Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:13

Gaat hier niet om studiekeuze.. wat ik wil studeren lijkt me duidelijk. Ik ga mijn kop niet nog zotter maken
KASK gent is waar ik mij goed voel, waar ik op mijn plaats zit

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude


xRaisin

Berichten: 1753
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:16

Vervelende situatie TS! Het verstandigste lijkt mij om toch even door te bijten, je diploma te halen en dan pas naar Amerika te gaan.

Eef_Bam

Berichten: 4089
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:18

Te, het gaat men er denk ik vooral om dat je je wat minder afhankelijk van anderen opstelt. Op je 21e moet je toch iets meer verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven dan je nu lijkt te doen. Als je echt in de USA bij de gemeente wil werken heb je niets aan een fotografie opleiding. Dan kan je beter fotografie als hobby houden. Als je nu gaat werken kan je sparen om wat zelfstandiger te kunnen zijn, hetzij in België, hetzij in de US. Misschien is werken voor een professionele fotograaf een goede optie om werkend te leren?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:27

Vergeet Amerika (voorlopig).
Maak je studies af.

Ik zie natuurlijk niet alle foto's op Bokt, maar van alle fotografen die ik zie passeren, ben jij de enige die foto's met kwaliteit levert. De rest is in hoofdzaak kitsch, jouw foto's zijn echt. Dat zeg ik niet om je te plezieren, maar het was mij maanden geleden al opgevallen. En ik weet waarover ik praat.

ik begrijp dat leven bij je oma niet altijd gemakkelijk is. Maar aan de andere kant, jullie hebben hetzelfde verdriet, en dat maakt jullie ook het best geschikt om elkaar te helpen en te steunen. En als ik dit mag zeggen, toon af en toe wat appreciatie en dankbaarheid. Nu vraagt je oma zich af waarom ze het allemaal doet, en of ze jou straks ook ziet vertrekken, net zoals je moeder.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 16-05-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

il faut d'abord durer

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:28

Ik vind het echt zeer onterecht dat iedereen maar roept dat TS zelfstandig moet worden. Bij sommigen (inclusief mijzelf :D) heeft dat wat meer tijd nodig. Daarnaast een moeder die naar de USA vertrekt terwijl je nog op school zit is behoorlijk zwaar, of je nou achter die keuze staat of niet.

Wel ben ik het er mee eens TS dat ik toch zou proberen voor dat papiertje te gaan. Lekker blijven wonen waar je nu woont, en misschien wat meer terugtrekken als dat kan. Mocht je dat echt niet meer zien zitten, dan zal je toch op kamers moeten.. Het is niet altijd allemaal leuk, maar volgens mij heb jij dat goed genoeg in de gaten. Schouders er onder en gaan, je kunt het.. echt!

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:37

Eef_Bam schreef:
Te, het gaat men er denk ik vooral om dat je je wat minder afhankelijk van anderen opstelt. Op je 21e moet je toch iets meer verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven dan je nu lijkt te doen. Als je echt in de USA bij de gemeente wil werken heb je niets aan een fotografie opleiding. Dan kan je beter fotografie als hobby houden. Als je nu gaat werken kan je sparen om wat zelfstandiger te kunnen zijn, hetzij in België, hetzij in de US. Misschien is werken voor een professionele fotograaf een goede optie om werkend te leren?

T is maar dat ik niet zonder werk zit als ik er heen ga. Daar iets opbouwen als fotograaf als je van belgië komt zal ook nog wel even duren, als ik kijk naar mijn moeder, die zit nog bijna nergens met haar fotografie. Werken bij een professionele fotograaf is een goede, al is het maar onbetaald je leert inderdaad veel bij. Maar dan denk ik meteen aan studiowerk en dat interesseert mij niet echt

@ kwii , is voor sommigen inderdaad niet zo evident en ik ben er helaas 1 van..


BigBen schreef:
Vergeet Amerika (voorlopig).
Maak je studies af.

Ik zie natuurlijk niet alle foto's op Bokt, maar van alle fotografen die ik zie passeren, ben jij de enige die foto's met kwaliteit levert. De rest is in hoofdzaak kitsch, jouw foto's zijn echt. Dat zeg ik niet om je te plezieren, maar het was mij maanden geleden al opgevallen. En ik weet waarover ik praat.

