Autorijden als beginner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Pieter25

Berichten: 3789
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:46

Lekker gaan oefenen op een industrieterrein.. komt het vanzelf.
Kwestie van gevoel krijgen :(:)


BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:16

:):) ik ben gister geslaagd. Ik ga dus ook lekker veel rijden en ervaring op doen. :j

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 21:32

Gefeliciteerd !!

Hier gaat het autorijden goed! Ben al door de mcdrive gegaan, in het pikkedonker geweest en naar een andere stad gereden :):)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:39

Mooi! Voelt goed he, elke keer je grenzen verleggen?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:43

Ik heb beloofd morgen terug te rijden vanuit Rotterdam en zweet nu al peentjes :=
Vind Brabant zoveel fijner rijden :j

Siggislief

Berichten: 13938
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:45

Blijven rijden, en oefenen.. mij apart iedere dag en dan vooral de stoplichten mee nemen :)

Ik ging van een VW Polo naar een VW Bora en ik kan soms nog nog steeds niet overweg met die Bora. _O-

Bram ✝12/08/'15

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:52

LadyMadonna schreef:
Ik heb beloofd morgen terug te rijden vanuit Rotterdam en zweet nu al peentjes :=
Vind Brabant zoveel fijner rijden :j

Ik vind Breda in moeten veel erger dan naar Rotterdam :')
Als je het eng vindt dan is het wel een voordeel dat het de terugweg is... Dan heb je het ergste aan het begin en als je dat hebt overleefd komt alles helemaal goed! :D

Ik stond gisteren stil onderin de Vlaketunnel... Het was keidruk Zeeland in vanwege CAS. Gezien mijn gebrek aan talent voor hellingtrekken heb ik ook even flink gezweet :=

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:55

T was super rustig, dus ik heb het overleefd ;)
Vind alleen het punt net na de Brienenoordbrug waar ze zowel van links als rechts invoegen wel een lastig dingetje

melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:07

Gewoon lekker oefenen inderdaad! Ik heb sinds 13 april mijn rijbewijs en bij de auto van mn vadwr ging het ook heel moeizaam op het begin, lang koppelingstraject maar nu 2.5 maand later rijd ik er zo in weg!

[o]

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:19

Rebecca schreef:
Ik heb les momenteel in een auto met 6 versnellingen , met idd een knopje voor de handrem en een achteruitrijdt camera :') . Zie er tegenop als ik straks afrijd en ik het zonder die luxe doen meot :))


Dat was bij mij de reden dat ik zonder al die luxe heb gelest want mijn eerste auto werd toch iets zonder die luxe dus gelukkig kan ik parkeren zonder sensoren etc.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:32

Wen je heel snel aan hoor rebecca! Probeer een 5 versnelling maar in zn 6 te zetten... daar zit bij mn moeder de achteruit. Doe je 1 keer....

[o]

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:40

Ik heb mijn rijbewijs sinds oktober 2016 en nog steeds laat ik m af en toe afslaan :+ komt ook, mijn moeder heeft een auto uit 2014 (incl die luxe dingen) en ik heb een auto uit 2007 zonder centrale ontgrendeling, ik moet de sleutel eruit halen om de achterklep open te doen enzo :+ als ik dan op vakantie bijv een week In haar auto rijd en dan weer in die van mij (of andersom) gaat het standaard mis. Dus maak je geen zorgen haha

♡♡♡♡♡

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:47

Toen ik net mijn rijbewijs had ging ik met de auto van mijn ouders naar school en dit ging allemaal prima tot dat ik moest wachten op een stoplicht op een helling. Ik kreeg hem niet meer voorruit, hij sloeg de hele tijd af. Ondertussen was het stoplicht al meerdere keren van rood naar groen gegaan en andersom en stond er een hele rij achtermij. Uiteindelijk kreeg ik hem vooruit en ben ik met gierende banden door rood gereden := Inmiddels heb ik bijna een jaar mijn eigen auto en het is een heerlijk ding, nooit hetzelfde probleem gehad als in de auto met mijn oudersgeluk haha. Je moet er gewoon gevoel voor krijgen en vooral meters maken. Ik rij bijna nooit in grote steden, dus in Utrecht ben ik al een keer op de busbaan terecht gekomen en tegen het verkeer in gereden (stond niet duidelijk aangegeven maar gelukkig was er maar 1 auto op de weg en kon ik snel weer op de goede baan :') )

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:19

Zo herkenbaar dit allemaal. Ik heb inmiddels al ruim 5 jaar mijn rijbewijs maar rijd al jaren automaat, niet vrijwillig overigens. Wij hebben gewoon nooit een schakelauto gehad en heb daar dus ook niet meer mee kunnen oefenen in de afgelopen jaren := Tot ik aangereden werd, onze auto total loss was en we een schakel leenbakkie kregen. Heeft zeker een paar uur gekost voordat ik daarmee overweg kon, ik werd er zo onzeker van. Verschrikkelijk. Ik heb ooit namelijk ook een paniekaanval gehad in een schakelauto voor een stoplicht op een helling, waar ik hem met geen mogelijkheid meer wegkreeg..

