Trouwen of geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:36

Hier GP naja begin volgende maand. Hier omdat ik trouwen zie ik dat feest en de jurk en alles zie en dan ook die datum op papier wil hebben.

Wel hebben wij naast een partnerschapsovereenkomst ook een testament dan is alles goed duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:37

Waarom leggen jullie dit allemaal vast? Wat denken jullie precies te regelen met deze documenten? Tenzij je kinderen hebt zijn de risico's volgens mij beperkt.

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:42

hoe wil je het met geld? neem je zijn pensioen ja of nee. spaargeld ga maar door.

Wij hebben een redelijk koude overeenkomst omdat we beiden netjes verdienen en mijn vriend voor zichzelf wil beginnen. Handig als dan niet alles op 1 hoop komt. Want de regel nu is voor het GP/trouwen is van jezelf alles van daarna is van beiden mits anders afgesproken.

Het is gewoon geregeld en voor mij dat hij mij uit moet kopen uit zijn huis mochten we elkaar toch niet meer zo aardig vinden. En zo staan er nog tig afspraken in

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 14:47

Mijn vriend heeft een kind uit een eerdere relatie dus is het, zeker voor mij, belangrijk dat ik zijn erfgename word. Anders zou ik in de problemen kunnen komen bij zijn overlijden. Verder willen wij het graag geregeld hebben als zijnde in gemeenschap van goederen. We hebben nu ook al alles op een grote hoop gegooid. Partnerpensioen doen we allebei wel, maar wordt na GP of huwelijk sowieso automatisch gedaan.

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:49

Joman schreef:
Waarom leggen jullie dit allemaal vast? Wat denken jullie precies te regelen met deze documenten? Tenzij je kinderen hebt zijn de risico's volgens mij beperkt.


Als je samen een huis hebt maar niet elkaars erfgenaam bent kan dat volgens mij erg naar zijn.
Even heel zakelijk bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:58

butengeweun schreef:
hoe wil je het met geld? neem je zijn pensioen ja of nee. spaargeld ga maar door.

Wij hebben een redelijk koude overeenkomst omdat we beiden netjes verdienen en mijn vriend voor zichzelf wil beginnen. Handig als dan niet alles op 1 hoop komt. Want de regel nu is voor het GP/trouwen is van jezelf alles van daarna is van beiden mits anders afgesproken.

Het is gewoon geregeld en voor mij dat hij mij uit moet kopen uit zijn huis mochten we elkaar toch niet meer zo aardig vinden. En zo staan er nog tig afspraken in


Nee hoor, de regel is dat in principe huwelijkse voorwaarden tenzij specifiek gemeenschap van goederen wordt afgesproken.

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:58

Century schreef:
Joman schreef:
Waarom leggen jullie dit allemaal vast? Wat denken jullie precies te regelen met deze documenten? Tenzij je kinderen hebt zijn de risico's volgens mij beperkt.


Als je samen een huis hebt maar niet elkaars erfgenaam bent kan dat volgens mij erg naar zijn.
Even heel zakelijk bekeken.


oja dat ook nog. Gaat dan om belastingvrij erven ect. De uitleg ben ik daar een beetje van kwijt. Daarnaast hebben wij ook geregeld wat als wij beiden tegelijk overleiden. Ja waar je al niet over na moet gaan denken

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:59

Century schreef:
Joman schreef:
Waarom leggen jullie dit allemaal vast? Wat denken jullie precies te regelen met deze documenten? Tenzij je kinderen hebt zijn de risico's volgens mij beperkt.


Als je samen een huis hebt maar niet elkaars erfgenaam bent kan dat volgens mij erg naar zijn.
Even heel zakelijk bekeken.


Dat. Stel dat er iets met mijn man gebeurt en wij zouden niets vast hebben staan heb ik officieel niets te zeggen, maar kloppen ze bij zijn moeder aan. Wij willen zorgen dat wij beslissen voor en over elkaar als er iets gebeurt, temeer omdat we vooral zijn moeder compleet buiten spel wilden zetten.
Ik moet er niet aan denken dat ik morgen dood ga en mijn man niet in dit huis zou mogen blijven of onze huisdieren zou moeten afstaan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:00

Century schreef:
Joman schreef:
Waarom leggen jullie dit allemaal vast? Wat denken jullie precies te regelen met deze documenten? Tenzij je kinderen hebt zijn de risico's volgens mij beperkt.


Als je samen een huis hebt maar niet elkaars erfgenaam bent kan dat volgens mij erg naar zijn.
Even heel zakelijk bekeken.


Dit vind ik dus zo typisch: volgens mij....
Ik heb het idee dat mensen toch maar naar een notaris gaan en daar kosten gaan maken. Vaak helemaal niet nodig.
Als je inderdaad elkaars erfgenaam niet bent, en jij komt te overlijden, wordt jouw familie voor de helft eigenaar van het huis.
Huis zal dan naar ik aanneem worden verkocht, of je vriend kan hen uitkopen.
Centrale vraag blijft, of je vriend wel kan opdraaien voor alle lasten. De gehele hypotheek komt namelijk op zijn schouders terecht.

