Autorijden als beginner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:05

Ik miste de achteruitrijd camera bijna niet. Je hebt heel snel door dat je spiegels meer moet gebruiken en ook bij de auto van mijn moeder die wel een acheruitrijd camera heeft, gebruik ik hem eigenlijk niet. Van 6 naar 5 versnellingen hoef je ook eigenlijk niet aan te wennen. Die 6e gebruik je toch alleen maar op de snelweg en daar moet je er dan dus even aandenken dat je niet verder schakelt.
De "luxe" die ik miste, was dat ik via trucjes leerde inparkeren. "Als het knopje van de deur bij de streep is, moet je indraaien". Vervolgens stap je in een andere auto, of heb je je stoel verder naar voren of achteren staan en dan kun je niet meer inparkeren. Nu heb ik gelukkig een klein autootje die je makkelijk inparkeert, maar wanneer ik in een grote auto zit, lukt inparkeren eigenlijk niet, of na 3 pogingen.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:05

oh men ik heb ook een keer écht helling moeten trekken toen ik mn rijbewijs nog maar net had en mn auto te pas en te onpas af liet slaan...
In steile parkeergarage, wilde naar boven rijden, maar kon net niet meer door de slagboom / stoplicht en moest dus even op de helling wachten, maar ik kon de hellingproef dus kwam wel goed...
Moet je m alleen wel in de eerste versnelling zetten als je weg wilt rijden :') uiteindelijk zoveel gas gegeven dat we zowat opstegen maar het is gelukt *\o/*
Nu rij ik afwisselend in een automaat en schakelbak (diesel) en geen problemen meer...
Heb wel eens een bus voor de trailer, dan is t ook net of ie opstijgt want het aangrijpingspunt van de koppeling ligt heel hoog :+

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:06

watchthesky schreef:
Haha LadyMadonna, die hellingproef-met-handrem heb ik nog steeds niet door _O-
Ik doe het meestal maar wel met de voetrem en dan heel snel van pedaal wisselen (gelukkig heeft de auto hillstart assistance, dus hij blijft zelf nog heel eventjes hangen) en gas geven voor m’n leven, want met de handrem laat ik hem juist uitvallen :')


Zo doe ik dat ook ja, alleen heb ik geen hillstart assistance :=
Het gaat gepaard met een hoop herrie, maar het lukt wel op deze manier, ik heb nog nooit een helling proef gedaan met de handrem, ik weet gewoon niet hoe het moet. :')

Ik heb nu een klein jaar mijn rijbewijs en na die tijd bijna niet meer gereden, uit angst om andere weggebruikers tot angst te zijn 8)7
Dus ja, TS, vooral gewoon veel blijven rijden, om niet te eindigen zoals ik. :=

Edit : inmiddels rijd ik wel, ivm mijn werk, maar ik blijf onzeker

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:08

Het is idd gewoon een gevoel dat je moet krijgen. Als het nog niet altijd vloeiend gaat gewoon zoveel mogelijk aan de rechterkant voorsorteren. Mensen die van doorrijden houden staan doorgaans links. Hopelijk scheelt dat wat opgefokt gedrag.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:03

Ohja, parkeren is ook nog een dingetje. Tussen twee auto’s gaat prima, maar als er niks staat, sta ik altijd half in een ander vak ;)

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:07

LadyMadonna schreef:
Ohja, parkeren is ook nog een dingetje. Tussen twee auto’s gaat prima, maar als er niks staat, sta ik altijd half in een ander vak ;)


Precies :') nu na een jaar mijn rijbewijs te hebben kan ik nog steeds niet normaal achteruit parkeren in een vak, vooruit wel trouwens

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:11

LiannePuthzy schreef:
LadyMadonna schreef:
Ohja, parkeren is ook nog een dingetje. Tussen twee auto’s gaat prima, maar als er niks staat, sta ik altijd half in een ander vak ;)


Precies :') nu na een jaar mijn rijbewijs te hebben kan ik nog steeds niet normaal achteruit parkeren in een vak, vooruit wel trouwens


Ogh joh, ik heb mijn rijbewijs al 9 jaar en achteruit parkeren kan ik nog steeds niet. Die inzicht heb ik gewoon niet ofzo. En als ik moet file parkeren zoek ik een andere parkeerplek op :').

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:18

Maar dan leer je het nooit. Ik word altijd zenuwachtig als ik moet fileparkeren met mensen die achter me staan te wachten. Maar als ik de rust ervoor neem dan parkeer ik zelfs met trailer in.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 11:20

Achteruit parkeren gaat mij veeeeel makkelijker af dan vooruit, heb er dan meer feeling voor ofzo ? :+

Winged

Berichten: 33032
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:55

Autorijden is heel veel kilometers maken. Eigenlijk kun je nog niet 'echt' autorijden wanneer je net het rijbewijs hebt. Het is eigenlijk hetzelfde als paardrijden. Je kunt nu prima zitten, maar dan komen nu de echte meters en handigheidjes. Succes!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:59

Meid zit er niet over in. Iedereen moet het leren en het geeft niks. Laat mensen lekker toeteren en zeuren. Wat aso ook zeg.

