Vlooienplaag in huis, help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:02

Ik heb het 1 x gehad en ik deed het volgende:
- kat grondig wassen.
- kat ontvlooien en ontwormen na dat deze is opgedroogd.
- alles wat je kan wassen met azijn op 90 graden denk aan kleedjes/kussens etc.
- elke dag stofzuigen met vlooienbandje in de stofzuigerzak en om de paar dagen een nieuwe zak.
- huis van boven naar beneden insprayen met vlooienmiddel denk aan hoekjes/kiertjes bijvoorbeeld tussen laminaat en plintjes etc.
- na insprayen een nachtje ergens anders slapen.
- stappen herhalen tot het over is.

Als je dit consequent vol houdt ben je er vrij snel vanaf.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:26

Ik heb mijn kat toen der tijd comfortis gegeven. Beesten vielen binnen een half uur dood van haar af.

Huis goed stofgezogen + met spuitbussen gespoten. Beddengoed gewassen en vervolgens de kat overal lekker laten lopen dat die krengen op haar sprongen en gelijk dood gingen. Binnen een mum van tijd waren we er vanaf. De kat nog tot een half jaar die pilletjes blijven geven, geen vlo meer gezien.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:34

Als jij je kat goed behandelt en de omgeving, hoeft het niet lang te duren.
Ik had destijds 8 honden en 6 katten... de plaag zelf was na een kleine week weg maar de meeste vergeten daarna vol te houden met onderhoud. Dus op tijd nieuwe lading druppels (pipetje) in de nek en om de 2 a 3 weken huis blijven spuiten. Spuiten een keer of 4 en pipetjes echt tot in de winter mee doorgaan. Invriezen van dekbedden ect heeft niet veel nut. Gewoon wassen hoeft ook niet op 90 graden. Maar wel een langer programma. Het zijn geen luizen! Kat en huis bijhouden komende weken en bv vlooienpoeder in je stofzuigerzak. Als jouw kat beschermd is gaan ze zo wie zo dood. Wassen van de kat is niet nodig, kammen is prettig. Afwasmiddel in water zodat de vlo naar beneden zakt en verzuipt. Meer kan je niet doen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:49

Lang geleden, maar ik was er eigenlijk zo vanaf hoor. Bij mij was de oorzaak dat ik steeds braaf met een pipetje frontline ontvlooide, en dat vlooien daar blijkbaar resistent voor kunnen worden... dus toen zat ook de hele kat onder de vlooien en de vloerbedekking ook terwijl ik net daarvoor nog braaf ontvlooid had.
Daarna stronghold pipetjes gebruikt en nooit problemen meer gehad. Ik heb wel 2x het hele huis met van die spuitbussen behandeld. Beddengoed gewoon gewassen en verder gestofzuigd maar niet overdreven vaak of zo. Die spuitbus deed t hm wel :D. En verder echt echt goed en consequent ontvlooien. Dat vergat ik ook nooit meer hahaha.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:25

Ben je mooi klaar mee 1 goede tip Fendona in een rugspuit doen plinten en hoeken en spuiten vloerbedekking kun je ook inspuiten bank en zo als deze van stof is je moet geen kleine kinderen hebben alles gaat dood de volwassen vlooien larven en eieren alleen de poppen kunnen nog uitkomen na 2 weken herhalen kat behandelen gegarandeerd ben je er van af zo'n flesje kost ongeveer 30 euro met die spuitbussen ben je een kapitaal kwijt Fendona kun je wel in een fouragezaak kopen of Internet

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:31

Toen wij een (kleine) vlooienplaag hadden hielp het om te stomen, door de hoge temperatuur gaan ze dood. Zo hebben wij onze stoffen bank weer goed gekregen. Ik hoop het nooit meer mee te maken, maar ik zweer bij de stomer. Gelukkig lang geleden en hoop het nooit meer mee te maken

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:39

Even rekening mee houden dat vlooien (de voortplanting dan) houd van warmte en vocht. Er wordt hier aan gegeven na die tijd te gaan dweilen dat is niet niet verstandig en handig.
Gewoon de omgeving goed behandelen met een product wat geschrikt is voor de ondergrond daar zit erg veel verschil in. Je moet de cyclus doorbreken. En daarbij kan een pop na 2 jaar zich nog steeds ontwikkelen tot een vlo de andere (eieren, larven en volwassen vlo) kun je bestrijden.
Veel succes. Hier 4 katten en 3 honden en vaak oppashonden en nergens last van maar het huis wordt 2 keer per jaar helemaal behandeld en nee dat is niet veel werk want het gaat bij ons alleen maar om laminaat dus alleen donkere plekken (bv meterkast) en de plinten worden gedaan, 3 dagen niet stofzuigen en hier gelukkig vlo vrij.
Veel succes.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:00

Ik ben benieuwd of het idd helpt om een waxine lichtje in water te zetten ed.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:02

Even een paar zaken rechtzetten:

Spuiten wanneer je op vakantie sgaat en alles het huis verlaat heeft geen nut. Je dood de levende vlooien maar de rest blijft veilig in de omgeving liggen. Vlooien komen uit hun cocon als er trilling/beweging is. Dus alleen spuiten als er beweging in huis blijft.

