Zo ga ik dus echt niet slapen...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:15

CoonArt schreef:
Nogmaals, kom op... Het is maar een spinnetje we're talking about... Ze vreten je heus niet op. Get over it! :)

Misschien moet jij gewoon even ophouden met praten en dit topic verlaten.


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:21

Ik ben zelf niet bang voor spinnen maar zag vandaag echt een heel intens dikke joekel bij iemand via de teenslippers tegen het blote been opklimmen. Heb haar op rustige toon ingelicht.
“Ehm er zit een dikke spin op de enkel van dat meisje”
“ OMG HIJ IS ECHT HEEL GROOT WAAAH WAAAH”
“ SLA HEM DOOD OMG PAK JE SLIPPER OMG HIJ ZAT GEWOON OP ME”

:+ :+

Heel clubje puber meiden aan het gillen. En toen ontmoette de spin een Birkenstock van dichtbij. :=

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 06:47

SindyKaya schreef:
CoonArt schreef:
Nogmaals, kom op... Het is maar een spinnetje we're talking about... Ze vreten je heus niet op. Get over it! :)

Misschien moet jij gewoon even ophouden met praten en dit topic verlaten.

Nou ja, hij heeft best een punt. Zodra mensen zich bij het zien van een spin ombouwen tot loempia-in-dekbed, zo de trap af rollen (veel gevaarlijker dan de spin in kwestie!) en vervolgens anderen in hun probleem gaan betrekken, is het heel ruim tijd geweest om iets aan dat probleem te doen.

Elkaar aanpraten dat het volstrekt normaal is om te stoppen met functioneren zodra één van de vele spinnen in je huis het lef heeft om in het zicht te kruipen, is nu eenmaal niet echt een goede manier om daar iets van verandering in te brengen.
En ja, ik weet dat de eerste stap in veel therapieën acceptatie van het probleem is, maar dat gaat wel om de eerste stap van een heel traject. Acceptatie als enige stap om maar vooral niets te hoeven veranderen, is een heel ander verhaal. De houding "ik ga wel gewoon moord en brand schreeuwen totdat er iemand op het gegil afkomt (omdat diegene denkt dat er écht wat is) om me te ontzetten", is er echt niet een om trots op te zijn.

Dus ja, HD heeft een punt als hij voorstelt om een paar ballen te groeien en je iets minder aan te stellen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Sanet

Berichten: 7845
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:21

Nee hoor, niets aan de hand, ik pak gewoon de stofzuiger, zuig ze op en steek vervolgens de stofzuiger in de brand ;)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Xanthippe

Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:24

Het lukt me tegenwoordig aardig om spinnen van kant te maken zonder een grote scene te maken. Dat was vroeger wel anders, maar ik vind dat ik me groot moet houden om mijn zoontje niet dezelfde angst aan te praten. Dus de laatste week zijn er al meerdere spinnen door de afvoer gespoeld, allemaal zelf gedaan 8-)

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:24

Je hebt angst en je hebt angst natuurlijk.

Ik ben als de dood voor spinnen. Langpootspinnen gaan goed, zolang ze een naam hebben. Er lopen hier dus veel Borissen rond :') Maar met andere spinnen krijg ik paniekaanvallen.

Als voorbeeld: van de week zat er een grote huisspin in de badkamer. Die kwam goeie dag zeggen toen ik de handdoeken bij elkaar zocht. Gewoon het feit dat over die handdoeken heeft moeten lopen om op zijn plaats te raken, maakt dat ik die handdoeken gewoon niet kan aanraken. Ik verkramp, begin te hyperventileren en word misselijk.
Zo ook met plaatsen waar ze gezeten hebben. De eerste tijd loop ik er griezelend langs, en blijf ik dwangmatig zoeken of er echt geen 1 zit. Doodmaken of weghalen, echt niet! Zelfs als ze dood zijn kom ik nog niet in hun buurt. Ik kan dat gewoon niet.

Kruisspinnen vind ik zeer interessant om te zien, als ze een web maken of een prooi hebben gevangen. Maar wel buiten en op gepaste afstand. Ik moet ze vrijwillig kunnen zien, niet noodgedwongen omdat ze over het pad hangen.

Vogelspinnen is iets totaal anders. Die heb ik zelf gehad en zie ik meer als een soort huisdier dan een spin. Die pak ik ook gewoon op.

Noem mij een watje, een mietje, een aansteller of een komediant, maar ik voel wat ik voel en niemand heeft het recht MIJN angst weg te lachen. Dat andere niet bang zijn van spinnen, echt ik heb daar respect voor. Ik zou het ook graag willen, maar het is wat het is.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:43

poetser schreef:
Noem mij een watje, een mietje, een aansteller of een komediant, maar ik voel wat ik voel en niemand heeft het recht MIJN angst weg te lachen. Dat andere niet bang zijn van spinnen, echt ik heb daar respect voor. Ik zou het ook graag willen, maar het is wat het is.

