Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 20:03

Ja de tijd die eraan zit te komen... Wetend dat je vertrouwde autootje toch wel een keer aan vervanging toe is. Maar het niet over je hart krijgt en hem toch maar weer laat maken door de garagist.

Lekker serieus titel voor het onderwerp he :+

Het zit zo. Mijn audi A6 van 2000, ondertussen 18 jaartjes jong en 385000 kilometer op de teller is gisteren afgekeurd door de keuring (België).
Rubbertjes van de ophanging voor moeten vervangen, lampje moet gemaakt worden en ondanks dat de lampenstand in de auto juist staat - staan de lampen toch te laag. Mijn nummerplaat is zo oud dat hij vaal is en opnieuw aangevraagd moet worden.
Er staat wat speling op de ophangingsassen en lekt eigenlijk constant wel een heeeeel klein beetje olie/koelvloeistof.
En er zouden nieuwe bandjes op moeten, al is dit een waarschuwing en geen verplichting. Net zoals de speling op de assen en het lekje dus dat zijn kosten die ik niet per se moet doen, nu, maar waarschijnlijk volgend jaar wel.

Al bij al voor een paar honderd euro rijdt mijn beestje weer als een tierelier.

Maar ja, 18 jaar is niet meer heel erg jong. Zuinig is hij ook niet meer zo... En sinds de keuring van vorig jaar in Juni 2017 is er ongeveer 600-800 euro in gekropen voor leidingen die verduurd zijn, dieselpomp waarvan de rubber verduurd is en dus lekt, dieselpomp die gereviseerd is geworden. Al bij al zou er in een jaar tijd dus ongeveer 1000 euro in steken om hem weer goed te laten rijden.

Nu zal je denken... wat doe je moeilijk. Naar de schroot rijden die handel en een nieuwe kopen.
Maar ja, voor 1000 euro heb ik geen auto gekocht, wel deze gemaakt.
En je kent dat wel. Je beestje die je 3 jaar lang overal naar toe brengt, nooit in panne staat, lekker droog is in de regen en lekker warm in de winter. Lekker warm in de zomer met de raampjes open neem ik er graag bij :+
Je persoonlijke vuilbak - kledingkast - pashokje - restaurant.
Een ruimte koffer waar ik in een keer al mijn zakken paardenvoer in kwijt kan. De radio en boxen die nog erg goed werken, en lekkere bass geven.
De heerlijk zachte zetels en het stuur dat helemaal glad is geworden door gebruik. De velletjes die ik van de pook heb getrokken als in een haast aan de verkeerslichten sta.

Je kent het wel, dat beestje dat iedere ochtend trouw op de oprit staat te wachten om je weer te brengen waar je heen moet.

Lekker sentimenteel, maar ik ben vast niet de enige die eigenlijk geen afscheid kan nemen van zijn of haar auto. En na serieus wikken en wegen, overleggen met de garagist wat wijs is - hem toch maar weer laten maken om een jaartje door te crossen.

Dus wie is er nog zo slecht in afscheid nemen... van zijn vertrouwde autootje :o


_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:12

Zo herkenbaar dit! Ik heb mijn Suzuki Jimny nu wel nog maar 3 jaar, het is mijn eerste eigen auto. Maar ik weet nu al dat ik hem liever nooit meer afgeef en er zo lang mogelijk met zal rijden.
Want ja ik ben ook zo sentimenteel in die dingen :')

Leentje, Molly & Poppy <3

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:17

Oh, hou op. Ik stond 5 jaar terug met tranen in mijn ogen te kijken toen mijn Schimpie (allereerste autootje, een Opel Astra uit 1995 :)) ) opgehaald werd voor de sloop. Het ging serieus geld kosten om hem door te laten rijden.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:19

Heeeel herkenbaar! Mijn eerste auto (saab 93 uit 1998) heb ik tot 410000 km gereden. Toen de reparatiekosten meer dan 1000 euro werden geschat toch afscheid genomen met pijn in mijn hart. Zijn onderdelen leven verder in andere saabjes. Dus dat idee maakte het wat draaglijker haha.