Vlooienband in stukken knippen heeft weinig nut. Stofzuigerzak vervangen of een nachtje in de vriezer is de beste remedie.

Spuiten met duivenspray weinig nut... in de meeste vlooienbestrijding producten zit meer werkzame stof.

Een kat ontwormen heeft niets met vlooien te maken in die zin dat wormen geen vlooien verspreiden. Andersom kunnen vlooien wel wormeneitjes bij zich dragen wanneer de kat zich wast en vlooien binnen krijgt dus ook wormen krijgen.

Er is GEEN resistentie tegen Frontline of de werkzame stof fipronil. Hardnekkige fabel afkomstig van dierenartsen. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Wel zijn er tegenwoordig producten die veel sneller werken dan Frontline.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:15

Toch zijn er zo vaak mensen die komen en zeggen dat ze ondanks herhaaldelijk (lees ik weet dus niet of ze het keurig maandelijks gebruiken) gebruik van Frontline nog steeds vlooien hebben. Dus misschien (nog) niet bewezen, ik zou ook niet weten waarom je daar onderzoek naar zou doen, dus of het ooit bewezen wordt is de vraag, toch zou dat niet mijn eerste advies zijn bij een plaag.

Wel welk middel je ook gebruikt, blijf het gebruiken! Nu en preventief!

Zelf geen ervaring mee maar wel van klanten: IndoorX.
En zelf wel ervaring mee: advantage en Stronghold vind ik beide heel fijn, de laatste nog iets meer.

Pimpelpaard

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:26

Ik ontvlooide trouw elke maand met Frontline en had toch een kat met een vlooienallergie, een kat vol met vlooien en een vlooienplaag in huis. Hartstikke resistent dus! Vectra aangeraden gekregen van de dierenarts en de vlooien vielen gewoon dood van mijn katten af. Super smerig, maar geen fabel dus. Na een maand elke dag grondig stofzuigen en twee rondjes Vectra heb ik geen vlo meer gezien! Het werkt namelijk door in de hele omgeving. (En ook geen vlo meer gevoeld, want ze bijten mij altijd het eerst...)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:31

Maar je hebt haar nu met vlooien en al mee genomen naar jouw adres?
Dan zou ik daar ook maar vast beginnen met het huis behandelen :o

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:57

Wat is het beste vlooienmiddel voor katten? En waar kan je dat kopen?

Hier geen echte plaag maar word de laatste dagen dagelijks gebeten door die krengen.

Zoraida_04

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:07

Enjoy_ schreef:
Toch zijn er zo vaak mensen die komen en zeggen dat ze ondanks herhaaldelijk (lees ik weet dus niet of ze het keurig maandelijks gebruiken) gebruik van Frontline nog steeds vlooien hebben. Dus misschien (nog) niet bewezen, ik zou ook niet weten waarom je daar onderzoek naar zou doen, dus of het ooit bewezen wordt is de vraag, toch zou dat niet mijn eerste advies zijn bij een plaag.


Klopt dat het vaak gezegd wordt, ik zou de standaard Frontline ook nooit aanraden bij een vlooienplaag.
Frontline doodt de vlo binnen 24uur nadat het contact heeft gehad met het huisdier, in die 24uur kan de vlo zich nog gewoon voortplanten.
Dus de cyclus wordt niet doorbroken waardoor het lijkt alsof de vlooien resistent zijn, maar het middel werkt dus gewoonweg te langzaam.
Je hebt ook de Frontline Combo, deze zorgt ervoor dat als de vlo eitjes legt deze niet uitkomen.
Dat is eventueel wel een beter middel als het dier al vlooien heeft.
Maar je hebt ook producten zoals de Bolfo Gold/Advantage, deze doodt de vlo al binnen 5 minuten na contact met het dier.
Dus de kans om zich voort te planten is al niet meer aanwezig.