Die angst zal zeker oprecht zijn, daar twijfel ik niet aan. Als die angst echter tot gevolg heeft dat je in een alledaagse situatie (en dat is het tegenkomen van een spin) niet meer normaal kunt functioneren, dan is er toch echt wat mis.

De reactie op het zien van die spin is dan overdreven. Niet omdat je sterker reageert dan bij de door jou ervaren angst past, maar doordat jouw angst groter is dan wat in deze situatie normaal/nodig/wenselijk/gepast is.

Vergelijk het anders met een paard. Niemand zal het vreemd vinden als een paard even schrikt wanneer iemand pal ernaast achter een heg een bladblazer start. Wanneer een paard echter in een dergelijke situatie standaard omdraait, zich afsluit en in blinde paniek terug naar stal galoppeert, dan zijn er maar weinig eigenaar die dit acceptabel vinden en zich er gewoon bij neerleggen.

Waarom vinden velen hier het dan wel oké om een spinnenangst die resulteert in bevriezen, gillen tot iemand je komt redden of het huis afbranden, gewoon te accepteren en niet actief op zoek te gaan naar therapie?

Schoentje, kerstmuts en [o]

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:05

Ik ben in therapie geweest. Echter hielp dat zolang als dat die therapie duurde. Die angst kwam gewoon terug doordat ik schrok van een onverwachte spin. Sindsdien kan ik kleine spinnentjes nog wel aan. Als ze heel braaf zijn mogen ze zelfs blijven zitten, op voorwaarde dat ze niet te dichtbij komen. Maar die grote(re) griezels, nee die kan ik niet aan.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

LoveGlove

Berichten: 7903
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:10

oomens schreef:
poetser schreef:
Noem mij een watje, een mietje, een aansteller of een komediant, maar ik voel wat ik voel en niemand heeft het recht MIJN angst weg te lachen. Dat andere niet bang zijn van spinnen, echt ik heb daar respect voor. Ik zou het ook graag willen, maar het is wat het is.

Die angst zal zeker oprecht zijn, daar twijfel ik niet aan. Als die angst echter tot gevolg heeft dat je in een alledaagse situatie (en dat is het tegenkomen van een spin) niet meer normaal kunt functioneren, dan is er toch echt wat mis.

De reactie op het zien van die spin is dan overdreven. Niet omdat je sterker reageert dan bij de door jou ervaren angst past, maar doordat jouw angst groter is dan wat in deze situatie normaal/nodig/wenselijk/gepast is.

Vergelijk het anders met een paard. Niemand zal het vreemd vinden als een paard even schrikt wanneer iemand pal ernaast achter een heg een bladblazer start. Wanneer een paard echter in een dergelijke situatie standaard omdraait, zich afsluit en in blinde paniek terug naar stal galoppeert, dan zijn er maar weinig eigenaar die dit acceptabel vinden en zich er gewoon bij neerleggen.

Waarom vinden velen hier het dan wel oké om een spinnenangst die resulteert in bevriezen, gillen tot iemand je komt redden of het huis afbranden, gewoon te accepteren en niet actief op zoek te gaan naar therapie?

Het scheelt wel als je minderjarig bent en je moeder je niet toelaat om op therapie te gaan, terwijl zij het meeste zeurt over mijn angst. Want in weet dat ik echt een fobie heb voor die beesten.

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:12

Citaat:
Waarom vinden velen hier het dan wel oké om een spinnenangst die resulteert in bevriezen, gillen tot iemand je komt redden of het huis afbranden, gewoon te accepteren en niet actief op zoek te gaan naar therapie?

Ik vind het niet oké bij mezelf als in, normaal of acceptabel. :) Alleen ik heb er niet genoeg last van om er iets aan te doen. Hooiwagens en kleinere spinnen vind ik Heel Stom maar ik stop niet acuut met functioneren. :D Van die grote huisspinnen kan ik wel echt bang zijn maar die zitten hier niet zo vaak. Vorig jaar hadden we er één in huis. Ja dan ben ik 10 minuten half in paniek en sta ik ongeveer trillend op de trap, maar ik ga niet in therapie voor 10 minuten per jaar.

Ik vind 'ah kom op niet aanstellen het is maar een spinnetje' vooral een heel zinloze reactie. Ik weet zelf óók wel dat het 'maar een spin' is, dat ik groter ben en dat 'ie mij niet snel iets doet. Helaas is angst niet zo rationeel. ;)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:43

@Oomens ik denk dat je het over mijn reactie hebt wat betreft:

Nou ja, hij heeft best een punt. Zodra mensen zich bij het zien van een spin ombouwen tot loempia-in-dekbed, zo de trap af rollen (veel gevaarlijker dan de spin in kwestie!) en vervolgens anderen in hun probleem gaan betrekken, is het heel ruim tijd geweest om iets aan dat probleem te doen.

