Mantelzorgwoning in de tuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 15:18

Omdat we een nieuwbouwhuis krijgen *\o/* zijn we stevig aan het brainstormen over de mogelijkheden. Het wordt een hoekwoning van een rijtjeshuis. Heel graag zouden we een voorziening maken voor als mijn moeder oud is en niet meer zelfstandig thuis zou kunnen wonen. Ze heeft al vaak aangegeven niet naar een verpleeghuis of iets dergelijks te willen.

Nou ben ik heel benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met (het bouwen van) een mantelzorgwoning, zoals dat zo mooi heet. Er zijn zo veel verschillende opties! Word er helemaal enthousiast van; tiny house, geïsoleerde blokhut, uitbouw aan het huis, zeg het maar.

En wat komt er veel bij kijken! Wel of geen vergunning, fundering, kosten, wat vinden de buren ervan, hoe werkt het in de praktijk.. Wie wil er wat over kwijt?


Anoniem

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:28

Over vergunningen e.d kan ik je niets vertellen maar houd rekening met dingen als een tiny house en de toegankelijkheid daarvan voor ouderen. Omdat het een volledige woning is op een heel klein oppervlakte zijn ze vaak in de hoogte gebouwd met trappetjes en tafel die je uit de muur moet trekken. Daar moet je moeder tegen die tijd nog wel toe in staat zijn, en het moet ook niet al te verwarrend worden. Met iets als een blokhut loop je snel het risico dat het voelt als een cel omdat het (lijkt mij) niet al te groot kan zijn en je er dus niet al te veel voorzieningen in kwijt kan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:30

Wij hadden thuis een hoekwoning met verbouwde garage tot slaap-en badkamer omdat mijn broer in ene rolstoel zat. Maar die had geen eigen keuken nodig. Was overigens groot genoeg voor een keukentje geweest.
Een blokhut of cabine in de tuin, ligt aan de maten van je tuin, de gemeente en regels etc. In onze gemeente hebben mensen pas een cabine in de tuin laten plaatsen en stond zelfs in de krant, dus zal wel bijzonder zijn.

Als je wil dat je moeder nog zelf kookt tegen die tijd, daar doucht etc, moet je een ruim huisje hebben. Verder zou ik echt kijken naar iets dat goed geisoleerd is of kan, want veel is alleen voor de zomer geschikt in standaard uitvoering.

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:31

Mijn man heeft gewerkt bij een bedrijf die stacaravans bouwden vaak ook voor mantelzorg doeleinden. Misschien iets in die richting? Waren mooie units

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:07

Ik denk dat de gemeente en vooral welstand niet echt staan te springen om in een rijtjeswoningenbuurt zo'n soort woningen te accepteren .

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:12

Wauw mooi idee hebben wij het ook vaak over. Alleen nu Rijtjeshuis en ouders nog niet op desdanige leeftijd dat het nodig is. Volgens mij is de overheid juist bezig met mantelzorgers...scheelt weer plaatsen in verpleeghuizen en juigen ze dit soort ideeën juist toe. Of zie ik dat verkeerd?
Ik zou dan inderdaad denken aan een caravan unit of groot tuinhuis. Misschien krijgt je moeder in de toekomst wel een rollator/rolstoel dan heeft ze wel de ruimte nodig.
Ik volg je topic!

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:18

Mooi idee.
Ik weet dat er op onze huidige woning destijds door de vorige eigenaar een vergunningsaanvraag is gedaan en dat dat echt heel erg duur is geweest.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:24

Ik vraag mij de haalbaarheid af. Voor permanente bewoning dien je toch aan bepaalde voorwaarden te voldoen zoals een eigen voordeur bijvoorbeeld?

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:24

Van je moeder is duidelijk wat ze (niet) wil. Maar wat wil jij/wat willen jullie? En hoe zit het met de ouder(s) van je partner? Wat zijn daar de wensen van?

En wat als moeder begint te dementeren en niet meer zonder toezicht kan? Wat als moeder zo slecht ter been wordt dat ze zichzelf niet meer kan wassen of douchen en niet meer zelfstandig naar het toilet kan?
Het lijkt zo mooi, maar heb je daar tzt de tijd en energie (en handigheid) voor? Hoe zitten jullie zelf met werk, kinderen / kinderwens, eigen gezondheid?

Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken. Als je moeder eenmaal in/bij huis hebt, en het gaat niet meer, is het vele malen lastiger haar alsnog naar een verpleeghuis te krijgen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:00

Ik heb mijn moeder zo lang mogelijk thuis gehouden,op de begane grond van ons eigen huis.Denk inderdaad er wel aan dat alle trapjes en drempels hindernissen gaan worden.Maar het idee is heel goed en gezellig voor alle partijen.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:08

Ik lees mee, ik ben arbeidsongeschikt en ga misschien in een mantelzorgwoning wonen bij mijn ouders. Maar dan moeten ze verhuizen en we moeten nog veel uitzoeken over de regels en mogelijkheden.

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:15

30 mei tm 2 juni is in Utrecht de Supportbeurs ( https://www.supportbeurs.nl/ ) en volgens mij zijn daar ook standjes met info over mantelzorgwoningen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17965
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:15

Ik woon in een aanbouw bij mijn moeder. Wel een vrijstaande woning, maar gewoon in een woonwijk, geen boerenerf ofzo. Ik zal later wel wat uitgebreider reageren, maar het is, afhankelijk van je woning en erf, zeker wel mogelijk.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:16

Ik vind het een mooi idee.
Er zijn zogenaamde kangeroewoningen.