Daarnaast geeft Robert45 al erg goede tips :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:10

Ik heb ook een vlooienplaag gehad. Eerst kat eruit, dus dat heb je heel goed al. Kunstjes als teelichtje op water met afwasmiddel hielpen niet afdoende. Ik heb een omgevingsspray gehaald en dat in alle hoeken en lastige plekjes, en een vlooienbandje in stukjes knippen en opzuigen met de stofzuiger, daarna zo vaak mogelijk stofzuigen. Toen was het met een paar dagen al bijna over en nooit meer terug geweest!

Goed om te weten is dat een vlo zich met menselijk bloed niet kan voort planten, dus zolang er geen dier is, sterven ze zichzelf ook uit.

Oja, na de spray mocht ik niet dweilen, staat er ook op, maar even handig om te weten.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:24

laetitia schreef:
Wat is het beste vlooienmiddel voor katten? En waar kan je dat kopen?

Hier geen echte plaag maar word de laatste dagen dagelijks gebeten door die krengen.


Comfortis. Binnen een half uur zie je ze gewoon dood van je kat vallen.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:54

Werkte je actie met het schoteltje en lichtje?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:34

Bij mij werkte bord met kaarsje drijvend in afwasmiddel niet helaas.

Dank voor de tip Noa! Heb nu Advantage pipetjes en sectolin omgevingsspray besteld.

Stomme is dat ik nog geen 1 vlo heb gezien, maar ik word steeds weer gebeten.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:06

laetitia schreef:
Bij mij werkte bord met kaarsje drijvend in afwasmiddel niet helaas.

Dank voor de tip Noa! Heb nu Advantage pipetjes en sectolin omgevingsspray besteld.

Stomme is dat ik nog geen 1 vlo heb gezien, maar ik word steeds weer gebeten.

Weet je zeker dat het vlooien zijn en geen bed bugs?

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:40

Niet dweilen een tijdje!
Klinkt smerig misschien, maar vlooien houden daar van. en verder inderdaad alles behandelen met antivlo, zowel de kat als omgevingsspray kopen en inderdaad veel zuigen in alle hoeken, kieren etc.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:44

Niet dweilen is natuurlijk onzin.Vlooien houden van een vochtig klimaat.Maar als je dweilt dan blijft je vloer niet vochtig die droogt gewoon en je haalt er wel het vuil er mee af ook evt eitjes of strontjes of dode vlooien die je stofzuiger net niet mee neemt.Je moet alleen zien dat je geen plekken hebt waar het voortdurend vochtig en ook nog eens warm is.Maar met dit weer is dat haast onmogelijk.De vloer droogt haast terwijl je dweilt.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:19

beatje schreef:
Niet dweilen is natuurlijk onzin.Vlooien houden van een vochtig klimaat.Maar als je dweilt dan blijft je vloer niet vochtig die droogt gewoon en je haalt er wel het vuil er mee af ook evt eitjes of strontjes of dode vlooien die je stofzuiger net niet mee neemt.Je moet alleen zien dat je geen plekken hebt waar het voortdurend vochtig en ook nog eens warm is.Maar met dit weer is dat haast onmogelijk.De vloer droogt haast terwijl je dweilt.


Ehhh, als je dweilt, dan dweil je dus ook de omgevingsspray op. Kun je weer opnieuw beginnen!
Toen ik mijn appartement heb laten behandelen door de ongediertebestrijding hebben ze mijn nadrukkelijk gezegd dat ik een aantal weken niet mocht dweilen.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:39

Heb helaas ook last van vlooien (nja, de kat)
Bij zo'n vlooienspray moet je zelf een tijdje het huis verlaten, maar die spray is ook schadelijk voor je kat toch? Waar laat je je kat dan? (Of begrijp ik het verkeerd, nog nooit zo'n spray gebruikt.)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:29

Ik heb die van Sectolin gekocht. Jij en je kat hoeven het huis dan niet uit.

Wel doe ik het kamer voor kamer, en doe de deur naar behandelde ruimte 3 uur dicht.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Vlooienplaag in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:32

Heel belangrijk is de omgeving zo goed mogelijk in alle hoekjes en kiertjes in te spuiten, zorg ervoor dat je een middel kiest wat ook de eitjes aanpakt. Inderdaad niet dweilen en beter om wel thuis te blijven.
Eitjes ontpippen zich door trillingen, is dat niet aanwezig kunnen ze na een aantal maanden zich alsnog ontpoppen (bv als een huis een tijdje leeg heeft gestaan).

Ontzettend goed stofzuigen is erg belangrijk! Eventueel het kattenmandje op kranten zetten, schijnt dat vlooien niet graag op de inkt van de krant komen.
Vergeet niet na het stofzuigen de zak weg te gooien en een nieuwe te gebruiken.

Het is ontzettend vervelend maar hoe beter je het meteen aanpakt hoe sneller je er vanaf bent.