Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:16

Een leaseauto kost je als je er privé mee rijdt wél geld, dat is het nu net.
Ik zou het wel logisch vinden er iets voor te rekenen.

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:18

Ibbel schreef:
Een leaseauto kost je als je er privé mee rijdt wél geld, dat is het nu net.
Ik zou het wel logisch vinden er iets voor te rekenen.


Ligt aan het bedrijf. Mijn vriend heeft een leaseauto en het kost hem geen cent extra of hij hem voor werk of privé gebruikt of laat staan.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:19

Stel dat je netto 200 euro bijtelling betaalt, en 5000 km privé rijdt, dan betaal je bijna 50 ct per privékilometer hè. Een leaseauto is helemaal niet zo goedkoop hoor.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:20

Selina schreef:
Ligt aan het bedrijf. Mijn vriend heeft een leaseauto en het kost hem geen cent extra of hij hem voor werk of privé gebruikt of laat staan.


Maar de fiscus vraagt je wel om bijtelling :D

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:22

Klopt, bijtelling is ongeveer 300 in de maand. Zou ik de auto alleen zakelijk gebruiken, dan kost het mij niks. Inderdaad eigen keuze om ook privé te rijden, maar het argument 'het kost jou toch niks', ben ik zó zat.. Want dat is echt niet waar, het is wel een serieus bedrag per maand.

Nu hoef ik echt niet mijn bijtelling er op deze manier uit te krijgen oid, maar krijg nu soms het idee dat ik mee word gevraagd voor de goedkope auto en dat gaat me wat te ver haha..
Laatst bijgewerkt door mrieeek op 28-11-18 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:23

mrieeek schreef:
Ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik heb een leaseauto en de baas betaald mijn benzinekosten. Echter, nu is het natuurlijk niet zo dat deze auto mij niks kost. Ik lever er immers iedere maand loon voor in (bijtelling).

Als vriendinnen nu ergens heen willen, is vaak de eerste reactie oh we kunnen wel met jou auto want jij rijd toch gratis! Is het raar als ik hen vraag toch een klein deel mee te betalen? Er is er namelijk ook nooit een die zegt oh dan betaal ik mee aan de parkeerkosten en ben het inmiddels wel een beetje zat dat er zo makkelijk over gedaan wordt..


Persoonlijk zou ik niemand vragen bij te dragen aangezien die bijtelling in de meeste gevallen niet afhankelijk is van het gebruik van die auto. Als jij dus niet rijdt naar dat ene uitje, zijn de kosten aan jouw auto even hoog als dat je dat wel zou doen. In zekere zin is dat dus inderdaad gratis. Heb jaren een leaseauto gehad (en sinds gisteren niet meer), de kosten zijn toch behoorlijk anders met een eigen auto.

als je per prive km extra betaald is het wel een ander verhaal. Is het een vast bedrag snap ik het niet zo.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:37

Mijn broer heeft ook een wagen van de firma, en die wordt inderdaad altijd als chinese vrijwilliger aangeduid om te rijden. Vindt iedereen hier normaal, en hij ook.
Parking betalen doen we wel voor hem, dat vinden we dan ook weer normaal.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:41

mrieeek schreef:
Klopt, bijtelling is ongeveer 300 in de maand. Zou ik de auto alleen zakelijk gebruiken, dan kost het mij niks. Inderdaad eigen keuze om ook privé te rijden, maar het argument 'het kost jou toch niks', ben ik zó zat.. Want dat is echt niet waar, het is wel een serieus bedrag per maand.

Nu hoef ik echt niet mijn bijtelling er op deze manier uit te krijgen oid, maar krijg nu soms het idee dat ik mee word gevraagd voor de goedkope auto en dat gaat me wat te ver haha..



Maar mijn eigen auto kost ook wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Die kosten reken ik echt niet door aan mijn vriendinnen als ze meerijden. Ik reken altijd sec de dieselkosten. Dat ben ik extra kwijt, die andere kosten had ik toch ook gehad als een ander had gereden.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:23

Tja, degene die meerijdt betaalt anders openbaar vervoer. Zo kan je wel even doorgaan. Er is niet voor niets een kilomterprijs bedacht waarin wegenbelasting, onderhoud en afschrijving in verwerkt is.