Nu moet ik er helaas weer aan geloven, ik krijg een leaseauto van mijn werk die ik zelf mag samenstellen. Maar het mag geen automaat zijn.. Helaas pindakaas.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:31

fjordjes schreef:
Rebecca schreef:
Ik heb les momenteel in een auto met 6 versnellingen , met idd een knopje voor de handrem en een achteruitrijdt camera :') . Zie er tegenop als ik straks afrijd en ik het zonder die luxe doen meot :))


Dat was bij mij de reden dat ik zonder al die luxe heb gelest want mijn eerste auto werd toch iets zonder die luxe dus gelukkig kan ik parkeren zonder sensoren etc.


Dat snap ik inderdaad ook niet, dat die lesauto’s luxe dingen moet hebben, die een eerste eigen auto van een 18 jarige lesklant waarschijnlijk niet gaat hebben. Zoals een achteruitrij camera dus.
Het meest luxe was mijn lesauto had (vw polo) was een start-stop systeem :+


Ik heb inmiddels alweer 6 jaar mn rijbewijs, maar voor alles een eerste keer. Heb afgelopen week offroad door de bergen gereden in een oude suzuki 4x4. Zo leuk :D

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 09:35

Mijn lesauto had ook een achteruitkijk camera, heb er expres nooit gebruik van gemaakt

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:39

SindyKaya schreef:
Hoi hoi,

Ik heb maandag mijn rijbewijs gehaald en mocht mijn rijbewijs gister ophalen ( spoedaanvraag :Y) )
Het rijden gaat echt super goed, maar er is 1 ding waar ik moeite mee heb.
Ik heb gelest in een luxe diesel Peugeot 208 en rij nu in een oude benzine Volkswagen polo en dat is onwijs wennen.

Nu is het mij gister 3x gebeurd dat de auto uitviel bij het stoplicht. 2x onderweg naar huis van werk en toen ik naar mijn pony ging met als gevolg dat mensen gaan toeteren ( wat ik ook echt wel begrijp ) en naast mij gaan staan en hun middelvinger opsteken.
Ik ben gister even gaan oefenen op een landwegetje en daar ging het prima, maar bij het stoplicht ging het toch weer fout.
Ik weet dat dit gewenning is en dat het wel goed komt maar toch is dit niet goed voor mijn zelfvertrouwen :=
Iemand die hier tips voor heeft? Mijn moeder zegt rustig blijven en dat probeer ik ook, maar als het dan niet goed gaat raak ik toch redelijk in de stress..

Gewoon lachen en terug zwaaien. :D

Dan zal je hun dag meer verpesten maar je laat ze wel even zien dat het je niks doet.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:42

Weet je, zelfs als je bijna 10 jaar rondrijdt gaat het nog wel eens fout. Tussen mijn auto en die van mijn man in wissel ik zonder problemen. Maar ik stapte vorige week in de auto van mn vader, en die heeft amper koppeling dus ik reed een halve meter door de schok van het direct afslaan _O-

Dat lesauto's luxe zijn snap ik opzich wel, tegenwoordig werken al die auto's met pakketten bij aankoop. Wil je een beetje comfortabele stoelen (wat ik snap, want je zit als instructeur toch de hele dag in een auto) dan krijg je al die luxe er ook direct bij. :j

Heb zelf ook een jaar of 3 niet luxe gereden toen ik mn rijbewijs had. Daarna een nieuwe auto gekocht en omdat we airco wilden en comfortabele stoelen (ik heb een gek lijf) kregen we er ook al die zaken als sensoren, achteruitrijcamera etc bij.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:55

Ik heb ook achteruitrijdsensoren, maar ik kan jullie bij deze vertellen dat dat niet garandeert dat je nooit vol achteruit tegen een boom knalt. :+
Vooruit remt de auto wel zelf voor obstakels, dat is eng joh _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:16

Queelens schreef:
fjordjes schreef:

Dat was bij mij de reden dat ik zonder al die luxe heb gelest want mijn eerste auto werd toch iets zonder die luxe dus gelukkig kan ik parkeren zonder sensoren etc.


