Autorijden als beginner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:03

Je moeten je niet laten opjagen door andere mensen en gewoon lekker alle tijd nemen. Ik heb nu een paar weken mijn rijbewijs en kreeg ook rijles in een diesel audi. Ik heb nu in 4 verschillende auto's gereden sinds ik hem heb. Dat helpt ook heel erg. Wij hebben allemaal benzine auto's en in het begin gaf ik gewoon een goede hoeveelheid gas (denkt iedereen dat je heel stoer rijdt :)) ) op een gegeven moment begin je wel te voelen wat de goede hoeveelheid is. Maar op die manier slaat ie niet telkens af. En vooral lekker rustig doen met de koppeling.


LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:29

Floriske schreef:
LoeOrange schreef:
Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 3 jaar en ook mij gebeurd het nog wel eens. Inderdaad rustig blijven en proberen je niets van de andere weggebruikers aan te trekken. Ookal kan dat heel moeilijk zijn :+
Wat je kunt doen is oefenen op een parkeerplaats of een rustige weg. Je moet die ‘feeling’ krijgen. Probeer je koppeling heel rustig op te laten komen tot het moment dat je auto begint te ‘rollen’. Zodra je auto rolt geef je wat gas en dan laat je rustig je koppeling opkomen en geef je gelijkertijd iets meer gas.
Het is een soort spelletje maar je leert het wel! :j

Maar dat werkt dus bij een diesel, maar niet bij een benzine. Ja dit gaat met mijn twingo, maar dan doe ik er toch 30 seconden over voor die (op een vlakke weg!) kan rollen in de eerste versnelling. Zo langzaam moet ik hem op laten komen, heuvel op is dit niet eens een optie :+

Gewoon meteen gas bij geven als je weg wilt rijden. Nu liever iets te veel dan te weinig gas, vanzelf ga je de plek voelen van de koppeling waar die aan gaat grijpen en vanaf waar je dus eigenlijk meer gas bij gaat geven. Iets meer gas is geen probleem, het is een benzine, die zit niet snel aan zijn maximum toeren :j


Ik rijd zelf een Seat Ibiza benzine en dit heeft mij in het begin wel degelijk geholpen. Zelfde geldt voor mijn oude Peugeot 206 benzine. Heb het misschien niet helemaal duidelijk verteld maar bedoelde meer dat je hierdoor die feeling gaat krijgen zodat je weet hoe je uiteindelijk vloeiend weg kunt rijden.
Heb zelf ook altijd gelest in een diesel. Zoals hierboven ook ergens vermeld hoefde ik daar niet eens de feeling te hebben omdat het zo gemakkelijk ging.
Maar eerlijk is eerlijk, het verschilt gewoon echt per auto!

:¨·.·¨:
`·.
Faro

:¨·.·¨:
`·.
Wout

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:41

watchthesky schreef:
Tip voor als je straks iets langer je rijbewijs hebt en het in je eigen auto goed lukt: iedere kans aangrijpen om eens iets anders te rijden! Hoe meer je oefent, hoe beter je het straks kunt met iedere auto. :j

Onze beide benzineauto’s kunnen trouwens wel wegrijden op alleen de koppeling hoor, de ene wat beter dan de andere, maar ze kunnen het allebei, in ieder geval als de weg niet helt haha :P


dat is wel een goede tip idd, je eigen auto raakt zo gewend dat je dat afslaan probleem meteen weer hebt in een andere auto, mijn rem is heel stroef en moet ik ver intrappen, bij de meeste auto's sta je meteen baf stil. paar keer gehad al, dus zeker van alles rijden als je de kans krijgt, heb me rijbewijs nu 2 jaar en zelfs al in een automaat gereden en dat is helemaal zo wegrijden :P

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:43

Gewoon lekker wat extra gas geven (eerst zachtjes gas geven, dan pas koppeling laten opkomen) zolang je het gevoel met je auto nog niet helemaal hebt.

Ik heb inmiddels mijn 3e auto in 5 jaar. Allemaal benzine.
De eerste was een Ford Ka, nooit problemen gehad met afslaan.
Daarna kocht ik een Peugeot 206 GTI die motor was gewoon dubbel zo zwaar als die van de Ford Ka en super gevoelig en toch wist ik het te presteren om die auto vet vaak af te laten slaan. (let wel, toen ik mijn eerste auto kocht had ik al bijna 4 jaar mijn rijbewijs)
En ruim 2 jaar geleden kocht ik een Opel Astra en daar heb ik bijna nooit problemen mee. Een enkele keer gebeurt het, maar ik heb sterk de indruk dat dit dan een computer probleempje is. Even een korte storing zeg maar.

Gewoon lekker veel gaan rijden.

