Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 22:01

Ik ken geen betere plaats als bokt waar je even je ei kwijt kan.. dus bedacht ik eens een topic te maken :o

Mijn moeder is nu al meer dan 3 jaar geleden naar de VS vertrokken voor de liefde en heeft mij dus 'achtergelaten' op mijn 17de wanneer ik nog 1,5 jaar op de middelbare school moest zitten. Daarna zou ik ook emigreren maar helaas, welja helaas.. ben ik toen verliefd geworden en heb ik beslist hier te blijven en fotografie te studeren. Intussen woonde ik bij oma en opa (geen goed contact meer met vader & ex stiefvader) en dit ging niet altijd goed dus moest ik het huis uit van mijn moeder. Na 5 maand in een relatie met die jongend us besloten om alleen te gaan wonen := Dit is dus goed fout gelopen heb een half jaar tegen mijn zin in die relatie gezeten, ik zat vast en zou me er niet aan verwonderen dat ik toen een depressie heb gehad. Dit alles ten koste van mijn eerste jaar bachelor fotografie. Heb op het einde mijn studies stopgezet ( rond pasen vorig jaar) en dan ook meteen de knoop doorgehakt om mijn visum aan te vragen en de relatie stop te zetten. Ook terug thuis ingetrokken bij oma en opa. Ik heb er nog even aan gedacht te werken tot mijn visum in orde is maar ben dan toch weer begonnen aan de opleiding fotografie, eerste bachelor opnieuw. Vol goede moed en het jaar is dan ook veel vlotter verlopen dan vorig jaar :j
Maar toch zit ik nu met enorme twijfels of ik mijn studies wil doorzetten.. het gaat soms echt helemaal niet goed tussen mij en mijn oma. Er heersen enorm veel spanningen. We kunnen beiden heel emotioneel lopen, ik mis mijn moeder, zij mist haar dochter en dan gaat het nog eens niet goed met opa (komt zijn zetel haast niet meer uit) waardoor het met momenten allemaal te veel is. Ik weet niet of ik het op die manier nog makkelijk 2 jaar kan volhouden. Op kot gaan is te zot voor woorden en zou ik geldverspilling vinden aangezien ik op nog geen 20km van het stad woon en ik er ook niet gelukkiger van word als ik mijn hond niet bij mij zou hebben. Ik heb het er niet zo voor.. Want een ander groot probleem is uiteraard het gemis van mijn moeder en dat zal nooit weggaan.
Langs de ene kant ben ik er dus zo klaar mee en zou ik niets liever willen dan nu meteen te emigreren naar de VS. Maar langs de andere kant liggen die studies mij echt en is fotografie 1 van mijn grootste passies! Ook het feit dat ik geen diploma zou hebben doet mij erg twijfelen (studeren in de VS is een no go voor mij), maar langs de andere kant denk ik.. tja wat ben ik nu met een diploma fotografie??
Dan gaat het om mijn prioriteiten, nee, voor mij hoef ik geen fulltime fotograaf te zijn om rond te komen en zo mijn centjes te verdienen. Ik zou het liever on the side doen.. maar dan heb ik alsnog geen enkel diploma. Langs de andere kant kan ik daar meteen aan werk komen als ik wil (zelfs voor het stad werken). Maar is dat dan een reden om mijn studies te laten vallen?
Dat ik intussen mijn visum al meer dan een jaar geleden heb aangevraagd en nog steeds niets gehoord heb van USCIS maakt het er ook niet makkelijk op. Ik zit vast tussen twee landen, en ik word er gek van.. ik kan nergens heen dus kan ook geen concrete beslissingen maken. Als ik tegen september nog steeds niets gehoord heb van mijn visum is het simpel, dan kan ik niet anders dan mijn 2de bachelor erbij te nemen. Kwestie van flexibel zijn.. pff
Elke avond heb ik dus genoeg om over te piekeren en ben het stilaan een beetje beu :z

Ik vraag mij af wat jullie in mijn plaats zouden doen, wat slim lijkt?
Misschien hebben jullie een iets heldere kijk hierop :=
Moest het ook even van mij afschrijven.. sorry als het een beetje warrig overkomt. Dit is uiteraard een hele beknopte versie van mijn situatie

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude


LieveLoes

Berichten: 1686
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:04

Vervelend dat je zo twijfelt TS! En wat dapper dat je gebleven bent.