Dankjewel.. natuurlijk is merendeels van de foto's die hier op bokt staan verre van waar ik mee bezig ben op school. Spits mij vooral toe op documentaire/straatfotografie.

Misschien toch maar doorzetten en zeker mijn tweede jaar doen, afhankelijk van mijn visum dan misschien een jaartje naar vs en daarna mijn studie afronden.. studie opsplitsen kan dus ook en zal misschien zelfs moeten ivm visum

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:52

Ts, vanaf welk moment wilde jij ook definitief? Vanaf dat je moeder emigreerde?

Het klinkt alsof je op zoek bent naar de geborgenheid die je mist (geen of slecht contact met je vader en stiefvader, je moeder die jou als puber achterlaat en voor haar liefde naar een ver land vertrekt en een opa en oma die jou niet (meer) kunnen geven wat je nodig hebt. Zeker als het hier dan tegenvalt,ga je meer en meer verlangen naar de perso(o)n(en) waar je het gedurende korte periodes wel fijn hebt. Je moeder En evt haar huidige partner.

Maar zou dat ook goed gaan als je bij ze intrekt? Een vakantie is anders dan er permanent mee blijven wonen.

Je schrijft dat je al woont in een kangoeroe woning, kunnen jullie allemaal samen niet kijken wat het kost om er een klein keukentje en een douchehokje in te maken? zodat je wel je studie af kunt maken (doen hoor, ik smul van jouw platen) en je toch een eigen stekkie hebt En dus niet constant op elkaars lip hoeft te zitten.

Rockes <3

senna21

Berichten: 11815
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:59

Als je besluit om verder te gaan met je studie en bij je grootouders te blijven wonen, lijkt het mij belangrijk dat je goede afspraken maakt met je oma hoe jullie met elkaar omgaan, welke taken je op je neemt, etc.. Anders is het voor allen een grote belasting, zeker nu je opa ziek is. Lukt dat niet, wordt het tijd om een andere oplossing te zoeken.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:13

xTitanic schreef:
Studeren, job en een huis erbij zou ook zomaar eens de teloorgang worden van mijn studie.. dit is gewoon niet weggelegd voor mij, zeker niet met zo’n drukke studie, kan je niet onderschatten..
Maar dat ik dat niet kan zal uiteraard wel aan mij liggen
En ik snap heel goed dat mensen in de verste verte nog niet naar amerika willen gaan, maar die zitten niet in mijn situatie uiteraard. Moest het mij niet lukken keer ik nadat ik dual citizenship heb gewoon terug naar belgië. Maar ik ben mij zeer bewust van de toestand daar wat due keuze ook niet gemakkelijk maakt, denk maar niet dat ik het rooskleurig zie :+



Geloof me. Ik heb ook verre van een gemiddelde energie. Ik heb veel moeite mijn leven op orde te houden en bij mijn eerste fulltime baan zat ik binnen twee jaar ziek thuis. Voor mij is er ook heel veel niet weggelegd, dat moet jij ook niet onderschatten.

Toch is het op mezelf wonen rond een fulltime studie op de unie niet te zwaar gevallen. Met studiefinanciering, doordeweeks studeren en om het weekend zaterdag en zondag ochtend 4 uurtjes werken ging het prima.

Wat je niet probeert kun je ook niet weten of het lukt. Je kunt niet eeuwig thuis blijven wonen, waar je ook heen gaat. Ik zeg vooral, tegenwoordig kom je maar heel moeilijk verder kwa werk betreft als je alleen maar een middelbare school diploma hebt. Dat blijft je tegenwoordig achtervolgen tot je pensioen. De tijd van verder komen op werkervaring is echt voorbij. En de richting waarin je een diploma hebt boeit niet eens. Als je maar iets hebt.

Uiteindelijk is het je eigen keuze waar je heen wilt. Maar als je iets wilt, moet je ervoor werken.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 11:15

Rocamor schreef:
Ts, vanaf welk moment wilde jij ook definitief? Vanaf dat je moeder emigreerde?

