Branden door de aanhoudende droogte...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 20:02

Jeetje, dus echt heel veel branden, ook als je dit topic leest.
Ik vrees echt voor de natuurgebieden hier. In het weekeinde en vakantieperiodes stikt het van de toeristen die van alles laten slingeren. Een achtergelaten flesje of blikje kan al voor brand zorgen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:05

Hier een heidebrand. Mensen hebben met emmers en tuinslangen voorkomen dat het oversloeg naar hun huizen. :x Brandweer met groot materieel.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:20

Hier ook in de buurt. De 28e in een stukje bos, en nu vandaag weer.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:21

In Weert (L) ook brand in een natuurgebied... arme beesten overal!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:24

Bij ons ook al diverse branden/brandjes in de regio. Vorig jaar zomer was het kortbij onze stallen raak, dit jaar nog niet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:33

Ook wij zagen de rookwolken vanmiddag hangen, in Midden-Limburg.
Een paar weken op vakantie geweest, maar jee, wat ziet alles er ineens dor en droog uit :=

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:34

Bosbranden zijn van origine heel nuttig. Het as wat er overblijft is namelijk heel goed voor de vruchtbaarheid van de grond. Je hebt bossen waar het de normaalste zaak van de wereld is, 1x in de zoveel jaar flinke branden te hebben (ik geloof Portugal sowieso). Hierdoor gaat alle natuur juist weer floreren.

Het onhandige van bosbranden in Nederland is uiteraard dat we zo'n dichtbevolkt landje zijn, en dat elk natuurgebied minstens grenst aan een flink aantal woonwijken.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:12


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 15:28

In Loon op Zand is het ook raak.
Door de wind gaat het vuur volgens mij ook erg hard.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:28

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Lau op 02-07-18 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:30

RSDICBS schreef:
Hier om ons heen zie ik verschillende mensen vrolijk doorgaan met leidingwater gebruiken om hun tuintjes en (deze week) aangelegd gazon te sproeien. Schandalig vind ik het. Ergens hoop ik dat ze een boete kunnen uitschrijven aan mensen die zo misbruik maken van het water.


Daar ze betalen er toch zelf voor? Het is niet dat leidingwater gratis is. Niet iedereen heeft een grondwater aansluiting.
We leven in Nederland en hier is niet echt een water te kort. Mensen bedoelen het gewoon goed door de plantjes water te geven.

Hier in de omgeving is ook veel droogte, maar gelukkig nog geen brandjes geweest.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:33

Mijn ouders staan op een camping in Brabant. Verschrikkelijk veel branden en brandjes...
Er is inmiddels een algemeen vuurverbod uitgegaan. Maar men denkt toch dat er bij roken en bbq'n geen vuur komt kijken.
Twee jaar terug is echt een onwijs groot stuk in vlammen op gegaan. Heb er daarna rondgelopen en wauw, wat een indruk maakt dat...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 15:34

Er is idd (nog) geen tekort, maar waterbedrijven waarschuwen wel om spaarzaam met water om te gaan.

Citaat:
Waterbedrijven waarschuwen: wees zuinig met water. Aanleiding is droogte dankzij het warme weer dat waarschijnlijk nog wel een week aanhoudt.

Door die aanhoudende warmte stijgt ons waterverbruik. Petra Creemers van drinkwaterleverancier PWN: "Op dit moment gebruiken we veertig procent meer water dan normaal. Op een gewone dag is dat 120 liter, dus kun je nagaan!" Daarom adviseert het waterbedrijf om waterverbruik als het sproeien van de tuin of het autowassen drastisch te verminderen en bijvoorbeeld het afwassen te mijden in de piekuren; tussen 19:00 en 23:00 uur.

Droge weken
"De afgelopen tijd was warm en droog en dus worden de zwembadjes in de tuin gevuld en de tuin extra gesproeid met water uit de kranen. Je hoort soms ook weleens dat iemand de tuinsproeier activeert, een WK-wedstrijd gaat kijken en vervolgens twee uur later denkt: oh ja, hij staat nog aan! Dat is zonde." Ook is tijdens zo'n warme dag een extra douche of bad ook verleidelijk. "Niet doen. Wees zuinig." Samen douchen dan maar? Creemer lachend: "Dat laat ik aan de Noord-Hollanders zelf over!"

Iedereen water
Door zo'n waarschuwing lijkt het wel alsof er een watertekort dreigt, maar dat is niet het geval. "Blijf ook vooral drinken", benadrukt Creemers. "We drinken maar twee liter op een dag en dat is natuurlijk geen probleem. Drink juist! En als iedereen goed met water omgaat, kunnen wij ook gewoon iedereen water blijven leveren. Alleen als iedereen op dezelfde momenten veel water gebruikt, kan de druk op de kranen bijvoorbeeld lager worden."

Een aantal tips om 'wijs met water' om te gaan:

Neem een douche in plaats een bad
Gebruik uw (vaat)wasmachine bij voorkeur niet tijden de piekuren
Geef in de tuin alleen de planten water die het nodig hebben en gebruik hiervoor liefst een gieter
Gebruik de spoelonderbreker op het toilet als het kan
Sla de wasbeurt van de auto een keer over als het niet hoeft
Laat de kraan niet lopen tijdens het tandenpoetsen, handen wassen en scheren

Oppervlaktewater
Ook waterbedrijf Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) spoort aan in deze droge tijden extra zuinig met water om te gaan. "We zijn alert! Er is een neerslagtekort van 130 milimeter en als dit oploopt expecteren we onze veendijken - met name in Waterland - extra! Aangezien die kunnen uitdrogen. Zelf iets doen? Verspil en vervuil water niet!"


https://www.nhnieuws.nl/nieuws/227157/H ... -met-water

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:52

AmyJamess schreef:
Geen natuur brand, maar in Hengelo is een grote brand op een afval berg. Ook door het warme weer is het gaan broeien.