Ik vind het vrij logisch dat je, ook met een leaseauto, iemand 'iets' laat betalen voor meerijden als het een beetje serieuze afstanden zijn.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:32

Ik denk dat de grootste schoen knelt bij het zichzelf uitladen om iets van de ander te gebruiken want "je hebt toch al een auto"/"het kost je toch niks"...

Als ik voorstel dat jij mee mag rijden is 1 ding. Als jij jezelf uitnodigt om met mij mee te rijden omdat ik toch al ga of omdat "het me toch niks kost" dan zou ik het 1x doen, maar de 2e keer kun je in de oliebol zakken. Dat heet profiteren.

Maar het ligt ook heel erg aan de situatie, de situatie van de betreffende vriendin, hoe het gevraagd word ect.

De één zou altijd met me mee mogen rijden, omdat ik weet dat ze het wel compenseert (kan ook niks met het autoritje te maken hebben of niet eens financieel zijn (tijd/moeite of misschien gewoon een lekkere attentie) terwijl een ander altijd probeert om te profiteren en daar zeg ik dus ook gerust nee tegen. Dat wil niet zeggen dat er altijd iets tegenover moet staan. Maar bij alleen maar vragen en nooit geven slaat de balans door.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 28-11-18 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:33

hier als we gaan met bijv. stappen. de gene die rijd word de hele avond voorzien van drinken door de rest. en de parkeerkosten worden ook betaald. :j

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:43

Ik heb ook een lease auto en vraag geen km bijdrage oid, maar de parkeerkosten delen we altijd.
Nou mag ik 12.000 privekms maken in het jaar en kom ik daar ook lang niet aan. Een paar jaar geleden woonde ik echter voor mn werk in Rotterdam terwijl mijn sociale omgeving nog in Noord Nederland zat (omgeving Groningen). Destijds ging ik keihard over mijn privé kilometers heen en moest ik ook vrij fors bijbetalen voor die extra kilometers. Toen liet ik mensen wel meebetalen aan de benzine, maar dat heb ik ook altijd van te voren aangegeven.

Maar mrieeek, als er altijd maar vanuit gegaan zou worden dat ik wel rijd omdat ik een leaseauto heb, dan zou ik het denk ik ook wel zat raken. Als ik het aanbied, prima, maar ik ben niet per definitie je chauffeur, laat maar zeggen :\

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:24

Hier rij ik gerust wat vaker ivm leaseauto, maar dat betekent niet dat het echt gratis is. We betalen namelijk ook nog een eigen bijdrage per maand en die hangt af van het totaal aantal kilometers per jaar. Het verschil tussen altijd rijden en nooit rijden is misschien een tientje per maand, maar toch, het is effectief niet gratis.

Overigens ben ik een aantal jaar geleden gestopt met chronisch mensen ophalen en thuis afzetten op weg naar uitjes. Niet uit gierigheid maar vanwege tijdgebrek. Mensen wonen namelijk nooit op de route, en even 10 min omrijden komt dus neer op 4x10 min per retourtje. En natuurlijk wil ik mensen uit de brand helpen als dat eens nodig is, maar het wordt niet meer als vanzelfsprekend gezien en dat vind ik prettig.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:20

Benzine/kilometer geld vragen bij leaseauto’s vind ik wel raar tenzij je echt heel weinig privé kilometers mag maken met de auto.

Wij hebben ook een lease auto en rijden vaak of rijden met anderen mee met lease auto’s.
Er wordt in onze kennissenkring nooit benzinegeld gerekend voor lease auto’s behalve bij buitenlandse vakanties en de leaser mag zijn buitenlandse benzine bonnen niet declareren (dit is ook vooraf besproken). Er wordt dan net voor de grens nog even getankt en probeert met een redelijk lege tank Nederland weer in te rijden.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:28

Maar wat is er gierig aan dat iemand geld vraagt om jou mee te laten rijden? als je niet wil meebetalen, dan rijd je toch lekker niet mee? Lease auto of niet.

Als mij wordt aangeboden gratis mee te rijden, prima. Anders vraag ik op zn minst of er meebetaald moet worden.

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:00

Geweldig topic. Al veel gelezen.

