Gluten vrije shampoo???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Gluten vrije shampoo???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 19:22

Ja, je leest het goed. Gluten vrije shampoo.
Het enige wat ik me afvraag is waarom staat dit erop??
Zit er in andere shampoos wel gluten? Zijn er mensen zo allergisch voor gluten dat het zelfs niet in shampoo enzo mag zitten? Of is dit gewoon een extra ding dat ze verzonnen hebben om er een extra 'vrij van... ' op te zetten?
Doet je haar/hoofdhuid uberhaupt iets met gluten?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:23

Ik heb vandaag glutenvrije, graanvrije, lactosevrije, vegetarische én vegan tomatenpuree te pakken gekregen. Zoals je van tomatenpuree mag verwachten.

Glutenvrij is hip, en het is ook zó gezond. Dus je hebt nu gezonde shampoo.

't Is gewoon een marketingdingetje :)

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 19:25

Ik dacht ook al, gluten zijn de nieuwe suiker.
Bij de AH zijn nu ook ineens allemaal glutenvrij bordjes enzo. Misschien ook wel lactose vrij, geen idee. Maar het is toch niet haalbaar om die voor alle allergieën te doen?

En waarom in vredesnaam op shampoo??

En dat het gezonde shampoo is wist ik al. Want het is ook vegan, parabenen, siliconen, etc etc etc vrij. En daar ging het mij om, want ik verf mn haar veel en ik merk dat de kleur veel beter pakt nu ik dat niet allemaal in mn haar heb zitten :P
En hij ruikt ook nog eens lekker :D
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 20-06-18 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:26

Omdat het kan. Als je shampooproducent bent en mee wil doen aan de glutenvrij-rage dan heb je daar een heel geschikt product voor. Hop nieuw etiket op de fles en je doet helemaal mee *\o/* Alles wat glutenvrij is verkoopt beter, shampoo dus ook. Het is nou eenmaal mode.

Anoniem

Re: Gluten vrije shampoo???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:28

Voor mensen die echt allergisch zijn is de hele glutenvrije hype wel fantastisch natuurlijk :D

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:32

Ik heb een complete cursus gedaan m.b.t allergenen in voeding en de noodzaak dat hoogst serieus te nemen bij wie dat nodig is.

Er is helemaal niets genoemd m.b.t huid/haarverzorgingsproducten.

Ik kan me wel herinneren ooit een shampoo te hebben gezien waar, volgens het plaatje op het etiket, granen inzaten. Ik heb het verder niet bestudeerd. Ik weet dus niet of daar dan wél gluten in zouden kunnen zitten en of dat dan kwaad kan.

Ik hoop dat iemand die gluten intolerantie heeft wat opheldering wil geven. :)

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 19:32

Maar zijn er mensen zo allergisch voor gluten dat het ook niet in haarproducten mag zitten(zowiezo zitten er toch geen gluten in haarproducten??)?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:39

fleurtjeuh schreef:
Maar zijn er mensen zo allergisch voor gluten dat het ook niet in haarproducten mag zitten(zowiezo zitten er toch geen gluten in haarproducten??)?

In mijn cursus is dit niet genoemd. Nu zijn er in die cursus wel meer dingen niet of foutief genoemd. ;)

Daarom lees ik ook mee en hoop op opheldering van een ervaringsdeskundige. :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:40

Ik heb toevallig een Andrelon 'zomer tarwe' shampoo gehad. Toen vond ik het al zo raar dat ze tarwe in shampoo doen :+
Maar glutenvrije shampoo, dat is helemaal nieuw voor mij!

Edit, na even googlen vind ik het volgende:
"Bij de productie van make-up, lippenbalsem, gezichtscrèmes, shampoos en dergelijke worden wel eens minimale hoeveelheden glutenbevattende granen gebruikt. De kans echter dat dat leidt tot beschadigingen in de darm is minimaal. Het komt voor dat er desondanks een overgevoeligheidsreactie optreedt, meestal op de huid. Dit heeft geen relatie met coeliakie. Raadpleeg uw huisarts of een dermatoloog."
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-06-18 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

limagirl

Berichten: 274
Geregistreerd: 16-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:42

http://www.glutenvrij.nl/een_glutenvrij ... n_non_food
Had het even opgezocht en blijkbaar worden er wel eens (minimale hoeveelheden) gluten toegevoegd aan shampoo.
Maar in de tekst staat:"De kans echter dat dat leidt tot beschadigingen in de darm is minimaal. Het komt voor dat er desondanks een overgevoeligheidsreactie optreedt, meestal op de huid. Dit heeft geen relatie met coeliakie."
Laatst bijgewerkt door limagirl op 20-06-18 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:43

Koper schreef:
Ik heb vandaag glutenvrije, graanvrije, lactosevrije, vegetarische én vegan tomatenpuree te pakken gekregen. Zoals je van tomatenpuree mag verwachten.

