Autorijden als beginner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 13:55

Hoi hoi,

Ik heb maandag mijn rijbewijs gehaald en mocht mijn rijbewijs gister ophalen ( spoedaanvraag :Y) )
Het rijden gaat echt super goed, maar er is 1 ding waar ik moeite mee heb.
Ik heb gelest in een luxe diesel Peugeot 208 en rij nu in een oude benzine Volkswagen polo en dat is onwijs wennen.

Nu is het mij gister 3x gebeurd dat de auto uitviel bij het stoplicht. 2x onderweg naar huis van werk en toen ik naar mijn pony ging met als gevolg dat mensen gaan toeteren ( wat ik ook echt wel begrijp ) en naast mij gaan staan en hun middelvinger opsteken.
Ik ben gister even gaan oefenen op een landwegetje en daar ging het prima, maar bij het stoplicht ging het toch weer fout.
Ik weet dat dit gewenning is en dat het wel goed komt maar toch is dit niet goed voor mijn zelfvertrouwen :=
Iemand die hier tips voor heeft? Mijn moeder zegt rustig blijven en dat probeer ik ook, maar als het dan niet goed gaat raak ik toch redelijk in de stress..


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:58

Diesel slaat veel minder snel af dan een benzine auto. Als je zeker weet dat je auto in de eerste versnelling staat bij wegrijden, iets meer gas en koppeling iets langzamer laten opkomen. Ga desnoods oefenen op een parkeerplaats met stoppen en optrekken alsof je bij een stoplicht staat

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:00

Meer dan rustig blijven en blijven oefenen kun je niet doen. Mijn ouders zeiden altijd je leert pas echt rijden nadat je je rijbewijs hebt.

Gewoon lekker gaan rijden en je niet te druk maken. Bijna iedereen heeft dezelfde problemen gehad

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Goof

Berichten: 28759
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:01

Lekker iedere dag op pad gaan, leer je auto kennen. Wedden dat je volgende week zo weg rijdt?!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:01

Stom he, als je auto niet naar je luistert? Wat Karuna al zegt, iets meer gas erbij houden terwijl je de koppeling op laat komen. En natuurlijk niet per ongeluk op de handrem staan ;). Het went echt sneller dan je denkt. Laat je niet gek maken hoor.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:01

Geeft toch helemaal niks? Iedereen is ooit begonnen met autorijden, en zeker de eerste ´nieuwe´ auto is flink wennen. Niks van die aso´s aantrekken en gewoon lekker doorgaan met auto rijden.
Het is gewoon een kwestie van kilometers maken.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:03

Oefenen oefenen oefenen. Je moet het gevoel krijgen wanneer je gas moet geven met het juist doseren van de koppeling..

Bij een diesel kan je de koppeling veel verder laten opkomen.

En degene die toeteren of middelvinger opsteken laten gaan..
Mensen die haast hebben halen je wel in.. rustig blijven en door gaan..

Je bent een mens, geen automatische machine..
En de echte verkeersaso's krijgen vanzelf karma over zich heen..

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:04

Ik denk dat de beste tip is om je minder aan te trekken van je medeweggebruikers. Dan wachten ze maar even iets langer voor het stoplicht, so what? Het optrekken krijg je vanzelf wel in de vingers (uh, voeten) en je veroorzaakt er geen bijzonder gevaarlijke situatie mee.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:06

Het enige wat je kunt doen is rustig blijven en blijven oefenen. Ook bij ervaren bestuurders slaat de auto wel eens af.

22.11'15 In loving memory: Karrien.G

Iedere dag dat je de zon ziet opkomen is een cadeau.

