Trouwen of geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 15:42

Azmay schreef:
Joman schreef:
Ja wat is dan interessanter? Weinig concrete antwoorden!


Zoals ik het lees is GP goedkoper en makkelijker vanaf te raken. Verder weinig verschil sinds dit jaar?


Bij ons in de gemeente is trouwen en GP even duur. Nou snap ik ook wel dat alle randzaken rondom het trouwen het een stuk duurder maken :D

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.


Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 15:45

Ilsey schreef:
Ah zo! Wel, zoals ik hierboven heb aangegeven: wij zijn dus wettelijk gaan samenwonen omdat wij samen 1 gemeenschappelijke zichtrekening en spaarrekening wouden zonder nog ons eigen aparte rekeningen te hoeven hebben. We vonden dat zo'n gedoe al 6 rekeningen voor 2 personen, pfff. Dat kon volgens de bank enkel als we of gingen wettelijk samenwonen of trouwen.


In Nederland kan dat ook zonder officieel iets vast te leggen. Wij hebben ook enkel een gezamenlijke rekening en geen privérekening meer.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:46

Druif_01 schreef:
Ilsey schreef:
Ah zo! Wel, zoals ik hierboven heb aangegeven: wij zijn dus wettelijk gaan samenwonen omdat wij samen 1 gemeenschappelijke zichtrekening en spaarrekening wouden zonder nog ons eigen aparte rekeningen te hoeven hebben. We vonden dat zo'n gedoe al 6 rekeningen voor 2 personen, pfff. Dat kon volgens de bank enkel als we of gingen wettelijk samenwonen of trouwen.


In Nederland kan dat ook zonder officieel iets vast te leggen. Wij hebben ook enkel een gezamenlijke rekening en geen privérekening meer.

Hier al jaren bij verschillende banken zowel gezamelijke als priverekeningen. Nou doen we eigenlijk alles van de gezamelijke dus veel maakt het niet uit maar toch. Volgens mij moet dat prima kunnen zonder officieel samenwonen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:10

Voor onze bank was dat een voorwaarde, en de notaris + verzekering ivm de koop van ons huis vonden het ook een goed idee dus hebben wij dat gedaan. Uiteindelijk willen wij toch trouwen hoor.

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:13

Joman schreef:
Butengeweun, je moet idd wel een regeltje opnemen dat ook na trouwen/partnerschap alles gescheiden blijft!


Dan praten we over hetzelfde ik dacht dat jij het erover had als je alleen je krabbel in het gemeentehuis zet en dan alleen de wettelijke voorwaarden laat gelden.

Kosten als je niets bij de notaris regels kam het voor 0 euro nu kost het ons iets maar vindt het niet schrikbarend.

Wat je moet doen. Ga gewoon eens met een notaris, vrienden die samen wonen en desnoods ouders over praten en doe waar je jezelf het pretigst bij voelt

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:50

Joman schreef:
Waarom leggen jullie dit allemaal vast? Wat denken jullie precies te regelen met deze documenten? Tenzij je kinderen hebt zijn de risico's volgens mij beperkt.


Waarom wij dit vast leggen. Is dat als er wat met mijn vriend gebeurd ik niet op straat sta. Aangezien alles op zijn naam staat.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:16

Joman schreef:
butengeweun schreef:
https://www.notaris.nl/samen-verder/nie ... n-goederen

lees even dit door is vanaf 1 januari 2018 in werking getreden


Iemand noemde hier pensioen; als je jong bent is dit natuurlijk geen reden om geregistreerd partnerschap aan te gaan. Pensioenopbouw is dan zeer weinig en partner ben je ook van elkaar bij samenwonen. Overlijdensrisicoverzekering kan dan uitkomst bieden.

Ik noemde pensioen.
Ik heb 19 jaar pensioenopbouw van fulltime werken en mijn pensioenfonds geeft aan dat mijn partner pas mijn partner is na een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of trouwen.
Wij zijn fiscaal partners, maar dat is voor hun niet voldoende.

