Trouwen of geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:52

Weet iemand nog of het makkelijker of goedkoper is een GP op te heffen dan te scheiden?


Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 18:55

GP kan zonder tussenkomst van de rechter, dus dat scheelt weer een hoop gedoe...

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:57

Maar dat laatste geldt alleen als er nog geen kinderen in het spel zijn. Zodra er kinderen zijn, zijn alle regels hetzelfde als bij trouwen

<3 06-07-2017 E. <3
<3 19-05-2019 J. <3

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:20

Druif_01 schreef:
GP kan zonder tussenkomst van de rechter, dus dat scheelt weer een hoop gedoe...

Ah internet zei me zo vlug dat die er bij moest komen maar dat hoeft alleen bij kinderen dan? Dat zou wel gezeur schelen denk ik.


Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:21

Wij hebben eerst enkel een samenlevingscontract opgesteld. Vooral omdat ik het huis eigenlijk alleen kocht en ik dat in het begin ook even zo wilde laten. We waren op het moment van kopen net geen 1.5 jaar samen.

Inmiddels zijn we 3,5 jaar verder En staat ons huwelijk gepland voor 24 augustus.
Sinds vorig jaar september is mijn vriend alleen de kosten voor het huis gaan dragen (wat ik dus daarvoor deed) en ben ik weer gaan studeren. Dus het werd tijd dat er iets officieels geregeld worden. We wilden wel ooit trouwen, maar ik vond dat hij dat dan moest vragen... Maar in april was mijn geduld op en heb ik hem maar gevraagd.
En dan is t straks ook allemaal geregeld.

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:00

Wij hebben gekozen voor een bruiloft ! :-D

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:07

Het grote nadeel van trouwen vind ik dat de man na scheiding verplicht is alimentatie te betalen voor de vrouw (tenzij je daar vanaf ziet, en dat kan niet op voorhand maar pas als je het scheidings traject in gaat). Dat vind ik echt middeleeuws dus zou ik zeggen GP of samenlevingscontract. Ook minder gedoe bij een scheiding. Feestje kan je er zelf wel omheen bouwen, en met GP kan je geloof ik ook “ja” zeggen in het gemeentehuis

La Vie en Rose 

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:21

Toch neem ik aan dat je niet gaat trouwen/GP aan gaat om daarna weer te scheiden. Niet dat je er niet over na moet/mag denken, maar ik vind dat wel een vreemde insteek altijd.
Daarmee bedoel ik niet dat je naïef moet zijn natuurlijk :)

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:26

Als je geregistreerd partnerschap aangaat, hoe zit dat dan?
Ben je dan verzekerd dat het goed geregeld is mocht mijn partner is overkomen dat ik niet op straat komt te staan? Of moet er ook nog ander dingen geregeld worden? Nu is het bij wel ons wel al zo geregeld wat ik begrepen heb, dat mocht mijn vriend overlijden dat er een x bedrag wordt uitgekeerd zodat het huis afbetaald kan worden en dat er nog wat overblijft om van te leven. Maar in theorie zou het dan naar mij uitgekeerd worden, maar wij zijn eigenlijk nog helemaal niks van mekaar in theorie, we hebben alleen een kind samen en er is een op komst.
Wij zijn op dit moment een huis aan het kopen vandaar.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:31

GP is in die zin - zover ik begrepen heb - hetzelfde als een huwelijk. Je bent dus elkaars erfgenaam.

Echter raad ik je aan dit uit te zoeken bij iemand die er verstand van heeft en het zo kan regelen als jullie willen, en niet van bokt uit te gaan. Iedereen bedoelt het goed, maar het hoeft niet te kloppen of van toepassing te zijn op jullie.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:11

Century schreef:
Toch neem ik aan dat je niet gaat trouwen/GP aan gaat om daarna weer te scheiden. Niet dat je er niet over na moet/mag denken, maar ik vind dat wel een vreemde insteek altijd.
Daarmee bedoel ik niet dat je naïef moet zijn natuurlijk :)

Wij zijn momenteel bezig met wat zaken te regelen, en als wij hadden geweten dat deze alimentatie standaard verplicht is waren we waarschijnlijk voor een GP gegaan. Vandaar dat ik zeg; als wij dat eerder hadden geweten... En vandaar dat ik het nu ook hier vermeld ;) Eigenlijk alles is te regelen in huwelijkse voorwaarden, behalve de alimentatie.

