Voor het eerst op jezelf wonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:13

Onderburen :D .
Hier lopen ze toch los, dus elke avond even eten en drinken geven en het is opgelost!

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:21

Ik ga niet op vakantie. :')

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:22

Oh handig als je dat toevertrouwt!
Ik heb heel lang geen buren gehad (had 1 onderbuur maar die was zo dement als wat en dus naar een verzorgingstehuis gegaan), nu weer sinds een maand nieuwe mensen, maar heb ze nog niet ontmoet (heel bijzonder in een complex met maar 2 woningen haha).
Voor nu wonen m’n zusjes omstebeurt in ons huis, daarna komt een van m’n zusjes/ouders elke dag langs om ff eten en een aai te geven als ze ook in m’n dorp naar m’n paard gaat om ook die wat aandacht te geven. En dan nog een vriendin die m’n paard een aantal keer bijrijdt..
Maar vind t nogal een complexe organisatie hahah. Meeste vriendinnen van me wonen ook op zichzelf met eigen beesten, dus kan die ook moeilijk vragen een hele periode op het huis te passen.

@Marcella haha ja dat lost het probleem ook wel op :Y)

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:38

Haha dat kan ook Marcella!

Ja , ze boden het zelf aan, en het zijn konijnen, die hoef je niet uit te laten alleen een keer hok verschonen en verder zorgen dat ze hun natje en hun droogje hebben.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:50

Ouders wonen 500m verderop :')
Hondje gaat daarheen(sowieso ook overdags als ik werk), moeders checkt elke dag of de kat oke is +geeft water/eten/doet kattenbak.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:43

Wat lief! Konijnen zijn daarin misschien ook makkelijker idd, mijn kat vindt het denk ik niet leuk om echt de hele dag alleen te zitten.

Haha ja de mijne 5km, ook niet zo ver weg dus :+

Dit is ook pas de eerste vakantie dat ik op mezelf woon haha dus moest even uitvogelen hoe alles te regelen.
Had het er net met m'n vriend over dat dit de eerste vakantie is dat we terug komen en niet allebei naar een apart huis moeten gaan, maar thuiskomen in ons huis <3

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:19

Ik ga niet op vakantie :')
Daarom zet iedereen juist hun huisdieren bij mij :')
Mocht ik eens een hele dag weg zijn vraag ik mijn moeder of een vriendin

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:12

Ik heb 2 konijnen en binnenkort komen er nog 2 bij. Omdat ze binnen lopen is het ontzettend veel werk. De plasbakken moeten elke dag uitgeschept worden. Er moet geveegd. Ze hebben 2 keer per dag hooi nodig en 1 keer per dag water.
Mijn vriend zijn familie woont dicht bij maar doet dit niet dus laat ik mijn familie in mijn huis slapen en die past op.

1 nachtje weg lukt nog zonder oppas en en langer dan 3 dagen zijn we nooit geweest

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:08

Mag ik mij ook melden?

Ik krijg per 1 oktober de sleutel van mijn huis en ga ook gelijk samenwonen. Moet nog een hoop regelen (verzekeringen, internet/tv/bellen, gas/water/licht) en hoe het financieel beetje eerlijk blijft.
Hoe pakken jullie dit aan?

Meubels shoppen vind ik ook vrij moeilijk en ik meet alles wel 100 keer na. Misschien dat ik met dingen als een tv meubel en salontafel toch wacht tot ik er echt in zit.
Ik ga 20 minuten van mijn ouders en paard wonen aan de andere kant van het dorp. Dus oppas met eventueel dieren is hier goed geregeld gelukkig.

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:18

Wij hebben voor nu afgesproken dat we allebei een vast bedrag naar onze gezamenlijke rekening overmaken waar we g/w/l, tv en internet en boodschappen van betalen. Wat er overblijft is om gezamenlijk te sparen voor bijvoorbeeld vakantie. Voor nu is dat natuurlijk nog maar een schatting, dus we doen het even op deze manier en kijken dan verder of we nog aanpassingen moeten maken.

