Branden door de aanhoudende droogte...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 17:36

Met deze aanhoudende droogte is het wachten tot er branden komen.
De eerste bermbranden zijn er al en in Budel staat de natuur in brand.
Ik vind dat altijd zo zonde -O- De natuur herstelt zich wel, maar er gaat ook veel verloren.
Wij zitten ook heel dicht bij kurkdroge natuurgebieden, dus ik hou mijn adem in.
Sproeien mag ook niet ivm de laagstaande sloten.

Bij wie zijn er bermbranden in de buurt? En hopelijk blijven alle huizen en dieren veilig!

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:41

Ja hier helaas, ik woon ongeveer naast Budel. Je hoort ongeveer al de hele dag sirenes en gisteren was het ook al raak.

Ik ben niet bang, maar het is best wel een beetje beangstigend.

Zonde is het zeker en het zou fijn zijn als er binnenkort wat regen zou komen!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:45

Tik dit net in ander topic

Ik kan me de hoge veluwe nog wel herinneren tijd geleden. Een gek en droogte en flinke wind. %)

Hoort hier nu ook continue helicopter overkomen die vuurwacht houdt boven natuurgebied. Zit tegen veluwezoom aan nu op andere locatie.

En vorige week in bos gortdroog iemand vrolijk een peuk roken. Moet er niet aan denken dat die brandend of smeulend wordt weggegooid. Zelfs gezonde bomen verliezen nu blad

Helaas ook bos bij veenendaal dat stuk afgebrand was lang geleden. Zo naargeestig en daarna zo snel herstel van de natuur. Jonge planten enz.

Een keer heel bizar in lelystad. We hadden honden uitgelaten rijden terug en zien onder viaductje door van spoor een enorme vuurzee. %) moesten naar huis om te bellen (geen mobieltjes met bereik) brandweer gebeld die belden terug vuur was nergens te vinden zo vreemd. :?
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-07-18 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 17:45

Ik hoorde ook dat iemand een kampvuurtje was gaan stoken in de natuur.
Dan heb je ze toch niet op een rijtje? Met dit weer moet je alles vermijden om brand te voorkomen!

Jeetje Karuna, dat is ook heftig! En Olga, die sirenes lijken me best eng! Toch een teken dat het heel dichtbij is.
Jaren geleden hadden we in Bergen/Schoorl een pyromaan die ook steeds de hei in brand stak. Heel confronterend wanneer de blushelicopter over vloog.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:48

Die rokende man in het bos, onbegrijpelijk
Spreek mensen er altijd op aan. Meestal kijken ze me uiig aan en roken verder. Geen enkel benul van de brandgevaarlijkheid.

Gekke tik van me ik vind vuur machtig mooi verschijnsel. De vlamkleuren, het indeukwekkende gebrul van het vuur. Houd van fikkie en kachel stoken maar heb diep respect voor de kracht en risicos. En word woest als mensen door hun stomme gedrag brand veroorzaken

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:52

Heb in 2009 de branden in Australiƫ van net iets te dichtbij meegemaakt, hier een paar jaar terug 2 keer op de heide brandjes staan blussen. Eerste keer duidelijk aangestoken door een stel snotjongens tweede keer was een raadsel.
Hier in de buurt is er denk ik weinig kans op echte branden, maar blijf het idee naar vinden. De verkoolde kangoeroes zie ik nog liggen en moet er niet aan denken toevallig aan het wandelen ben en een vlammenzee tegen het lijf loop.

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:53

Dat bij Bergen en Schoorl heb ik ook mee gemaakt, ik woonde toen nog in Alkmaar en paard in Bergen .

Onbegrijpelijk dat mensen gewoon nog een sigaret gaan roken of kampvuur maken nu. Gisteren hier in de buurt waren er kinderen met een aansteker aan het spelen wat (een gelukkig niet al te grote) brand heeft veroorzaakt in het bos. Volgens het artikel waren de ouders ook in de buurt. Ik blijf dat soort dingen ook onbegrijpelijk vinden.