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:00

Joman schreef:
butengeweun schreef:
hoe wil je het met geld? neem je zijn pensioen ja of nee. spaargeld ga maar door.

Wij hebben een redelijk koude overeenkomst omdat we beiden netjes verdienen en mijn vriend voor zichzelf wil beginnen. Handig als dan niet alles op 1 hoop komt. Want de regel nu is voor het GP/trouwen is van jezelf alles van daarna is van beiden mits anders afgesproken.

Het is gewoon geregeld en voor mij dat hij mij uit moet kopen uit zijn huis mochten we elkaar toch niet meer zo aardig vinden. En zo staan er nog tig afspraken in


Nee hoor, de regel is dat in principe huwelijkse voorwaarden tenzij specifiek gemeenschap van goederen wordt afgesproken.


Het is helaas niet zo zwart wit dus mijn enigste advies laat je goed voorlichten en leg alles maar vast. Dan ben je ook bij wetswijzigingen ect redelijk goed op orde omdat het vaststaat

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:00

Azmay schreef:
Mri schreef:
Wij hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap.
Ik wilde graag trouwen, hij niet. Is dus een compromise geworden.

Geregistreerd partnerschap, maar met volledige ceremonie, etentje, feestje, ja-woord en ringen.
Enige wat miste was de huwelijksreis en de trouwjurk.
Ik heb wel een jur gekocht en hij een pak. Stropdas passend bij mijn jurk, stikje van de bruidsjonker (3 jaar oud) passend bij mijn jurk en gewoon een leuk geheel bij elkaar.


Hoe ben je dan tot die compromis gekomen, waarom was dat wel goed en trouwen niet?
Zou juist het trouwen laten als al die poespas verwacht werd :+


Het woordje "trouwen" was voor hem echt een big issue. Niet om mij, want met mij wil hij graag oud worden, huis was al gekocht en baby zat al in mn buik.
Maar dat trouwen... dat wilde hij echt niet.
En ik wilde een feestje, mij speciaal voelen die dag, delen met mn vrienden en familie.

Dus een goed compromis als je het mij vraagt. Zeker omdat kind al onderweg is (GP vooruit geschoven vanwege mijn zwangerschap, maar zwangerschap pas bekend gemaakt met het GP)

Ik wilde graag een ring, een volledige ceremonie met gasten erbij, een ja-woord, een etentje en een feestje. Dus vond het een goede deal zo!
Wettelijk gezien maakt het voor ons over 2 maanden toch geen verschil meer, dan is onze kleine er en kunnen we toch niet meer scheiden zonder tussenkomst van de rechter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:03

butengeweun schreef:
Het is helaas niet zo zwart wit dus mijn enigste advies laat je goed voorlichten en leg alles maar vast. Dan ben je ook bij wetswijzigingen ect redelijk goed op orde omdat het vaststaat


Zo zwart wit is het wel. Kijk maar in de wet. Het enige dat je moet doen is jaarlijks bijhouden wat van wie is.

Anoniem

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:05

Wat me dus opvalt is dat mensen vaak naar een notaris gaan, daar 1000den euro's achterlaten en niet eens weten waarvoor documenten dienen en of ze uberhaupt wel nuttig of nodig zijn.

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:12

Tja, ik zou het sowieso goed uitzoeken voor ik zoiets doe; niet alles is belangrijk maar sommige verrassingen wil je wel voor zijn.
Maar nu willen mijn verloofde en ik sowieso trouwen, dus de rest aan regelingen krijgen we er gratis bij.

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:16

Joman schreef:
butengeweun schreef:
Het is helaas niet zo zwart wit dus mijn enigste advies laat je goed voorlichten en leg alles maar vast. Dan ben je ook bij wetswijzigingen ect redelijk goed op orde omdat het vaststaat


Zo zwart wit is het wel. Kijk maar in de wet. Het enige dat je moet doen is jaarlijks bijhouden wat van wie is.


https://www.notaris.nl/samen-verder/nie ... n-goederen

lees even dit door is vanaf 1 januari 2018 in werking getreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:19

Verkeerde quote
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-18 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:19

butengeweun schreef:
https://www.notaris.nl/samen-verder/nie ... n-goederen

lees even dit door is vanaf 1 januari 2018 in werking getreden


Ja daarmee ben ik bekend.
Als je jaarlijks bijhoudt wat van wie is, dan blijft het gewoon gescheiden.