Glutenvrij is hip, en het is ook zó gezond. Dus je hebt nu gezonde shampoo.

't Is gewoon een marketingdingetje :)


Het staat erop omdat je dan de garantie hebt dat er geen sporen van andere etenswaren in je tomatenpuree zitten. Er is nogal veel kruisbesmetting in fabrieken.

Voor coeliakie (zeer ernstige gluten intolerantie) is dat inderdaad nodig omdat juist die sporen voor problemen kunnen zorgen. Je wilt dan dus de garantie hebben dat het er 100% zeker weten niet inzit.

Glutenvrije shampoo is dus logisch, aangezien zeker kinderen nogal eens wat shampoo binnenkrijgen. Je hebt ook glutenvrije lippenstift bijv.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:44

Van lippenstift kan ik me nog wel voorstellen dat je het binnen krijgt. Maar shampoo?? Hoe douche je dan als dat je lukt?

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:59

Nou, wij oogsten elke week groente in een zelfoogsttuin. Vorig jaar had ik per ongeluk een courgette geoogst die ik niet nodig had (vriend had er ook al eentje), dus die wilde ik geven aan iemand die net aan kwam. Zij wilde deze echter niet aan nemen van mij, omdat ik die ochtend vast brood had gegeten en daar misschien wel met mijn handen aan had gezeten en nu de courgette had aan geraakt en dus zaten er sporen van gluten op de courgette %) . Zij was daar zo allergisch voor, dat ze zelfs daar ziek van zou worden. Als dat al zo is, kan dat ook van shampoo komen wat gluten in zitten. Er zijn dus echt mensen die daar last van hebben (of het in elk geval denken, dat laat ik maar even in het midden :o ).

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:01

Wat voor shampoo is dit dan? :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:15

Koper schreef:
Van lippenstift kan ik me nog wel voorstellen dat je het binnen krijgt. Maar shampoo?? Hoe douche je dan als dat je lukt?


Snap ik ook niet, maar kinderen krijgen toch ook altijd shampoo in hun ogen :+ dat lukt mij ook niet

Bij coeliakie moet je ook echt voedsel apart bereiden en alles afwassen voordat je eten bereid, dus dat het echt streng is dat klopt wel.
Je krijgt ook niet perse een reactie op het moment zelf, maar je krijgt wel controles waaruit blijkt dat je, zelfs na enorm streng dieet, nog steeds een volledig kapotte darm hebt. Kan me voorstellen dat je dan heel spastisch allerlei bronnen van gluten gaat uitsluiten.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:48

Grappig, ik zat dit laatst ook al te lezen op mijn shampoo fles en me af te vragen wat hier het nut van zou zijn :D

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:02

gaucho schreef:
Grappig, ik zat dit laatst ook al te lezen op mijn shampoo fles en me af te vragen wat hier het nut van zou zijn :D

Literatuur voor onder de douche. Speciaal voor vrouwen, ik geloof niet dat mannen flesetiketten lezen wanneer ze douchen.

Dat van die courgette is wel heel erg. Hoe doet zo iemand dan boodschappen? :=

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Gluten vrije shampoo???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 21:14


_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:43

Ik zag daar laatst reclame van op tv inderdaad. Moest er vooral heel erg om lachen :')

Pinkeltje

Berichten: 1298
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:59

Als je in een bakkerij werkt de gehele dag waar brood wordt gemaakt zweven er ook veel "gluten" door de lucht. Dit kan ervoor zorgen dat je het inademd en zo toch er last van krijgt.
Met shampo is het zo dat er een mogelijkheid is dat het wel in je mond komt en je er last van kan krijgen. Echter is dit maar bij een hele kleine groep zo heftig.
Mijn vriend heeft ook coeliakie en heeft hier totaal geen last van maar zijn zus die kan bij hele kleine beetjes al wel een heftige reactie krijgen.


Iemand zij dat de hele gluten hype handig is voor mensen met coeliaki, echter is dit niet zo. Tuurlijk zijn er nu een stuk meer producten glutenvrij te koop maar in veel restaurants wordt er 3x gevraagd of je echt glutenallergie hebt of alleen een dieet door de hype. Gluttenvrij eten is trouwens ook niet gezond door alle suikers en zouten die toe worden gevoegd om de gluttevrije producten lekkerder te maken.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:16

Mignonne schreef:
Als je in een bakkerij werkt de gehele dag waar brood wordt gemaakt zweven er ook veel "gluten" door de lucht. Dit kan ervoor zorgen dat je het inademd en zo toch er last van krijgt.
Met shampo is het zo dat er een mogelijkheid is dat het wel in je mond komt en je er last van kan krijgen. Echter is dit maar bij een hele kleine groep zo heftig.
Mijn vriend heeft ook coeliakie en heeft hier totaal geen last van maar zijn zus die kan bij hele kleine beetjes al wel een heftige reactie krijgen.