De omgeving van de Veluwe zal het nu inderdaad ook zwaar hebben!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:58


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:00

Daar zit ik dus ook. Andere kant van ijssel ietsje meer regen gevallen (twee keer stevige bui gehad die bij de ijssel is blijven steken).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:06

Wat denk je van mensen die op de (snel)weg hun brandende peuk uit t raam gooien? 8)7

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:11

Wij zitten ook in de achterhoek en bij ons is de weide ook gortdroog. Paardjes eten hooi bij en schuilen graag bij de stallen in dr schaduw.
We hebben een paddock paradise en 4 weitjes mag ik al als verloren beschouwen, de andere probeer ik te sparen maar die drogen door de hitte zo hard uit dat die ook geel aan het worden zijn.. een flinke bui elke avond zou toch zo welkom zijn!
Overigens mogen wij niet eens sproeien van de verhuurder dus elk jaar keer duimen wij dat we voldoende regen krijgen om het gras een beetje groen te houden.

Hier om ons heen zie ik verschillende mensen vrolijk doorgaan met leidingwater gebruiken om hun tuintjes en (deze week) aangelegd gazon te sproeien. Schandalig vind ik het. Ergens hoop ik dat ze een boete kunnen uitschrijven aan mensen die zo misbruik maken van het water.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:15

Heb het idee dat mensen daar veel te weinig bij nadenken.. Ontzettend dom natuurlijk gezien het met vuur makkelijk uit de hand kan lopen..

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:19

LadyMadonna schreef:
Wat denk je van mensen die op de (snel)weg hun brandende peuk uit t raam gooien? 8)7


Mijn angst is vooral dat die peuk terug naar binnen komt, al vaker meegemaakt dat mijn vader het deed en de peuk vloog zo naar mij op de achterbank :+

Sowieso geen zooi uit t raam gooien op de snelweg..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:31

Ok raak nu brand in lieren bij beekbergen een grote sirene nu van de wagens hier die er heen moeten -O-

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:37

Hier is het ook al prijs. Hoor de hele dag al sirenes. Brand bij de brug

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:37

Geen natuur brand, maar in Hengelo is een grote brand op een afval berg. Ook door het warme weer is het gaan broeien.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:43

Bij ons in de buurt is een trekker + machine (kon niet meer zien wat erachter hing) volledig uitgefikt. Er stond alleen nog een grijs skeletje

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:46

Cayenne schreef:
Ik hoorde ook dat iemand een kampvuurtje was gaan stoken in de natuur.
Dan heb je ze toch niet op een rijtje? Met dit weer moet je alles vermijden om brand te voorkomen!

Jeetje Karuna, dat is ook heftig! En Olga, die sirenes lijken me best eng! Toch een teken dat het heel dichtbij is.
Jaren geleden hadden we in Bergen/Schoorl een pyromaan die ook steeds de hei in brand stak. Heel confronterend wanneer de blushelicopter over vloog.



Klopt, dat was bij mij ;( we zijn nu ook wel huiverig hoor, al gaat het gelukkig al 5 jaar goed

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:47

Aan jou topic moest ik van de week nog denken Caira! ik weet dat echt nog goed!

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:48

In de winter gebeurd het net zo goed. Hier stond van de winter regelmatig het natuurgebied tegenover m'n huis in de brand. Ik kijk er al niet meer van op.
In de zomer gebeurt het ook regelmatig (peelbrand)

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:49

In de straat gisten besloot een flapdrol onkruid weg te branden onder struiken... daar kon dus ook de brandweer komen, onkruid is weg... deel struiken ook.
Dan vraag je je ook af wat iemand denk, weken droog, harde wind.....

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:50

Bloemetje75 schreef:
In de straat gisten besloot een flapdrol onkruid weg te branden onder struiken... daar kon dus ook de brandweer komen, onkruid is weg... deel struiken ook.
Dan vraag je je ook af wat iemand denk, weken droog, harde wind.....


Die denkt niet. Dat is het probleem :=

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:00

Nee dat was duidelijk.

Gelukkig gingen de coniferen van zijn buurman net niet ook in vlammen op, dan was er echt probleem geweest. Die dingen zijn 6meter hoog en kurkdroog.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:07

AmyJamess schreef:
Geen natuur brand, maar in Hengelo is een grote brand op een afval berg. Ook door het warme weer is het gaan broeien.


Ah, de rook daarvan, daar ben ik waarschijnlijk door heen gereden op de A35. Man, wat een stank was dat.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:17

Century schreef:
AmyJamess schreef:
Geen natuur brand, maar in Hengelo is een grote brand op een afval berg. Ook door het warme weer is het gaan broeien.


Ah, de rook daarvan, daar ben ik waarschijnlijk door heen gereden op de A35. Man, wat een stank was dat.


Ja was van die brand, ligt vlak naast de snelweg.