La Vie en Rose 

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:23

Goof schreef:
Wij hebben het ook besproken en zijn toch voor trouwen gegaan. Het is inhoudelijk hetzelfde en dan wilde ik liever zijn vrouw zijn dan zijn geregistreerde partner :+
Wij hadden sowieso geen behoefte aan een groot feest met dure kleding en veel opsmuk, dus financieel maakte het ook niet uit. We hebben niet de de gratis, maar wel de goedkoopste optie gekozen met maar enkele aanwezigen, wel savonds een feest gegeven.


Hier net zo. Wij gaan trouwen, omdat we ook de (financiële) zaken goed geregeld willen hebben en een geregistreerd partnerschap wel heel erg zakelijk klinkt. Daarnaast ben ik allergisch voor witte jurken en iets vieren met mensen die je niet regelmatig in je leven ziet, dus kan het relatief goedkoop. :)

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:27

Westernfreak schreef:
Goof schreef:
Wij hebben het ook besproken en zijn toch voor trouwen gegaan. Het is inhoudelijk hetzelfde en dan wilde ik liever zijn vrouw zijn dan zijn geregistreerde partner :+
Wij hadden sowieso geen behoefte aan een groot feest met dure kleding en veel opsmuk, dus financieel maakte het ook niet uit. We hebben niet de de gratis, maar wel de goedkoopste optie gekozen met maar enkele aanwezigen, wel savonds een feest gegeven.


Hier net zo. Wij gaan trouwen, omdat we ook de (financiële) zaken goed geregeld willen hebben en een geregistreerd partnerschap wel heel erg zakelijk klinkt. Daarnaast ben ik allergisch voor witte jurken en iets vieren met mensen die je niet regelmatig in je leven ziet, dus kan het relatief goedkoop. :)


Dat laatste is toch ook je eigen keuze? Mijn moeder stelde voor dat als ik ooit ging trouwen ik het gewoon privé moest doen en een etentje met onze ouders in de avond. Heb ook geen zin in al dat gedoe.

Die alimentatie is wel een dingetje natuurlijk. Maar zou zijn naam misschien wel graag over nemen :o

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:36

Hier eerst na aankoop van huis GP gedaan zodat dat geregeld was.
4 jaar later alsnog getrouwd, met een klein feestje.

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:45

Citaat:
Partneralimentatie na geregistreerd partnerschap
Na de ontbinding van een geregistreerd partnerschap is partneralimentatie verschuldigd als één van beide partners (veel) minder verdient dan de ander en de ander behoefte heeft aan alimentatie. Dat is net zo als voor gehuwden, en de regels zijn hetzelfde.

http://www.echtscheidingsnotaris.nl/uit ... imentatie/

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:48

Wij zijn wettelijk samenwonend maar we willen ook nog trouwen id toekomst, eerst nog wat sparen :+

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:51

Toen wij ons huis kochten, kregen we ook te horen dat we op z'n minst een samenlevingsovereenkomst moesten hebben voor de hypotheek. Nou eh... we hebben het gewoon rond gekregen zonder wat voor overeenkomst dan ook.

We zijn fiscaal partners door het huis en door de kinderen. Wellicht dat we een keer op maandagochtend trouwen, puur omdat ik niet wil dat mijn pensioen verloren gaat als ik het hoekje om ga.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:54

Wij moesten het niet voor de lening, maar na een paar maanden elk ons eigen zichtrekening en spaarrekening én nog een gezamenlijke zicht en spaarrekening waren we het overstorten van het ene naar het andere telkens kotsbeu. Wij wouden 1 zichtrekening en 1 spaarrekening en al ons geld 't oope (zoals ze hier in het dialect zeggen). Dan moesten we wel wettelijk gaan samenwonen om dat te kunnen, dus dan hebben we dat gedaan in afwachting van trouwen. Als we ooit uit elkaar gaan splitten we ons geld 50-50 daar gaan we niet onvolwassen over doen, ik moet dan juist het schrijfgeld van het huis terugbetalen aan mijn partner want dat heeft hij betaald (dit is ook zo neergeschreven bij de notaris). Maar het plan is natuurlijk dat we samenblijven haha :+

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:06

Wij hebben om dezelfde reden GP. We zijn ook wel verloofd, maar totaal geen geld voor een bruiloft de komende tijd. Maar zo voor het huis en de kinderen was het GP wel makkelijk. Was bij ons ook al na een 8 maanden relatie ofzo, dus trouwen wilden we toen nog niet, omdat we dat gewoon wat uitgebreider willen gaan vieren.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:08

Het klopt inderdaad dat je bij ontbinding van een geregistreerd partnerschap ook partneralimentatie kan ontvangen/betalen.
Er stond net ergens dat de man dit moest betalen, maar dat is niet zo. Het is afhankelijk van wie het hoogste inkomen heeft en dat kan ook de vrouw zijn. Al vind ik het dan nog een belachelijk iets hoor.

