Van die sociale verplichtingen....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 09:14

... waar je he-le-maal geen zin in hebt op je vrije zondag :=

Iedereen heeft ze wel eens maar waarom doen we er eigenlijk aan mee? Verjaardagen, babyshowers, feestjes, etentjes waar je echt totaal geen zin in hebt? Natuurlijk vanwege het sociale aspect ervan maar ik vraag me af of er wellicht bokkers zijn die hier niet aan mee doen? Of die gewoon afzeggen als ze liever in de tuin liggen dan bij een tante 6 hoog op verjaardag te moeten zitten?

Meestal sleep ik me dus wel naar dat soort gelegenheden maar de verleiding is soms zo immens om te zeggen ‘joe, bekijk het, besteed mn vrije weekend liever anders’ :D

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:16

Dan zorg ik dat ik mijn hoofd even laat zien.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:18

Ik ben er zo eentje die hier niet aan mee doet.
Enige waar ik me echt verplicht toe voel zijn de verjaardagen van neefje en nichtje, maar omdat ik nooit zo goed tegen die drukte kan spreek ik dan n andere dag af met ze of ga bv gewoon n uurtje langs.
Andere uitnodigingen zeg ik er al bij: ik laat je nog weten of ik wel of niet kom!
Ik denk altijd maar zo: er komen genoeg andere mensen dus t is leuk als ik erbij ben maar als ik niet kom zullen ze me heus niet missen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:22

Ja ik ben daar wel makkelijker in geworden. Mensen die hun gezicht niet komen laten zien kom ik ook niet meer en kerst ben ik bijvoorbeeld ook mee gestopt. Mijn eigen verjaardag heb ik geprobeerd om een jaar niet te vieren, maar toen kwamen er toch en aantal dus dat was een hopeloze poging.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:22

ik doe om gezondheids redenen niet overal aan mee, jammer maar wel beter voor mezelf.
Dat kan wel eens tegen je werken ,maar meestal zeg ik het er wel eerlijk bij waarom.
de meeste die me kennen weten dat ook en zeggen er nooit wat van.
heb ik gewoon echt geen zin dan overweeg ik het wel maar ga dan wel! -O-

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:24

Mars schreef:
... waar je he-le-maal geen zin in hebt op je vrije zondag :=

Iedereen heeft ze wel eens maar waarom doen we er eigenlijk aan mee? Verjaardagen, babyshowers, feestjes, etentjes waar je echt totaal geen zin in hebt? Natuurlijk vanwege het sociale aspect ervan maar ik vraag me af of er wellicht bokkers zijn die hier niet aan mee doen? Of die gewoon afzeggen als ze liever in de tuin liggen dan bij een tante 6 hoog op verjaardag te moeten zitten?

Meestal sleep ik me dus wel naar dat soort gelegenheden maar de verleiding is soms zo immens om te zeggen ‘joe, bekijk het, besteed mn vrije weekend liever anders’ :D


En dat zeg ik dan ook. Ik hoef dat nep gezever ook niet en ga dus ook echt niet. Alleen als het van iemand is die me wel écht interesseert, maar dan ga ik met plezier. :j

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:24

Ik ga wel bij vrienden en dichteres familie maar bijvoorbeeld tantes en ooms neven nichten ligt er net aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:32

Er zijn van die dingen die je écht niet kan missen (je oma wordt 100 bijvoorbeeld) maar 'gewone' verjaardagen en afspraken daar durf ik wel nee op te zeggen als het niet past. En meestal wordt dat ook prima geaccepteerd.
Het is voor de mensen die iets organiseren toch ook niet leuk als de helft van de 'bezoekers' eigenlijk geen zin heeft? Ik heb dan zelf ook liever dat iemand netjes meld dat hij/zij niet kan/wil langskomen die dag :)

Gelukkig is het meestal wél leuk :)

Christiene schreef:
Ik ga wel bij vrienden en dichteres familie maar bijvoorbeeld tantes en ooms neven nichten ligt er net aan.