Als ik het zo lees, is mijn eerste gedachte: achter dat visum aan en naar de VS! Sowieso omdat me dat heel gaaf lijkt, maar ook omdat je dan bij je moeder bent. Waarom is een studie daar geen optie?

:D

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:09

Jeetje ts, wat een verhaal! En wat erg dat je je moeder zonder je heb moeten laten vertrekken.
Het is logisch dat zowel jij als je oma je moeder missen. Heb je enig idee wat jij kan veranderen aan die spanningen bij opa en oma thuis?
Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet in van een diploma fotografie en zou ik dus gewoon gaan werken. Ik vraag me ook af waarom je niet in de VS wilt studeren? Ook daar hebben ze goede opleidingen.
Mijn keus zou zijn om namelijk te stoppen met die opleiding en naar de VS te gaan. Vanaf daar zou ik met m’n moeder kijken naar de mogelijkheden om tot een goed diploma te komen. Misschien wel een werken-lerentraject in.
Wat je nu doet werkt helemaal niet voor je, dat is wat ik uit je bericht haal. Soms id het gewoon beter om je hart te volgen en te doen wat goed is.
Vanaf de zijlijn is wel veel makkelijker praten, ik sta niet in jouw schoenen namelijk.

Sterkte met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:17

Hey Neen. Wat lastig, ergens heb ik het ook met je te doen dat je moeder je zo heeft achter gelaten.

Misschien een andere oplossing he, kun je niet ergens een kamer huren waar je Maya mee kunt nemen. Heb je niet een vriendin waarmee je samen een kamer kunt huren bijv? Ik zou idd wel hier blijven en een studie afmaken. Anders vertrek je naar de USA en ben je daar ook niet happy omdat je geen werk hebt.
Hoe dan ook, leuk is anders uiteraard.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 22:22

@LieveLoes & @Dieselpaard
als ik daar nog een nieuwe studie begin kost het mij in eerste instantie een heel fortuin.. wij wonen ook niet echt in de meest voordelige staat (Alabama, gulf coast) dus zou ik alweer op mijn eentje ergens belanden, weg van iedereen :+
Ben ook ondertussen al 21 en heb dan zogezegd twee jaar verspild. Had ik meteen kunnen gaan na het afstuderen van mijn middelbaar had ik zeker wel mijn zinnen gezet op daar verder te studeren..
Maar misschien kan ik alsnog eens kijken wat de opties zijn. Maar om nóg eens opnieuw te beginnen aan een studie.. ben bang dat ik in een sleur geraak :=

Aan die spanningen valt wel wat te veranderen langs mijn kant, meer verantwoordelijkheid nemen over bepaalde dingen maar als ik dat dan doe, doe ik het ofwel fout, ofwel is ze het de volgende dag weer vergeten, is ze meteen weer negatief daarna enz.. is niet gemakkelijk om met oudere mensen te leven die in een bepaalde routine zitten

@Joolien, werk is het probleem niet zo.. maar dan is ook de vraag of ik daar wel wil blijven op lange termijn. Moet ik ook elders werk kunnen vinden uiteraard.
Eerlijk heb ik mij nog niet veel verdiept in een kamer huren, maar de stad Gent is ook al overrompelt met studenten en dan nog iets vinden waar ik met een hond terecht kan, ik weet het niet..

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:23

Dat studeren daar moeilijk is begrijp ik. Ik ben momenteel ook bezig om naar de us te verhuizen maar ik woon al 7 jaar in canada fus dat is iets makkelijker.
Waar in de us ga je heen?

Als je echt naar de us wil zou ik noet verder gaan met je opleiding. Dat is echt tijdverspillling want ze zullen er niet eens naar kijken. De meeste banen hier gaan op ervaring en niet over een papiertje.

Welk visum heb je aangevraagd?

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:25

Is er een mogenlijkheid voor jou om in ieder geval te gaan kinken of je daar wel wil wonen?

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 22:33

@__Elizabeth, dat ik er wil wonen is na de 7de keer er heen te gaan wel duidelijk denk ik. Deze zomervakantie ga ik er ook weer heen voor iets meer dan 2 maand!

Ik heb momenteel een I-130 aangevraagd wat dus nog moet geaccepteerd worden, als dit geaccepteerd is zijn er nog een hoop papieren te verwerken, interview, gezondheidsverklaring enz.. dus dat proces is nog lang niet gedaan. Ben dus een alien child van permanent resident, moeder is spouse uiteraard

Als jij zegt dat ze bij de meeste banen naar ervaring kijken.. echt, mijn moeder werkt voor het stad en ik kan daar zo ook beginnen werken. Ze vragen er zelfs om :')

Aan de kust in Alabama is waar 'wij wonen'. Waar ga jij heen?