Het verschil tussen geregistreerd partnerschap en een gewoon huwelijk zit hem vooral in de kinderen (als die er zijn/komen).
Een kind dat tijdens een gewoon huwelijk wordt geboren heeft automatisch beide ouders als wettelijke ouders. Bij geregistreerd partnerschap moet de man het kind erkennen.

En bij het uit elkaar gaan hoeft het via een geregistreerd partnerschap niet via de rechter als beide het er mee eens zijn en er geen minderjarige kinderen zijn. Dan kan je het via een advocaat of notaris regelen.


Wij hebben beide niet gedaan en hebben een samenlevingscontract en een testament opgemaakt. Alles is hierin goed geregeld. Maar als ik het over zou doen, was ik misschien gegaan voor geregistreerd partnerschap. Toch man en vrouw en ik had zijn naam aan kunnen nemen. Maar niet die sociale druk om een groot feest te geven :o
Laatst bijgewerkt door Vayo op 19-06-18 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:11

Bij een geregistreerd partnerschap hoeft de man het kind niet meer te erkennen, dat was bij onze eerste wel zo, maar bij onze dochter niet meer. Ook ouderlijk gezag is nu gewoon geregeld, hoef je zefl ook niks meer voor vast te leggen.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Mri

Berichten: 15305
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:34

Wij hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap.
Ik wilde graag trouwen, hij niet. Is dus een compromise geworden.

Geregistreerd partnerschap, maar met volledige ceremonie, etentje, feestje, ja-woord en ringen.
Enige wat miste was de huwelijksreis en de trouwjurk.
Ik heb wel een jur gekocht en hij een pak. Stropdas passend bij mijn jurk, stikje van de bruidsjonker (3 jaar oud) passend bij mijn jurk en gewoon een leuk geheel bij elkaar.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:36

Mri schreef:
Wij hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap.
Ik wilde graag trouwen, hij niet. Is dus een compromise geworden.

Geregistreerd partnerschap, maar met volledige ceremonie, etentje, feestje, ja-woord en ringen.
Enige wat miste was de huwelijksreis en de trouwjurk.
Ik heb wel een jur gekocht en hij een pak. Stropdas passend bij mijn jurk, stikje van de bruidsjonker (3 jaar oud) passend bij mijn jurk en gewoon een leuk geheel bij elkaar.


Hoe ben je dan tot die compromis gekomen, waarom was dat wel goed en trouwen niet?
Zou juist het trouwen laten als al die poespas verwacht werd :+

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:45

Hier ook een GP sinds 2016. Ik was zwanger en we hadden net een huis gekocht, dus we moesten toch iets gaan regelen. Dus op woensdagochtend op het gratis moment gegaan.

Het verschilt overigens flink per gemeente hoe het geregeld is. Bij ons in de gemeente was woensdagochtend het gratis moment, was er wel een kleine ceremonie (met ambtenaar in toga enzo) en mochten er gewoon mensen mee. Maar er zijn ook gemeentes dat t gratis moment alleen voor minima is, of ergens in een kantoortje waar je even tekent en weer weg mag. Grote verschillen dus, vooral even kijken hoe het bij jou in de gemeente is geregeld.

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 14:27

De meningen zijn verdeeld dus hier, het is ook heel persoonlijk natuurlijk. Ik denk dat het hier uiteindelijk toch GP gaat worden met 's avonds een etentje en dan later omzetten naar een huwelijk, maar dan gewoon met z'n tweeën op een tropisch eiland :) en inderdaad ook fijn dat we dan al, bij GP, dezelfde achternaam delen.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, _Bonte_, Amazonbot, Anoukjuuuhh, Brittneyx, claudtje, corinec, Devitootje, Jade91, LesleyAnne, Mars, Michje, Miriam91, Oehlala, Renkle, Tajmahal, TheNovelist, Vavane, xRooss, YandexBot, ziechriet en 141 bezoekers