Dat snap ik inderdaad ook niet, dat die lesauto’s luxe dingen moet hebben, die een eerste eigen auto van een 18 jarige lesklant waarschijnlijk niet gaat hebben. Zoals een achteruitrij camera dus.
Het meest luxe was mijn lesauto had (vw polo) was een start-stop systeem :+


Ik heb inmiddels alweer 6 jaar mn rijbewijs, maar voor alles een eerste keer. Heb afgelopen week offroad door de bergen gereden in een oude suzuki 4x4. Zo leuk :D


De lesauto kan ook uit zichzelf in parkeren :') , ik vind achteruitrij camera toch wel erg prettig en kijk er automatisch toch naar als ik achteruit ga om te parkeren :+

Maar ik kan geen luxe betalen dus het word een oudje gok ik

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:35

mijn man z'n auto had ook allemaal van dat soort snufjes. Sensoren, zelf file parkeren. En toen moest ik het in mijn autootje zelf gaan doen :') Viel best beetje tegen, maar toen had ik niet pas net mijn rijbewijs overigens. Was gewoon verwend door alleen in zijn auto te rijden tot ik er zelf een kocht.

Bij mijn werk moesten we altijd door een slagboom die op een hele steile helling lang en dan na de slagboom ook direct de weg (dus stoppen). Daar heb ik leren hellingproef rijden joh. Eerst de helling op, daar stoppen om je af te melden, dan door de slagboom (met achter je een muur) en daarachter meteen weer stoppen uiteraard zodat je kon zien wanneer je de weg op kon. Ondanks dat ik de hellingproef nu prima beheers word ik nog steeds altijd nerveus als ik nu op die locatie moet komen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:32

Secricible, dat klinkt echt als een horror locatie _O-
Ik ben op een gegeven naar de dijk gereden hier vlakbij, een stuk waar het vrij steil is. Daar heb ik de hellingproef geoefend. Ging echt helemaal soepel.. Maar bij een stoplicht blijft toch drama :+

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:39

Ghostattack schreef:
Secricible, dat klinkt echt als een horror locatie _O-
Ik ben op een gegeven naar de dijk gereden hier vlakbij, een stuk waar het vrij steil is. Daar heb ik de hellingproef geoefend. Ging echt helemaal soepel.. Maar bij een stoplicht blijft toch drama :+

Dat heb ik gisteren toevallig ook gedaan. Eerst op een dijk en daarna naar een parkeergarage gereden en het daar geprobeerd.
Was eigenlijk veeeel makkelijker dan dat ik dacht :j Ook het rijden zelf gaat me nu wel eigenlijk makkelijk af, ook al was dit nog maar de 4e keer dat ik zelf reed sinds ik m'n rijbewijs heb :D
Ik hoop alleen dat de hellingproef ook nog makkelijk blijft gaan wanneer er een rij auto's achter me staat. Bij een stoplicht of drukke parkeergarage bijvoorbeeld :+

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:47

Ohhhh herkenbaar. Ik heb mijn rijbewijs nu een jaar en laat hem nog steeds wel eens afslaan hoor. Zeker bij stoplichten als er een heel rij auto's achter me staat. Maar ja, niks aan te doen. Ik geef nu iets meer gas bij en laat de koppeling langzaam opkomen, werkt prima. In het begin deed ik dat niet en toen sloeg hij vaker af.
Boeiend, iedereen laat zijn auto wel eens afslaan.


Overigens bleef mijn koppeling een keer hangen voor een rotonde. Ik veroorzaakte tijdens spits een enórme file, hij sloeg 8 keer af en ik stond echt op het punt de ANWB te bellen, toen raakte ik wel even in de stress ja. Nog nooit zo'n mooi toeter orkest gehoord.

Anoniem

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:38

Hart onder de riem: het is heel normaal om een auto af te laten slaan. Het gebeurt zelfs mijn vader nog als hij in mijn auto met een lastig koppelpunt rijdt en ik heb het de eerste maanden ook echt heel veel gehad. Op een gegeven moment wen je eraan en kan je wat beter aanvoelen wanneer je auto af gaat slaan zodat je je koppeling wat verder in kan duwen. Mensen die vervelend doen achter je moet je lekker negeren, misschien hebben die wel gewoon een slechte dag of hebben ze een keertje haast. Ze kunnen er altijd langs op een gegeven moment.

Ik ben dol op autorijden en cross nu overal naartoe en doorheen (heb zelfs met minder dan een jaar mijn rijbewijs van de ene naar de andere kant van Zuid Afrika gereden) maar ik heb de eerste weken echt constant met samengeknepen billen in de auto gezeten. Durfde helemaal niets. Het komt echt vanzelf goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, BarbaraNova, IASCrawler, Joy_Mennings, Kabayo, Lau07, ManonGrr, Marcella, Marocje, Molly1230, Muronia, Saskiaa_, spookyskippy, SusanH, zonnebloem18 en 197 bezoekers