Branden door de aanhoudende droogte...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:27

sureido schreef:
Elke heide groeit gewoon weer terug, woon achter het bos en heb genoeg gezien en na twee weken begon het alweer te groeien en nu is er niks meer van te zien.

Hoe weet jij dat die heide gezond was? Ik zeg nergens dat een stuk hei aansteken dmv sigaretten of bbqen goed is, maar een heide kan een brand prima hebben.

Het is erger wanneer er bos af fikt.


Ik zeg meermaals dat ik geen wetenschapper of professioneel persoon ben, dus ook niet zeker weet of de heide gezond is, maar zo zag het er wel uit dus daar reageer ik op. Ik ga er gewoon niet vanzelfsprekend vanuit dat het maar 'goed' is voor de heide, wat er gebeurt is bv.

Het kan imo echt niet vanzelfspreken een 'goed' iets zijn bij elk stuk natuur wat nu wegbrandt omdat er aangegeven wordt omdat het op sommige stukken heides wel 'goed' zou zijn.

In het artikel wordt dat dus ook gezegd; op stukken waar het begrast is e.d. en waar de heide niet meer 100% heide is, kan het voor de heide goed zijn.. Maar als het stuk wat wegbrandt, dus wel nog gewoon 'gezond en goede' heide was, dan lijkt het me gewoon niet 'goed' voor de natuur. En zover ik uit het artikel kan halen, scheren de wetenschappers elk stuk heide dus ook niet over één kam en vinden het dus ook niet vanzelfsprekend 'goed' bij Alles wat wegbrandt, alleen specifieke situaties. Dus ik wil er niet vanzelfsprekend vanuit dat het maar gewoon goed is dat dit nu gebeurt overal.

Uiteindelijk gaat er toch gewoon een hoop 'gezonde en goede' natuur dood, vaak onnodig omdat het door een bbq of sigaretten peuk getriggerd wordt. En een stuk van 6000m² is echt niet binnen twee weken terug in goede staat.. Dus tja, ik mag het dan zeker jammer vinden dat dit gebeurt! En ik vind het nog steeds oerstom dat je mensen hebt die het triggeren omdat ze bbq'en of peuken laten slingeren. Wat vermeden kan worden, kan vermeden worden. Want niet alles wat affikt nu overal, hoort maar af te fikken - mijn mening.

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:42

Jinte schreef:
Hier in Kessel was het raak.. Combine op t graan
[ [url=m/FW0KBG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn vader stuurde een foto ja. Zag de brandweerwagen vanuit Helden ook aankomen.

Mijn vader zit bij de brandweer in Kessel

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 18:32

sureido schreef:
Elke heide groeit gewoon weer terug, woon achter het bos en heb genoeg gezien en na twee weken begon het alweer te groeien en nu is er niks meer van te zien.

Hoe weet jij dat die heide gezond was? Ik zeg nergens dat een stuk hei aansteken dmv sigaretten of bbqen goed is, maar een heide kan een brand prima hebben.

Het is erger wanneer er bos af fikt.


Ligt er maar net aan wat er op die heide groeit.
Vlakbij ons is er een heel stuk kwetsbare heide waarbij zeldzame planten en diersoorten leven.
Als dat afbrandt is dat echt enorm zonde en duurt het decennia voor het weer een beetje is hersteld.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:04

Ik zag dat ze hier op de parkeerplaats voor het natuurgebied een bord hadden geplaatst met dat er extreme droogte is en dat je moet oppassen met brandende voorwerpen en bij brand 112 moet bellen. Hopelijk helpt het, het is hier behoorlijk toeristisch..

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:29

Er komen vaak juist zeldzame diersoorten/planten van een brand. Maar als het er is, is het inderdaad jammer wanneer het vergaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 19:43

sureido schreef:
Er komen vaak juist zeldzame diersoorten/planten van een brand. Maar als het er is, is het inderdaad jammer wanneer het vergaat.


Dat vind ik wel een beetje vreemd. Waar moeten die dan spontaan vandaan komen als ze er in beginsel al niet waren?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:15

Cayenne schreef:
sureido schreef:
Er komen vaak juist zeldzame diersoorten/planten van een brand. Maar als het er is, is het inderdaad jammer wanneer het vergaat.