Anyway ik snap dat de keuze moeilijk is :j

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:21

Ik heb zitten janken toen mijn touareg perse moest verkocht worden van mijn vriend omdat de tax de spuigaten begon uit te lopen (+€1000). Ik neem het hem nog altijd kwalijk.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:26

Ik dacht ook altijd dat ik het lastig zou hebben om mijn eerste eigen auto weg te doen. Heb 8 of 9 jaar met plezier met de vw Lupo rondgereden, tot deze ook zijn mankementen kreeg. Nog wat proberen op te lappen, maar anderhalf jaar geleden toch maar een andere gekocht (ook een vw lupo :') ).
Uiteindelijk alle goede stukken die we nog konden gebruiken op de ‘nieuwe’ Lupo gezet en sindsdien staat deze zo goed als weg te rotten... In het begon moeilijk gehad, maar na anderhalf jaar toch maar beslist om de auto te koop te zetten.
Originele kleur zag je wel niet goed meer :+


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tesseke op 13-06-18 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:27

Ja, ook ik ken de pijn. Mijn citroen saxo uit 1996 doet het nog steeds, we zijn tot nu toe ieder jaar door de keuring gekomen.
Maar de geluiden die er(onder)uit komen zijn echt niet gezond meer. -O-
Ik vrees dat mijn geliefde eerste autootje geen 10 jaar meer meegaat. |(

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 21:19

Haha ik ben gelukkig dus niet de enige. Nu is mijn vriend er best nuchter in en zegt gewoon hup laten maken en doorrijden want voor 1000 euro rij je geen andere rond.
Morgen gaat beestje naar de garage en dan gaan we eens kijken wat de kosten gaan zijn

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:26

Natuurlijk laten repareren, je hebt nu een fijne auto die het altijd doet. Voor €1000 heb je geen andere of je moet heel veel geluk hebben. Meestal het verdriet van een ander.

Ik rij nu, heel voordelig en met veel plezier in een jonge Suzuki Alto, maar mis mijn oude trouwe Subaru Impreza Plus AWD uit 1999 nog wel. Top betrouwbaar, maar helaas heeft mijn zoon op een rotplek een paaltje geraakt en was repareren veel te duur.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Kabayo

Berichten: 13894
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:28

Heel herkenbaar... ik ga sowieso een traantje weg pinken als die oude van mij overlijd. Mijn eerste autotje... nu is ie al 30 jaar maar word echt minder

Kleine ps. Er is speciaal een fries lied gemaakt over her afscheid nemen van je auto :P

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:34

Zo herkenbaar. Heb inmiddels a heel wat jaren mn rijbewijs en ook al heel wat autos gehad maar eigenlijk iedere keer doet t weer pijn. Mn eerste auto heb ik nog steeds spijt van dat ik die verkocht heb. Ik heb ook net een laar weken een andere auto en hoe lekker die ook rijd, ik mis mn Smart. Smart verkocht omdat ie op was en mn vent er niks meer aan wou doen. Maar oh wat heb ik t er moeilijk mee. Wilde er ook niet bij zijn dat ie wegging. Sentimentele muts die ik ben ...

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:34

Heel herkenbaar :o
Begin vorig jaar na 12 jaar trouwe dienst afscheid moeten nemen van mijn toen 19 jarige Opel Astra stationwagen....
Beestje had mij nog nooit in de steek gelaten, heeft mij overal naar toe gebracht en ik heb er zoveel mee meegemaakt....
Motorisch wastie nog 100% en op wat kleine reparatiedingetjes na écht nog wel te redden.....ware het niet dattie helemaal doorgeroest was aan de onderkant -O-
Ging een vreselijk duur geintje worden het te laten maken...
Heb ook echt een traantje gelaten toen ik hem (of haar...) naar de sloop bracht :o
Rij nu bijna anderhalf jaar in een Opel Corsa van 7 jaar oud maar hoe goed die ook zn best doet...de liefde voor mijn Astraatje zit nog te diep -O-

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:39

:(:) -O- helaas erg herkenbaar. Geen idee waarom het zo moeilijk is maar toch iets eigens dat je trouw nooit in de steek laat,

Volgende week afscheid van oude gebakje nummer een, mijn oude trouwe niet roestende hervonden liefde. Denk twee weken later mijn nooit falende oude roestbak van een bus. |( vreselijk vind ik het. De bus is nog tot daar aan toe maar mijn teruggevonden trouwe goudkleurige atos die ik na 9 jaar heb kunnen terugkopen omdat autorijden weer ging. Bus heb ik nu 7 jaar. Atos nu ook alweer 5 jaar. 9jaar daarvoor 3 jaar gehad.

Maar bus begint stevig te roesten, atos staat vooral werkloos op de oprit. Afgelopen half jaar misschien 6 keer gereden omdat hij van stilstaan niet beter wordt. Beiden bijna aan keuring toe weer. En ik ben tegen een bus van 2012 aangelopen. Waarmee ik heel wat jaren weer vooruit kan.

