Samenlevingscontract beeïndigen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Samenlevingscontract beeïndigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 15:34

Hallo Bokkers,

Om een heel lang verhaal kort te maken:

Mijn ex en ik zijn sinds kort uit elkaar. Vorig jaar hebben wij een huis gekocht, waar wij beide 50% eigenaar van zijn. Nu wilt hij in het huis blijven, en mij uitkopen. De afspraken over bedragen, spullen die ik meeneem etc. hebben wij al gemaakt (ook met de adviseur allemaal doorgesproken en staat zwart op wit).

Vanaf 1 mei j.l. woon ik weer bij mijn vader, wij hebben nog de afspraak gemaakt dat ik voor mei nog 50% van de hypotheek zou mee betalen (is gedaan). De verdere hypotheekkosten, alle vaste lasten, alle notariskosten etc. die er nog aan komen zijn allemaal voor hem. Ik heb ook bij de gemeente mijn verhuizing doorgegeven, dat ik per 1-6-2018 weer bij mijn vader woon.

So far so good zou je zeggen. Maar nu wil ik ons samenlevingscontract ontbinden (heeft de notaris ook een kopie van nodig, i.v.m. het maken van de akte van verdeling volgens onze adviseur) en moet ik daar een aangetekende brief voor sturen naar mijn ex, volgens onze adviseur.


Maar wat zet je daar nu precies in? :+

In het samenlevingscontract staat het volgende:
"Deze overeenkomst eindigt casu quo is ontbonden:
a. door schriftelijke opzegging door één van de partijen op het tijdstip tegen welke de opzegging is gedaan.
De opzegging geschiedt bij aangetekend schrijven gericht aan de wederpartij, waarbij een opzegtermijn van tenminste een maand in acht genomen moet worden.

d. indien, zonder dat een opzegging als sub a bedoeld heeft plaatsgevonden, partijen in gezamenlijk overleg de overeenkomst feitelijk hebben beëindigd en zijn overgegaan tot verdeling van hun gezamenlijke vermogensbestanddelen.



Met d zijn we dus al bezig, dus in feite hoef ik toch niet eens meer de overeenkomst per brief te beëindigen? En als onze adviseur het toch graag wilt, hoef ik in een eventuele brief toch alleen maar te zeggen dat onze samenlevingsovereenkomst is beëindigd per 1-6-2018?

We zijn namelijk in overleg uit elkaar gegaan, en hebben al overleg over de verdeling van alles. Het enige dat nog hoeft te gebeuren is dat de banken het definitieve akkoord geven, wij de boel tekenen bij de notaris en ik mijn geld krijg.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:41

Zoals het er staat hoef je geen brief meer te sturen. Aangezien je aangeeft dat je al met de verdeling bent begonnen.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Samenlevingscontract beeïndigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:43

Gewoon uit elkaar gaan, boel verdelen en klaar.
Samenlevingscontract wordt automatisch daarmee beëindigt, hoeft je niet nog eens schriftelijk te doen.

Ons werd destijds uitgelegd: het stopt vanzelf als je stopt met je gezamenlijke huishouding.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:50

Als de adviseur toch moeilijk doet of een document wil, kan je toch samen een overeenkomst opstellen dat je per een bepaalde datum uit elkaar bent en dat alles is verdeeld en dan een bijlage erbij?
Dit document samen ondertekenen lijkt mij ook voldoende?

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Samenlevingscontract beeïndigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:53

Kellyy zo zou ik het doen.
Brief/document met daarin de datum van uit elkaar gaan en hoe de spullen verdeeld zijn.
Beide ondertekenen en klaar.

Misschien nog iets over toekomstige kosten.
Geld bijbetalen of terugkrijgen van GWL voor wie zijn rekening dat komt.

[o]


janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Samenlevingscontract beeïndigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:17

Is de bank ook akkoord? De hypotheek is afgegeven op 2 personen. Ze motn wel wkkoord gaan datbje ex het u alleen gaat doen. Ik zou pas je samenleveingscontract verbreken als de bank de hypotheek voorwaarden heeft goedgekeurd.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Angelaa2, Antgillya, Arlette1991, Drico, furious, IASCrawler, loeslover, MariskadeJ, Mo_86, nicole_floor, Noor en 232 bezoekers