Bij ons is het grootste probleem dat ik een auto heb + rij en dat mijn eigen kosten dus hoger liggen door oa benzine. Mijn vriend betaalt daar uiteraard aan mee als we samen dingen ondernemen maar omdat ik ook heen en weer moet naar school zijn die kosten voornamelijk voor mij. Ik kan nu nog niet zo goed inschatten hoe vaak ik ga moeten tanken en mijn budget is een stuk krapper dan dat van hem (ik studeer en moet het hebben van hier en daar wat freelance klussen en hij werkt fulltime) dus vandaar dat we over een paar weken nog even opnieuw kijken of ik nog wel genoeg geld overhoud naast het tanken etc om ook nog wat leuke dingen te doen en af en toe wat kleren te kopen voor mezelf. Als nou blijkt dat ik te krap kom te zitten om rond te komen legt mijn vriend wat meer bij en ik wat minder, als blijkt dat we niet genoeg geld overhouden op de gezamenlijke rekening om fatsoenlijk van te leven legt hij ook wat extra geld in.

We hebben er een tijd aan gehad om allebei 70% van onze inkomsten over te maken naar de gezamenlijke rekening en daar alles van te betalen (incl huur) omdat we dan allebei naar verhouding even veel betalen, maar ik vond dat uiteindelijk toch niet fijn omdat hij dan relatief gezien veel meer geld zou inleggen dan ik en mijn feministische hart dat niet helemaal aan kon. Moet wel zeggen dat ik het heel lastig vind hoor, verdeling van financiën.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:35

Hier is het andersom. Hij studeert nog en ik ben klaar met studeren en mag voorlopig op mijn stageplek aan de slag met tijdelijk contract. In alles ben ik zelf voorzienend en het huis is ook van mij. Ik heb een auto en hij niet. Hij is bezig met rijbewijs maar ik moet nog even nazoeken of hij in mijn auto mag rijden.

Zelf ben ik heel erg van het verdelen van de kosten in wat je verbruikt, maar dat is moeilijk te realiseren. Zolang hij mijn auto niet gebruikt en we geen extra ritjes rijden voor hem vind ik dat hij niet aan mijn auto hoeft te betalen. Maar anderzijds vind ik ook dat ik niet voor zijn hobby hoef te betalen.

Jouw idee van een gezamelijke rekening vind ik wel een goede. Maar deden jullie bijv. ziektekosten wel zelf van je "eigen geld"? Mijn ziektekosten liggen hoger dan die van hem.

Het is best lastig allemaal en dan komt de mening van schoonfamilie er ook nog eens bij (o.a. dat "mijn" paard te duur is om te houden en dat ze niet willen dat hun zoon daar voor betaald :') ) Ze vergeten wel even dat het paard eigenlijk op mijn ma haar naam staat, ondanks dat we spreken over ons paard is hij financieel en wettelijk van haar en ben ik een soort van betalende bijrijder :+ .

Ik vind het wel belangrijk om een stukje "eigen geld/zakgeld" te behouden waar ik mij niet voor hoef te verantwoorden als ik iets koop, kleding/schoenen etc.

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:41

Wij hebben wel heel duidelijk de afscheiding tussen dingen die we voor onszelf kopen en dingen die voor ons samen zijn. We betalen alleen dingen van de gezamenlijke rekening die voor ons samen zijn, dus dingen als ziektekosten gaan daar niet vanaf. Nou is daar natuurlijk altijd wel wat ruimte in en als een van ons onverhoopt ziek wordt en eigen risico moet opbrengen kunnen we altijd kijken of we elkaar daarin kunnen steunen.

Ik vind het inderdaad ook heel belangrijk om eigen geld te hebben, ook met oog op mijn auto maar inderdaad ook omdat ik niet wil verantwoorden waar ik dat stukje eigen geld aan uitgeef. Vandaar dat wij het nu zo doen. Dingen voor het huis gaan van de gezamenlijke rekening, boodschappen gaan daar ook vanaf, maar verder betalen we alles voor onszelf. Ik heb het voordeel dat mijn ouders nog veel voor mij betalen en dat ik daarom niet heel veel eigen kosten heb op mijn auto na, terwijl mijn vriend dat wel allemaal zelf betaalt en dus ook meer eigen geld nodig heeft. Hij gebruikt mijn auto niet maar we doen af en toe wel dingen samen en dan tank ik een keer van de gezamenlijke rekening of betaalt hij gewoon wat mee aan het tanken.