Ik ga ook alleen naar gezin/vrienden en niet naar verdere familie. Dat zijn alles bij elkaar 100 man, als die allemaal hun verjaardag zouden vieren met de hele familie zou het voor iedereen ondoenlijk zijn :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-18 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:34

Iedereen in mijn omgeving weet wat voor een hekel ik aan verplichtingen als verjaardagen heb en ook mijn onderbouwing. Ik vier al sinds ik 21 ben geworden geen verjaardagen van mijzelf meer en dat wordt van mijn kant van de familie gerespecteerd. Sterker nog: op mijn moeder na doet iedereen dat nu. We zien elkaar het hele jaar en dat is meer waard dan die ene dag. Van mijn mans kant is het een ander verhaal. Die mensen hechten enorm aan hun verjaardag en vinden het ook not done als je niet komt of het zelf niet viert. Ik heb daar echt mijn poot stijf moeten houden dat ik mijn verjaardag niet wil vieren: ik zie die mensen het hele jaar niet en dan zou ik verplicht die ene dag moeten opzitten en pootjes geven en gemaakt vriendelijk moeten doen... Ik kom ook zo min mogelijk op hun verjaardag of zorg dat ik een paar dagen eerder langs ben geweest. Dit doe ik omdat ik enorm last heb van de prikkels en het vreet bij mij heel veel energie (vriendelijk blijven, ellenlange verhalen aanhoren of van die gesprekken dat iemand zogenaamd een vraag stelt maar gelijk het gesprek verder doorgaat zonder op jouw antwoord te wachten en je dus ontzettend moet schakelen tussen 'wat zal ik antwoorden' en 'oh, je wilt dus helemaal geen antwoord maar zelf graag aan het woord zijn'. Doodvermoeiend. :O

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:44

Wij hadden de afgelopen maand 3 (!!!!!) uitvaarten van familie. Daar gaan we uiteraard heen, maar het is niet bepaald een hobby..

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:48

Ik doe daar niet aan mee. Ik heb niks met verjaardagen, alleen van mijn ouders, zus en vrienden (ook niet allemaal). Maar van familie (ooms, tantes, nichten, neven), daar ga ik gewoon niet heen. Ik doe er namelijk niemand en plezier mee, hen niet en mezelf niet. Dat komt omdat ik gewoon niks met ze heb qua band, dus ik voel ook niet de behoefte om te komen en me daar te vervelen.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:50

Jep, ik heb er een gruwelijke hekel aan!!

Ga zo met mijn zusje na leeuwarden(enkele reis +/- 150 km) om even bij mn nichtje op verjaardag te gaan. Hopelijk kunnen we na 1.5 uur weer fatsoenlijk weggaan

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:51

Nee hoor, ik doe niet aan van die sociale verplichtingen.
Ik ga ergens heen omdat ik er zin in heb, niet omdat men dat verwacht. Altijd al gedaan trouwens sinds mijn late pubertijd, ik probeerde ook mijn eigen verjaardag toen al te skippen. Flauwekul allemaal.
Werd me toen trouwens niet in dank afgenomen haha, inmiddels is men niet anders gewend.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:52

Oh, ja. Heb je eindelijk een vrije zondag, is het 28 graden en moet je ergens komen opdraven _O- Ellendig.

Toch ga ik wel bijna altijd, al is het maar eventjes. Weet je wat het is, als ik een keer mn verjaardag vier en het is prachtig weer oid (dat komt nooit voor, want ik ben jarig in november maargoed :') ) vind ik het ook erg fijn als mensen gewoon komen.
En meestal als ik er dan eenmaal ben, is het toch wel gezellig.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:05

Ik vind verjaardagen op zich wel gezellig. Zelf kan ik alleen niet zo goed tegen drukte in mijn huis, dus hoop altijd dat de helft afzegt :')
Vier m’n eigen verjaardag niet maar die van het kind wel, zo banketstaaf om dat niet te vieren :o
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-05-18 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:05

Nee wij doen niet mee aan verplichtingen zoals verjaardagen. Als het ons past en we hebben niks dan gaan we wel maar echt alleen even uit fatsoen ons gezicht laten zien, maar is er iets anders zoals werk of een wedstrijd ja jammer dan.. Mijn eigen verjaardag vier ik niet, ik ben met kerst jarig en eigenlijk komt mij dat maar al te goed uit.

Afgelopen jaar al wel 5 begrafenissen gehad, die probeer ik wel bij te staan. Maar ook dan geldt moet ik werken dan is het jammer, dan probeer ik wel te komen tijdens het condoleren.