Je denkt toch zeker niet serieus dat ik in mijn deken de trap afrol? _O-

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:51

Sanet schreef:
Nee hoor, niets aan de hand, ik pak gewoon de stofzuiger, zuig ze op en steek vervolgens de stofzuiger in de brand ;)

Ik mis hier weer eens een like-functie :D

Het namen geven helpt trouwens echt. Wij hadden vorig jaar een Paultje in de heg, een dikke kruisspin. Die voerde ik de muggen die ik geëlektrocuteerd had met onze muggenzapper (alle muggen moeten dood of weg, andere smaken zijn er niet, sorry). Resultaat was wel dat Paultje steeds groter en groter werd. Hij is nu zoek :(

Voor die vieze dikke horrorspinnen in huis helpen namen niet. Daar helpt alleen gepast geweld of een verkorte uitzettingsprocedure door mijn vriend.

Cowboy55
Berichten: 8442
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:55

hoikimmmy schreef:
<KNIP>

Je denkt toch zeker niet serieus dat ik in mijn deken de trap afrol? _O-


Dat zou ook helemaal niet effectief zijn. Eerder een manier om meer spinnen op te pikken.

Je in de deken rollen en dan het trappengat in springen is veeeeeel veiliger...... :+

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:39

Ik haal even dit topic weer omhoog hoor :+

Ik denk dat mijn spinnenfobie voor kleine zwarte spinnetjes voorbij is. Niet dat ik die durf te pakken maar daar schrik ik in het vervolg niet meer zo van denk ik. Er zat net zo n joekel op mijn kamer dat die kleintjes er niks bij zijn. Zo ontzettend eng. Ik kwam binnen en ik zag hem direct boven mijn bed, denk dat hij wel 15cm lang was als dat kan . Goeiedag wat een joekel. Zit nu constant boven me te kijken of er nog 1 is. Gelijk mijn vader wakker gemaakt en die heeft hem gevangen .Zegt hij leuk nog: ze komen altijd met zijn tweeen. Weg nachtrust :+

Niet perfect is ook goed

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:41

Ik zit nu met dit probleempje. Ben alleen en is zoek nu ook
Deze dame/heer zat net op de keukenmuur. 7 cm van poot naar poot wel mooie harige pootjes, hij/zij is nu weer spoorloos. Oeps

Afbeelding

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

nine1987

Berichten: 8314
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:48

Holy moly.. Wat een joekel.. Thanks.. Meteen weer een nachtmerrie rijker komende nacht.. :')

<3 Sneakers <3

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:53

En nummer 2 gevangen :oo Durf bijna niet meer in mijn eigen bed te liggen. Gelukkig was deze klein, eerst een boek naar toe gegooid en daarna haarlak en toen met de elektrische vliegenmepper. Hij heeft het helaas niet overleefd.

Niet perfect is ook goed

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:54

Ach heb je manlief vermoord.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:04

Ha, t gaat lekker met de spinnentopics op bokt.


Nog ff mijn favoriet hoor, tijger, wesp en spin in één...

Afbeelding

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:16

karuna schreef:
Ik zit nu met dit probleempje. Ben alleen en is zoek nu ook
Deze dame/heer zat net op de keukenmuur. 7 cm van poot naar poot wel mooie harige pootjes, hij/zij is nu weer spoorloos. Oeps

[ [url=m/EtKDvz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vergeet niet in je klamboe te kijken.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:17

Die gaat niet uit vannacht. :+

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Leandra

Berichten: 1589
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 03:50

Afbeelding

Afbeelding



Hier gaan spinnen die in de weg zitten in de stofzuiger, behalve die grote zwarte. Die zet ik buiten. De rest laat ik zitten. Geen last van.

Xanthippe

Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:08

Wij hadden er in de week een gigantische in de gang zitten, naast de trap waarlangs ik naar boven moest om te gaan slapen. Dat ging dus even niet door.
Denk dat het beest makkelijk 10 cm was van poot tot poot. Mijn broer kan getuigen.
Die heb ik er dus achteraan gestuurd, maar het ding kroop weg en we konden hem dus niet pakken, zagen hem ook niet meer.
Redelijk gerust dat het beest beneden zat en ik boven ging slapen, toch maar in bed gekropen.
Wel tegen mijn vriend en broer gezegd dat ze hem nog keihard moesten vermoorden als ze hem nog te zien kregen.

2 dagen later stuurt mijn broer dat hij hem gepakt heeft. In zijn kamer. Boven. Vlak naast zijn bed. In de kamer naast de mijne. %)

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Anoniem

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:44

Afbeelding

Staarwedstrijd.


De deelnemer met 7 pootjes heeft helaas voortijdig moeten opgeven ivm een aanvaring met een tijdschrijft en een schoen.

Ja 7, mijn kleine zwarte sadist (Lizzy <3 ) had al een pootje geamputeerd.

miezelke

Berichten: 1313
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:58

Er is net een spin(hooiwagen) achter mijn toetsenbord gekropen. Als ze zich gedraagt mag ze blijven zitten. Zoniet.... _-:(