Naar verbruik gaan wij niet echt aan beginnen. Dan denk ik dat je uiteindelijk veel te veel gaat focussen op wie wat gebruikt en dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor je relatie persoonlijk. Wij moeten het ook nog uitvogelen hoor, maar we hebben bijvoorbeeld wel afgesproken dat we zelf sigaretten betalen. Klinkt heel marginaal maar ik denk dat we anders constant strijd krijgen over wie er meer of minder rookt en wie dus meer van de gezamenlijke rekening af trekt voor sigaretten. Zal heus wel een keer voorkomen als we allebei een pakje moeten hebben tijdens boodschappen doen maar daarbuiten willen we dat wel vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:45

Financiën verdelen is ook heel lastig. En heel persoonlijk, want sommige vinden een strakke berekening met percentages inkomen fijn, andere puzzelen gewoon tot het fijn voelt. Zolang je het er beide maar mee eens bent. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Wat mij betreft zijn huur, vaste lasten die daarbij horen en boodschappen gewoon gezamenlijk. Alles van/voor jezelf (hobby, kleding, zorgkosten, auto als je partner er nooit mee rijdt, die dure fles whisky die de ander niet aanraakt etc.) dat moet je gewoon zelf betalen.

Ik woon sinds een jaar samen met mijn vriend (student) en 2 huisgenoten (werkend). De werkende konden namelijk wel een huis huren en wij alleen als studenten niet, maar inwonen mag dan weer wel. Momenteel is mijn vriend net begonnen met werken en hopelijk vind ik ook voor september/oktober werk. Hoe sneller we een plekje voor ons samen hebben des te beter wat mij betreft :+ Nu met huisgenoten is op vakantie gaan wel makkelijk, altijd nog mensen thuis om de kippen te verzorgen..

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:48

Ai idinn, respect dat jullie het wel gedaan hebben :') Wij hebben ook lang gezocht omdat we in de randstad nergens in aanmerking kwamen voor een woning die aan onze eisen voldeed, maar samenwonen met andere mensen hebben we echt vermeden als de pest _O- Uiteindelijk dus wel een woning gevonden.

Het is inderdaad ingewikkeld. Wij willen bewust niet al te veel schipperen over geldzaken omdat we bang zijn dat het onze relatie de das omdoet als we daar te veel nadruk op gaan leggen, maar willen wel allebei dat het eerlijk gebeurt. Mijn vriend heeft geen probleem met wat meer betalen maar ik vind dat voor mezelf gewoon niet fijn, wil niet het gevoel hebben dat ik bij hem in het krijt sta.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:59

Emmaa_ schreef:
Wij hebben wel heel duidelijk de afscheiding tussen dingen die we voor onszelf kopen en dingen die voor ons samen zijn. We betalen alleen dingen van de gezamenlijke rekening die voor ons samen zijn, dus dingen als ziektekosten gaan daar niet vanaf. Nou is daar natuurlijk altijd wel wat ruimte in en als een van ons onverhoopt ziek wordt en eigen risico moet opbrengen kunnen we altijd kijken of we elkaar daarin kunnen steunen.

Ik vind het inderdaad ook heel belangrijk om eigen geld te hebben, ook met oog op mijn auto maar inderdaad ook omdat ik niet wil verantwoorden waar ik dat stukje eigen geld aan uitgeef. Vandaar dat wij het nu zo doen. Dingen voor het huis gaan van de gezamenlijke rekening, boodschappen gaan daar ook vanaf, maar verder betalen we alles voor onszelf. Ik heb het voordeel dat mijn ouders nog veel voor mij betalen en dat ik daarom niet heel veel eigen kosten heb op mijn auto na, terwijl mijn vriend dat wel allemaal zelf betaalt en dus ook meer eigen geld nodig heeft. Hij gebruikt mijn auto niet maar we doen af en toe wel dingen samen en dan tank ik een keer van de gezamenlijke rekening of betaalt hij gewoon wat mee aan het tanken.

Naar verbruik gaan wij niet echt aan beginnen. Dan denk ik dat je uiteindelijk veel te veel gaat focussen op wie wat gebruikt en dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor je relatie persoonlijk. Wij moeten het ook nog uitvogelen hoor, maar we hebben bijvoorbeeld wel afgesproken dat we zelf sigaretten betalen. Klinkt heel marginaal maar ik denk dat we anders constant strijd krijgen over wie er meer of minder rookt en wie dus meer van de gezamenlijke rekening af trekt voor sigaretten. Zal heus wel een keer voorkomen als we allebei een pakje moeten hebben tijdens boodschappen doen maar daarbuiten willen we dat wel vermijden.