Ik heb een vriendin die hier met en zonder aanhang al aardig wat keren heeft gegeten en avonden is geweest. (Zal daar nooit een euro voor vragen) toen we bij haar gingen eten mochten we de helft afrekenen :7

Die zelfde vriendin geeft eigenlijk nooit iets voor mijn verjaardag en een paar jaar geleden had ze mij mee uiteten genomen. Dacht wauw wat super lief! Totdat ik een maand later een app kreeg of ik toch het bedrag van het eten over wilde maken.. :7

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:35

Ben echt zo blij dat ik dat soort mensen niet ken :o Geld rekenen als mensen komen eten !! Hoe bedenk je dat?! Wij hebben een grote tuin met veranda en hier wordt áltijd gebarbecued. Ga daar ook geen geld voor vragen hoor. Soms vraag ik of mensen even een bakje vlees of 6 packje bier mee kunnen nemen omdat ik dan al boodschappen gedaan heb ofzo.. Maar verder echt niet.

Qua meerijden hoef ik echt geen geld. Mensen die met mij meerijden vind ik aardig en daar hoef ik geen geld van. Vriendin heeft een auto van de zaak. Ik betaal dan parkeerkosten maar ik ga haar geen benzinegeld oid geven hoor :+ We gaan nu wel altijd met haar auto maar zij eet bijna elke week hier en ik ga hier écht geen bonnetjes van bijhouden :')

Dat mensen dat ook allemaal onthouden.. Ik had dit die keer betaald en jij dat toen die ene keer.. %) Dat soort mensen heb ik liever niet in mijn leven. Als vrienden een keer krap zitten betaal ik gewoon. Maar we gaan niet moeilijk zitten doen in een restaurant ofzo.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:39

de helft terugvragen met eten hangt beetje van de persoon af bij mij.
Als ik al ooit bij hun heb gegeten en ze hebben niets terug gevraagd doe ik het ook niet, maar als zij vragen of ik een tikkie wil sturen doe ik het wel meestal.
Ik zou dan wel als iemand bij mij eet en ik vraag niets terug verwachten dat dat ook zo is als ik bij hen eet.
Als ik voor een groepje kook bereken ik het meestal wel gewoon door, vaak heb ik met dat soort mensen dan ook een wie betaald wat (app waar in je kan invoeren hoeveel mensen je verschuldigd zijn per groepen)

Maar dit zal onder studenten wat normaler zijn (het soms wel door berekenen).

Ik zou het ook ontzettend gierig vinden als vrienden opeens wel door gaan berekenen als ze al aantal keren bij mij "gratis" hebben gegeten.


Vind soms ook lastig om te weten wanneer te beginnen over benzine :}, maar probeer wel meestal aan te bieden.
Maar ik ben vast ook wel is door mensen als gier gezien omdat ik dingen was vergeten haha.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:44

Ibbel schreef:
Een leaseauto kost je als je er privé mee rijdt wél geld, dat is het nu net.
Ik zou het wel logisch vinden er iets voor te rekenen.

Maar niet naar kilometer? Die bijtelling betaal je toch iedere maand. Parkeerkosten oké, maar verder zou ik het absurd vinden om geld aan je vrienden te willen verdienen.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:46

Ja vind ik ook hoor, linksom of rechtsom kost het geld om die auto te laten rijden, dus een bijdrage daarin als je meerijdt vind ik niet meer dan normaal.
Bij ons wordt er ook altijd makkelijk over gedaan, want wij hebben ivm de zaak achter huis een dieseltank en kunnen thuis tanken. Dat geeft mensen op de een of andere manier het idee dat het dan gratis is ofzo. :\

Geld rekenen voor als iemand komt eten vind ik ook wel weer heel apart.. := Als je het gezellig hebt gaat het toch over en weer wel wat zo? Dan eet je de ene keer bij de een en de andere keer weer bij een ander en dan verdelen die kosten zich ook wel weer.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:48

xApple schreef:
Ben echt zo blij dat ik dat soort mensen niet ken :o Geld rekenen als mensen komen eten !! Hoe bedenk je dat?! Wij hebben een grote tuin met veranda en hier wordt áltijd gebarbecued. Ga daar ook geen geld voor vragen hoor. Soms vraag ik of mensen even een bakje vlees of 6 packje bier mee kunnen nemen omdat ik dan al boodschappen gedaan heb ofzo.. Maar verder echt niet.