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:56

Nu weet ik niet hoe het zit in Alabama, maar in Californië heb je goed betaalbare community colleges. Zie het als een soort volwassen onderwijs ( Syntra en andere instellingen ) als in België.

Verder zou ik achter het visum aangaan. In je post zie ik veel meer dat je een toekomst in Amerika bij je moeder in gedachte hebt dan een toekomst in België.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:54

Pfoe jeeje wat een heftige tijd voor jou!
Ik vroeg me wel eerst nog iets af: Ben je al regelmatig bij je moeder en haar nieuwe liefde in huis geweest? Zie je dat wel zitten? Wat denk je daar in Amerika te vinden?

Niet banketstaaf maar poetsen.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:02

En wat als je eerst eens een jaar gaat werken als au pair of wooffing?
Zijn er studies online in fotografie?

Je verspilt niets, je doet nieuwe indrukken en levenservaring op. Ga jezelf niet op de kop geven om de keuzes die je toen hebt gemaakt. Elke dag is een dag voor een nieuwe start en je bent nooit te oud om iets anders te doen.

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 00:21

minikatje schreef:
En wat als je eerst eens een jaar gaat werken als au pair of wooffing?
Zijn er studies online in fotografie?

Je verspilt niets, je doet nieuwe indrukken en levenservaring op. Ga jezelf niet op de kop geven om de keuzes die je toen hebt gemaakt. Elke dag is een dag voor een nieuwe start en je bent nooit te oud om iets anders te doen.


Heb nog zitten denken aan parttime werken eerst een half jaar en dan workaway ervaring opdoen op ranches werken. Is ook al heel lang een droom voor mij en is ook enorm leerrijk denk ik. En er ook een fotoproject van maken (och mijn gedachten zijn al op veel plaatsen geweest.. )


StonedRomy schreef:
Nu weet ik niet hoe het zit in Alabama, maar in Californië heb je goed betaalbare community colleges. Zie het als een soort volwassen onderwijs ( Syntra en andere instellingen ) als in België.

Verder zou ik achter het visum aangaan. In je post zie ik veel meer dat je een toekomst in Amerika bij je moeder in gedachte hebt dan een toekomst in België.


Geen idee wat de opties zijn in Alabama, destijds wel eens wat van opgezocht maar kan het mij niet goed meer herinneren..
Ik heb mijn zinnen sowieso op amerika gezet maar 'wanneer' is de grote vraag uiteraard


Hannanas schreef:
Pfoe jeeje wat een heftige tijd voor jou!
Ik vroeg me wel eerst nog iets af: Ben je al regelmatig bij je moeder en haar nieuwe liefde in huis geweest? Zie je dat wel zitten? Wat denk je daar in Amerika te vinden?

Ga er al heen sinds mijn 15e en we kunnen het met z'n drietjes echt goed vinden. Het enige wat mij aantrekt in amerika is de enorme variëteit in natuur, er valt gewoon meer te doen en kan er met al mijn passies terecht: fotografie, paarden, stormchasen, mij ook ontwikkelen als 'kunstenaar'..
En als ik daar ben ben ik gewoon een ander mens, veel gelukkiger!

Op zich is de keuze dus snel gemaakt he.. maar die studies.. toch nog even doorzetten of gewoon doen wat mij het gelukkigste zou maken

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:29

Ik zou stoppen met je studies en achter dat visum aan gaan. Fotografie is je passie, en je bent er al steen goed in, zonder opleiding kom je er ook wel. Ik herinner me jou niet anders als die bokker die zó vreselijk graag naar Alabama wou vertrekken. Ik zou zeggen, ga er voor. Doe wat jou het gelukkigst maakt. Je leeft maar 1 keer! Maak er wat moois van. Daar waar je het liefste bent.

I am because you were

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 02:33

Dit weet je waarschijnlijk al, maar je kan hier de verwerkingstijd van jouw type visum opzoeken. Dat kan altijd ineens veranderen, maar dan heb je toch een beetje een idee.

Dat je hier geen papiertje nodig hebt ben ik het niet mee eens, maar ik woon aan de oostkust dus wellicht dat het in Alabama anders is. Ik heb toen ik hier net kwam community college gedaan, omdat het anders onbetaalbaar was. Als er niks bij jou in de buurt zit kan je misschien online een degree halen? Al heb je hier als fotograve geen papiertje nodig hoor.