Jep, ik hoor iedere keer de blus helikopter over vliegen, gister ook al de hele dag. Ze halen bij ons in de buurt van de zandafgraving water op om te blussen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:29

Tja sorry, ik geef m’n planten ook water met leidingwater.... inmiddels zijn m’n twee regentonnen leeg en heb geen sloot in de buurt....

Anoniem

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:37

Ik geef ook leiding water , maar om de 3 dagen zodat de planten niet lui worden

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:50

RSDICBS schreef:
Hier om ons heen zie ik verschillende mensen vrolijk doorgaan met leidingwater gebruiken om hun tuintjes en (deze week) aangelegd gazon te sproeien. Schandalig vind ik het. Ergens hoop ik dat ze een boete kunnen uitschrijven aan mensen die zo misbruik maken van het water.


Moet ik mijn zorgvuldig opgekweekt plantjes dan maar laten doodgaan?

Alles in potten krijgt elke dag water, de vaste tuin planten zo eens in de drie dagen, tenminste, degenen die het nodig hebben.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:21

Cayenne schreef:
In Loon op Zand is het ook raak.
Door de wind gaat het vuur volgens mij ook erg hard.


Oh ik schrik me wild.
Maar huis ter heide, paardje staat aan de loonse en drunense duinen.
Maar dan had staleigenaar wel gebeld :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 18:22

De Loonse en Drunense duinen zou ook wel een ramp zijn :=
Dat is echt een groot en droog gebied.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:02

Ik hoop het niet zeg. Brrrrr
Staan echt enorm veel paarden om en in het gebied.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:41

Lau schreef:
RSDICBS schreef:
Hier om ons heen zie ik verschillende mensen vrolijk doorgaan met leidingwater gebruiken om hun tuintjes en (deze week) aangelegd gazon te sproeien. Schandalig vind ik het. Ergens hoop ik dat ze een boete kunnen uitschrijven aan mensen die zo misbruik maken van het water.


Daar ze betalen er toch zelf voor? Het is niet dat leidingwater gratis is. Niet iedereen heeft een grondwater aansluiting.
We leven in Nederland en hier is niet echt een water te kort. Mensen bedoelen het gewoon goed door de plantjes water te geven.

Hier in de omgeving is ook veel droogte, maar gelukkig nog geen brandjes geweest.


Ik denk dat je me niet begrijpt. Ze laten hun gazon met deze droogte inzaaien en vervolgens staat 3x per dag de sproeier er een paar uur op..

Als je savonds de planten die het zwaar hebben even met een gieter water geeft snap ik het volkomen maar zie op verschillende plekken dagelijks dus de sproeier uren aan staan.
Daarbij is er gevraagd zuinig te zijn met water?

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:44

Percy schreef:
RSDICBS schreef:
Hier om ons heen zie ik verschillende mensen vrolijk doorgaan met leidingwater gebruiken om hun tuintjes en (deze week) aangelegd gazon te sproeien. Schandalig vind ik het. Ergens hoop ik dat ze een boete kunnen uitschrijven aan mensen die zo misbruik maken van het water.


Moet ik mijn zorgvuldig opgekweekt plantjes dan maar laten doodgaan?

Alles in potten krijgt elke dag water, de vaste tuin planten zo eens in de drie dagen, tenminste, degenen die het nodig hebben.


Ik plak maar even mijn reactie:

Ik denk dat je me niet begrijpt. Ze laten hun gazon met deze droogte inzaaien en vervolgens staat 3x per dag de sproeier er een paar uur op..

Als je savonds de planten die het zwaar hebben even met een gieter water geeft snap ik het volkomen maar zie op verschillende plekken dagelijks dus de sproeier uren aan staan.
Daarbij is er gevraagd zuinig te zijn met water?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:58

Hier in België is zelfs code geel uitgeroepen in verschillende provincies wat betekent dat je geen onnodig water 'mag' gebruiken om bv de auto te wassen of de tuin te sproeien.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:04

Ja maar RSDICBS, er wordt toch uitgelegd dat dat waarschijnlijk grondwater water is? Wij sproeien ook nu elke dag +/- 5 uur, wij hebben een pomp daarvoor aan laten leggen.
Edit: Dit komt dus niet uit jouw kraan.

Idem dito voor boeren die hun landen nu met die grote kanonnen beregenen.

Tja, ik woon dichtbij Budel en er is 10 hec verloren gegaan. Helaas :( Maar het waait ook best hard en icm de droogte gaat het erg snel nu.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:07

Ook op grondwater zit een grens, water moet uiteindelijk ergens vandaan komen. Grondwater zijn ze erg zuinig op! Je mag ook niet zomaar een grondwaterpomp hebben. Vanaf een bepaalde grootte (m3/uur) moet hij ook geregistreerd zijn bij het waterschap (verschilt per waterschap volgens mij).