Voor het eerst op jezelf wonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:01

Dammie schreef:
https://www.nibud.nl/consumenten/samenw ... taalt-wat/
Tip, wat verschillende manieren om kosten te verdelen.
Het maakt niet uit wat je doet, als jullie het maar eens zijn met de gekozen methode.


Interessant stukje. Al ben ik ook wel opzoek naar manieren om de "kas" bij te houden al dan niet via een excel bestand. Maar daar heb ik in de links die daaronder worden genoemd wel iets van gevonden.

Alleen het stukje over samenlevingscontract blijf ik vreemd vinden.

Hoe meer ik lees, hoe ingewikkelder het lijkt te worden. :')
Wat is nu de meerwaarde van een samenlevingscontract ten opzichte van mondelingen afspraken of zelf afspraken op papier zetten?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:01

Ik vind het mooi dat je dat kunt zeggen Amber_sanne! Meen ik oprecht.
De realiteit ligt tegenwoordig wel wat anders hoor :j
Jammer genoeg. Mooi voorbeeld :)

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:33

miss_lizje schreef:
Dammie schreef:
https://www.nibud.nl/consumenten/samenw ... taalt-wat/
Tip, wat verschillende manieren om kosten te verdelen.
Het maakt niet uit wat je doet, als jullie het maar eens zijn met de gekozen methode.


Interessant stukje. Al ben ik ook wel opzoek naar manieren om de "kas" bij te houden al dan niet via een excel bestand. Maar daar heb ik in de links die daaronder worden genoemd wel iets van gevonden.

Alleen het stukje over samenlevingscontract blijf ik vreemd vinden.

Hoe meer ik lees, hoe ingewikkelder het lijkt te worden. :')
Wat is nu de meerwaarde van een samenlevingscontract ten opzichte van mondelingen afspraken of zelf afspraken op papier zetten?


Ik vind dit ook vaag, ik weet wel dat het belangrijk is om dingen officieel op papier te zetten, mocht het ooit fout gaan. Mondelinge afspraken/zelf afspraken op papier zetten kan natuurlijk zomaar ineens "nooit gebeurd zijn".
Wel ben ik nieuwsgierig naar het verschil tussen samenlevingscontract/trouwen/geregistreerd partnerschap.

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:45

Voor zover ik weet is een samenlevingscontract meer iets dat gaat over spullen en verantwoordelijkheid, ik ken huisbazen die het eisen en het hoeft niet per se tussen twee partners te zijn. Gaat puur en alleen om een contract waarin staat dat je samen woont en samen verantwoordelijkheid draagt voor een huis. Maar ook om dingen als wie welk deel van de huur betaalt en wie wat krijgt als je uit elkaar gaat. Mijn vriend en ik kopen al het meubilair bijvoorbeeld samen, maar mochten we ooit uit elkaar gaan is het handig om afspraken te hebben over wie wat krijgt en hoe veel compensatie er eventueel tegenover staat (stel een van de twee blijft in het huis wonen en de ander wil het meubilair niet meenemen). Het is vrij duur maar het is wel handig om bepaalde dingen vast te leggen. Vaak staat er bv ook in hoe de verantwoordelijkheid over schulden en spaargeld verdeeld wordt.

Geregistreerd partnerschap en trouwen is echt met getuigen en gaat over een veel algemenere verdeling in hebben en houden, maar bijvoorbeeld ook kinderen. In een samenlevingscontract gaat het meer om dingen die met een specifieke woning te maken hebben en hoe die lasten verdeeld worden.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 06:56

Bedankt voor je uitleg!

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:04

Er staat sinds zaterdag een appartement dichtbij mijn werk te koop. Heb vanmiddag een afspraak met de makelaar. Hoop zo dat ik nu eens mazzel heb. :):)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:14

Bon_ita schreef:
Er staat sinds zaterdag een appartement dichtbij mijn werk te koop. Heb vanmiddag een afspraak met de makelaar. Hoop zo dat ik nu eens mazzel heb. :):)

Succes!

Hier storten we beide een X bedrag (nu evenveel) waar we de huur, g/w/l van betalen en de boodschappen.
Over een half jaar is vriendlief (hopelijk) afgestudeerd en gaat hij meer verdienen dan ik. Dan is hij bereid om wat meer in te leggen, omdat hij dat anders niet eerlijk vindt ten opzichte van mij.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:44

Leuk Bonita! Hopelijk is ‘t wat!

Hier ook een x bedrag waar we alle gezamenlijke dingen van doen, huur, g/w/l, boodschappen, inrichting vh huis. Alleen als m’n vriend bijv een dure fles whiskey koopt, doet ‘ie dat van z’n eigen geld haha omdat ik dat niet drink. We hebben nu een ongeveer gelijk inkomen.
Voor nu studeren we beide nog, maar mijn vriend is over 1,5 jaar klaar en dan ben ik nog wel 2 jaar bezig, dus dan gaat hij in verhouding meer betalen, gewoon omdat hij dan denk ik 4x zo veel geld verdient als ik :+ (baan in een goeie sector vs. student..)