Het klinkt alsof je op zoek bent naar de geborgenheid die je mist (geen of slecht contact met je vader en stiefvader, je moeder die jou als puber achterlaat en voor haar liefde naar een ver land vertrekt en een opa en oma die jou niet (meer) kunnen geven wat je nodig hebt. Zeker als het hier dan tegenvalt,ga je meer en meer verlangen naar de perso(o)n(en) waar je het gedurende korte periodes wel fijn hebt. Je moeder En evt haar huidige partner.

Maar zou dat ook goed gaan als je bij ze intrekt? Een vakantie is anders dan er permanent mee blijven wonen.

Je schrijft dat je al woont in een kangoeroe woning, kunnen jullie allemaal samen niet kijken wat het kost om er een klein keukentje en een douchehokje in te maken? zodat je wel je studie af kunt maken (doen hoor, ik smul van jouw platen) en je toch een eigen stekkie hebt En dus niet constant op elkaars lip hoeft te zitten.


Vanaf ik afstudeerde van het middelbaar wou ik er ook heen.
Als bij zowel vader als ex stiefvader de relaties kapot gaan omwille van geld en mijn beste vriendin, mijn moeder aan de andere kant van de wereld zit doet dat inderdaad wat met je. Haar vrouw is al eens een half jaar naar hier gekomen en als ik naar daar ga is het ook meteen voor 2 maand en is het gewoon 'thuis' komen. Vakantie is inderdaad anders maar ik kan ook pas weten hoe het gaat zijn als ik er effectief woon uiteraard.
Keuken en douche zou er sowieso op lange termijn komen maar misschien toch zien of dit niet eerder mogelijk zou zijn..

Als ik hier blijf moeten er inderdaad betere afspraken gemaakt worden

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:25

Uiteraard merk je pas of iets goed gaat als je er zou wonen. Normaal ben ik minder zwartkijker (dus vast mijn excuus daarvoor), maar wat nou als het uiteindelijk toch niet blijkt te gaan als je permanent bij je moeder en haar vrouw gaat wonen, dan is je back up weg.

Ik zou zeker proberen je eigen stekkie waar je nu zit helemaal als jouw thuis te maken. Met douche en keuken. Zodat jij, maar ook je grootouders wat meer ademruimte hebben.

Rockes <3

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:58

Als ik jou was zou ik voor dat visum gaan, verhuizen is duidelijk waar je hart ligt! Of dat nou bij je moeder of op jezelf is.. (misschien kan je om te wennen eerst bij je moeder en haar vriend gaan wonen, maar als je een beetje een bestaan hebt opgebouwd zal ik als 21er zeker een eigen plek zoeken) Wat de studie betreft: ik zou er gewoon mee stoppen, als je fotografie toch meer als hobby dan werk ziet zal ik geen tijd en geld meer in die studie stoppen. Doe wat meer werkervaring op, probeer het goed te maken met je opa en oma.. en als je alles geregeld hebt ga er dan gewoon voor! Pak je hond en je koffers: en geniet! Je leeft maar een keer! Veel succes :)

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:01

BigBen schreef:
Vergeet Amerika (voorlopig).
Maak je studies af.

Ik zie natuurlijk niet alle foto's op Bokt, maar van alle fotografen die ik zie passeren, ben jij de enige die foto's met kwaliteit levert. De rest is in hoofdzaak kitsch, jouw foto's zijn echt. Dat zeg ik niet om je te plezieren, maar het was mij maanden geleden al opgevallen. En ik weet waarover ik praat.

ik begrijp dat leven bij je oma niet altijd gemakkelijk is. Maar aan de andere kant, jullie hebben hetzelfde verdriet, en dat maakt jullie ook het best geschikt om elkaar te helpen en te steunen. En als ik dit mag zeggen, toon af en toe wat appreciatie en dankbaarheid. Nu vraagt je oma zich af waarom ze het allemaal doet, en of ze jou straks ook ziet vertrekken, net zoals je moeder.


Ik dacht dit helemaal. Schouders eronder en knallen. Studie gewoon afmaken als dat je droom is. Verder toch blijven trekken aan dat visum, dan heb je het maar. En ik zou gewoon eens met oma om de tafel gaan en daar een goed gesprek over voeren. Een paar afspraken maken (en je er aan houden) en inderdaad wat Ben zegt: ook eens je waardering uitspreken.

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:09

Ik zou voor me visum gaan en in USA een opleiding zoeken die bij je past.

