Trouwen of geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Druif_01

Berichten: 8833
Geregistreerd: 04-11-01

Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 17:04

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik hebben onlangs samen een huis gekocht en nu moeten hiervoor een aantal zaken geregeld worden. Nu kan dit gedaan worden middels een samenlevingscontract + testament, een geregistreerd partnerschap of een huwelijk. Nu twijfelen we eigenlijk tussen geregistreerd partnerschap en een huwelijk. Enerzijds kies ik liever voor geregistreerd partnerschap en dan later voor een huwelijk, omdat het nu anders gevoelsmatig meer een 'praktisch' huwelijk wordt. Anderzijds wil ik heel graag met hem trouwen dus denk ik: waarom niet?

Mijn vriend is er ook nog niet over uit haha!

Dus nu mijn vraag: waar hebben jullie voor gekozen en waarom?

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.


Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:11

Ik had destijds met mijn ex alleen een samenlevingscontract. En thank god. Want nog voor we in het koophuis woonden waren we al uit elkaar...

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Selina

Berichten: 14250
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:14

Toen we het huis kochten een samenlevingscontract en testament. En 3 jaar later gaan we trouwen. Toen we het huis kochten hadden we sowieso geen geld meer voor een bruiloft, dus een samenlevingscontract was voor ons logisch. We wisten toen wel dat we op termijn wilden trouwen.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:17

Wij hebben een 'praktisch' huwelijk gedaan op een tropische locatie en ik ben er nog elke dag blij om! Alles daar geregeld en geen gedoe in Nederland. Gewoon samen genieten!

Druif_01

Berichten: 8833
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 17:17

Olympia schreef:
Ik had destijds met mijn ex alleen een samenlevingscontract. En thank god. Want nog voor we in het koophuis woonden waren we al uit elkaar...


Oh, dat is helemaal k*t -O-

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

EedihcrO

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:18

hier een geregistreerd partnerschap. Deels omdat het inderdaad gewoon praktisch is. Mijn man wilde als we gingen trouwen wel een echt feest kunnen geven en gezien de verhuis, verbouw en kinderplannen wilden we daar even geen geld aan uit geven. Je kunt je gp later om laten zetten naar een huwelijk, middels een ceremonie. Je hebt dan alleen geen getuigen meer nodig en je kunt alleen trouwen in de gemeente waar je gp aan bent gegaan. Als dat geen probleem is, dan kun je het dus overwegen. Wij hebben het, deels door het praktische, lekker op maandagochtend gedaan. Scheelt een boel centjes :$

Edit, ter aanvulling, je betaalt voor je samenlevingscontract en testamenten net iets minder., maar wij hebben partnerschapsvoorwaarden en hoeven dus ook niks opnieuw op te laten stellen als we straks alsnog willen trouwen.
Laatst bijgewerkt door EedihcrO op 18-06-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 06-07-2017 E. <3
<3 19-05-2019 J. <3

maj0

Berichten: 6568
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:19

Wij gaan 3 juli voor geregistreerd partnerschap waarom. Ik had heel graag willen trouwen maar wij willen dan ook gewoon alles er bij (bruidsjurk feest en zo) dat werd voor ons nu te duur. Misschien dat we later nog voor onszelf gaan trouwen maar dat weet ik nog niet.

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie huis!

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:19

Hier gekozen voor een GP, eigenlijk omdat we hebben gezegd ooit nog écht te willen trouwen, ivm alle kosten rondom ons nieuwe huis hadden wij geen geld voor een uitgebreide bruiloft.
We hebben wel een feestje van het GP gemaakt (alleen familie) en ik draag ook zijn achternaam.

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:23

in 2016 een geregistreerd partnerschap aangegeven. huis gekocht en wilden daarvoor samenlevingscontract regelen maar toen bleek ik ook zwanger. Gratis op dinsdagochtend even voor we naar de notaris moesten getekend voor het gp haha. 13 juli dit jaar gaan we het omzetten naar een huwelijk inclusief ceremonie en groot feest.

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

Druif_01

Berichten: 8833
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 17:24

Ik neig inderdaad ook naar GP. Dan zijn de zaken nu geregeld en kunnen we later alsnog trouwen. Overigens is het eigenlijk gewoon belachelijk, want dan betalen we twee keer geld, terwijl er eigenlijk niets veranderd voor de wet :D
Wat een luxe probleem ;)

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:24

Ik lees mee, denk er zelf over na.
Denk nu dat het trouwen word, tegenwoordig is dat niet meer in gemeenschap van goederen als je het zonder notaris regelt dus heeft vrij weinig risico volgens mij. Maar moet het nog uitpluizen.

EedihcrO

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:28

Druif_01 schreef:
Ik neig inderdaad ook naar GP. Dan zijn de zaken nu geregeld en kunnen we later alsnog trouwen. Overigens is het eigenlijk gewoon belachelijk, want dan betalen we twee keer geld, terwijl er eigenlijk niets veranderd voor de wet :D
Wat een luxe probleem ;)


Tenzij je het dus op maandagochtend doet. Als dat kan in de gemeente waar je woont. Wij hebben uiteindelijk 100,- betaald, zodat onze ouders mee konden. Als je helemaal gratis gaat, dan mogen alleen de 2 getuigen mee. Achteraf zijn we daar zeer dankbaar voor, maar ml zijn moeder zal ons huwelijk helaas nooit meer bij kunnen wonen.