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:44

Wij hebben een woningaanbieding. 17 juli gesprek *\o/*

Michelle_96

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:50

Hoe hebben jullie het gedaan met verhuurdersverklaringen? Ik heb 2x particulier gehuurd en heb geen gegevens meer van deze verhuurders.. eerst gaven ze aan dat dit niet nodig was en nu vragen ze er ineens toch wel naar, ik weet alleen niet hoe ik dit nu moet oplossen

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:40

Ik heb een bod uitgebracht. :o

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:52

Oeh, spannend Bon_ita! Hopelijk hoor je snel iets!
Ben je veel onder de vraagprijs gaan zitten? Als dat meevalt zal het wel in orde komen ;)

Verhuurdersverklaringen geen ervaring mee, sorry.

Ik ben alleen dus heb geen problemen met wie wat betaalt, hahaha.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:10

Oeh spannend Bonita!

Wij hadden er officieel wel 1 nodig, maar onze vorige huurbaas (particulier) vond dat onzin dus nooit gehad. Wel als referentie mogen gebruiken.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 06:15

[***] schreef:
Oeh, spannend Bon_ita! Hopelijk hoor je snel iets!
Ben je veel onder de vraagprijs gaan zitten? Als dat meevalt zal het wel in orde komen ;)

Verhuurdersverklaringen geen ervaring mee, sorry.

Ik ben alleen dus heb geen problemen met wie wat betaalt, hahaha.


Nee.. ben boven de vraagprijs gaan zitten haha.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:20

Michelle_96 schreef:
Hoe hebben jullie het gedaan met verhuurdersverklaringen? Ik heb 2x particulier gehuurd en heb geen gegevens meer van deze verhuurders.. eerst gaven ze aan dat dit niet nodig was en nu vragen ze er ineens toch wel naar, ik weet alleen niet hoe ik dit nu moet oplossen

Ik huur ook particulier met een tussenpersoon en die konden voor mij een verhuurdersverklaring geven. Maar huur je nu ook? Want dan kan je van deze huurbaas toch een verhuurdersverklaring krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:25

Bon_ita schreef:
[***] schreef:
Oeh, spannend Bon_ita! Hopelijk hoor je snel iets!
Ben je veel onder de vraagprijs gaan zitten? Als dat meevalt zal het wel in orde komen ;)

Verhuurdersverklaringen geen ervaring mee, sorry.

Ik ben alleen dus heb geen problemen met wie wat betaalt, hahaha.


Nee.. ben boven de vraagprijs gaan zitten haha.


Oh, dat kan ook natuurlijk, hahaha.
Dan zal het hopelijk wel in orde komen .. hoop voor jou dat ze snel beslissen in jouw voordeel ;)

Hier gisteren een berg papieren ontvangen van de notaris, dingen om in te vullen enzo :O :')

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:57

Zat even te denken, ik wil de aankoop en het verhuizen aangrijpen als een nieuwe start, als in: zo weinig mogelijk meenemen. Ben nu al rustig begonnen met uitzoeken van dingen die zeker weg kunnen ed. maar hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie alles verkocht? Naar kringloop gebracht? Op een rommelmarkt? Anders ... ?

Heb nu een paar advertenties op verschillende plaatsen staan maar schiet niet zo op. Als ik bedenk wat ik nog allemaal heb staan/liggen wat weg kan zakt de moed mij al in de schoenen, haha. Maar alles gratis naar kringloop doen vind ik ergens ook zonde, kan wel wat extra centjes gebruiken.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Wat werkt handig? Moet niet overal de hoofdprijs voor, maar wel graag naar waarde. Hoe pak ik dit aan? Of hebben jullie alles gewoon meegenomen? :P

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:58

Het lastige is imo dat mensen die dingen op marktplaats kopen ook echt de bodemprijs willen betalen, en dat mensen die iets verkopen op marktplaats vaak denken dat hun zooi nog meer waard is dan het daadwerkelijk is. Als het niet lukt met verkopen zou ik het persoonlijk gewoon naar de kringloop brengen, dan kan iemand anders er voor een prikkie nog van genieten. Als het jou toch maar in de weg ligt...