Jammer dat je in de tussen tijd in een onprettige situatie zit! Ik hoop voor je dat je visum snel binnen is, zodat je lekker kan genieten met je moeders.

Kerstmuts

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 02:46

Ik ben blijkbaar de enige, maar ik heb zoiets van, meid je bent 21. Ga eens op je eigen benen staan.

Ik zou zeggen ga actief op zoek naar een zelfstandige woning waar je inclusief hond heen kunt. Neem een bijbaantje en maak deze studie af, of begin aan een studie die je mogelijkheden geeft voor de toekomst. Maar zorg hoe dan ook voor een papiertje van na het middelbaar.

Ik zie van dichtbij hoe frustrerend het is om alsmaar niet verder te komen in het leven omdat je geen hogere diploma hebt dan de middelbare school. Dat is echt niet chill. Die persoon gaat nu uit wanhoop op 35 jarige leeftijd toch nog maar weer een deeltijd hbo opleiding proberen. Geloof me, zo blijven vast zitten vanwege het ontbreken van een diploma wil je echt niet. De tijd dat je puur op arbeids verleden kan doorgroeien is echt voorbij. Bedrijven blijven tegenwoordig altijd maar weer terug grijpen naar de hoogstgenoten opleiding.

En dan naar Amerika, waar de arbeidsvoorwaarden al helemaal ruk zijn en je in feite geen enkele zekerheden hebt. (Maar die mening is vanuit mij ook wat gekleurd. Ik snap de aantrekkingskracht van de USA écht niet. Met nog geen 3 miljoen toe zou ik er willen wonen)

Nee. Studeren en op jezelf gaan wonen is niet altijd leuk, maar dingen doen die niet altijd even leuk zijn hoort bij volwassen worden.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 07:51

Studeren, job en een huis erbij zou ook zomaar eens de teloorgang worden van mijn studie.. dit is gewoon niet weggelegd voor mij, zeker niet met zo’n drukke studie, kan je niet onderschatten..
Maar dat ik dat niet kan zal uiteraard wel aan mij liggen
En ik snap heel goed dat mensen in de verste verte nog niet naar amerika willen gaan, maar die zitten niet in mijn situatie uiteraard. Moest het mij niet lukken keer ik nadat ik dual citizenship heb gewoon terug naar belgië. Maar ik ben mij zeer bewust van de toestand daar wat due keuze ook niet gemakkelijk maakt, denk maar niet dat ik het rooskleurig zie :+

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

mvdende

Berichten: 5684
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:38

Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland moet je alles stufi en reisproduct terugbetalen als je stopt met je opleiding en of geen diploma haalt binnen 10 jaar.

Je bent 21. Je kan niet voor eeuwig thuis blijven wonen. Niet in België, niet in de VS.

Geen tijd om op jezelf te wonen zeg je? Ben je dan echt 16 uur per dag met je studie bezig? Koken hoeft maar een half uurtje te duren, zeker als je in het weekend dingen voorbereid. Huis schoonmaken kost je een uurtje of 2 in het weekend en door de weeks een kwartier per dag ofzo.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:59

Poeh, ik weet niet of ik uberhaubt nog naar Amerika zou willen, weet niet of ik het mijn moeder had kunnen "vergeven" om me zo achter te laten. Nu zouden mijn ouders dat never nooit niet doen.
Verder sluit ik me aan bij wat al eerder gezegd is. Je bent 21, tijd om je eigen keuzes te maken en op eigen benen staan. Studeren, job en woning is echt wel te doen hoor, miljoenen zijn je voor gegaan en die hebben het ook gered.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:10

Hoe leuk het ook klinkt om naar de VS te verhuizen, weer bij je moeder te zijn en daar een soort van baan aangeboden te hebben; ik denk dat je er zwaar spijt van krijgt als je geen opleiding afrond. Ik zie het om me heen best vaak gebeuren, mensen die tijdens de opleiding een prima baan aangeboden kregen en/of niet wilde studeren, die nu zo ontzettend spijt hebben omdat je voor veel dingen gewoon een papiertje nodig hebt. En dan maakt het vaak nog niet eens uit in welke richting dat papiertje is, als je maar kan aantonen dat je kan nadenken op een bepaald niveau.

