat ze intussen hetzelfde moeten doen voor honderden andere schrijvers. Zeker nu het net feestdagen/vakantie geweest is.


Het gaat mij er niet om dat ze niet snel antwoorden maar dat er helemaal geen antwoord komt. Ik snap best als je 16 weken wachttermijn op je website hebt staan dit niet haalbaar is. Maar hoe moeilijk is het dan als ik mail om terug te mailen goh ivm drukte of feestdagen duurt het nog minstens zoveel weken? Ik vind dat echt niet meer dan fatsoen.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Merileth

Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 08:21

Ze kunnen ook gewoon op de site aangeven dat ze hopen de termijn op een bepaalde periode te hebben, maar dit door drukte niet altijd kan lukken. Dat is heel iets anders dan 'de termijn is dit'. Als ze het zo stellig zetten verwacht ik aan het eind van die periode antwoord, als ze zelf aangeven dat het makkelijk langer kan duren, en dat het de minimale termijn is, dan denk ik aan het eind ervan 'goh, ze hebben zeker veel binnen gekregen en meer tijd nodig.' Ook hierin is communicatie en hoe je dingen verwoordt gewoon belangrijk.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:32

Ik vrees dat je als schrijver op de slushpile niet erg veel te willen hebt op dat vlak... Erg netjes is het niet maar er worden inderdaad zo belachelijk veel manuscripten ingestuurd dat het soms niet meer bij te houden is. Nederland is al één van de weinige landen waar je je boek nog zomaar in kunt sturen bij veel uitgeverijen. Hopelijk krijg je alsnog je antwoord! (Je hebt voor de zekerheid ook je Spam-Box bekeken?)

Hier is na een dip op alle vlakken van mijn leven het schrijfvuurtje weer aangewakkerd :) . Ik wist al een tijdje dat ik een keer iets wilde schrijven wat in een bepaald dorpje hier in de regio zou spelen, maar ik had het juiste verhaal nog niet. Nu heb ik wel een idee waarover ik heel enthousiast ben en het neemt steeds meer vorm aan *\o/* . Het zal iets in de richting van een gothic novel worden, heb altijd al eens zoiets willen schrijven.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 06:53

Waarom niet gewoon in eigen beheer uitgeven? Dat ga ik doen. Dan weet ik zekerdat het boek er komt en wordt het niet afgewezen omdat het niet past bij de visie van de uitgever. Het publiek bepaalt dan of het wat is.

Maar een boek staat op een laag pitje. Net 2 artikelen op vrijwillige basis geschreven voor 2 tijdschriften. Ze zijn goedgekeurd. Bij 1 nog een foto opdracht gekregen, omdat ik voor het idee alleen snel goprofotos gemaakt had om een idee te geven. Voor een Duits blad moet ik nog aan de slag.
Alles vrijwillig en in eigen tijd, levert niets op.
Wel benik inmiddels met mijn fotos iets voorzichtiger. Ik geef niet zomaar alle rechten af.
Dit omdat nu 1 foto in een museum hangt ( rechten behouden overigens), dus ergens stijgt de kwaliteit dus. Een foto van mij is ook al gejat en bewerkt. Dat heb ik ongedaan weten te krijgen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Merileth

Berichten: 1115
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:17

Ik wil niet zelf uitgeven om verschillende redenen:
1. Belastingtechnisch komt er dan een hoop bij kijken. Het handigste zou dan zijn om je als beginnend ondernemer in de categorie schrijver bij de KvK in te schrijven. Ik ben al eens als zzp-er ingeschreven geweest, en al dat extra gezeik omtrent die belastingen heb ik dus echt geen zin in.
2. Ik ken iemand die zelf uitgeeft, en je moet wel heel goed draaien met je boeken wil je er geen verlies op draaien, zoals zij doet.
3. Als je goed wil draaien met je boeken moet je er echt wel wat geld insteken. Geld wat je er zeer waarschijnlijk niet uit krijgt, en ik heb niet zomaar wat liggen om daar in te investeren.
4. Als het dan lukt en je wil alsnog bij een uitgever want 'kijk het verkoopt goed', dan nemen ze het niet meer aan. Ik wil het liefst gelijk bij een uitgever die al het gedoe er om heen voor me doet. En dan wil ik best komen opdraven ter promotie, maar dat ga ik gewoon niet allemaal zelf doen. Al zou ik het prima kunnen als ik zou willen.


En dat ze ook prima kunnen communiceren heb ik vandaag trouwens ook gemerkt. Er was nog 1 uitgever die ik gecontact had, maar waar ik geen antwoord van verwachtte. Vandaag een mail gehad, waar excuses werden aangeboden dat het langer duurde dan aangegeven, en daarna pas de afwijzing.

Mijn boeken zijn hier te koop!
Not all treasure is silver and gold....

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:22

Merileth schreef:
Ik wil niet zelf uitgeven om verschillende redenen:
1. Belastingtechnisch komt er dan een hoop bij kijken. Het handigste zou dan zijn om je als beginnend ondernemer in de categorie schrijver bij de KvK in te schrijven. Ik ben al eens als zzp-er ingeschreven geweest, en al dat extra gezeik omtrent die belastingen heb ik dus echt geen zin in.
2. Ik ken iemand die zelf uitgeeft, en je moet wel heel goed draaien met je boeken wil je er geen verlies op draaien, zoals zij doet.
3. Als je goed wil draaien met je boeken moet je er echt wel wat geld insteken. Geld wat je er zeer waarschijnlijk niet uit krijgt, en ik heb niet zomaar wat liggen om daar in te investeren.
4. Als het dan lukt en je wil alsnog bij een uitgever want 'kijk het verkoopt goed', dan nemen ze het niet meer aan. Ik wil het liefst gelijk bij een uitgever die al het gedoe er om heen voor me doet. En dan wil ik best komen opdraven ter promotie, maar dat ga ik gewoon niet allemaal zelf doen. Al zou ik het prima kunnen als ik zou willen.


En dat ze ook prima kunnen communiceren heb ik vandaag trouwens ook gemerkt. Er was nog 1 uitgever die ik gecontact had, maar waar ik geen antwoord van verwachtte. Vandaag een mail gehad, waar excuses werden aangeboden dat het langer duurde dan aangegeven, en daarna pas de afwijzing.



Hier hetzelfde, ook vandaag :)

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:13

Hoi, via een topic over boeken lezen werd ik hierheen gestuurd voor ervaringen over boeken schrijven! Ik ben zelf ook met een verhaal/boek bezig, maar dan op Wattpad. Ik weet niet of meer mensen dat gebruiken! Ik zou het leuk vinden als ik er wat feedback op kan krijgen hiero! Kan dat?

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:49

Welkom murphypower! Ik heb ook een paar keer gedichten en verhalen op Wattpad gepubliceerd, en ik lees ook graag dingen die anderen publiceren. Welk genre schrijf je? Als het in mijn straatje past wil ik er best eens naar kijken :) .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Dees, GoogleAdsense, IASCrawler, Laarvv, laurabe, Lemonadee, Maaaarije, ManonGrr, moOby, MuffinX, Niobe, redbutton, RoronaZorro, s1993, Winged, Xyris en 63 bezoekers