Vervuilde buitenlandse slibstort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Etc

Berichten: 77
Geregistreerd: 13-10-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:47

Ik heb hem ook getekend. Ik wist hier ook niets van af. Heel erg goed dat je hier zo mee bezig bent! Ik hoop dat het veranderd gaat worden. Het is toch ongelooflijk, agrariërs moeten in alles duurzaam zijn, maar de overheid beslist om zelf vervuild slib te storten >;)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:58

Huh, wat bizar dat dit zomaar mag >;)
Terwijl we juist zo goed bezig zijn om wat milieubewuster te worden.... en ondertussen pleuren we de plassen vol met gif en ellende :?
Goed dat hier aandacht voor komt.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 21:08

GDG schreef:
November108 schreef:
Ik heb even snel daarnaar gekeken maar volgens mij ging het daarbij om NL slib. Maar het is een toonbeeld voor de handhaving.
Wettelijk is het onduidelijk wie nou over de regelgeving en handhaving gaat. Overheden kijken elkaar aan. Ook werden vergunningen voor slibstort eerst voor het leven gegeven. Zo zijn vergunningen die in 1970 aan de voorwaarden zijn getoetst van die tijd met inmiddels zwaar achterhaalde kennis, nog steeds geldig...


En dat is dus die maas in de wet? Of zit er meer achter?
Wel belachelijk zeg, zo'n levenslange vergunning waarbij er later dus nooit meer getoetst wordt of kan worden?


Nee, de vergunning is nog gewoon geldig. Als je er tegen in beroep wilt gaan moet dit ook echt bij de rechter...
Er zit wel meer achter hoor. Zo is de handhaving bij plassen soms ook gewoon teleurstellend geweest. Te diep gegraven, illegale andere producten gestort (bijvoorbeeld accubakken). Dat in combinatie met wetgeving die onduidelijkheid geeft, maakt het makkelijk de regels naar eigen hand te zetten..

Ik vind dat we het toestaan van deze stortingen ook echt aan banden moeten leggen. Wat jullie ook zeggen Etc en verootjoo, agrariërs en wij met zijn allen worden zo hard aangepakt om milieubewuster te worden, maar dit mag gewoon... In onze stad begint het drinkwaterwingebied ook gewoon waar ze het slib willen gaan storten. En dan houdt het stortbedrijf nog vol dat er geen risico's voor volksgezondheid zijn... Ik geloof er niet in.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 11:40

Ik haal heel brutaal dit topic weer een beetje omhoog met een nieuwtje waar ik heel blij mee ben, we staan met een kort tekstje op de voorpagina van de Wijkse Courant *\o/* hoe meer bekendheid hoe meer handtekeningen hopen we dus dit is weer een goede ontwikkeling!

Afbeelding
Afbeelding

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:56

Ik neem aan dat er een certificaat is van de kwaliteit van de slib, is het reeds aanwezige slib misschien ook al sterk vervuild zodat er slib van dezelfde kwaliteit toegestaan is?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:12

Ik steun jullie petitie ook. Weet ook al lang dat dit gebeurt. Bij beerput nederland kwam ook het nodige aan milieu schandalen aan het licht.
Aan de ene kant worden we (burgers) gek gemaakt dat het milieu naar zijn grootje gaat door vervuiling en we moeten minderen en zuiniger worden. Producten worden verboden, maar ondertussen ....... :x
En dan vinden mensen het gek dat ik geen vertrouwen meer heb in onze roverheid :?

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:24

Citaat:
Antwoord op kamervragen over het dumpen van vervuild slib uit het buitenland in een Nederlandse recreatieplas

Vraag 2
Deelt u de mening dat het onwenselijk en onverantwoord is om slib uit het buitenland te storten met een andere samenstelling dan de grond in het stroomgebied waar de zandwinput zich bevindt die voor de stort wordt gebruikt? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 2
Er zijn in Nederland veel diepe plassen. Deze zijn ontstaan door het winnen van bijvoorbeeld zand en grind. Deze grondstoffen worden onder meer gebruikt voor de woningbouw en de aanleg van infrastructuur. De plassen zijn doorgaans diep, tot wel 40 meter. Het verondiepen van een plas wordt vaak gedaan om de ecologische en recreatieve waarde van een plas te verbeteren.

Voor hergebruik van grond en baggerspecie geldt een wettelijk kader, namelijk het Besluit bodemkwaliteit. De eisen in het Besluit bodemkwaliteit maken hergebruik van grond en baggerspecie onder bepaalde condities mogelijk en beschermen tegelijkertijd de bodem en het oppervlaktewater. Wanneer grond en baggerspecie voldoet aan de eisen uit het Besluit bodemkwaliteit zijn de effecten op het oppervlaktewater en het grondwater aanvaardbaar. Grond en baggerspecie uit het buitenland moet aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als grond en baggerspecie uit Nederland.

