Hoe social media verslaafd ben jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:43

Ik heb de app er ook opgezet, vind het wel grappig om eens bij te houden :D
Zelf gebruik ik op de telefoon Whatsapp, facebook en instagram... denk dat ik er van ga schrikken hoevaak ik het gebruik :o

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Hoe social media verslaafd ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:22

Ik ben behoorlijk bokt verslaafd. Wil dus ook mijn account (laten) verwijderen. Helaas lukt dat (nog) niet..
Wats app gebruik ik veel maar is gewoon handig.
Facebook gebruik ik nu nog alleen als ik zit te wachten ergens op, probeer dit dan ook te verminderen doormiddel van een boek mee te nemen.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:38

eenitraM schreef:
Vjestagirl schreef:
De app heet "quality time" btw ;)

Maar dit is zo grappig.

Laten we op een app bekijken, hoevaak we apps bekijken :')

Iets met 'bye bye Facebook'-event op Facebook. :+

Dit was precies de reactie van mijn man, ha ha ha!

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:47

Ik was tot voor kort echt heeeel erg met social media bezig. Toen heb ik de FB app van telefoon af gegooid en keek ik alleen 's avonds een kwartiertje op de computer maar merkte dat ik er eigenlijk niets aan miste. Daarna mijn account dan ook verwijderd en geen moment spijt gehad.

Daarna heb ik de Instagram app van mijn telefoon af gegooid en 10 dagen niet gekeken, ook dit heeft ervoor gezorgt dat ik nu veeeeel minder op mijn telefoon zit. Ik vind het veel prettiger om nu niet meer constant de druk te hebben om foto's te moeten maken voor social media. Ik weet dat dat ook deels tussen je oren zit maar toch is het leven nu echt wel relaxter geworden. :j

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:14

Ik denk dat ik wel wat tijd kwijt ben aan social media, ik kijk er vooral op als ik in het ov zit (zo’n 8 uur per week) of als ik even niets te doen heb. Maar verslaafd zou ik niet willen zeggen, ik kan ook prima zonder. Soms kijk ik dagen niet omdat ik geen tijd heb of er gewoon niet aan denk. Vrienden zijn ondertussen wel gewend dat het twee dagen kan duren voor ik reageer :+
Ik heb ook niet dat ik veel mis als ik niet online ben. Vrienden vertellen belangrijke dingen over het algemeen gewoon persoonlijk, ik ken weinig mensen die belangrijke dingen alleen op social media zetten. Laatst zag ik via Facebook dat een oud collega van mij verloofd is, ik spreek haar niet meer en vond het leuk dat ik er alsnog zo ‘achter kwam’ (en vooral heel leuk voor haar dat ze verloofd is). Maar dit is eigenlijk het enige voorbeeld wat ik mij kan bedenken. En tja, als ik dan mis dat Jan en Piet van de hoek gaan samenwonen, so be it. Ik denk dat verslaafd zijn aan social media onder andere te maken heeft met het bang zijn om iets te missen, maar daar heb ik gelukkig niet zoveel last van.

Ik heb ooit zo’n soortgelijke app gehad en daar kwam ook uit dat mijn social media gebruik over het algemeen best meeviel :) Zat vooral veel op m’n telefoon om series te kijken of omdat ik hem vergat te vergrendelen :o

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:51

Voor degenen met een Iphone: bij je batterijverbruik kun je ook heel eenvoudig je app gebruik inzien. Hoef je geen appje te downloaden..

Ik ben niet zo ‘verslaafd’ dat ik alsmaar aan het refreshen ben ofzo en als ik in gezelschap ben laat ik mijn telefoon in mijn zak. Maar ik check zeker wel 2x per dag mijn instagram. Facebook wat minder.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:22

Het gekke is dat ik thuis vaak gebruik maak van mijn telefoon, maar zodra ik vakantie heb van het werk zet ik mijn trilfunctie bewust uit en kijk ik soms enkel eens per dag om te checken of er niks met oma is.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Hoe social media verslaafd ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:20

Ik zit er denk ik vooral op te kijken als ik me verveel/ergens op wacht en ik het leuk vind om te zien wat andere mensen doen. :') Ik wil vooral Facebook gaan minderen. Vandaag 1,5 uur nutteloos op Facebook zitten kijken. 2 uur op internet, waarvan het grootste gedeelte op bokt is. :+

Insta en snapchat zijn samen max kwartier per dag.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:17

Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren mijn Facebook account gedeactiveerd en de fb app + messenger app van mijn telefoon gegooid.

Op eerste pinksterdag ( oké toen was ik wel alleen maar dan nog) heb ik 10uur!!!op mijn telefoon gespendeerd.

