Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:37

Prulletje, ik heb van een een ontvangstbevestiging, die geven 6 tot 8 weken aan. De andere twee geven toch wel minstens een maand of 3. Maar als degene van wie ik nu een ontvangstbevestiging heb lukt, ben ik echt heel blij. De feedback was wel nuttig Ja, een paar dingen die ik zelf al gevonden heb, maar ook dingen waar ik overheen gelezen had.

Ik werk zelf op een BSO, dus veel tijd voor ik moet werken (buiten de vakanties om) om te schrijven. Wel wil ik hogerop, en ik weet niet hoeveel tijd ik over hou als dat lukt, maar eerst daar eens voor zorgen.

Ik schrijf gewoon op mijn computer, op zolder. Dat is op zich fijn, want mijn gedachten gaan snel, en ik typ snel, dus dat gaat lekker vlot. Ik haalde als het lekker ging wel eens 6000 woorden op een dag, maar dat was wel uitzonderlijk, meestal zat ik rond de 2000 a 3000 woorden.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:22

Oooo nog iets wat misschien een idee is voor inspiratie: Pinterest! Ik maak graag moodboards voor mijn verhalen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:36

eclair98 schreef:
Oooo nog iets wat misschien een idee is voor inspiratie: Pinterest! Ik maak graag moodboards voor mijn verhalen :D


O, dat is een leuk idee, nooit aan gedacht. Dan heeft Pinterest ineens toch nog nut. :D

Ik schrijf het liefst in een lunchroom/cafe, op de een of andere manier kan ik me door al het geluid dan heel goed afsluiten en kom ik meteen in de werkmodus. Thuis schrijven lukt ook wel, maar eigenlijk pas echt goed als ik al echt in een verhaal zit, anders leid ik me teveel af met alle andere dingen die ik ook nog zou kunnen doen.
Mezelf een dag van Bokt en Netflix bannen wil trouwens ook nog wel eens helpen. 8-) Anders ga ik keurig achter mijn bureau zitten, open mijn computer en heb ik vervolgens 2 uur later nog niets geschreven...

Foaly

Berichten: 4851
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:39

Hanafubuki schreef:
Dat zou pas uniek zijn, een fantasyboek over een hijskraan :))


Breng me niet op een idee zeg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:47

Foaly schreef:
Hanafubuki schreef:
Dat zou pas uniek zijn, een fantasyboek over een hijskraan :))


Breng me niet op een idee zeg :')


We kunnen een schrijversduo vormen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:10

Hanafubuki schreef:
Foaly schreef:


Breng me niet op een idee zeg :')


We kunnen een schrijversduo vormen _O-



Trio? :D

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:18

Ik mag altijd graag namen gebruiken die betekenis hebben en zoek daar dan naar in letterlijke vertalingen maar ook veel in mythologie/historie. Vaak vind je die namen in eerste instantie niet fantastisch (een centaur die Styx al-Rami heet bijvoorbeeld) maar na verloop van tijd wordt die naam gewoon de naam van het karakter en kan je je niets anders meer voorstellen.

Ik moet er trouwens niet aan denken om ergens anders dan veilig thuis te schrijven. Ik ben altijd op m'n hoede buitenshuis tussen andere mensen, denk niet dat ik veel geschreven zou krijgen. :P


Merken jullie ook verschil in jullie schrijfwerk naar de muziek die je op dat moment luisterde of je omgeving? Ik heb jaren heel veel als spelleider geschreven voor een RPG, en kon achteraf precies zien wanneer ik bijvoorbeeld Cradle of Filth aan had. Dat heb ik nu op m'n 'niet naar luisteren tenzij er grove/gewelddadige scene's geschreven worden' lijst staan. :+

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:11

eclair98 schreef:
Oooo nog iets wat misschien een idee is voor inspiratie: Pinterest! Ik maak graag moodboards voor mijn verhalen :D


:D :j

https://pin.it/jl6i4t7vgyn4tk

Ga vanavond even verder schrijven. Lig nu te zonnen. 37 graden.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:14

Oehh, ik ga stiekem wat foto's ook pinnen :')

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:07

Als ik moet focussen zet ik folkmuziek op, dat helpt om mijn hoofd rustig te krijgen. Misschien morgen verder aan mijn drakenboek, even afwachten hoe warm de zolder blijft. En een sollicitatie nabellen, hij staat al heel lang open.

Ik heb trouwens van de tweede uitgever een ontvangstbevestiging gekregen. Die stellen dus inderdaad een termijn van 3 a 4 maanden, en dat terwijl ze alleen de eerste paar hoofdstukken willen, beetje jammer. Want die eerste stelt 6 tot 8 weken voor het hele manuscript. Van de derde en laatste die ik gemaild had verwacht ik eigenlijk geen mail.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:24

eclair98 schreef:
Oehh, ik ga stiekem wat foto's ook pinnen :')


Van mij? :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:43

Ja O:)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:52

eclair98 schreef:
Ja O:)


Haha, middeleeuws/fantasy verhaal? :Y)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:01

Jup :Y)

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:13

Voor de mensen die problemen hebben met namen vinden: neem een willekeurig woord of naam van een bedrijf/merk... En probeer de letters eens door elkaar te mixen! Er komen vaak heel leuke dingen uit. Zo was ik eens opzoek naar een verdovingsmiddel, en toen was de naam van een van mijn nevenpersonages geboren. :)

Tip voor muziek tijdens het schrijven voor vooral fantasy boeken: Keltische muziek werkt zeer inspirerend!