Je zegt daar ben ik gelukkig,hier veel minder dus wat houd je tegen? Daar hebben ze ook alles wat belgie heeft qua opleidingen enz..

Follow your heart!

Coco Chanel is Met pensioen
L1+4 eindstand

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:41

Is het visum al aangevraagd voor je? Als je serieus plannen hebt om (op termijn) naar Amerika te gaan zou ik daar eerst heel serieus achteraan gaan want dat kan maar tot een bepaalde leeftijd als ik me niet vergis. Als je 21 bent zou dan nog wel eens een probleem kunnen worden.

Als de beslissing dan ook daadwerkelijk is om naar Amerika te gaan heeft het, voor het papiertje, weinig zin om je opleiding voort te zetten. Sommige afgeronde studies kun je laten accrediteren, maar dat zijn er maar enkele. Met alleen een of twee jaar kun je niks. Aan de andere kant ben ik het met BigBen eens. Je hebt echt kwaliteit en dat moet je ontwikkelen. In Amerika wordt bijna geen fotografie gedaan, niet zoals hier in Nederland. En al helemaal niet in Alabama. Ik denk dat als jij je verder kunt ontwikkelen als fotograaf en een mooie portfolio op kunt stellen jij daar heel erg goed als zelfstandige kunt gaan beginnen.

Nog even een kanttekening. In Amerika kun je ook nog niet direct werken. Je zult moeten wachten tot je je greencard hebt en dat kan 12 maanden duren. Sommige werkgevers accepteren een EAD (workpermit) die je met 2 a 3 maanden kunt hebben, maar de meeste willen dat liever niet (zeker niet nu met dat hele gedoe rondom immigratie). Vooral overheidsinstanties zijn er niet zo happig op.

Voor meer informatie over het visum traject, het accrediteren va opleidingen, het vinden van werk ect zou ik je willen doorverwijzen naar visajourney.com

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:46

Ach TS wat een moeilijke situatie.
Ik zou in elk geval blijven studeren tot je visum rond is. Voor hetzelfde geld duurt dat nog een jaar of zo. En tot die tijd kun je toch niet daar wonen.
Ik denk dat je lange termijn doel wel duidelijk is en dat is uiteindelijk een toekomst opbouwen in de VS. En of dat nu met of zonder diploma is in de fotografie maakt denk ik weinig uit. Echter ga ik ervan uit dat je ook als je de studie niet zou afmaken, je er wel van leert, en uiteindelijk gaat het daar natuurlijk om. Je vindt je studie ook leuk zo ik lees, dus als je visum er wel is, kun je altijd nog beslissen ga ik wel of niet nu weg.
Dan met betrekking tot je oma en opa. Ik denk dat je ook hier 2 keuzes hebt, óf je blijft daar wonen en past je meer aan, óf je gaat op kamers. Ik kan me heel goed voorstellen dat bij oudere mensen wonen niet ideaal is. Verre van. Flexibiliteit en veel begrip voor de jongere generatie is er niet altijd ;). Aan de andere kant, staan ze wel voor je klaar. En dat is ook best een investering voor hun op die leeftijd. Probeer ervoor te zorgen dat het ook leuk is dat jij er bent. Je weet niet hoe lang je ze nog in je leven hebt. En als je eenmaal in de VS zit, zul je ze nog maar zelden zien. Zo zonde eigenlijk van jullie tijd om op elkaar te vitten en met spanning rond te lopen. Soms kunnen kleine dingen al een verschil maken. Een lief kaartje, dat je heus waardeert wat ze doen. Een keer in de week een bosje bloemen. Duidelijke afspraken welke taken in huis voor jou zijn. Ik noem maar wat. Een verandering begint bij jezelf ;). En laat oma dan nog negatief mopperen, als ze echt verandering ziet stopt dat misschien ook. Uiteindelijk heb je alleen wat te zeggen over je eigen reactie. Daar kun je verantwoordelijkheid in nemen. En dat begint bij je eigen reactie te leren los koppelen van het gedrag van oma (en opa). Ik geloof dat het leven uit lessen bestaat die je uiteindelijk naar een mooie toekomst kunnen brengen. Probeer ook de tijd die je hier in Belgie nog hebt, te genieten meid! Laat al die negatieve dingen niet overheersen. Denk niet dat als je hier nu niet gelukkig bent, dat op een andere plek per definitie wel lukt. De omstandigheden veranderen, echter jij niet. En als je leert op andere positieve manieren met moeilijke situaties, tegenslag en verdriet om te gaan, gaat dat je veel meer helpen in je toekomst dan verhuizen, emigreren of whatever. Vergeet niet dat je in de tijd dat je nu in de VS hebt doorgebracht ook nog niets qua tegenslag hebt gehad. Logisch ook, want je was daar op vakantie of bij je moeder. Maar ook daar zal het niet altijd over rozen gaan. Hoeft ook niet, moeilijke dingen maken juist je karakter sterker! Maar ik geloof niet in het daar is alles beter (sterker nog een vriendin van me is naar Florida geemigreerd, en daar is eigenlijk alles moeilijker dan hier in Nederland en Belgie, desondanks is ze een enorme doorzetter, dus ze maakt er het beste van).
Maak een plan voor je toekomst en kijk welke dingen op school bijv al kunnen bijdragen (stage bij een fotograaf die ook in de VS bekend is? Bepaalde projecten die daar ook hot zijn, minors op de VS of het buitenland gericht als die er zijn) Ik noem maar wat hoor. Misschien dat je dan ook wat actiever het idee hebt, dat je ergens naar toe werkt. En verder volg je eigen hart en maak je eigen beslissingen. Ik kan wel typen wat ik zou doen, maar ik ben ik en jij bent jij. Alleen jij weet wat jij nodig hebt en je gelukkig maakt +:)+

