Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:43

AlwaysH schreef:
Moet hij af zijn?


Het boek moet af zijn, maar je kan ook een kort verhaal tot max 5.000 woorden indienen.
Je hoeft het verhaal niet nieuw te publiceren, je mag ook al bestaande verhalen indienen.

Je hebt 4 categorieën, poëzie, zeer kort verhaal tot 250 woorden, kort verhaal tot maximaal 5000 worden en boek vanaf 10.000 woorden.

Ik doe mee met poëzie, zeer kort verhaal en boek tot nu toe. De druk van het moet af zijn voor de schrijfwedstrijd helpt mij wel bij het schrijfproces.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:45

Snap ik. Maar een kort verhaal vind ik erg lastig; begin en slot, als het ware. :')
De druk helpt ook wel, maar dan moet je er wel zin in hebben. _O-

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:59

AlwaysH schreef:
Snap ik. Maar een kort verhaal vind ik erg lastig; begin en slot, als het ware. :')
De druk helpt ook wel, maar dan moet je er wel zin in hebben. _O-


Das waar! Ik heb nu toevallig wat tijd dat scheelt.

Kort verhaal vind ik ook moeilijk. Voor die micro's had ik al een aantal dingen op Sweek staan dus ik hoefde alleen de hashtag toe te voegen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:10

Heb ze ook nooit echt gelezen denk ik (ja, kinderboekjes, haha).

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:19

Ik ook inderdaad, misschien dat ik daar nog een poging aan gaan wagen maar heb eigenlijk drie boeken die nog af moeten waar ik al mee begonnen ben met schrijven haha.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:24

Haha, wil je alles inleveren ook?

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:28

Nee dat gaat hem denk ik niet worden haha. Ik begin gewoon met schrijven en dan zie ik vanzelf welke van de drie mij het meest trekt en waar ik een goed gevoel bij heb. Als ik ze alle drie af krijg dan wel maar dat is denk ik onmogelijk.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:47

Zo, net weer wat woorden eruit weten te persen, en ik word er zo blij van! :D Ook tijdens het schrijven gewoon weer meer ideeën gekregen. Ik merk dat ik nu ook echt een beeld voor mezelf aan het vormen ben, nu ik niet meer de opzet doe maar hem aan het uitwerken ben.


Hebben jullie soms ook zin om bij een bepaald stukje te komen? Dat je nu al zin hebt om dat te gaan schrijven?

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:52

Dat zijn bij mij vaak de stukken waar ik dan om heen ga schrijven. Dat ik daar mee begin. Anders raffel ik de rest af.

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:52

Ja! Maar helaas zit dat stukje meestal pas aan het einde :')

Ik heb zonet de eerste 1K van mijn 'Da's pech, Draak weg' verhaal op papier gezet, kan daar ook heel blij van worden :D Moet nog wel een hele hoop research doen en randzaken (zoals de naam en het uiterlijk van een major character, oeps :') ) op papier zetten maar het begin is er :D

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:27

Leuk, Foaly! Ben heel benieuwd :D

Ik ben donderdag opnieuw begonnen. Alles wat ik al had overboord gegooid, alles opnieuw overdacht, en een nieuwe insteek gevonden. Intussen zit ik al aan 11.000 woorden dus gaat lekker :D

Alleen bedacht ik me vanochtend dat een van de scènes helemaal in het begin toch anders moet, dus weer 1500 woorden overboord en opnieuw begonnen aan dat stukje. Was even stom, want het veranderde op andere plaatsen ook heel veel dingen. Maar nu is hij wel al meteen stukken beter. :j

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:35

Leuk om te zien dat het schrijven zo lekker gaat bij jullie. Momenteel zit ik nog steeds in mijn ingelaste pauze. Ik heb een andere baan dus ben nu heel erg druk met alles daarvoor regelen. Vanaf 1 januari ga ik over. Ik heb de hoop dat ik dan weer lekkerder in mijn vel zit, en het schrijven weer kan oppakken. Op zoek naar digitale versies van documenten (die ik niet digitaal blijk te hebben) ben ik wel op oude beginnen van verhalen gestuit. Die heb ik ook maar weer van mijn externe harde schijf naar mijn pc gekopieerd, misschien dat ik in de toekomst daar nog verder mee kan gaan. Een document met alleen de naam 'verhaal' schept mijn interesse. Blijkt het net anderhalve pagina te zijn, maar het trekt me ook wel aan om mee verder te gaan. Die laatste is van 2009, het andere van 2013, en ik weet nog dat die naar aanleiding van een droom was. Ik heb als ik weer verder ga een hoop om op te pakken. Hoewel ik wel nog steeds eerst met mijn drakenboek verder wil.