Met naar verbruik bedoelde ik trouwens niet dat ik met een timer in de badkamer ga bijhouden hoe lang de ander onder de douche staat :') . Als je daaraan gaat beginnen kan je beter zeggen dat je apart blijft wonen. Maar meer in de zin van zoals met de auto. Betreft boodschappen vind ik het ook wel een beetje moeilijk en doet het wel eens zeer op vakantie als ik meebetaal aan een duur stuk vis wat ik zelf niet eet. Betreft eten zitten we niet geheel op 1 lijn en zal ik in mijn eentje altijd verhoudingsgewijs altijd goedkoper uit zijn.

Word nog een hele klus om alles op papier te zetten en te kijken wat echt uitvoerbaar en makkelijk is.

Maar het is vooral toch ook wel wennen aan het idee dat we in eerste instantie toch niet zo op 1 lijn bleken te zitten als dat we dachten.

Gelukkig heb ik 1 ding wel heel duidelijk op papier staan, het huis is van mij en kan maximaal maar 20% van mijn vriend worden. :+

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:05

Dat lijkt me inderdaad wel lastig met eten. Mijn vriend en ik zijn allebei heel makkelijk wat dat betreft, de ene keer drinkt/eet hij meer en de andere keer doe ik dat. Dat maakt me op zich ook niet heel veel uit, ik denk dat het heel lastig wordt om het met een gezamenlijke rekening te doen als je op die manier naar verbruik uitrekent. Dan zou je echt bij moeten houden welk deel van de boodschappen bv voor hem zijn en welke niet.

Hier is het met de auto. Ik haal mijn vriend vaak even op ergens of rij hem even ergens naartoe, en dat kost ook benzine. Voor nu betaal ik dat gewoon nog maar daar moet uiteindelijk wel een compromis in komen. Mijn auto is jammer genoeg niet heel zuinig :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:12

Mijn vriend was al met ze mee verhuisd een half jaar eerder. Vorige zomer was het gewoon de meest logische stap om te nemen financieel gezien. Maar ik zou het inderdaad nooit nog een keer zo doen. Zeker niet met huisgenoten die ik zelf persoonlijk nooit had uitgekozen. De situatie is nu zoals het is, ik heb wel eindelijk mijn eigen kipjes in de achtertuin en kan nu elke maand rondkomen door de lagere huur. En eind studie is in zicht, dus zodra ik ook een baan heb gevonden kunnen we rustig rond gaan kijken voor ons eigen plekje.

Miss_lizje.. is het dan niet een idee dat jij een lager percentage inlegt qua boodschappen als je vriend? Wij doen hier maar gewoon wat (momenteel vooral: ok nu heb jij geld, nu doe jij boodschappen) maar als vriendlief bijvoorbeeld elk weekend 2 kratten bier met visite gaat wegtikken, dan stop ik een keer met bijdragen aan die kratten. Want in zo'n heel weekend drink ik misschien 4 flesjes leeg :') Met onze huisgenoten houden we de boodschappen bij via een app. Als we samen eten en schoonmaakmiddel etc kopen dan gaat dat daarop. We verrekenen niet elke maand wie bij wie een schuld heeft. Eindafrekening komt wel als een ander geld nodig heeft of iemand gaat verhuizen.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:15

In eerste instantie gaat alleen mijn oude kat mee, dus zolang die leeft kan ze altijd terug naar mijn ouders. En anders wil mijn moeder of een vriendin ofzo vast wel af en toe even langsgaan om te checken.. Scheelt dat mijn ouders 1 dorp verderop wonen en veel vriendinnen in het dorp waar ik heen verhuis :) Mocht ze dood gaan dan moet ik daarna even kijken hoe ik dat doe met nieuwe katten. Ligt er ook aan of de hond van mijn ouders dan nog leeft of ze evt daar heen zouden kunnen of niet..