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:07

Ja, dat dus. Al denk ik echt dat het nog wel waarde heeft, hahaha.
Ik bedoel: dingen waar ik zelf € 100 of € 200 voor betaald heb en wat amper gebruikt is vind ik niet nodig dat het voor € 20 weggaat ... Probeer wel op ongeveer de helft te zitten, en te combineren (dus bij meerdere stuks extra korting enzo). Verder weet ik het ook niet meteen, maar naar kringloop doen vind ik dan helemaal zonde. Denk dat ik dan aan het einde van de rit het alsnog gewoon ga meenemen ... Moeilijk.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:09

"Probleem" met marktplaats vind ik dat je wel een gok neemt om witgoed enzo daar te kopen. Bv. op marktplaats vragen ze best veel voor wasmachines, terwijl je online tweedehands gecontroleerde, en met garantie, wasmachines kan bestellen en voor een kleine meerprijs kan laten brengen naar boven. En dat voor bijna geen meerprijs.

Wel heb ik een gasfornuis via marktplaats gekocht van de week, veel werk met schoonmaken maar als die het doet heb ik voor 25,- een super mooi ding. Dus idd bodemprijzen

Ikzelf heb pech met mijn appartementje, ze hebben lekkage gehad en het duurt nog minstens 2 weken, waarschijnlijk krijg ik de sleutel rond de tijd dat ik op vakantie ga (kan niet annuleren want ga met schoonouders en vriend). Flink balen. Wel contact gehad met de woningbouw of ik dan eventueel ietsjes eerder dan 1 augustus de sleutel kan krijgen zodat mijn oom aan de slag kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:11

Wij hebben er heel bewust voor gekozen om een nieuwe wasmachine te kopen. Of ja, we waren eigenlijk van plan om voor het goedkoopste Marktplaats-model te gaan, maar mijn vader bood aan de wasmachine te betalen en toen was de keuze eigenlijk snel gemaakt. Op deze manier kunnen we een goede wasmachine kopen, brengen ze hem naar boven en hebben we ook nog eens garantie, wat voor ons niet onbelangrijk is. Het is toch altijd een risico als je ze tweedehands koopt, voor hetzelfde geld gaat hij na een week kapot en dan zit je met een probleem want we hebben het geld niet liggen om zomaar een nieuwe wasmachine te kopen.

Edit: wij gaan vandaag kringlopen in het gooi om te kijken of we nog wat leuke dingen kunnen vinden. We moeten nog een tv-meubel en een eettafel, en hebben allebei in principe bij Ikea op het oog maar als we super goedkoop iets kunnen vinden in de kringloop is dat natuurlijk nog een stuk fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:27

Dat soort dingen zou ik ook niet snel via marktplaats kopen neen, maar verkoop ik er ook niet op. Qua verkopen gaat het hier om gewone dingen .. boeken, dvd's, eventueel wat kleding, oud speelgoed, paardenspullen die ik niet meer gebruik, ... Voor de rest heb ik niks, hahaha.

Jammer Jtragter , vakantieperiode is altijd rot voor zo'n dingen, want je planning valt altijd in duigen..

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:26

Wij hebben ontzettend veel geluk gehad dat toen wij samen gingen wonen de huishoudens van schoonvader en stiefschoonmoeder (schoonstiefmoeder?) werden gecombineerd. Dus echt grote dingen hebben we gekregen als wasmachine, droger, vriezer, bank, eettafel...
M’n vriend heeft een gasfornuis+oven van MP gehaald en verder zijn ook het laminaat (in de woonkamer, maar daar heb ik wel ‘spijt’ van ivm de tegenvallende kwaliteit), koelkast, tv meubel en dressoir van MP. Stoelen bij de eettafel hebben we van mijn ouders gehad...
Scheelde zo ontzettend veel in de kosten. :D

Michelle_96

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:57

goldenarrow schreef:
Michelle_96 schreef:
Hoe hebben jullie het gedaan met verhuurdersverklaringen? Ik heb 2x particulier gehuurd en heb geen gegevens meer van deze verhuurders.. eerst gaven ze aan dat dit niet nodig was en nu vragen ze er ineens toch wel naar, ik weet alleen niet hoe ik dit nu moet oplossen

Ik huur ook particulier met een tussenpersoon en die konden voor mij een verhuurdersverklaring geven. Maar huur je nu ook? Want dan kan je van deze huurbaas toch een verhuurdersverklaring krijgen?


Ik huurde 2x rechtsstreeks van een particulier, van de ene echt geen gegevens meer.. en de andere heb ik geprobeerd maar schijnt terug te zijn naar Turkije, geen contact mee te krijgen.

Ik woon weer thuis dus vandaar ook nu geen verhuurdersverklaring.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:08

Morgen hoor ik als het goed is met welke koper de verkoper in zee gaat. Ik zit 10.000 boven de vraagprijs en dat is (schrik niet) in totaal 70.000 euro meer dan dat het huis in 2015 is aangekocht door de huidige eigenaar. Lang leven deze huizen stress. >;)