Naar de kinderen toe zie ik geen directe voordelen om zo'n 'contract' aan te gaan met mijn vriend.
We zouden een testament op kunnen laten maken voor de kinderen voor als wij beide het hoekje om zijn voordat de kinderen 18 zijn, maar dat staat weer los van trouwen, GP of samenlevingscontract.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:36

Quellian schreef:
Joman schreef:


Iemand noemde hier pensioen; als je jong bent is dit natuurlijk geen reden om geregistreerd partnerschap aan te gaan. Pensioenopbouw is dan zeer weinig en partner ben je ook van elkaar bij samenwonen. Overlijdensrisicoverzekering kan dan uitkomst bieden.

Ik noemde pensioen.
Ik heb 19 jaar pensioenopbouw van fulltime werken en mijn pensioenfonds geeft aan dat mijn partner pas mijn partner is na een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of trouwen.
Wij zijn fiscaal partners, maar dat is voor hun niet voldoende.

Naar de kinderen toe zie ik geen directe voordelen om zo'n 'contract' aan te gaan met mijn vriend.
We zouden een testament op kunnen laten maken voor de kinderen voor als wij beide het hoekje om zijn voordat de kinderen 18 zijn, maar dat staat weer los van trouwen, GP of samenlevingscontract.



Lees je goed in over de gevolgen als je niet getrouwd bent (alleen samenlevings contract) wel kids, een koophuis en een van de twee komt te overlijden....
Persoonlijk vind ik de mogelijke gevolgen nogal heftig!
Kind heft rechts op kindsdeel van de erfenis. Het is niet automatisch voor de langstlevende.
Kan dus betekenen dat het huis verkocht moet worden, kind een deel erfenis krijgt en de overgebleven ouder geen huis kan kopen maar in een social huurflatje 3 hoog achter terecht komt. Met de kids erbij.

Een GP, trouwen of een goed testament is dus zeker wel belangrijk als je samen aan kinderen gaat beginnen.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:54

Napie schreef:
En daarom kan ik het net zo goed gewoon simpel houden en geregistreerd partnerschap doen. Mocht ik mij bedenke dan kan ik altijd nog trouwen


Maar trouwen kan toch ook heel simpel en eenvoudig?? Het is meer een gevoels ding dat bij trouwen een feest hoort. Pas geleden trouwens een groot Partnerschaps feest meegemaakt. Je zou kunnen zeggen: 'het leek wel een Bruiloft'.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:01

Joman schreef:
Wat me dus opvalt is dat mensen vaak naar een notaris gaan, daar 1000den euro's achterlaten en niet eens weten waarvoor documenten dienen en of ze uberhaupt wel nuttig of nodig zijn.

Dure notaris heb jij gehad dan. Wij waren voor net 1000 euro klaar. Samenlevingskontrakt, 2x testament en vooraf uitgebreid adviesgesprek van 2 uur.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:06

anjali schreef:
Ik ben Rooms-Katholiek.Het burgerlijk huwelijk alleen is dan niet geldig,je moet ook nog voor de Kerk trouwen.Dat is een sacrament,wat je tijdens je leven maar 1 keer mag ontvangen.Het is dus een hele serieuze zaak, waar vaak te lichtvaardig mee wordt omgesprongen.


Het burgelijk huwelijk is juist het enige wettelijk geldige huwelijk. dat jij daarna nog de zegen van God vraagt is een eigen keuze.
Tenslotte mag de kerkelijke inzegening pas plaats vinden nadat het burgelijk huwelijk is gesloten.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:07

Door de mediator bij mijn scheiding is de partneralimentatie benoemd. Ik moest dat aan mijn ex man gaan betalen. 1 blik naar hem was voldoende. Als hij financieel het graag beter had willen hebben dan had hij maar bij mij moeten blijven. Nu moest hij het maar uitzoeken met zijn nieuwe vriendin :-D.

In het geval van mijn huidige partner kwam hij met een vermogen en ik met een dikke restschuld in de relatie. Hij heeft het huis gekocht. Ik kon niks. Nu met de huidige nieuwe wetgeving blijft alles wat je voor het huwelijk of GP heb opgebouwd van jou en dat vind ik wel zo eerlijk. Echter als hem wat overkomt sta ik in iedergeval niet op straat als we voor GP gaan.
Ik heb steeds stellig gezegd dat ik niet meer wil trouwen. Voor hem hoeft het ook niet zo. Maar het begint soms toch wel te kriebelen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 14:38

Napie precies dat hebben wij dus ook. Wij zijn allebei getrouwd geweest en riepen ook altijd dat we maar 1x in ons leven zouden trouwen, maar nu we eenmaal samen zijn weten we dat allebei niet zo zeker meer :) maar waarschijnlijk gaan we dus toch eerst voor GP en daarna later ooit nog een keer voor een huwelijk, hoewel dat meer voor je eigen gevoel is dan iets anders, want met GP wordt hij ook al mijn man en zal ik zijn achternaam gaan dragen.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:06

Nadeel met gp is. Ik weet niet hoe ik mijn vriend moet noemen. Man partner? Hoe noemen jullie elkaar?