<3 06-07-2017 E. <3
<3 19-05-2019 J. <3

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:30

Wij hebben het ook besproken en zijn toch voor trouwen gegaan. Het is inhoudelijk hetzelfde en dan wilde ik liever zijn vrouw zijn dan zijn geregistreerde partner :+
Wij hadden sowieso geen behoefte aan een groot feest met dure kleding en veel opsmuk, dus financieel maakte het ook niet uit. We hebben niet de de gratis, maar wel de goedkoopste optie gekozen met maar enkele aanwezigen, wel savonds een feest gegeven.

veerledec

Berichten: 6688
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:38

Het is hetzelfde, het heet alleen anders voor de gevoelige zielen onder ons die trouwen eng vinden klinken of vinden dat daar een jurk en/of feest bijhoort :P. Het is hetzelfde contract dat je aangaat. De bombarie erom heen kies je zelf voor, en je kan zelf kiezen of en wanneer je dat doet.

Mnon1994

Berichten: 1193
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:39

Mijn vriend en ik hebben een maand geleden ook voor deze keuze gestaan.
Wij zijn voor een samenlevingscontract en testament gegaan.

Trouwen willen we wel, maar niet nu.
Ook omdat een huis kopen al genoeg geld kost.
Koste samenlevingscontract en testament viel ons qua kosten heel erg mee.

Wander van de bosjeshoeve B+12 L1+21 L2+8 eindstand goodbye my friend
RIP Romy Y;( 22-05-2009 05-10-2015

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:40

Ik ben al eens getrouwd geweest en wil liever niet nog eens. Ik wil mijn eigen naam houden, we willen geen van beide een groot feest en eigenlijk kijk ik het meest tegenop tegen het trouw beloven tot de dood ons scheid (gezien mijn ex hier niet aan hielt) Nu lijkt me geregistreerd partnerschap mij goed genoeg voor ons. Je kan inderdaad altijd nog voor een huwelijk gaan

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:43

Ik heb begrepen dat ze die zin helemaal niet meer zeggen? Het enige wat je beloofd is je te houden aan de verplichtingen die bij het huwelijk horen.

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:46

Napie schreef:
Ik ben al eens getrouwd geweest en wil liever niet nog eens. Ik wil mijn eigen naam houden, we willen geen van beide een groot feest en eigenlijk kijk ik het meest tegenop tegen het trouw beloven tot de dood ons scheid (gezien mijn ex hier niet aan hielt) Nu lijkt me geregistreerd partnerschap mij goed genoeg voor ons. Je kan inderdaad altijd nog voor een huwelijk gaan


Het is hetzelfde, ook bij trouwen kun je je eigen naam houden, en het klein en goedkoop houden. Trouwen staat niet gelijk aan grote uitbundige feesten. Trouw tot aan de dood hoef je ook niet te beloven.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:57

En daarom kan ik het net zo goed gewoon simpel houden en geregistreerd partnerschap doen. Mocht ik mij bedenke dan kan ik altijd nog trouwen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

veerledec

Berichten: 6688
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:09

Maar het is net zo simpel. Het is namelijk hetzelfde. Later 'alsnog' trouwen is pas 'moeilijk' doen :P.

Jacquelinee_

Berichten: 1508
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:10

Wij zijn in mei geregistreerd partnerschap aangegaan. Puur om alles goed geregeld te hebben voor het geval dat er met een van ons iets zou gebeuren, dat de ander niet meteen op straat staat. Gewoon op maandagochtend om 8 uur zodat het gratis was. Dit vonden we wel belangrijk toen we naar een groter huurhuis gingen. Ooit willen we wel gaan trouwen, maar dan wel met een groot feest :)

Don't worry, be happy schoentje :)

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:19

Wij hadden het ook, maar trouwen dus :D 4 augustus is onze dag ;) best praktisch want ik ben pas sinds eind april verloofd :) wij geven een low budget feest aangezien we ook de centen voor andere dingen kunnen gebruiken. In België is trouwen volgens mij de goedkoopste en gemakkelijkste optie (voornamelijk omdat wij ook al een kindje hebben en 't tweede op komst is). Zo is alles netjes geregeld mocht een van de twee iets overkomen... :)

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Trouwen of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:35

Ik ben Rooms-Katholiek.Het burgerlijk huwelijk alleen is dan niet geldig,je moet ook nog voor de Kerk trouwen.Dat is een sacrament,wat je tijdens je leven maar 1 keer mag ontvangen.Het is dus een hele serieuze zaak, waar vaak te lichtvaardig mee wordt omgesprongen.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11564
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:36

Volgens mij is het inmiddels aangepast maar toen wij de keuze wilden maken tussen partnerschap of trouwen was de enige verschil in het geval van kinderen waarbij in het partnerschap deze nog apart erkend moesten worden. Daarom gekozen voor trouwen. Niet op de gratis ochtend, wel met alleen onze naaste familie en daarna een diner. Feestje paar weken later in de kroeg :+

Volgens mij is die erkenning van kinderen nu ook aangepast en is het alleen nog de naam die anders is..
Ik gaf er weinig om, het was praktisch om een aantal dingen te regelen. Maar ik vind het nu toch wel heel speciaal om vrouw van te zijn :)

Druif_01

Berichten: 8833
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 18:48

Goof schreef:
Wij hebben het ook besproken en zijn toch voor trouwen gegaan. Het is inhoudelijk hetzelfde en dan wilde ik liever zijn vrouw zijn dan zijn geregistreerde partner :+
Wij hadden sowieso geen behoefte aan een groot feest met dure kleding en veel opsmuk, dus financieel maakte het ook niet uit. We hebben niet de de gratis, maar wel de goedkoopste optie gekozen met maar enkele aanwezigen, wel savonds een feest gegeven.


Zo willen wij het ook doen, maar dan waarschijnlijk in de vorm van GP

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.