Ik denk dat je bij de gemeente moet zijn om te vragen of een extra woonunit bij je hoekhuis mag.
En als dat mag, hoe wil je de verzorging gaan doen?
Heb je al een idee daarover?

[o]

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:36

Ik werk in de zorg en wij hebben ook een cliënt gehad waarvan de garage/schuur is omgebouwd tot woning. Erg mooi gedaan, goed toegankelijk en best ruim.

Stonden 2- eenzitters in met salontafels en tv. Keukentje met een ronde tafel en 4 stoelen, badkamer (rechts de douche, dan een wastafel en links de wc. De keuken was een L vorm en achter het ‘eiland’ stond dan het bed.
Mevr met rollator had genoeg plaats, familie heeft echt rekening gehouden met haar ‘looppad’.

Ik heb geen idee hoe groot het is...

Ohjha vermijd gladde vloeren, in de douche best grove antislip tegels en zorg dat overgangen geen drempeltjes zijn. De deur van de badkamer os een schuifdeur waardoor je plaats bespaart

Werkelijk, als ik 10 van zulke huisjes had was ik een gelukkig mens!

Toushie

Berichten: 7263
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:42

Er zijn ook verplaatsbare mantelzorgwoningen , Die je dus in de tuin kan plaatsen.

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:01

Ja en die mogen in veel gevallen vergunningsvrij

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Anoniem

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:47

In Twente zie je het veel, maar dat zijn een soort van grote huizen met 2 woongedeeltes.
Je kunt ook een ruimte creëren die later voor de verkoop gewoon als kantoor of extra kamer gebruikt kan worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:46

Wat iemand al zegt over een eigen voordeur etc moet je ook opletten helaas. Als je moeder bij je intrekt, kan dat invloed hebben op haar inkomen, afhankelijk welke deze is natuurlijk.

Mijn broer was gehandicapt en woonde thuis bij mijn moeder, maar dat ging allemaal niet vanzelf. Daarvoor woonden wij bij mijn moeder en broer en hebben we ook wat strijd gehad.

We wilden verhuizen en ook gaan samenwonen/apart, maar dan gingen zij qua eigen maandelijks inkomen er zo hard op achteruit. Helaas heeft het zo niet mogen zijn. Mijn moeder woont nu alleen en nog steeds praten we over samenwonen, maar dan gaat ze er nog harder op achteruit en ze wil haar eigen deel niet zomaar kwijt natuurlijk.

Om bijv een officieel 2e adres zoals een A of een apart huisnummer te krijgen, kost erg veel tijd en geld.
Bij inwonen kan het wel allemaal, maar hangt af van de woning en gezins samenstelling etc. Ze kunnen over verschillende kleine dingen vallen. Omdat mijn man en ik niet getrouwd waren bijv, toen we bij mijn moeder en broer woonden, moesten we bewijzen dat mijn man niet met mn moeder samen leefde, inkomen deelde etc.

Natuurlijk heeft het ook voordelen en is elke situatie anders, maar je moet even alles doornemen, want ook de keus van je woning/chalet etc kan daarbij belangrijk zijn.

Urona447
Berichten: 2790
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 00:02

Mijn ouders bouwen momenteel een stuk aan bij hun huis voor oma. Vergis je niet in de kosten voor de vergunningen en het plaatsen en maken van een mantelzorgwoning. Daarnaast mag bij hun in de gemeente de zorgwoning ook niet blijven staan als oma overlijd.

Ook hebben zij behoorlijke kosten aan de notaris gehad omdat dit financieel natuurlijk wel goed geregeld moet zijn ook omtrend het erfrecht.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:28

eenitraM schreef:
Ik denk dat de gemeente en vooral welstand niet echt staan te springen om in een rijtjeswoningenbuurt zo'n soort woningen te accepteren .


Ze staan ook niet zo te springen om mensen in verzorgings- of verpleeghuizen te plaatsen, dus zulke oplossingen zullen wel moeten.

Ik zie het hier in het dorp regelmatig, ook gewoon aan rijtjeshuizen. Als je het niet weet zie je er amper wat van. Vaak gewoon een uitbouw aan een hoekhuis ofzo.

[o]

Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:41


23-12-2018, Soms lacht het leven even.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:52

Ik vind het een mooi initiatief om mensen langer thuis, met hulp van familie, op eigen erf te laten wonen. Wij hebben een mantelzorgwoning voor mijn schoonouders. Dat is inpandig gerealiseerd. Maar je kan ook mobile units plaatsen van maximaal 100m2. Wel moet er sprake zijn van een zorgrelatie tussen de hoofdbewoner en de mantelzorgnemer. Sommige gemeente controleren hier wel op, dus vooraf een verklaring van je huisarts vragen zodat je die al in huis hebt liggen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Mantelzorgwoning in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:56

Ik weet dat mensen bij mij in de straat de extra woning moeten afbreken na vijf jaar. Dit zal van gemeente tot gemeente verschillen, dus mijn advies is om eerst naar de gemeente te stappen.

Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:01