Oh en als mensen gaan toeteren en middelvingers op gaan steken, moet je vooral heel vrolijk lachen en naar ze zwaaien alsof je ze kent. ~~}>

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 22:47

Het rijden ging heel goed :D Hij is me maar 1x afgeslagen, voelt echt goed haha :))

Heb waar ik heen moest ook nog in een automaat gereden, dat vond ik wel heel raar :+

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:56

Oh heel herkenbaar allemaal! Ik rijd nu lekker in de automaat van mijn oma en heel af en toe in een schakelauto om het een beetje bij te blijven houden. Ik weet wel dat mijn eerste eigen auto ook een automaat wordt :')

Life is a mirror

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:57

Super! *\o/*
Vond de eerste keer automaat ook echt heel eng! Was toen ook nog eens een elektrische auto. Leek net alsof ik in een raket zat en had het idee dat ik geen controle had. Maar op mijn werk hebben ze enkel elektrische automaat en tegenwoordig vind ik het heerlijk :D

:¨·.·¨:
`·.
Faro

:¨·.·¨:
`·.
Wout

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:06

Goed bezig!
Lekker door blijven gaan, voor je het weet ben je een veteraan op de weg, haha :D

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:16

Ik ga dit vast ook krijgen. Ik heb volgende week vrijdag examen.
M'n autootje voor als ik slaag staat al klaar. Een Nissan micra uit 1997, ook benzine. Met net een nieuwe koppeling die mega gevoelig is (m'n man is automonteur dus doet dat lekker zelf). Vorige week al een proef rondje op het bedrijventerrein gedaan. Ging prima.
Maar zal vast straks ook hetzelfde "probleem" krijgen :j

Oefense!

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 23:19

BiBiQ schreef:
Ik ga dit vast ook krijgen. Ik heb volgende week vrijdag examen.
M'n autootje voor als ik slaag staat al klaar. Een Nissan micra uit 1997, ook benzine. Met net een nieuwe koppeling die mega gevoelig is (m'n man is automonteur dus doet dat lekker zelf). Vorige week al een proef rondje op het bedrijventerrein gedaan. Ging prima.
Maar zal vast straks ook hetzelfde "probleem" krijgen :j

Oefense!

Succes! Komt vast goed en wat fijn dat je al een auto klaar hebt staan, ik moet er nog 1 delen met mams :))

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:41

Oh dit had ik ook in het begin en wat vond ik het erg.. iedere nieuwe auto waar ik in reed viel uitbij het stoplicht... Ik heb nu ruim een jaar mijn rijbewijs, vanaf moment 1 iedere dag gereden en dat is echt iets wat ik je mee wil geven! Probeer zo vaak mogelijk te rijden en zo veel mogelijk verschillende auto’s.

Dat heeft mij echt enorm geholpen!

Inmiddels heb ik totaal geen moeite meer met geen enkele auto, paarden vrachtwagentjes, rijden met de trailer.. geen probleem... alleen met automaat is het eventjes omschakelen. Gewoon regelmatig doen dan komt het helemaal goed!!

❥ Esprit

Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:53

Ja, dat had ik ook in het begin heel erg.. :+ En werd alleen maar erger doordat ik mij op liet jagen door mensen achter mij, en ik dan snel weg wilde rijden.. :j Ik heb mijn rijbewijs nu 5 jaar, en nu gaat het gelukkig wel goed, maar het heeft wel even geduurd hoor! Ik heb op les ook niet geleerd om gas bij te geven, ik moest altijd op de koppeling wegrijden en pas gas geven als ik de koppeling op had laten komen.. Ja, en toen kwam ik in die overgevoelige Mercedes C180 van mij, en dat was wel even heel iets anders.. :+ :D Maar volgens mij kun je iedere auto wel op de koppeling weg laten rijden hoor (ook alle benzine auto's), ik deed dat in het begin ook.. Je rijdt alleen als een slak weg en je moet de koppeling niet te snel op laten komen.. :')

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 00:51

Gewoon kalm blijven, mensen lekker laten toeteren en middelvingers op laten steken, dan gaan ze er maar omheen. Veel oefenen! Ik heb ruim 10 jaar mijn rijbewijs en heb sinds augustus een andere auto, je wil niet weten hoe vaak ik die af heb laten slaan, niemand is perfect.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:40

Ik werd er in het begin ook gek van en toen ben ik gewoon een tijd met extra veel gas gaan wegrijden :+ Dan maar een beetje meer herrie, finetuning komt vanzelf := Nu helemaal gewend en rijd ik hem ook gerust in z'n 2 weg :)

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:43

Ik heb altijd geleerd, gas geven tot 1100/1200 toeren en dan rustig de koppeling op laten komen. Zo kun je met elke auto wegrijden :)

Fijn dat het goed ging, vertrouw een beetje in jezelf, dan maak je je minder druk en komt het vanzelf goed!

Hee nieuwsgierig aagje!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:06

Ooooh TS, laat andere weggebruikers lekker toeteren. Er is altijd wel een reden om je te ergeren aan je medeweggebruikers, dus trek je er niet te veel van aan, je doet ‘t niet expres!