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:54

Je studies afmaken, of dat nou fotografie is of avondschool in iets waar goed werk in te vinden is :j Stel nou dat je na een jaar in de clinch ligt met je moeder of haar vriendin, of het toch kriebelt om op je eigen benen te gaan staan, of zij net vinden dat je op je eigen benen mag gaan staan... Hoe ga je daar dan studie én werk combineren? Hier heb je nog de luxe dat je nu een jaar studie achter de rug hebt, dat er in Gent veel studentenvoorzieningen zijn, etc. Kijk eventueel even wat je opties zijn bij het OCMW? Studeren en een leefloon is mogelijk.

Succes TS, ik duim voor je! Maar laat je toekomst niet afhangen van hoe het klikt tussen jou en andere mensen :(:) Je moet voor jezelf zorgen, en zorgen dat je op eigen benen kan staan! En je een papiertje hebt om op terug te vallen als het in de VS niet lukt uiteindelijk.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 13:09

@AbbyBlues
Ik ben me heel bewust over het proces van mijn visum. Ik ben inderdaad onlangs 21 geworden maar mijn visum is aangevraagd net voor mijn 20ste verjaardag. Was ook aan het doordraaien dat ik zogezegd 'aged out' zou zijn maar er is gelukkig zoiets als CSPA, child status protection act. De tijd dat ik effectief moet wachten op mijn I-130 formulier dat moet goedgekeurd worden en dan nog de wachttijd op mijn visum wordt afgetrokken op de dag dat ik mijn visum effectief krijg en 'freezen' ze mijn leeftijd en dat is intussen al meer dan 12 maand :o
Werkvisum komt inderdaad samen met je permanent visum, echter denk ik dat het een uitzondering is als je als alien child van permanent resident gaat. Maar hoe dan ook ga ik niet nog eens 1000 dollar opleggen voor een F3 (?) een tijdelijk visum zodat ik er nu al heen zou kunnen gaan, nee ga netjes wachten tot alles in orde is.
@Diddykong, visum kan inderdaad nog een tijdje duren en die tijd zal ik dan ook gewoon verder studeren en dan kan ik inderdaad nog mijn visum laten rekken moest ik het toch echt in 1 keer willen afmaken.. Dankjewel voor je post, haal ik veel uit :) ga toch eens goed naar mijzelf moeten kijken.

@Bhriseis
dat het niet zou werken tussen mij mijn moeder en haar vriendin samen is toch echt wel worst case scenario.. we kennen elkaar intussen al 7 jaar. En haar vriendin heeft ook heel veel respect voor onze situatie, ik denk dat het feit dat zij een gezonde relatie hebben al heel veel zal doen..

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:34

Waar zie jij jezelf over vijf jaar en over tien jaar?

Wonend en werkend in de USA?

Wil je op termijn weer naar België?