Verder heb ik gewoon geen behoefte aan al die visites verjaardagen etc, mijn vriend en ik zijn het liefst lekker op ons zelf.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:13

Ik ga alleen als ik het zelf leuk vind.
Begravenissen is een ander verhaal, maar feestjes ga ik mezelf niet toe verplichten als mijn hoofd er niet naar staat

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:21

Al jaren hou ik mij ook verre van sociale verplichtingen, ook vanwege de wisseldiensten van mijn man als van mij vroeger.
Als ik dienst had en op een andere dag wilde, mocht dat in de familie vaak niet, ze vierden het geen twee keer, ik moest maar vrij nemen !
Nou mijn vrije dagen kon ik beter besteden.
Wat wel gebeurde is dat ik heel langzaam vervreemde van familie en vrienden, en ik nog maar een heel klein kringetje om mij heen heb, wat best eenzaam is.
Ze komen namelijk ook niet bij mij, ik heb echt misschien 1x per jaar visite.
Voor mijn kinderen was het vaak wel zielig om geen verjaardags visite te krijgen, want ze gingen er van uit, jij komt niet bij ons , wij ook niet bij jou, terwijl het geen onwil was maar overmacht.
Het enige voordeel is dat ze mij ook niet verwachten op begrafenissen , waar ik dus echt niet heen ga ivm een trauma uit mijn jeugd.
Het heeft dus twee kanten ....

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:23

Op zondag/zaterdag hoef je mij echt niet overdag op een verjaardag uit te nodigen. Ik ga ook eigenlijk alleen naar mijn allerbeste vrienden en dichtste familie. En dan is het ook helemaal geen vervelend iets, maar als ik het gevoel heb er iets voor te moeten opgeven dan pas ik.

Aller ergst vond ik bijvoorbeeld de verplichting kraamvisite ontvangen. Mensen komen langs, blijven veel te lang hangen, je bent zelf labiel en ik werd echt helemaal gek toen. Mocht er ooit nog een kind komen, dan is niemand welkom de eerste maand, behalve directe familie en onze beste vrienden. En niet een kennis die 3 uur hangen blijft, een collega van vroeger, vrienden van schoonouders etc etc :')

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:26

Ligt eraan hoe belangrijk ik die persoon vind. Ik zit namelijk veeeel liever thuis niks te doen dan dat ik weg moet gaan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:38

Ik vind het een rare gewoonte dat mensen niet naar de levenden willen, maar wel naar de doden. :j
Nooit begrepen, die mensen die je op geen enkel feestje ziet, maar wel op een begravenis.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:42

Mijn man gaat nooit naar verjaardagen toe.
Uitvaart ligt het eraan wie er overleden is.

Verjaardag van zoon vieren we wel en dan is hij thuis.

Ik kan slecht tegen drukte en mijn lijf is ziek.
Ga vaak een uurtje naar een verjaardag.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:45

In mijn omgeving vieren mensen maar weinig hun verjaardagen. Heb denk ik 7 verjaardagen per jaar, waarvan 6 familie. Ik wilde het ook niet vieren, maar merkte dat het wel erg gewaardeerd werd door m’n opa’s en oma dus toch gedaan. Al denk ik dat ik volgend jaar wel oversla. Ga liever op pad met m’n vriend. M’n vriend viert het ook nooit. Vind het eigenlijk wel fijn, weinig verjaardagen. Het is toch altijd een beetje geforceerd gezellig.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:04

In mijn familie is het tegenwoordig mode om het op zondagmiddag te vieren. Je weet wel om 1 uur beginnen en of iedereen dan om 5 uur weer weg is. Dat is echt een rot tijd. Want dat betekend dat ik en niks meer aan mijn ochtend heb en niks meer aan m'n avond. Want ik heb ook nog ergens paarden te doen.

Mijn broer maakt helemaal lekker. Die viert het van 2 tot 5. Alleen voor directe familie (ouders, zussen, opa's/oma's). Maar hij woont hier 5 kwartier vandaan. Opa/oma wonen een half uur bij mij vandaan. Hij nodigt niet de mensen uit met wie ze normaal mee rijden. Vervolgens zegt ie tegen mij. Jij zit toch alleen in de auto. Dus ga ik eerst een half uur ene kant op rijden, vervolgens bijna 2 uur de andere kant op. Dus kan ik om iets na 11 uur weg gaan en ben ik om half 8 weer thuis.

Het is dat het oorlog gaat opleveren als ik het niet meer doe... Maar echt...

Anoniem

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:06

Als ik geen zin er in heb, dan ga ik niet. Vind niet iedereen leuk. Maar dat boeit mij weinig.