Dus helaas atos is 19 nu. Transit is 15. Maar nu kunnen ze nog een rondje mee. Maar pff wat was dat moeilijk om de atos te ontmantelen en alles wat hem persoonlijk maakte eruit te halen en zijn rode neus eraf. |(

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:40

Zo heb ik mijn Opel astra als weer een jaar of 8
Inmiddels ook 17 jaar oud , augustus moet ze gekeurd worden
Nu al begonnen met dingetjes te fixen waarvan ik weet dat ze nodig zijn .
4 andere bandjes erop ( geluk auto van oom ging naar sloop dus heb zijn bandjes)
Het is een gas wagen maar ze klinkt als een diesel.
Beetje uitlaat lek .
Lampjes staken af en toe maar na een liefdevol klopje beginnen ze gewoon weer te stralen.
Mijn auto tje
Ja t zal t laatste jaar worden haar door de apk te trekken
Dan heb ik echt een andere nodig .

Ik begrijp je volkomen TS , een andere 2e hands heb je niet voor die 1000 euro en of een ander 2e hands net zo trouw is als je huidige is de vraag

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:46

Afgelopen jaren flink wat laswerk gehad aan de bus. Steeds opnieuw stukken lassen zodat hij door keuring kwam meer dan de waarde van de bus in ieder geval. Het is dat ik nu tegen een goed betaalbare bus aan ben gelopen anders waren beiden weer door de apk gesleurd. Nu dus verstand gebruikt ipv gevoel. Hoop dat nieuwe bus snel als eigen gaat aanvoelen. Een gelukje misschien bestuurdersstoel moet aangepast worden, en oprij plaat overgezet. Nu hoop ik dat zowel stoel als bank van transit over gezet kan worden in de trafic. Neus van atos gaat erop en het floridabord van de transit ook.

Alleen mijn 35 jaar normaal sticker, mijn tinker stickers en starwars stickers die op atos zitten. En mijn invalide sticker op de transit. Kunnen helaas niet overgezet worden. -O- van geel en goudkleurig metallic ga ik naar saai grijs metallic

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

pingu
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Belgisch limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:46

Heel herkenbaar! Ik rij momenteel met een turquoise suzuki splash van 10 jaar oud. Mijn tuutje zit perfect, rijdt nog prima, ziet er nog fantastisch uit en verbruikt maar tussen 4,5 en 5l per 100 km.
Hij heeft nu 110000 km op de teller en ik heb met hem afgesproken dat we nog minstens 10 jaar samen blijven (ik doe 10.000 km per jaar, een diesel kan gemakkelijk 200.000 km rijden )
Als ik hem ooit moet wegdoen door teveel kosten, zal het echt met spijt jn het hart zijn...

Een eigen huis....

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:02

karuna schreef:
Afgelopen jaren flink wat laswerk gehad aan de bus. Steeds opnieuw stukken lassen zodat hij door keuring kwam meer dan de waarde van de bus in ieder geval. Het is dat ik nu tegen een goed betaalbare bus aan ben gelopen anders waren beiden weer door de apk gesleurd. Nu dus verstand gebruikt ipv gevoel. Hoop dat nieuwe bus snel als eigen gaat aanvoelen. Een gelukje misschien bestuurdersstoel moet aangepast worden, en oprij plaat overgezet. Nu hoop ik dat zowel stoel als bank van transit over gezet kan worden in de trafic. Neus van atos gaat erop en het floridabord van de transit ook.

Alleen mijn 35 jaar normaal sticker, mijn tinker stickers en starwars stickers die op atos zitten. En mijn invalide sticker op de transit. Kunnen helaas niet overgezet worden. -O- van geel en goudkleurig metallic ga ik naar saai grijs metallic


Ik heb nog een ongebruikte normaal sticker .
De rode .
Als die sticker je nieuwe bus wat eigen maakt wil ik hem wel aan je verkopen.
Ben mijn hele verzameling toch al verloren aan ex.
Die nam zowat alles mee .

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:15

Mijn eerste auto, een donkerpaarse Polo uit '97 is helaas ook afgekeurd vorig jaar. Verrot bij de wielkasten en dorpels, ook de bodum was niet meer goed. Het laswerk zou te veel worden, dus besloten dat niet meer te doen. Toen een 'nieuwe' polo uit '99 van vriendlief gekregen, maar die is geel en heeft dus niet die mooie paarse kleur..

Nu hebben we er onderdelen afgehaald voor mijn 'nieuwe' Polo en enkele onderdelen verkocht. Alleen het casco is nog over, maar ook ik moet straks een traantje wegpinken als hij opgehaald wordt voor de sloop ;(

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:23

Ach, herkenbaar hoor. Hier ook zo vreselijk sentimenteel...
Ik zeg altijd dat mijn auto, mijn eerste auto die ik 6 jaar geleden kocht, bij mij blijft tot zijn dood. Helaas krijgt hij steeds meer mankementen en denk ik dat wij niet lang meer samen zullen zijn Y;(

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:29

Tranen met tuiten hier toen mijn Golfje uit 1993 naar de schroot moest. :') Hij had zelfs een naam: Bram. En iedereen die mij kent (inclusief collega's en ja zelfs de directie) kennen de auto ook als Bram en noemen hem ongegeneerd bij z'n naam.