Qua meerijden hoef ik echt geen geld. Mensen die met mij meerijden vind ik aardig en daar hoef ik geen geld van. Vriendin heeft een auto van de zaak. Ik betaal dan parkeerkosten maar ik ga haar geen benzinegeld oid geven hoor :+ We gaan nu wel altijd met haar auto maar zij eet bijna elke week hier en ik ga hier écht geen bonnetjes van bijhouden :')

Dat mensen dat ook allemaal onthouden.. Ik had dit die keer betaald en jij dat toen die ene keer.. %) Dat soort mensen heb ik liever niet in mijn leven. Als vrienden een keer krap zitten betaal ik gewoon. Maar we gaan niet moeilijk zitten doen in een restaurant ofzo.

Helemaal mee eens. Wij krijgen altijd eerder ‘ruzie’ wie er mag betalen want iedereen trekt altijd zijn portemonnee en wilt als eerst betalen. De ene keer zal de een wat meer betalen en de ander keer de ander, lijkt me verschrikkelijk om elke euro bij te houden. En je hebt altijd mensen die er misbruik van maken maar dat zijn ook niet mijn soort vrienden. Vind het zelf ook verschrikkelijk als mensen in een restaurant precies gaan berekenen wat ze hebben gegeten en daar een hele discussie onstaat.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:00

djuulsie schreef:
Maar wat is er gierig aan dat iemand geld vraagt om jou mee te laten rijden? als je niet wil meebetalen, dan rijd je toch lekker niet mee? Lease auto of niet.

Als mij wordt aangeboden gratis mee te rijden, prima. Anders vraag ik op zn minst of er meebetaald moet worden.


Het belangrijkste is dat er vooraf goed gecommuniceerd wordt over (dergelijke) kosten.
Niet op het moment dat het plaatsvindt, niet met achteraf een tikkie sturen maar tijdens het afspreken van het uitje kan je (de verdeling) van allerlei kosten direct bespreken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:03

Mijn ouders zijn wel echt krenten :') Misschien dat ik er daarom zon hekel aan heb ik schaamde me altijd dood.

Een tijd geleden was ik ziek en had de dag erna een bruiloft waar ik heen moest. Had mijn moeder gevraagd of ze ff bij de action (zij wonen daar praktisch naast) een panty wilde halen voor me. Kreeg ik ook een bonnetje met de mededeling; Hij was €1,50 ofzo. Ja én.. ik ga dat echt niet betalen joh _O- Mijn ouders komen hier hartstikke vaak, mijn vader zijn paard staat hier in ‘pension’ (niet voor geld). Dus ik heb t bonnetje weggegooid en hard gelachen. Maar wel bedankt natuurlijk :D

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:08

Stijlvol van je moeder :') hahahaha! Echt hoor!

@Cobiie, dat ben ik zeker met je eens.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:27

Mijn vriend is handig met computers en mijn schoonouders hadden zo'n oud geval wat om de haverklap stuk was, maar hij deed het nog dus er mocht geen nieuwe komen.
Wij gingen een nieuwe iMac kopen en om van het gezeur met de computers van zijn ouders af te zijn hadden wij onze oude iMac aan hen gegeven, gratis dus.
Toen begonnen ze echt heel moeilijk te doen, iedere keer weer er over beginnen, omdat ze ons toetsenbord en muis van Apple er ook bij hadden willen hebben, maar die hadden wij zelf gehouden voor onze nieuwe Mac en zijn niet goedkoop. Daarbij werkte hun muis en toetsenbord gewoon prima met de iMac.


Ook was er eens frisdrank gehaald, maar het was per ongeluk light ipv gewoon en dat werd niet gedronken. Of wij dat dan wilden hebben, want het is zonde om weg te gooien. Nou prima, dat komt wel op bij ons, maar dan achteraf wel gaan zeuren dat ze nog geen geld hadden ontvangen voor die twee flessen frisdrank.
Gelukkig hadden wij ze nog niet gebruikt dus ik heb ze mooi bij hun voordeur neergezet, niet omdat ik die €2,- niet wilde betalen, maar echt puur om het principe, spoel het dan maar lekker door de gootsteen.