Over een tijdje merk je er niets meer van. Ik heb nu 10 jaar mijn rijbewijs en in een andere auto is het altijd weer wennen.

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:20

Ik stond toen ik net mijn rijbewijs had stil op de Van Brienenoordbrug, meest linker rijbaan. Had de automaat van mijn broer mee, en die was in de file afgeslagen. Geen idee hoe ik hem weer aan de praat kreeg... (geloof dat ie dan in de N moet staan? maar dat wist ik dus niet). Iedereen reed langs me heen, hoop getoeter, ik schaamde me dood.
Gelukkig was er een aardige medebestuurder die zijn auto achter me stil zette en me hielp het ding weer te starten.

Nadien was ik nergens meer bang voor, had het gevoel dat ik het ergste al had meegemaakt. :D

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:21

Bij het stoplicht af laten slaan komt omdat je dan ook een stukje spanning op bouwt.

Gewoon je ding doen, iedereen is ooit een beginner geweest, je doet het echt niet expres.

Mensen moeten eens geduld hebben in het verkeer ipv gelijk toeteren en middelvinger opsteken...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:32

petraaken schreef:
Ik heb dan wel weer problemen met schakelen met een 6 versnellingsbak. Toen ik mijn vorige auto kocht een 6 versnellingsbak uitgeprobeerd maar damn dat schakelen kreeg ik niet vlot zelfs niet met de tips van mijn vader. Dus toen maar voor alle zekerheid een 5 versnellingsbak genomen. Nu bij mijn huidige wagen lang getwijfeld tussen de 6 versnellingsbak en de 5 versnellingsbak. Uiteindelijk toch maar voor de 5 versnellingsbak gekozen. Woon werkverkeer heb ik nl zelden de 5de versnelling nodig laat staan dat ik ooit een 6de had nodig gehad.


Wat is daar dan anders aan :? Ik merk echt geen verschil met schakelen in een 5/6 bak.
Lag dat niet gewoon aan het merk auto ofzo?

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:42

capopjekop schreef:
Maar dan leer je het nooit. Ik word altijd zenuwachtig als ik moet fileparkeren met mensen die achter me staan te wachten. Maar als ik de rust ervoor neem dan parkeer ik zelfs met trailer in.


Heel eerlijk, ik zal het ook nooit leren haha. Bij mijn vorige woning moest ik fileparkeren om voor mijn woning te kunnen parkeren. En ik heb het in die 4 jaar echt wel vaak geprobeerd, maar ik kan het gewoon echt niet. Ik kan niet goed inschatten hoeveel ruimte ik nog overal heb. Dus de hoop op goed kunnen fileparkeren heb ik opgegeven :P.

TS: Lekker door oefenen met autorijden hoor, en trek je niks aan van al de anderen die geen geduld hebben. :D
Laatst bijgewerkt door Flits__ op 22-06-18 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:50

Pipodipo schreef:
Stom he, als je auto niet naar je luistert? Wat Karuna al zegt, iets meer gas erbij houden terwijl je de koppeling op laat komen. En natuurlijk niet per ongeluk op de handrem staan ;). Het went echt sneller dan je denkt. Laat je niet gek maken hoor.


Die auto luistert prima. Ze maakt gewoon fouten.

Fouten die overigens elke behinnende rijder herkent hoor. Ik heb ook al stilgestaan voor het stoplicht. Gewoon rustig blijven, je doet er toch niets aan en rustig de stappen doorlopen. Mensen die gaan lopen schelden sporen niet. Vriendelijk lachen of je schouders ophalen.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:06

Ach..ik heb al bijna 14 jaar mijn rijbewijs en heb het ook wel eens hoor dat mijn auto afslaat.

Zeker omdat ik in veel verschillende auto's rijd.
Laat je niet gek maken.
Je leert pas autorijden zodra je je rijbewijs hebt is mij altijd geleerd.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:27

Even tussendoor: helling met handrem is erg makkelijk als je het trucje weet. Rustig gas opvoeren, op een gegeven moment zie je de motorkap wat omhoog gaan, dan doe je de handrem eraf. Maar je moet wachten tot je voorkant omhoog komt, anders bol je meteen achteruit op een steile helling.