Ik rijd een volkswagen transporter (diesel). Als ik in de audi van een vriend stap (benzine) dan ben ik letterlijk “KOPPELING EN GAS, KOPPELING EN GAS!” aan het schreeuwen aangezien ik die auto anders steeds af laat slaan. Moet je eigenlijk alleen maar om lachen, je went vanzelf wel, maar ‘t duurt gewoon even :)

Elk bad heeft er eendje.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:15

IK had het voordeel dat ik eerst 9 maanden met een L moest rondrijden voordat ik examen kon doen en reed dus steeds rond met mijn eigen auto. Alleen sommigen mensen hier vertellen dat ze last hadden met omschakelen van diesel naar benzine maar ik dus juist niet. Ben sinds 3 januari nu met een benzine wagen aan het rijden na jaaaaaaaaaaaaaaaaren dieselauto's te hebben gehad maar ik heb dus nooit problemen gehad met die omschakeling. Misschien heeft er wel mee te maken of je met een turbo wagen reed of niet.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:30

petraaken schreef:
IK had het voordeel dat ik eerst 9 maanden met een L moest rondrijden voordat ik examen kon doen en reed dus steeds rond met mijn eigen auto. Alleen sommigen mensen hier vertellen dat ze last hadden met omschakelen van diesel naar benzine maar ik dus juist niet. Ben sinds 3 januari nu met een benzine wagen aan het rijden na jaaaaaaaaaaaaaaaaren dieselauto's te hebben gehad maar ik heb dus nooit problemen gehad met die omschakeling. Misschien heeft er wel mee te maken of je met een turbo wagen reed of niet.


Het verschilt ook heel erg per auto. Sommige auto’s rijd ik gelijk mee weg en is er niks aan de hand, maar bv in de Clio van mijn man jaren terug heb ik nooit normaal kunnen rijden. Die liet ik ongeveer bij elk stoplicht afslaan toen ik eenmaal iets gewend was nog minimaal 1x per rit. Wat een verschrikking.
Steeds als we een nieuwe auto kopen maak ik een uitgebreide proefrit met veel stoplichten :')
Heb inmiddels al 14 jaar m’n rijbewijs dus geen beginner meer :+

[o]

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:37

Ik heb dan wel weer problemen met schakelen met een 6 versnellingsbak. Toen ik mijn vorige auto kocht een 6 versnellingsbak uitgeprobeerd maar damn dat schakelen kreeg ik niet vlot zelfs niet met de tips van mijn vader. Dus toen maar voor alle zekerheid een 5 versnellingsbak genomen. Nu bij mijn huidige wagen lang getwijfeld tussen de 6 versnellingsbak en de 5 versnellingsbak. Uiteindelijk toch maar voor de 5 versnellingsbak gekozen. Woon werkverkeer heb ik nl zelden de 5de versnelling nodig laat staan dat ik ooit een 6de had nodig gehad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:45

Ik heb in december m’n rijbewijs gehaald, in een hyper moderne Audi A3 diesel zonder handrem (alleen een knopje). En tja, toen moest ik in onze aygo benzine achteruit helling trekken met een bocht om van onze parkeerplaats af te komen. Écht helling trekken had ik dus niet geleerd...
Nu nieuwe auto, automaat ivm hybride... héérlijk!

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:05

Herkenbaar hoor, ik denk dat iedere nieuwe bestuurder hier doorheen moet. Van diesel naar benzine is even wennen. Ik heb het nog steeds, dat als ik even heb rondgetuft in de diesel van mijn man (bijv vakantie), dat ik in mijn eigen benzine weer even een "ohja" heb met de koppeling.

Midden in Den Haag liet ik de benzine afslaan bij een drukke brug die net had open gestaan en 2 banen had. Ik kreeg hem niet meer weg, zoveel stress gehad toen dat ik een tijdje bijna niet meer durfde te rijden. En toch is het enige dat je kan doen heel veel km maken!

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:54

Haha LadyMadonna, die hellingproef-met-handrem heb ik nog steeds niet door _O-
Ik doe het meestal maar wel met de voetrem en dan heel snel van pedaal wisselen (gelukkig heeft de auto hillstart assistance, dus hij blijft zelf nog heel eventjes hangen) en gas geven voor m’n leven, want met de handrem laat ik hem juist uitvallen :')

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:59

Zelfs met handrem Moet je flink gas geven voor de handrem lost zodat de auto niet achteruit loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:59

Ik heb les momenteel in een auto met 6 versnellingen , met idd een knopje voor de handrem en een achteruitrijdt camera :') . Zie er tegenop als ik straks afrijd en ik het zonder die luxe doen meot :))

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:03

Ik heb les gehad in een splinternieuwe diesel Opel met alles erop en eraan, maar ik cross nu 2 maanden later net zo makkelijk rond in mijn moeder haar Nissan en mijn zus haar oude opel corsa. En zo vaak rijd ik niet, want ik ben geen 18 ;) Oefening baart kunst, TS! (en iedereen anders die zicht druk maakt om de overgang diesel-benzine)

Inparkeren kan ik echter nogsteeds niet en ik denk dat dat nooit mijn sterkste kant word :')

Helling proef heb ik opgegeven :+

I am because you were


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beegee, Dallista, Desireeeee, Flip00, fotolijstje, goesju, IvankBacardi, maj0, manonutjuh, MiSzNiTa, Mondy, nafkedemi, noviceh, Nustice, Polarize, Roosch, unofficial79, YandexBot en 160 bezoekers