Essia

Berichten: 300
Geregistreerd: 30-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:06

Inderdaad beginnen met voor je gevoel wat overdreven gas geven en je voet voorzichtig optillen, dan kom je er wel over uit.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:06

Herkenbaar, dat had ik ook. Wordt vanzelf beter naarmate je vaker in deze auto rijd. De anderen gewoon zo veel mogelijk negeren. Die zijn ooit ook allemaal zo begonnen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:07

Ach, geen zorgen maken hoor! Vind het al stoer dat je meteen in je eentje rond rijdt. Ik zat de eerste week bibberend in de auto.
Het enige wat werkt is het gewoon veel doen (en je daarbij dus niets aantrekken van de aso’s!!).
Succes. Sowieso dat je over een weekje oid nergens last meer van hebt! :D

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:08

Woehaha komt allemaal goed, ik stond ook 1 x stil op rontonde en liet hem zeker wel 5 x afslaan.
Net nieuwe auto en optrekken was hij heel gevoelig :+

Kon er zelf enorm om lachen in ieder geval _O-

En daarna ook een keer gehad dat mn benzine op was .. (mn vader had gezegd dat je nog veeeeel langer kon doorrijden, niet dus)
En toevallig stond ik weeeeer stil op een rontonde _O-

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:08

Herkenbaar, ik had precies hetzelfde probleem toen ik net mijn rijbewijs had. :')
Wegrijden in de 1 in een straat ging bij mij in het begin prima, maar voor een stoplicht sloeg hij constant af. Door de stress van alle mensen die gaan toeteren en reageren lukte het dan al helemaal niet meer.
Het gaat vanzelf goed als je meer oefent. Ik ging juist in het begin veel stukken rijden waar het rustiger was zodat ik op mijn gemak kon oefenen. Je leert vanzelf de auto goed kennen.
Van een diesel naar een benzine is ook behoorlijk wennen. Al verschilt het ook echt tussen verschillende benzine auto's heb ik inmiddels wel gemerkt. De ene gaat makkelijker dan de andere.

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:10

Diesel is makkelijker optrekken en slaat minder snel af, maar went gewoon vanzelf.
En niks aantrekken van middelvingers en ander hufterig gedrag :+ paupers heb je overal

[o]

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:10

Bedenk: je hoeft niet als een motorcoureur weg te scheuren bij groen licht. De meeste mensen trekken heel normaal op :))

Ook bij meer ervaren bestuurders slaat de
motor wel eens af. Wanneer je merkt dat het niet goed gaat; koppeling weer in, gas weer los en opnieuw proberen.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:15

Ik snap wat je bedoelt :j
Ik heb mijn rijbewijs nu ook net 2 weekjes en vond vooral een kleine helling erg lastig! Met de rijlessen reed ik in een vw polo uit 2017. Hierbij hoef je geen gas te geven om vooruit te gaan (koppeling en rem oplaten is voldoende). Mijn moeders auto is een Suzuki Swift uit ik dacht 2010, benzine. Ik stond voor het stoplicht op een kleine helling. Liet hem 2x afslaan omdat ik niet wist hoe ik dat moest doen zonder achteruit te rijden, dikke stress _O- Nu heb ik het wel redelijk door.. Stukje met m'n vader mee gereden in zijn auto (Opel) en hij zei dat ik net wat meer gas moest geven. Nu ik dit allemaal wat beter door heb, gaat het rijden ook een stuk makkelijker! Afgelopen week dik 2 uur rondgereden over alle mogelijke wegen (door de stad, autoweg, autosnelweg, bosweggetjes etc) en dat ging eigenlijk vrijwel perfect.

Het is dus gewoon een kwestie van doen. Vooral ook rustig blijven, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan :P

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:18

Als eerste, het is heel normaal. Ik heb nu iets meer dan een jaar mijn rijbewijs en bij slaat hij ook nog wel eens af, dat is niet erg, want het wordt wel steeds beter. In het begin ging ik bewust stoplichten en dergelijke uit de weg en zorgde ik er voor dat ik bijna nooit volledig stil kwam te staan. Leer je alleen dus helemaal niets van. Pas toen ik gewoon ging rijden en het daardoor ging oefenen, werd ik er ook beter in.

Want ik wel nog regelmatig doe, is alvast mijn koppeling laten opkomen tot net onder het huppelepup punt (naam kwijt) wanneer ik zie dat het stoplicht waarschijnlijk op groen zal gaan. Dan is het alleen nog gas bijgeven en heel iets verder op laten komen.
Verder, trek je niets aan van andere weggebruikers. Iedereen heeft leren rijden en de meeste ook in een schakelauto en die weten ook wel dat dat lastig kan zijn in het begin. Ze kunnen best boos worden omdat het vertraging geeft, maar daar schiet niemand iets mee op.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:22

Wat ontzettend sneu dat mensen gaan toeteren en zelfs een middelvinger opsteken. Bah bah. Trek je er alsjeblieft niks van aan.

