vervoersverbod MKZ

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-01 21:44

gelezen op welsh-nl(mailingslist)

Hoi allemaal,

Jullie hebben vast wel gehoord dat er mkz in Gelderland is. Ik hoorde vanavond dat er een vervoersverbod is binnen een straal van 10 km van Oosterwolde in gelderland. Van Oene weet ik het niet. Ik kwam aan op de pensionstalling en daar vertelde een vrouw wiens vader een koeienbedrijf heeft dat die een fax had gehad, daar stond o.a. in:

- Binnen een straal van 10 km vanaf Oosterwolde (gld) mogen er geen beesten worden vervoerd. Ook geen zuivel en dergelijke
- Je mag met je paard niet van het erf, doe je dat wel en je wordt betrapt wordt je paard afgemaakt en krijg je f 10.000 boete.
- Dit vervoersverbod geld tot en met vrijdag en daarna komt een ander besluit als ik het goed heb begrepen.

Ik weet alleen dat dit voor Oosterwolde en omstreken geldt. Daarbuiten weet ik niet. Het verbod is om 18.45 ingegaan vanavond.

Dus geen beesten vervoeren!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 21:48

geen onrust zaaien.
Paarden hoeven niet afgemaakt te worden, die kunnen namelijk in quarantaine (schrijf je dat zo?

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 09:47

Als je op de site van het ministerie van landbouw staat er onder de rubriek 'meestgestelde vragen' de vraag wat er gebeurt als er in Nederland MKZ uitbreekt. Daar staat dat alle besmette en 'gevoelige' dieren geruimd worden. Expliciet wordt vermeld dat dit dus niet opgaat voor niet-gevoelige dieren zoals paarden (!), honden, katten, etc

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 09:52

Dat is echt onzin! Behalve het vervoersverbod van dieren binnen een straal van 10 km van het 'getroffen gebied'. Ik heb gisteren Sonja gezien en daar zaten een aantal politici, 's avonds heb ik Brinkhorst nog op tv gezien en het vervoersverbod is nog steeds niet voor paarden, maar enkel voor evenhoevigen. Als de uitslagen straks uitwijzen dat er daadwerkelijk MKZ is geconstateerd komt er een totale stand-still van 72 uur, voor AL het vervoer. Je paard wordt echt niet afgemaakt, want hij kan niet besmet zijn. Hooguit, dat ie, zoals in Belgie in quarantaine wordt gezet, net zoals dat gebeurd met paarden die wel op een getroffen bedrijf staan. En 10.000 boete...ja hoor!!!! Misschien dat zij daar nu andere regels hebben dan in de rest van Nederland, maar in de persconferentie is enkel gesproken over een algeheel vervoersverbod binnen een straal van 10 km.
We wachten het wel af, ik blijf zowiezo op het terrein...

Groetjes Suzanne