Naast de fotografie, wat voor soort werk lijkt je leuk?

Feit is dat je niet eeuwig bij je moeder en haar vrouw/vriendin kan blijven wonen dus zal je nu moeten gaan bedenken wat je wilt als je bij hen het huis uit gaat.

Stel jezelf eens kritische vragen, maak een lijstje met voors en tegens en kijk naar de toekomst en je toekomstwensen.

Een diploma fotografie is leuk maar ik denk niet dat er vaak gevraagd zal worden naar dat papiertje, mensen kijken naar je werk.
Een Belgische thuisstudie kan je ook vanuit de USA doen, of een Nederlandse, keuze genoeg en dan kan je een officieel diploma behalen. Daar hoef je niet voor in België te blijven.

senna21

Berichten: 11815
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:46

Ik neem aan dat een drie-jarige opleiding meer inhoudt dan alleen plaatjes schieten. Daar zullen ook zaken als bedrijfsvoering, marketing, etc. worden gegeven. (dat hoop ik in ieder geval voor je).
Dat lijkt mij sowieso waardevol, ook als je later een bedrijf wilt opzetten of bij een bedrijf gaat werken.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:13

Je bent nog hartstikke jong! Wat gebeurt er als je nu een jaar naar de usa gaat en je je studie erna weer op zou willen pakken in België?

Je hebt zat voor je kiezen gehad, ga doen wat je nu leuk lijkt en bedenk dan wat je echt wil :) gun jezelf de tijd. Echt werken kan je altijd nog :D (ik was op m’n 23e klaar met school en nu nog altijd spijt dat ik niet een jaartje heb lopen lamballen om te kijken wat echt belangrijk was voor me)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:03

Ik heb niet het ganse topic doorgelezen, maar 1 zin sprong me meteen in het oog, nl. "wij wonen in Alabama". Zegt dat niet genoeg? Volgens mij ligt jouw hart ginds.
Wat houdt je eigenlijk hier?

Veel succes in je -toch wel moeilijke- keuze +:)+

Don't take anything for granted

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:58

USCIS is heel erg traag. Ik ben zelf ook door het hele proces aan het gaan met immigratie. (Duurt nog maandenlang, net pas de afspraak gehad voor achtergrondcheck). Ik woon echter al wel in Amerika, ik ben namelijk getrouwd met een Amerikaan.
Het is vrij moeilijk een goed leven hier op te bouwen als je geen diploma hebt. Zonder diploma kom je te werken bij restaurants of grote goedkope winkelketens voor een bedrag per maand waar je niet rond van kunt komen. Mijn advies is dus om eerst in Nederland te studeren, maar geen fotografie. Dat heeft haast geen toekomst.
Kun je niet tijdelijk op jezelf wonen tot je afgestudeerd bent?

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 22:38

Tijdje geleden nog eens gebeld naar USCIS en ze wisten ons te vertellen dat het 16 tot 20 maand kon duren dus als het goed is zal het nog iets minder dan een half jaar duren.

Heb ook veel zitten nadenken en ik ben er gewoon klaar mee.. ik ga mijn tweede jaar fotografie nog starten om zoveel mogelijk bij te leren want daar gaat het in eerste instantie om(voor mij althans) en misschien laat ik het tweede semester dan vallen en vertrek ik. Ook nog veel mensen in mijn omgeving gesproken en die zeggen ook: gaan.

Dat je hier zonder diploma geen goed leven kan opbouwen is ook nonsens(oke twijfel is er zeker).. je moet gewoon slim en creatief zijn en weten hoe het systeem werkt. Mijn moeder is nu supervisor voor coastal resources..

Dankjewel nog voor alle reacties!!

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Juiste keuzes maken, heb het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:47

Dan wens ik je erg veel succes. Houd mijn waarschuwing in je achterhoofd. Dat je moeder het zonder diploma heeft gemaakt, wil niet zeggen dat jou dat ook lukt. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar de kans dat je van een koude kermis thuiskomt is ontzettend groot.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, _Madelon, Amazonbot, brittms, ChanelR, ComscoreBot, Fling, Foreverkliek, fotolijstje, goesju, KirstenHorse, KleinBoefje, roxiie, SdaphneS, Selina, Xayah, YandexBot en 178 bezoekers