Vraag 3
Deelt u de mening dat het onwenselijk en onverantwoord is om slib in zandwinputten te storten met een overvloed aan nutriënten, waardoor excessieve algengroei ontstaat? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3
Bij hergebruik van grond of baggerspecie in een diepe plas moet worden voldaan aan de algemene regels van het Besluit bodemkwaliteit. Tevens moet de initiatiefnemer voldoen aan de zorgplicht op grond van artikel 7 van het Besluit bodemkwaliteit. Dit betekent dat bij het hergebruik van grond of baggerspecie in een diepe plas de kwaliteit van het oppervlaktewater niet nadelig mag worden beïnvloed. De «Handreiking voor het herinrichten van diepe plassen» biedt hiervoor een aanvullend milieuhygiënisch toetsings- kader. Dit kader heeft ook betrekking op de samenstelling van de grond en baggerspecie en daarmee op de aanwezige nutriënten.

Voor de herinrichting van een diepe plas moet een initiatiefnemer op grond van het Besluit bodemkwaliteit een melding verrichten aan Rijkswaterstaat (rijkswateren) of het waterschap. Aan de hand van de melding wordt getoetst of bij hergebruik van grond of baggerspecie de milieuhygiënische gevolgen voor de bodem, het grondwater en het oppervlaktewater voldoende inzichtelijk zijn en aan de wettelijke eisen wordt voldaan. Hiermee wordt geborgd dat niet te veel nutriënten in het oppervlaktewater terechtkomen.

Bron: 26-04-2018 Kamervragen (Aanhangsel) 2017-2018, nr. 1924

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:06

Ik ben oprecht benieuwd welke NL wet- en regelgeving de stort van vervuild slib mogelijk maakt. Ik wil jullie probleem niet bagatelliseren, maar op het gebied van bodemregelgeving loopt NL voorop in Europa.

In aanvulling op de post van Amies:
Besluit Bodemkwaliteit (Bb): http://wetten.overheid.nl/BWBR0022929
Regeling Bodemkwaliteit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023085
EVOA (grensoverschreidend afvaltransport in Europa): https://www.ilent.nl/onderwerpen/afvalt ... uropa-evoa

En ik neem aan dat jullie een WOB verzoek hebben gedaan om te achterhalen wat de huidige staat is van de waterbodem, welke bodemfunctieklasse die toebedeeld heeft gekregen (is vaak ook wel op internet te vinden) en of er een Bb artikel 44 besluit is genomen voor dit specifieke gebied?

En als je nu denkt :? dan wil ik jullie adviseren snel een terzake kundig iemand in de arm te nemen.
Kijk ook eens hier: http://www.bodemloket.nl/kaart en selecteer het vakje “Bodemkwaliteitskaart”. Dan even inzoomen naar het gebied waar het om gaat.

Als de besluitvorming nog loopt kunnen jullie ook altijd nog bezwaar aantekenen tegen het besluit en daarna eventueel nog in beroep gaan.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 15:32

Wij zouden willen onderschrijven wat de minister zegt, helaas komt de wet- en regelgeving gewoon tekort op dit moment waardoor het storten van vervuild slib van onbekende kwaliteit gewoon mogelijk is. Dat dit op goed op kwaliteit getest zou worden zou voor ons geweldig zijn maar helaas gebeurt dit niet. Er kan gewoon een boot een rivierarm in varen en dmv een onderlader van alles dumpen, zonder dat een mens dit ziet (dit is geen wat als-situatie, dit is in het verleden gewoon meermaals gebeurd). Bovendien is het niet in alle gevallen een verbetering van diepe plassen voor de natuur en recreatie. Diepe plassen zoals in Culemborg de Redichemse Waard (waar de vragen ook over gaan overigens) hebben een uniek karakter en is daarom ontzettend schoon.

Een WOB verzoek om te achterhalen wat de huidige staat is van de waterbodem heeft geen enkel nut aangezien de staat niet officieel bekend is. Wat voor ons belangrijk is (de plas is gegeven aan de gemeente om nog tot 2070 recreatie in uit te voeren) dat het veilig blijft dit te doen. Ook met oog dat ons drinkwatergebied daar begint. Het water daar is nu zuiver en gezond, daar willen wij geen risico's voor nemen. Het levert de gemeente helemaal niks op behalve een vervuilde recreatieplas.

Gelukkig hebben wij voldoende kundige mensen (een collectief van ruim 3000 mensen wat hierachter staat in Culemborg, waar veel deskundigen inzitten die ons van kennis voorzien).

In de jaren 70 is een vergunning voor slibstort uitgegeven, op basis daarvan wil de blooteigenaar nog slib gaan storten. Een vergunning die zich dus totaal niet aan de regels en tijdsgeest van nu voldoen. De vergunningen werden rond die tijd nog levenslang gegeven, waardoor wij nu met de problemen zitten. Rechtszaken ed zijn een optie maar we praten hier wel over het uitgeven van gemeenschapsgeld en daar moeten we altijd voorzichtig mee zijn. Een aanpassing van de wet die dit gebeuren wel waterdicht zou maken zou daarom eindelijk een einde betekenen aan deze praktijken waar het alleen gaat om geld verdienen door zooi uit andere landen te storten, ten koste van andere zaken. En het belangrijkste: mensen willen het gewoon niet hebben rondom hun woongebied of recreatiegebied.

Hoop dat ik zo voldoende alles beantwoord heb want ik zit op mobiel en dat is niet helemaal handig beantwoorden.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:16