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:15

JK Rowling pakte kaarten van Engeland voor namen. Dudley, Dursley, Vernon. Allemaal plaatsen.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:12

Voor namen werk ik vaak met behindthename.com
Dan kies ik een willekeurige letter uit en kijk ik wat voor leuks er voorkomt, of ik zoek bewust op een betekenis en kijk wat voor namen er komen bij varianten op die betekenis.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:13

Ik heb de namen ook heel gericht op betekenis uitgezocht. Nu scheelt het dat iemand een lijst met namen had gemaakt die met water te maken hebben, dus dat ik daar uit kon zoeken. Voor het vervolg en voor rekenboek gaat het een stuk lastiger worden, maargoed, dat merk ik vanzelf wel.

Telpeva

Berichten: 14715
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:49

Voor namen van fantasy wezens ram ik willekeurig flink op mijn toetsenbord en soms komt daar wat leuks uit.
Wsokcnwoeihruwokmxkoowuoweufookwdocobuougouowuwdhi
Met een beetje knippen haal ik uit de tekst hierboven best wat klanken en namen, zoals
Sok, Woei, Hruwo, Koowu, Weu, Ufook, Docobu, Gouowuwdhi
Aan de hand van hoe zo'n verzameling letters ongeveer oogt en hoe jet hardop uitgesproken klinkt bepaal ik of het een naam voor een orc, dwerg of een elf vind.
Geen idee hoe anderen dat doen, ik kan mij bijna niet voorstellen dat hier een systeem achter zit achter dit soort namen :+

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:55

Telpeva schreef:
Voor namen van fantasy wezens ram ik willekeurig flink op mijn toetsenbord en soms komt daar wat leuks uit.
Wsokcnwoeihruwokmxkoowuoweufookwdocobuougouowuwdhi
Met een beetje knippen haal ik uit de tekst hierboven best wat klanken en namen, zoals
Sok, Woei, Hruwo, Koowu, Weu, Ufook, Docobu, Gouowuwdhi
Aan de hand van hoe zo'n verzameling letters ongeveer oogt en hoe jet hardop uitgesproken klinkt bepaal ik of het een naam voor een orc, dwerg of een elf vind.
Geen idee hoe anderen dat doen, ik kan mij bijna niet voorstellen dat hier een systeem achter zit achter dit soort namen :+



Dit is geniaal!! Helaas kan dit in mijn boek niet. Maar deze manier is echt super.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:03

Ik heb geprobeerd wat orde te scheppen in hoe ik het verloop wil. En hoop dat het schrijven dan wat makkelijker gaat. Zit namelijk een beetje vast op het moment.
Misschien is er hier iemand die nog wat tips heeft? Het is wel een Roman dus affaires tranen gevoel blabla zou fijn zijn als je daar dan wel wat mee hebt.

Telpeva

Berichten: 14715
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:26

Update en een tip :D
Gisteren was ik met de vriendin wezen schrijven, we vonden het beide leuk en voor herhaling vatbaar! het duurde even voor we op gang waren (je gaat toch even bijkletsen e.d.) maar daarna waren we ook gewoon productief bezig. Was best leuk om 'live' met iemand te kunnen kletsen over je verhaal, en tips en ideeen uit te wisselen


En de tip :D als je buiten huis wilt schrijven controleer dan van tevoren de openingstijden van de plek waar je wilt gaan zitten, want de tent waar we zaten sloot rond 21:00 uur en wij zaten toen nog volop midden in onze schrijf-modus. Dat was wel een beetje zonde :')

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:30

Lau schreef:
Ik heb geprobeerd wat orde te scheppen in hoe ik het verloop wil. En hoop dat het schrijven dan wat makkelijker gaat. Zit namelijk een beetje vast op het moment.
Misschien is er hier iemand die nog wat tips heeft? Het is wel een Roman dus affaires tranen gevoel blabla zou fijn zijn als je daar dan wel wat mee hebt.


Die thema's liggen mij totaal niet dus ik kan je niet helpen helaas. Wat ik doe als ik vast zit is even douchen en onder de douche er over nadenken. Dan krijg ik meestal wel wat goede ideeen. :') stom maar waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:31

Lau schreef:
Ik heb geprobeerd wat orde te scheppen in hoe ik het verloop wil. En hoop dat het schrijven dan wat makkelijker gaat. Zit namelijk een beetje vast op het moment.
Misschien is er hier iemand die nog wat tips heeft? Het is wel een Roman dus affaires tranen gevoel blabla zou fijn zijn als je daar dan wel wat mee hebt.




http://terribleminds.com/ramble/2012/11 ... uck-story/

:D

Foaly

Berichten: 4851
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:35

Lau, je mag mij wel pb'en hoor :D De meeste fanfiction die ik schrijf heeft ook een hoog romantiek- en jankgehalte, dus ervaring genoeg :D