Bram heeft mij jaren overal heen gebracht waar ik wezen moest. Veilig, droog, aangenaam. Was Bram luxe? Absoluut niet. Er zat geen radio in, alleen een cd speler (eindeloze kersthits en Acda en de Munnick geluisterd), geen elektrische ramen en airco had Bram nog nooit van gehoord. Maar het was wel míjn Bram. <3 Porsche van de buurvrouw starten met startkabels? Geen probleem voor Bram. Door de sneeuw naar een afgelegen huisje op de Veluwe? Bram regelde het. Jaren door de APK komen met hooguit een handremkabeltje dat vervangen moest worden? Dat was Bram.

En toen die dag.. de een na laatste dag op mijn oude werk in Utrecht. (Bram bracht mij 3 jaar lang elke dag van Den Haag naar Utrecht en terug). Het noodlot sloeg toe en ik stond met Bram langs de A12, inclusief een hoop rook en vreemde geluiden. De ANWB meneer schudde afkeurend zijn hoofd toen ik hem smeekte Bram naar onze vaste garage te brengen ipv naar het autokerkhof. Helaas bij de garage het nieuws gekregen dat de kosten om Bram te repareren rond de €1.500 zouden liggen en dat het dat eigenlijk niet waard was. Dagen over nagedacht, maar toen toch tot de conclusie gekomen dat Bram mij, zeker voor de €400,- waar ik hem jaren daarvoor aangeschaft heb, veel plezier heeft gegeven maar dat het nu echt voorbij is.

En oh wat mis ik hem nog steeds! :n Mijn splinternieuwe C1tje is ook een leukje hoor. Maar t is niet Bram.

Zoals je leest ben ik ook een enorm sentimentele doos :D :D

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:31

Oohh zo herkenbaar. Was zo gehecht aan mijn rode beestje, altijd vertrouwd en bracht me overal. Heeft me nooit in de steek gelaten! Ouders zeiden al eens van, doe dat ding nou eens weg en ga voor n nieuwere auto. Nou nee hoor. Totdat het moment kwam dat er een aanrijding was geweest en mijn rode beestje niet meer te redden was. En hij kon nog steeds rijden hoor! Maar blik was zo beschadigd dat een nieuwe auto goedkoper was zegmaar. Vreselijk gevoel om je autootje af te moeten geven! Nu ruim 2 maandjes een andere auto maar kan er nog steeds niet aan wennen :+

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:38

Nou kan mijn trouwe paus mobiel (opel agila) hopelijk nog wel even mee maar moet binnenkort op voor de keuring en ik knijp hem wel. Het is zo'n fijn autotje, brengt mij elke dag trouw naar mijn werk en weer naar huis. Zitten een hoop herrineringen aan vast dus snap de gevoelens zeker van iedereen hier. :p

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:40

_Lina schreef:
Zo herkenbaar dit! Ik heb mijn Suzuki Jimny nu wel nog maar 3 jaar, het is mijn eerste eigen auto. Maar ik weet nu al dat ik hem liever nooit meer afgeef en er zo lang mogelijk met zal rijden.
Want ja ik ben ook zo sentimenteel in die dingen :')


Ik heb ook heel lang een jimny gehad!
Met heeeeel heeel heel veel pijn in mijn hart heb ik hem weg gedaan. En nu 7 jaar later heb ik daar nog wel eens spijt van :+

Spoiler:
Afbeelding


Dus TS ik snap je heel goed.
Mijn huidige auto is weliswaar iets jonger dan de jouwe maar ook al 320 000 gelopen en toevallig vandaag voor de keuring weg.
Moet een nieuwe koppeling op, distributie riem moet vervangen. Dus ook een beurtje van rond de €1500. En toch doe ik het want ik kan geen afscheid nemen van mijn gebakje :o
En ik wil hem gewoon helemaal op rijden tot dat m niet meer kan :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:53

Ik herken het hoor. Mijn Peugeot moest ineens weg want was total loss na een aanrijding. Heb staan janken als een klein kind toen hij weg gesleept werd :o

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom is afscheid nemen zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:55

Oh Susan ik ook, mijn auto en die van vriendlief is in 2013 in de brand gezet, wij hebben met zijn tweeën staan brullen als kleine kindjes :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Apacheshadow, Forcalquier, GoogleAdsense en 126 bezoekers