Dat vind ik wel een beetje vreemd. Waar moeten die dan spontaan vandaan komen als ze er in beginsel al niet waren?


Omdat die zaden hitte nodig hebben om te ontkiemen of doordat ze (nog) niet verdrongen zijn door andere planten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:36

Vanavond wezen fietsen (polder Hank) en continu een chinook zien vliegen met zo’n zak eronder. Neem aan voor de drunense duinen?

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:47

Sommige snappen het écht niet :(

De jongere club scouts was een kind een half uur kwijt. Ondertussen had het kind een vuurtje gemaakt in de vuurkuil. Een foto gemaakt want het was 'grappig'.
Heb ze verteld dat het gevaarlijk was en ik het totaal niet grappig vond.
Uiteraard was ik de zeurpiet :\

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:12

Net een brand in Elspeet langs de hei. Gelukkig snel geblust en maar een paar tien vierkante meter afgebrand.

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 01:56

Quir schreef:
Omdat die zaden hitte nodig hebben om te ontkiemen of doordat ze (nog) niet verdrongen zijn door andere planten.


Zoals draken bijvoorbeeld. :)) (Zou wel mooi wezen als die binnenkort hier rondvliegen.)

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:01

Ben zelfmomenteel op vakantie in Oostenrijk . Maar als ik dan lees over de eerste brand in onze gemeente en de dag erna alweer. De tweede brand was maar 200 meter van mijn wei, dan krijg ik toch even de rillingen. Moet echt heel snel gaan regenen.
Niet normaal meer hoe droog het overal is.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:39

Hier helaas ook veel branden. Momenteel ook een grote brand op de hei. Afbeelding
Afbeelding

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:48


Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:25

Hier zijn nu 4 van de ongeveer 80 branden als zodanig groot en ernstig beschouwd, dat ze niet meer verwachten dat de branden voorlopig nog geblust gaan worden. -O-

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:37

Quir schreef:
Hier zijn nu 4 van de ongeveer 80 branden als zodanig groot en ernstig beschouwd, dat ze niet meer verwachten dat de branden voorlopig nog geblust gaan worden. -O-


In Zweden is het echt heel heftig he?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:37


Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:53

Ja Machie, het is hier echt super droog. Het heeft al maanden niet meer fatsoenlijk geregend (70km boven Stockholm), op een paar enkele mini-buitjes 3-4x na. %)

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:03

Bizar voor Zweden. Maar ook in Nederland al weken warm en kurkdroog. Volgens mij heb ik sinds begin mei 3 dagen een lange broek aangehad...

Anoniem

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:08

Ik heb nooit een korte broek aan , draag altijd lang :+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:18

Machie schreef:
Quir schreef:
Hier zijn nu 4 van de ongeveer 80 branden als zodanig groot en ernstig beschouwd, dat ze niet meer verwachten dat de branden voorlopig nog geblust gaan worden. -O-


In Zweden is het echt heel heftig he?


Ja het is echt heel extreem. Ergens ook best beangstigend, zeker nu ze 4 zeer grote branden (ca 10.000 hectare) als niet blusbaar beschouwen. Nog niet eens heel dichtbij mij, maar wel al verschillende branden dicht bij gehad.

Het houdt me in ieder geval bezig en volg het volop.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:21

Ik vind 't ook best eng ja, gelukkig zijn er geen branden hier in de buurt, maar wel een groot risico. We wouden dit weekend wildkamperen, maar we zijn toch maar naar een 'gewone' camping gegaan. Ik durfde het echt niet om in the middle of nowhere nu ff ergens een tentje op te zetten en niet weg kunnen komen moet er echt iets fout gaan :n

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:07

Hangt al even flinke brandlucht hier. Geen idee waarvandaar. Geen branden dicht in de omgeving, longen niet blij

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 00:34

Misschien iemand aan het stoken? Bij ons gooien ze vaak allerlei troep in een ton en stoken dat op.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 00:46

amber15 schreef:
Fitzroy schreef:


Is een nieuwe brand... Wel weer op dezelfde plek.
Gisteren was het snel geblust. Deze brand is veel groter. Is achter ons vakantiehuisje..

LuffWinny, is dat ook Elspeet?

Klopt, woon er vlak bij.