Ipv nu bij je opa/oma te wonen of bij de moeder in te trekken in de VS, zou ik je aanraden gewoon even op eigen benen te staan. Huur een kamer/studio of een appartementje (alleen of met een vriendin), en leer gewoon even hoe het is om je eigen boontjes te doppen en maak je studie af. Kan je daarna altijd nog naar de VS (inclusief diploma) om weer bij je moeder te zijn.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:21

Ik zou in elk geval beseffen dat je, nu je 21 bent, je dankbaar op mag stellen naar je opa en oma. Besef dat het bijzonder is dat je terug mocht komen wonen bij ze en gedraag je daarnaar. Dus ook al voel je je emotioneel, laat de boventoon zijn dat je je netjes gedraagt naar je grootouders en dus niet de spanningen op laat lopen. Dat is veel fijner voor je grootouders maar ook voor jou. Als je dat niet kunt dan is het toch echt tijd om een ander onderkomen te zoeken.

Dan studie. Noch in NL, noch in Amerika zul je veel hebben aan een papiertje in de fotografie. Het is echt een investering in je kunde en vervolgens zul je met je resultaten (en marketing) moeten laten zien dat men jou wil boeken. Maar jij wil of hoeft het niet fulltime te doen zeg je, je wil eigenlijk liever(?) een andere baan en de fotografie ernaast blijven doen als hobby. Als dat echt zo is dan vind ik de opleiding niet de verstandige keus.
Dan zijn er wmb twee wegen. Je gaat uitzoeken wat bij je past en aan welk beroep en papiertje je wat hebt in Amerika en die opleiding ga je hier halen. Is die klaar dan vertrek je naar Amerike. Of je zoekt uit waar een community college zit in de buurt van waar je wil gaan wonen, welke opleidingen ze aanbieden en kiest er een die bij je past en waar toekomst in zit. Dan zorg je voor je inschrijving zodra dat kan en ga je naar Amerika.

koeien op de weg...

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:01

Nu gaat iedereen roepen dat ik op mijn eigen benen moet staan en het huis uit moet.. afijn, oke, heb ik een jaar gedaan toen het nodig was. Ik heb hier mijn eigen studio, in het huis waar ik ben opgegroeid. Is een kangoeroe woning gesplitst in 3 delen, oma opa, huurders en ik. Tis dat ik geen douche en keuken heb anders was het probleem opgelost :Y) investeer ik daar nog liever in

@GDG, ik bekijk mijn studie realistisch, er is geen garantie dat ik fulltime fotograaf kan worden en wil niet teleurgesteld worden. Natuurlijk zou dat mijn droomjob zijn.

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Es_ther

Berichten: 18706
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:05

Maar waarom geen studie met baangarantie?
Ik heb daar bewust een beetje naar gekeken, in Nederland is een "pretstudie" echt te duur als je er niks mee kan.

Ik studeer en woon samen.
Ik red me prima, het is soms wat behelpen qua klusjes, maar naast 40 uur stage, een paard, een vriend, en 2 konijnen gaat het prima.
En heb zelfs nog tijd voor overwerk en mn vrienden :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:08

Omdat ik gewoonweg niet geïnteresseerd ben in een andere studie en ik het kunstzinnige type ben.. het enige waar ik mij nog aan interesseer is aardrijkskunde maar wiskunde/fysica heb ik helaas niet genoeg meegekregen op mijn middelbare school en ik zie mijzelf niet slagen.

Goed voor jou +:)+
Toen ik samen woonde met mijn ex lukte het ook hoor, helaas niemand om op terug te vallen nu als het even niet lukt.
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 16-05-18 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Es_ther

Berichten: 18706
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:10

Maar als je kunstzinnig bent, is dan een soort kunstopleiding niet wat?
In Arnhem en Utrecht (NL) heb je design studies waar je richting kunst gaat, maat ook richting het designen van websites, videos ed.
Ik zeg niet dat je van studie moet wisselen, maar een studie zonder baankans vind ik zonde van mijn tijd en geld.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:10

Ik zou ook op mezelf gaan wonen en kijken naar een studie met baan kansen. Je moet uiteindelijk toch zelf kunnen werken en een woning betalen. Kunstzinnig is leuk maar uiteindelijk moet iedereen zn geld verdienen. Mocht je wel met fotografie je salaris kunnen verdienen dan zou ik die opleiding afmaken. Maar zou vooral lekker op eigen benen gaan staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, corinec, Facebook, GoogleAdsense, GrapeshotBot, kaatje89, Lugea, Tigerboy en 174 bezoekers