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 15:59

Ik ga hem dan gewoon man noemen. Partner vind ik om de een of andere reden raar klinken. Geen idee waarom, slaat nergens op :D

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:13

Voor mij is Nick gewoon mijn man/echtgenoot.
Ik ben zijn vrouw. Daar heb ik geen huwelijk voor nodig :)

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:15

Hier blijft hij gewoon mijn vriend voor de buitenwereld is er niets veranderd alleen op papier. Mijn man wordt hij pas na een huwelijk. Ben gewoon ouderwets

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:18

Druif_01 schreef:
Partner vind ik om de een of andere reden raar klinken. Geen idee waarom, slaat nergens op :D


Dit heb ik dus ook.

Butengeweun maar vind je dat niet raar dan want hij is dan wel meer dan alleen je vriend?

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:53

butengeweun schreef:
Hier blijft hij gewoon mijn vriend voor de buitenwereld is er niets veranderd alleen op papier. Mijn man wordt hij pas na een huwelijk. Ben gewoon ouderwets


Ik vind je niet ouderwets.
Want bij een geregistreerd partnerschap, wordt je elkaars partner.
Bij trouwen man en vrouw.

Althans, zo zie ik het.
En niets ten nadele van welke keuze dan ook.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:39

Myfairytale schreef:
butengeweun schreef:
Hier blijft hij gewoon mijn vriend voor de buitenwereld is er niets veranderd alleen op papier. Mijn man wordt hij pas na een huwelijk. Ben gewoon ouderwets


Ik vind je niet ouderwets.
Want bij een geregistreerd partnerschap, wordt je elkaars partner.
Bij trouwen man en vrouw.

Althans, zo zie ik het.
En niets ten nadele van welke keuze dan ook.


Of je touwt en het wordt vrouw en vrouw of man en man. Tis maar voor de volledigheid

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:34

Maar een "homo huwelijk" is geen trouwen maar ene geregistreerd partnerschap ;)

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:43

Wij zijn voor GP gegaan. Simpelweg omdat het budget voor trouwen er niet was maar wij wel samen een bedrijf hebben. Met GP was alles in 1 klap geregeld mocht 1 van ons 2 komen te overlijden.

We hebben een ceremonie met ja woord en ringen gedaan en een klein feestje bij mn schoonouders. Trouwen komt ooit nog eens!

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:08

Mri schreef:
Maar een "homo huwelijk" is geen trouwen maar ene geregistreerd partnerschap ;)

In Nederland toch al lang niet meer... burgerlijk huwelijk is al lang open gesteld voor zelfde geslachten.

Ik ben verder een meelezer. Interessant. Mijn vriend en ik vinden het ook wel een discussie puntje.

_lautje_

Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:34

Hier hoogzwanger gekozen voor een GP. We wilden het goed regelen ivm kind en mocht er wat met 1 van ons gebeuren.
Alles nog op korte termijn geregeld.
Plan was eigenlijk groot trouwen, maar ja ik was zwanger...
Uiteindelijk wel met ringen het GP aangegaan. Ik had ook een mooi boeket en mooie jurk (blauw kant, wit met een dikke pens kon echt niet).

Groot trouwen gaan we doen als kinderen groter zijn. Ben nu zwanger van de tweede en mijn man wil ze er graag bijhebben. We willen het dan echt goed doen met feest en veel vrienden en familie en een mooie witte jurk natuurlijk.

Overigens noem ik hem gewoon mijn man en heb ik ook zijn achternaam aangenomen. Want hij is mijn man en ik zijn vrouw. Maar voor ons gevoel waren we dat al voor we het GP aangingen.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:49

Wij gaan volgend jaar trouwen
Gp is het net niet voor mij dan deed ik nog liever een samenlevingscontract met testament...,