Ik heb meteen geleerd van mijn moeder om de versnelling te leren kennen (nooit rijles gehad). Op een verlaten stuk steeds laten opkomen tot je zonder gas te geven vertrekt. Als dat goed gaat, op de gewone manier vertrekken. Heeft me erg geholpen, ben zelfs als beginnend bestuurder maar zeer zelden stilgevallen. Fileparkeren daarentegen is een drama...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:27

verootjoo schreef:
petraaken schreef:
Ik heb dan wel weer problemen met schakelen met een 6 versnellingsbak. Toen ik mijn vorige auto kocht een 6 versnellingsbak uitgeprobeerd maar damn dat schakelen kreeg ik niet vlot zelfs niet met de tips van mijn vader. Dus toen maar voor alle zekerheid een 5 versnellingsbak genomen. Nu bij mijn huidige wagen lang getwijfeld tussen de 6 versnellingsbak en de 5 versnellingsbak. Uiteindelijk toch maar voor de 5 versnellingsbak gekozen. Woon werkverkeer heb ik nl zelden de 5de versnelling nodig laat staan dat ik ooit een 6de had nodig gehad.


Wat is daar dan anders aan :? Ik merk echt geen verschil met schakelen in een 5/6 bak.
Lag dat niet gewoon aan het merk auto ofzo?

Had te maken met het punt van overschakelen en het kort op elkaar liggen van de versnellingen. Ik zat steeds in de verkeerde. Een mens zou inderdaad denken wat is er zo anders aan maar ik kon het niet. Merk had er niets mee te maken want ik rij al heel mijn leven met Opel wagens.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:39

Als het steeds bij het stoplicht gebeurd, komt dat denk ik door stress. Je wilt snel weg en het goed doen waardoor je waarschijnlijk de koppeling te snel laat opkomen en te weinig gas geeft.

Ik kan wel in een benzine auto rijden, maar prettig ga ik het nooit vinden. Slaat bij mij ook wel vaak af door stress. Vooral de oudere auto’s gaat het bij mij snel mis, vaak is die koppeling nog gevoeliger.

Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven. Ik rij nu alleen nog maar in een diesel of automaat :') ik ben wat dat betreft een hopeloos gevalletje.

Fileparkeren kan ik ook niet al te best, maar ik zoek dan gewoon een ander plekje :=

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:46

Ik zou het niet hopeloos noemen hoor Yza1987. Uiteindelijk is veiligheid, van jou en alle andere verkeersdeelnemers, belangrijker dan of je rijstijl een schoonheidsprijs wint / je de snelste bent.
Als automaat rijden voor jou goed werkt dan is daar helemaal niets mis mee, het gaat erom dat je op een veilige manier komt waar je moet wezen, toch? :)

Als ik ergens zie dat ik moet fileparkeren ga ik ook lekker een straatje verder staan. _O-

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 00:16

Vandaag weer heel wat kilometers gemaakt, ging heel goed :D
Ging een vriend ophalen en met wegrijden deed hij het steeds niet, snapte er niks van, totdat ik door had dat ik mijn voet op de rem had i.p.v. op het gas :+
Ook nog even in de auto van mijn vriend gereden, een Renault twingo, die is me maar 1x afgeslagen :))

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:56

watchthesky schreef:
Ik zou het niet hopeloos noemen hoor Yza1987. Uiteindelijk is veiligheid, van jou en alle andere verkeersdeelnemers, belangrijker dan of je rijstijl een schoonheidsprijs wint / je de snelste bent.
Als automaat rijden voor jou goed werkt dan is daar helemaal niets mis mee, het gaat erom dat je op een veilige manier komt waar je moet wezen, toch? :)

Als ik ergens zie dat ik moet fileparkeren ga ik ook lekker een straatje verder staan. _O-

Ja dat is waar hoor, het gaat al ruim 12 jaar zonder problemen. Geen boetes, geen ongelukken. Ach en ik maak er ook meer een grapje van ;)

Ahh TS goedzo! Komt vast helemaal goed! Je went er vanzelf aan.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:38

In elke andere auto waar ik instap heb ik even omschakeling tijd nodig om te voelen hoeveel druk ik op de pedalen moet hebben en wat de verhouding is tussen koppeling en gas. De auto van mijn schoonzus remt bijvoorbeeld heel direct, dus remmen met grote teen terwijl de auto van mijn moeder er iets minder direct gelijk stil staat.

Komt goed TS. Kwestie van ervaring opdoen in verschillende auto's.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:18

Komt vanzelf goed, gewoon veel kilometers maken :D
Een benzine is gewoon veel gevoeliger dan een diesel en slaat dus sneller af (ligt er dus niet aan of de auto wel/niet luxe is haha). Heeft iedereen gehad joh die jet zijn/haar rijbewijs had.

En een extra tip: als je de kans krijgt veel verschillende auto’s rijden. Word je handig van