Iemand noemde hier pensioen; als je jong bent is dit natuurlijk geen reden om geregistreerd partnerschap aan te gaan. Pensioenopbouw is dan zeer weinig en partner ben je ook van elkaar bij samenwonen. Overlijdensrisicoverzekering kan dan uitkomst bieden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-18 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:21

Joman schreef:
butengeweun schreef:
https://www.notaris.nl/samen-verder/nie ... n-goederen

lees even dit door is vanaf 1 januari 2018 in werking getreden


Ja daarmee ben ik bekend.
Als je jaarlijks bijhoudt wat van wie is, dan blijft het gewoon gescheiden.

Iemand noemde hier pensioen; als je jong bent is dit natuurlijk geen reden om geregistreerd partnerschap aan te gaan. Pensioenopbouw is dan zeer weinig. Overlijdensrisicoverzekering kan dan uitkomst bieden.


Maar dat is alleen als je in de pg overeenkomst heb staan dat het ook apart blijft anders is het gewoon allemaal van de 2 personen samen. Hoe goed je het ook bijhoud.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:24

Joman schreef:
Waarom leggen jullie dit allemaal vast? Wat denken jullie precies te regelen met deze documenten? Tenzij je kinderen hebt zijn de risico's volgens mij beperkt.


Bij kopen van een huis is het ook interessanter mocht er 1 van beide overlijden. Al kan je ook wel dingen laten neerschrijven bij notaris daaromtrent.

Anoniem

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:27

Ja wat is dan interessanter? Weinig concrete antwoorden!

Anoniem

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:29

Butengeweun, je moet idd wel een regeltje opnemen dat ook na trouwen/partnerschap alles gescheiden blijft!

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:31

Dingen laten neerschrijven bij een notaris kost natuurlijk geld. Een trouw natuurlijk ook (maar dat kan ook heel weinig zijn als je gewoon naar het stadhuis trekt en het laat officieel maken zonder feest en tralalala, dus gewoon voor de handigheid van het papiertje is dat niet zo duur). Wettelijk samenwonen (of zoals bij jullie geregistreerd partnerschap) is dan weer gratis... dus ja wat is dan interessanter op financieel gebied, ik denk GP. Wettelijk, dat weet ik niet zo, kan je altijd eens navragen als je dat écht wil weten. Op een juridisch forum zullen ze daar wel antwoord op weten te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:36

Ilsey schreef:
Dingen laten neerschrijven bij een notaris kost natuurlijk geld. Een trouw natuurlijk ook (maar dat kan ook heel weinig zijn als je gewoon naar het stadhuis trekt en het laat officieel maken zonder feest en tralalala, dus gewoon voor de handigheid van het papiertje is dat niet zo duur). Wettelijk samenwonen (of zoals bij jullie geregistreerd partnerschap) is dan weer gratis... dus ja wat is dan interessanter op financieel gebied, ik denk GP. Wettelijk, dat weet ik niet zo, kan je altijd eens navragen als je dat écht wil weten. Op een juridisch forum zullen ze daar wel antwoord op weten te geven.


Mijn vraag is wat je ermee wil bereiken. Waar is het voor nodig? Heb zelf een juridische achtergrond dus hoef het niet na te vragen. Maar ben gewoon benieuwd waarom jullie daarvoor gaan.

Enfin dat is nu wel een duidelijke vraag van mijn kant denk ik.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:37

Joman schreef:
Ja wat is dan interessanter? Weinig concrete antwoorden!


Zoals ik het lees is GP goedkoper en makkelijker vanaf te raken. Verder weinig verschil sinds dit jaar?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:38

Joman schreef:
Ilsey schreef:
Dingen laten neerschrijven bij een notaris kost natuurlijk geld. Een trouw natuurlijk ook (maar dat kan ook heel weinig zijn als je gewoon naar het stadhuis trekt en het laat officieel maken zonder feest en tralalala, dus gewoon voor de handigheid van het papiertje is dat niet zo duur). Wettelijk samenwonen (of zoals bij jullie geregistreerd partnerschap) is dan weer gratis... dus ja wat is dan interessanter op financieel gebied, ik denk GP. Wettelijk, dat weet ik niet zo, kan je altijd eens navragen als je dat écht wil weten. Op een juridisch forum zullen ze daar wel antwoord op weten te geven.


Mijn vraag is wat je ermee wil bereiken. Waar is het voor nodig? Heb zelf een juridische achtergrond dus hoef het niet na te vragen. Maar ben gewoon benieuwd waarom jullie daarvoor gaan.

Enfin dat is nu wel een duidelijke vraag van mijn kant denk ik.


Ah zo! Wel, zoals ik hierboven heb aangegeven: wij zijn dus wettelijk gaan samenwonen omdat wij samen 1 gemeenschappelijke zichtrekening en spaarrekening wouden zonder nog ons eigen aparte rekeningen te hoeven hebben. We vonden dat zo'n gedoe al 6 rekeningen voor 2 personen, pfff. Dat kon volgens de bank enkel als we of gingen wettelijk samenwonen of trouwen.