Qua financiën, met mijn ex wel een periode gehad waarop álles praktisch tot op de cent gedeeld moest worden en daar werden we/ik idd ook niet echt gelukkig van. Anderzijds gingen we wel 9 vd 10x met mijn auto weg, maar tenzij het ver weg was kreeg ik daar niet heel vaak wat voor terug. Nu was ik wel veel bij hem en betaalde ik niks voor bijv. internet (en vanwege antikraak was g/w/l incl.) dus dat was de andere kant, maar op die manier voor mij ook nooit weer :=

Mijn vriend en ik willen eerst allebei nog een tijdje op onszelf gaan wonen voor we evt gaan samenwonen (ook vanwege studies en familie etc). Dus hoe we het met samenwonen gaan doen weet ik nog niet, maar een deel eigen geld vind ik wel heel erg fijn zodat je je idd niet hoeft te verantwoorden bij de wat duurdere uitgaven/hobby's :) Waarschijnlijk wordt het dan gewoon een vast bedrag per maand ofzo, maar dat zien we dan wel weer. Kwa leuke dingen doen betalen we nu ook een beetje om en om dus ik wil dan ook niet moeilijk gaan doen om een 10tje meer of minder. Scheelt dat we daar allebei wel makkelijk in zijn en, tot nu toe, redelijk op 1 lijn liggen, dus we zien het wel :)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:44

Ik kom even volgen. Ben aan het rondkijken voor een eigen plekje, maar alles is zo absurd duur in deze omgeving, en wil toch wel een fatsoenlijk huisje met tuintje, nu hard aan het sparen, maar het lijkt gewoon onhaalbaar in je eentje (heb geen partner en wil geen partner :P )

Michelle_96

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:31

Als ik een paar dagen weg ben zal ik mijn oma die schuin tegenover woont of iemand van mijn familie vragen.. Iedereen woont wel in de buurt fus er zal altijd wel iemand zijn die even een aai, knuffel en ook maar voer en water wil geven.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:24

Ik snap niet hoe je zoveel kan gaan verdelen. Ik woon samen en mijn vriend verdient meer dan het dubbele dan ik aangezien ik stufie krijg. Hij betaalt de huur en het g/w/l, tv de auto. Ik pin van mijn studie geld voor boodschappen. De rest van ons geld doen we gezamenlijke dingen voor maar we hebben nooit gezeur gehad om geld.
We wonen samen en delen graag ons geld voor ons beide, zo heeft hij feitelijk ook mijn rijbewijs betaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:16

Mijn vriend wil ook mn huur en stalgeld etc betalen als ik te krap zit (geen stufi, bijbaan afgelopen). Super lief hoor. Maar ik wil gewoon alles zelf kunnen betalen. Al is het maar een kleine bijdrage aan de vaste lasten. Het geeft mij een onwijs aanrechtgevoel als hij mij moet onderhouden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:09

Amber_anne schreef:
Ik snap niet hoe je zoveel kan gaan verdelen. Ik woon samen en mijn vriend verdient meer dan het dubbele dan ik aangezien ik stufie krijg. Hij betaalt de huur en het g/w/l, tv de auto. Ik pin van mijn studie geld voor boodschappen. De rest van ons geld doen we gezamenlijke dingen voor maar we hebben nooit gezeur gehad om geld.
We wonen samen en delen graag ons geld voor ons beide, zo heeft hij feitelijk ook mijn rijbewijs betaald

Ik zou daar echt nooit akkoord mee gaan. Dat komt puur omdat ik er een grove hekel aan heb om afhankelijk te zijn van mijn vriend om rond te komen en ik wil dat het eerlijk verdeeld is. Natuurlijk kan hij waar mogelijk iets meer bijspringen omdat hij meer verdient, maar we wonen samen. Ik zou persoonlijk geschift worden van het idee dat hij alles betaalt en het dus ook echt zijn woning is en niet (deels) die van mij.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:20


Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:34

Als we alles eerlijk zouden verdelen zouden we nooit samen kunnen wonen. Ik denk dat onze relatie anders in elkaar steekt en geld daarom geen belangrijke rol speelt.

En natuurlijk is het ook mijn woning, we hebben het samen uitgezocht en ingericht en het gaat er niet om wie de bank heeft betaald en wie het bestek.

Als we alles eerlijk zouden verdelen wat doet hij dan met de rest van zijn geld? En waarom zou ik dan blut moeten zijn? De vaste lasten worden betaald en er wordt gespaard van het overgebleven geld doen we leuke dingen. Het is niet mijn vriend zijn geld en mijn geld het is ons geld.