Een diesel is makkelijker dan benzine. Ieder beginnend bestuurder slaat te pas en te onpas af en met een beetje pech rijd je ook nog wel een keer ergens tegenaan.

Oefenen en veel doen is het enige wat helpt. Vooral niet stressen. Mensen wachten maar even.

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:25

Ik heb nu 4j mijn vrachtwagenrijbewijs,
Leren rijden met de vrachtwagen, handgeschakeld (12-16 versnellingen)
En nu nog durf ik wrl eens stil te vallen
Niemand rijd perfect, en uiteibdelijk went het echt wel. Maar het leren ga je toch echt alleen maat doen voor die rode lichten :j
Hoe moeilijk het ook is, rustig blijven ist enige wat je dan kan doen (en een sticker dat zij het ook ooit eens jebben moeten leren werkt ook wel)

LiannePuthzy

Berichten: 6944
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:26

Herkenbaar, dit had ik ook heel erg toen ik net mijn rijbewijs had, ik leste in ford fiestas en toen ik mijn rijbewijs had (en uiteraard nog heb) ging ik rijden in een Suzuki ignis benzine uit 2002, in t begin liet ik m bij elk stoplicht of elk ander stopmoment afslaan, maar dit werd na verloop van tijd minder door alleen maar te oefenen
Nou heb ik nog nooit torderende of middelvinger opstekende mensen meegemaakt

Diesel vind ik trouwens nog steeds prettiger rijden als benzine

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:29

Ik heb mijn rijbewijs nu een iets meer dan een jaar, maar na twee weken goed oefenen had ik eigenlijk nergens meer 'last' van. Een vriendin van mij heeft nu net haar rijbewijs en autootje, en is nog behoorlijk onzeker. Oefenen is echt belangrijk! Laat je vooral niet gek maken door ongeduldige mensen, zorg dat jij je goed voelt in de auto en dat je alles zo doet dat het veilig is. Laat je vooral niet opjagen!

Een diesel auto laat je over het algemeen minder makkelijk afslaan dan een benzine auto. Ik heb ook in een diesel auto gelest en toen ik geslaagd was gaf mijn instructeur dus ook een tip mee:
Bij een diesel auto moet je de koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt, dan geef je een beetje gas bij.
Bij een benzine auto moet je de koppeling op laten komen en vóór het aangrijpingspunt moet je al een beetje gas bijgeven.

Dit heeft mij echt wel geholpen! Succes!

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:31

je niets aantrekken van wat andere mensen vinden!

hier jarenlang met diesel gereden,en sinds een half jaartje een benzine.
eerlijk,ook ik(heb bijna 20j mijn rijbewijs) heb in het begin verschillende keren stilgevallen,net zoals je zegt,omdat het verschil tussen diesel en benzine enorm is.

nu vertrek ik soms als een oude opa(ik noem het zo),zo extreem te veel gas geven voor je vertrekt,zodat je zeker niet stilvalt....

dus trek het je niet aan.

mensen die hun middenvingen opsteken omdat ze 10 seconden verliezen aan stoplichten....tja,zegt meer over hen dan over jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:31

Ik heb ook leren rijden is een diesel en had in het begin hetzelfde als jij! Schale troost, het gaat steeds gemakkelijker ;) Gewoon lekker kilometers maken! :D

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:32

Ik heb al sinds 2004 mijn rijbewijs. Van 2010 tot voor kort een fiat panda gereden. Nu net 3 weken een "nieuwe" auto. Ook al 3 keer laten afslaan....
Tja is weer even wennen aan een nieuwe koppeling enzo.
Al doende leert men!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, AhrefsBot, BETUWE, Chantalla, Charlottemv, DDD3, Dennenboom, Inney, Kabayo, Lalladidoo, Leukertje, maaikemuis, mvdende, MyrtheJ, Remembrance, Roosch, Selina, Stybba, Swift, Theseus en 180 bezoekers