Wilde al langer mijn account een tijd uitschakelen en misschien verwijderen, maar nooit gedaan, maar dit vond ik wel echt absurd.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe social media verslaafd ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:22

Ik heb ook gisterenavond mijn Facebook account weg gedaan. Maar dan definitief verwijderd. :)
De app die hier werd genoemd om je verbruik te checken heb ik ook gedownload en ik moet zeggen dat ik had verwacht dat ik meer op mijn telefoon zou zitten. Gemiddeld zo'n 2,5 uur per dag. Maar wel 58 keer unlocked :+ (ik wachtte op een bericht van de makelaar of ons huis verkocht zou zijn :') ) desalniettemin kan het best wat minder, dus Facebook weggedaan. Ik keek daar toch al niet zoveel op en merk steeds vaker dat ik me irriteer aan hoe slecht je zelf kunt bepalen wat je ziet. Instagram heb ik wel gehouden. Verder gebruikt ik alleen whatsapp en Pinterest.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe social media verslaafd ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:26

Voor degenen die graag hersenloos smartphone gebruik willen verminderen kan ik Forest aanraden :)
https://forest-stay-focused.en.uptodown.com/android <-- Hier gratis te downloaden voor Android
Kun je voor maximaal 2 uur je telefoon "locken" (telefoontjes komen nog wel door geloof ik en de tijd bekijken kan ook), wanneer je toch iets doet begint hij hevig te trillen en zegt hij dat als je dat nog eens doet je boompje doodgaat :oo Met een immens schuldgevoel ga je dan weer aan het werk. _O-
Werkt voor mij erg goed gewoon omdat het je gewoonte doorbreekt

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe social media verslaafd ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:27

Ik heb de app ook gedownload. Ben benieuwd. Ik pak mijn telefoon naar mijn zin te vaak, maar ben wel heel benieuwd hoeveel het nu daadwerkelijk is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:30

eenitraM schreef:
Maar dit is zo grappig.

Laten we op een app bekijken, hoevaak we apps bekijken :')

Iets met 'bye bye Facebook'-event op Facebook. :+

Het is toch juist goed als mensen graag inzicht willen krijgen in hun smartphone gebruik?
De aanwezigheid van zo'n app alleen al zorgt er bij mij voor dat ik minder m'n telefoon pakt. Er kijkt toch een beetje iemand mee. :=

Die tweede die je noemt was juist ironisch bedoeld :j

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe social media verslaafd ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:28

Ik vond het bij mij heel erg meevallen, zit in de ziektewet, dus veel thuis en weinig te doen.
Het meeste wat ik afgelopen week op mijn telefoon heb gezeten is 2 uur en 26 minuten. Dacht dat ik toch wel richting de 6 uur zou gaan of zo. Bij mij valt het dus wel mee. Kan heb ook zo een halve dag in mijn tas hebben zitten als ik er niet aan denk.

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:36

Ik was echt enorm verslaafd, ik heb de app al een tijdje om er inzicht in te krijgen. :=
Het ergste wat ik had, was 70 uur in de week en 14 uur op een dag. Echt belachelijk veel. Heb daarom mijn Facebookaccount verwijderd en Snapchat van mijn telefoon gegooid.
Nu gebruik ik alleen nog Whatsapp, af en toe Instagram en zo nu en dan Bokt. Vaak zit ik er toch meer op dan ik zou willen, maar het is al veel beter. Het is in ieder geval een serieuze verslaving bij mij en zou eigenlijk naar minder dan 1 uur per dag willen. :o

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:20

Ik heb echt de ideale middenweg gevonden voor Facebook. Ben ik heel blij mee dus wilde hem toch even hier delen. :)

De browser app "Newsfeed eradicator" is een overlay voor je FB newsfeed. Die wordt niet meer getoond (en je kunt er dus ook niet doelloos doorheen scrollen, wat ik heel vaak deed als een soort automatisme).
Wél kun je nog gewoon naar groepen gaan en lezen, je pagina's beheren (als je die hebt), op vrienden hun profiel kijken etc. etc.
Heel handig, want met name het beheren van een groep was de reden dat ik nog wel op Facebook wil/moet blijven. Maar op deze manier kost het me niet zoveel tijd meer. Wel de voordelen, niet de nadelen, jippie *\o/*

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:29

moyra schreef:
Durf jij de uitdaging aan en de app te downloaden om er achter te komen hoe verslaafd jijzelf bent?


Nee :')

EDIT - Oei oud topic !

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:22

Magrathea schreef:
Voor degenen die graag hersenloos smartphone gebruik willen verminderen kan ik Forest aanraden :)
https://forest-stay-focused.en.uptodown.com/android <-- Hier gratis te downloaden voor Android
Kun je voor maximaal 2 uur je telefoon "locken" (telefoontjes komen nog wel door geloof ik en de tijd bekijken kan ook), wanneer je toch iets doet begint hij hevig te trillen en zegt hij dat als je dat nog eens doet je boompje doodgaat :oo Met een immens schuldgevoel ga je dan weer aan het werk. _O-
Werkt voor mij erg goed gewoon omdat het je gewoonte doorbreekt

Deze is grappig!

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Hoe social media verslaafd ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:47

Ik ben echt bokt verslaafd lees alle topics wel een keer door :') ook instagram fb enzo altijd vaak chekken. En dan telkens het gevoel hebben dat ik weinig tijd heb zo naae. Heb de app dus ook maar geinstaleerd :j

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:10

Ik heb inmiddels een paar weekjes geen Facebook meer en gebruik mijn telefoon ook echt een heel stuk minder. Heb de inzicht app gedownload en ik kijk nu nog "maar" 1 uur op mijn telefoon op een gemiddelde dag. (soms 50 min, soms 1 min 10, maar eigenlijk nooit veel meer dan dat).
En dat was eerst bijna 4 uur. :o

We hebben thuis nu ook de afspraak dat om 20:00 uur de telefoons weggelegd worden. Dat helpt echt een heleboel!