Verder van de eerste uitgever een afwijzing binnen. Geen verrassing, ik verwachte ook niet dat die zou happen. Ik heb er nu dus nog 2 waar ik op wacht, en dat zijn er wel waar ik echt meer mijn zinnen op gezet. Die eerste niet. Hij viel alleen even heel hard, omdat het tegelijk liep met een afwijzing op een interne sollicitatie. Maar nu ga ik lekker naar een andere organisatie, veel dichter bij huis, maar ook meer uren, dus niet per definitie meer schrijftijd.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:44

Afgewezen worden lijkt me altijd moeilijk,hoe zeer het er ook bijhoort.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:03

In dit geval kwam de klap echt gewoon zo hard binnen omdat de mail binnen een kwartier na die andere afwijzing kwam. En dat was een interne functie die ik echt graag wilde, dus ik was daar nog mee bezig toen dit er bovenop kwam. Denk dat als de anderen afwijzen dat inderdaad wel even slikken wordt. Maargoed, dan gaan we gewoon vol goede moed verder schrijven, er later misschien nog eens rustig naar kijken, misschien toch nog een keer redigeren, er nog een proeflezer overheen gooien en het bij anderen proberen. En ik heb nu 3 beginnende verhalen om mee te werken, waarvan drakenboek wel het verste is, dus daar ga ik wel echt eerst mee aan de gang.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:48

Dat is knap vervelend zo'n combinatie. Ik heb mijn eerste afwijzing ook binnen. De rest zit ik nog op te wachten.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 00:32

Pff, lijkt me vervelend ja.. :(

Ik ben ook weer aan het schrijven geslagen. Zit nu op de 25000 woorden. 1/3 van wat ik wilde.
Hm, dat idee motiveert wel. :P

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:52

Heeft iemand hier nog tips voor leuke schrijfplekken in Den Haag? :D (Andere steden mogen natuurlijk ook, maar da's voor mij wat lastig :+ )

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:17

Geen idee, haha. Ik zit altijd saai op mijn kamer. :')

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:13

Ik ben uiteindelijk in de stationshuiskamer gaan zitten, werkte best wel OK. Zie de link in mijn onderschrift :D

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:23

Omg, na jaren lid zijn van AO3 kom ik er achter dat je d'r ook originele verhalen op kan zetten. XP

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:26

julius_juut schreef:
Omg, na jaren lid zijn van AO3 kom ik er achter dat je d'r ook originele verhalen op kan zetten. XP

Wat? _O- dat kan? :')

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:30

Ja dat kan :D ze zijn er niet heel erg voor (het is en blijft een site voor fanworks natuurlijk) maar er is een tag voor original fiction :D
Laatst bijgewerkt door Foaly op 29-10-18 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:30

De klikkerdeklik in Foaly's onderschrift. :P

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:39

julius_juut schreef:
De klikkerdeklik in Foaly's onderschrift. :P


Volledig mee eens! Leuk geschreven Foaly!!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:08

Ik zit met een dingetje. Om mijn gedachten even af te leiden van mijn verhaal, ben ik ook met een ander idee begonnen. Het gaat over iemand die een verhaal vertelt in de verleden tijd, maar soms komt er een stukje uitleg. Maar, hoe schrijf ik dit logisch op? Ook in de verleden tijd, of juist in de tegenwoordige tijd?

In de verledentijd schrijf ik de gesprekken wel weer in de tegenwoordige tijd. Heel vaag allemaal om uit te leggen :P

Even als voorbeeld (even snel verzonnen):
''Wat jij doet, moet jezelf weten, maar ik ga weer slapen.'' Gapend, met zijn handen door zijn haar wrijvend, liep Eric weg. ''Mijn plan is om even te gaan hardlopen!" Als teken dat hij het begrepen had, stak hij zijn hand op.

S'nachts hardlopen is altijd al een hobby geweest. Het is rustig in de stad en niemand loopt me dan voor de voeten. Ook zien weinig mensen me in de vreselijke kleding die bij het hardlopen schijnen te horen, ik durf toe te geven dat ik ijdel ben.

Wie o wie kan me helpen?

EDIT: ik denk dat ik het allemaal in de verleden tijd houd. Schrijft makkelijker :j