Iemand zij dat de hele gluten hype handig is voor mensen met coeliaki, echter is dit niet zo. Tuurlijk zijn er nu een stuk meer producten glutenvrij te koop maar in veel restaurants wordt er 3x gevraagd of je echt glutenallergie hebt of alleen een dieet door de hype. Gluttenvrij eten is trouwens ook niet gezond door alle suikers en zouten die toe worden gevoegd om de gluttevrije producten lekkerder te maken.


Alleen is shampoo van nature glutenvrij. Daarnaast zou je vrijwel onmogelijk gluten in kunnen ademen uit shampoo.
Gewoon meedraaien in de hype is dit.

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Gluten vrije shampoo???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:43

Het is vooral zo dat er bijv kinderen zijn die flesjes in hun mond stoppen. Stel die heeft coeliakie dan krijg hij/zij gluten binnen door de shampo.

Ik let er bij shampoo niet op, maar voor kleine kinderen is het enorm fijn.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:56

sunnybellami schreef:
Het is vooral zo dat er bijv kinderen zijn die flesjes in hun mond stoppen. Stel die heeft coeliakie dan krijg hij/zij gluten binnen door de shampo.

Ik let er bij shampoo niet op, maar voor kleine kinderen is het enorm fijn.


Hoeveel shampoos ken jij dat die wél gluten bevatten :o

Er zitten bijna nooit gluten in shampoo en als er al gluten in zitten is dat nooit zoveel dat als je er een drupje van binnenkrijgt (want een kind eet echt geen hele fles leeg) je er last van hebt.

Gluten-vrij is een hype := en iedereen wil eraan meedoen.
Er waren ook glutenvrij potloden voor kids, maar bij onderzoek waren er nergens potloden mét gluten te vinden :))

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Gluten vrije shampoo???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:59

Glutenvrij is voor mij geen hype. Ik zou dolgraag normaal willen eten. Helaas neemt niemand je zo serieus door die hype.

Glurenvrij eten us volkomen ongezond als je het niet goed doet! Je krijgt te veel rotzooi binnen en te weinig goeds.

Ik zou niet weren of er gluren in shampoo zitten, maar al zou er een klein beetje in zitten kan dit bij 1 druppel al enorm schadelijk zijn voor sommige mensen met coeliakie.

Geloof me. Iedereen doet altijd alsof wij overdrijven. Maar de gevolgen van gluten binnenkrijgen zijn voor ons rampzalig

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:54

verootjoo schreef:
sunnybellami schreef:
Het is vooral zo dat er bijv kinderen zijn die flesjes in hun mond stoppen. Stel die heeft coeliakie dan krijg hij/zij gluten binnen door de shampo.

Ik let er bij shampoo niet op, maar voor kleine kinderen is het enorm fijn.


Hoeveel shampoos ken jij dat die wél gluten bevatten :o

Er zitten bijna nooit gluten in shampoo en als er al gluten in zitten is dat nooit zoveel dat als je er een drupje van binnenkrijgt (want een kind eet echt geen hele fles leeg) je er last van hebt.

Gluten-vrij is een hype := en iedereen wil eraan meedoen.
Er waren ook glutenvrij potloden voor kids, maar bij onderzoek waren er nergens potloden mét gluten te vinden :))


Dat van die potloden is wel raar inderdaad, maar het is juist een hype om shampoo te maken met granen, vraag me niet waarom :+ Zoek maar eens op tarwe shampoo.


sunnybellami schreef:
Ik zou niet weren of er gluren in shampoo zitten, maar al zou er een klein beetje in zitten kan dit bij 1 druppel al enorm schadelijk zijn voor sommige mensen met coeliakie.

Geloof me. Iedereen doet altijd alsof wij overdrijven. Maar de gevolgen van gluten binnenkrijgen zijn voor ons rampzalig


Het is jammer dat er niet een duidelijk onderscheid gemaakt wordt.
Je hebt coeliakie, waarbij het echt belangrijk is om volledig elk kruimeltje te vermijden. Hierbij moet je dus echt je bereiding scheiden en niet hetzelfde mes gebruiken etc.

Wat de "hype" is, is dat er steeds meer andere ziekten komen, waar men erachter komt dat granen/tarwe/gluten niet goed is en het liever vermijd. Denk aan ziekte van crohn, bepaalde auto-immuunziekten en fodmap-dieet voor spastische darm. Uiteraard hoef je bij die dieeten niet super extreem gluten te vermijden. Bij het fodmap dieet bijv. gaat het om de tarwe, maar het meeste glutenvrije brood is dan ook geschikt.