Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:24

Lizzyy schreef:
denice schreef:
Wij kijken er zo tegenaan:

Als je gaat samenwonen, dan doe je dat omdat je bij elkaar wilt zijn en ga je er vanuit dat je dit ook voor altijd wil. Als je zo voor elkaar kiest, dan wil je toch dat ieder het leuk heeft? Dingen als, het is jouw hobby, jouw probleem, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je wilt toch samen een fijn leven? En als de een dan wat meehelpt aan de ander zijn geluk dan is dat toch zoals het moet?

Wij gooien hier vanaf moment 1 alles op een hoop. Vanaf de eerste dag samenwonen al. Nu zijn we getrouwd en hebben we een kind. Maar als 'mijn' geld op is begin ik gerust aan dat van hem en andersom precies hetzelfde. Er zit maar een nadeel aan: cadeautjes zijn moeilijk geheim te houden.


Maar voel jij je dan niet bezwaard als jij geld van hem uitgeeft? Ik vind het al vervelend als hij een etentje betaalt :') Nee ik zou dat niet kunnen hoor, zijn pas gebruiken omdat IK een nieuwe jas nodig heb


Nee :')
Hij werkt meer, ik ben dan thuis met ons kind en neem daar alles op me. Ik verdien de helft van wat hij verdient, maar daardoor kan hij carrière maken. Ik gun hem alles en hij mij ook. Alles is gewoon van ons samen en geld dus ook. Maar ik denk wel dat dit alleen werkt als je allebei gewoon normaal met geld omgaat en geld hetzelfde ziet. Wij vinden het handig om te hebben, maar zijn allebei heel makkelijk ingesteld en vinden het niet belangrijk genoeg om er woorden over te hebben.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:26

Euforie schreef:
Hier gaat alles op 1 grote hoop. We doen alles samen. En er wordt niet gekeken naar wie meer of minder verdiend of meer of minder uitgeeft. We sparen samen, we geven samen uit. Op is op. Wat overblijft wordt gespaard.

Maar zo door dit topic heen gelezen, gaat het niet heel vaak zo op die manier.


Daar sta ik dus ook echt van te kijken. Ik heb een vriendin en als we met haar en haar vriend uit eten gaan (ze zijn al 12 jaar samen en hebben een geregistreerd partnerschap) gaat de rekening door 4ren en betalen zij allebei apart. Iedere keer weer vind ik dat zo apart! Maar goed, wie ben ik. Blijkbaar werkt het. Voor hun.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:28

Onze lonen zijn globaal hetzelfde. Hebben een gezamelijke rekening waar we beiden maandelijks hetzelfde bedrag op storten. Daarvan worden de vaste lasten betaald en de boodschappen.
En ja daarbij heb ik een paard waarvN de stalling 300 euro per maand is. Maar dit is toch mijn keus? Vind niet dat je dit dan moet schorten in de verdeling.
In mijn vorige relatie verdiende mijn ik ongeveer se helft van wat hij verdiende. Ja dan is het wel een ander verhaal en was het ook anders verdeeld.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:30

denice schreef:
Euforie schreef:
Hier gaat alles op 1 grote hoop. We doen alles samen. En er wordt niet gekeken naar wie meer of minder verdiend of meer of minder uitgeeft. We sparen samen, we geven samen uit. Op is op. Wat overblijft wordt gespaard.

Maar zo door dit topic heen gelezen, gaat het niet heel vaak zo op die manier.


Daar sta ik dus ook echt van te kijken. Ik heb een vriendin en als we met haar en haar vriend uit eten gaan (ze zijn al 12 jaar samen en hebben een geregistreerd partnerschap) gaat de rekening door 4ren en betalen zij allebei apart. Iedere keer weer vind ik dat zo apart! Maar goed, wie ben ik. Blijkbaar werkt het. Voor hun.


Dit deed ik met mijn ex ook van de gezamenlijke. Dan storten we allebei nog een beetje bij als we tekort kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:32

Idd denice, wij doen het precies zoals jij.. :j en voelen ons daar heel gelukkig en tevreden bij.

nuvel

Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Belgie

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:36

Mijn man betaald alles. Eerste werkte ik gewoon en ging alles ook op een hoop. We hebben samen een huis gekocht van ons spaargeld. Hebben twee kinderen, twee paarden en een hond. Ik ben gestopt met bij een baas werken en ben nu de manager van zijn bedrijf.

Vind de constructie alles op 1 rekening vaste lasten eraf en dan door 2 delen ook wel heel netjes. Dan hebben jullie beide hetzelfde en is alles betaald

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:36

Waarom zou jouw vriend minder moeten sparen omdat jij duurdere hobby hebt?

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 16:46

tita schreef:
Waarom zou jouw vriend minder moeten sparen omdat jij duurdere hobby hebt?

Als je alles even goed doorgelezen had, had je gezien dat het verschil niet alleen zit in mijn hobby. Hij verdient meer en heeft voordelen vanuit zijn werk die ik niet heb :).

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:48

Tja, hier is het ook niet gelijk. Mijn vriend verdiend 4,5 keer zo veel als ik. We storten beide een x percentage op gezamenlijke rekening en beide een x percentage van ons salaris op de spaar rekening. Dat betekend dat ik daar minder op stort dan hij, maar dat we beide even veel moeten “inleveren”.

Ik heb wel eens meer kosten dan hem, maar hij betaald het grootste deel van het huis. Als ik in de problemen kom, springt hij bij. Het is over en weer, hij is 17 jaar ouder dus logisch dat hij meer verdiend en mij moet helpen soms.

Geld is hier echt nooit een probleem. Het lost zichzelf wel op.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:55

denice schreef:
Euforie schreef:
Hier gaat alles op 1 grote hoop. We doen alles samen. En er wordt niet gekeken naar wie meer of minder verdiend of meer of minder uitgeeft. We sparen samen, we geven samen uit. Op is op. Wat overblijft wordt gespaard.

Maar zo door dit topic heen gelezen, gaat het niet heel vaak zo op die manier.


Daar sta ik dus ook echt van te kijken. Ik heb een vriendin en als we met haar en haar vriend uit eten gaan (ze zijn al 12 jaar samen en hebben een geregistreerd partnerschap) gaat de rekening door 4ren en betalen zij allebei apart. Iedere keer weer vind ik dat zo apart! Maar goed, wie ben ik. Blijkbaar werkt het. Voor hun.


Wij hebben ook geen ‘mein’ en ‘dein’. Alles op 1 rekening en spaarrekening. Lijkt me erg onhandig als alles apart is.
Ik vind geld ook niet zo belangrijk in een relatie, wat maakt het uit wat van wie is :?

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:01

Ook ik vind het een beetje jouw probleem.
Ik ben vam mening dat als je nu plots uit elkaar gaat je jezelf dan ook moet kunnen redden. Zoals het nu klinkt lijkt het mij dat je pony of je auto of je zorgverzekering net te veel geld kost. De laatste twee kun je slecht verminderen denk ik dus dan kun je het verder zelf invullen... als jouw vriend zo lief is om jou te matsen in de kosten dan heb je geluk en kun je je alles bij het huidige laten.
Ik vind ook het feit dat hij een zorgverz van het werk krijgt niet een reden dat hij dan maar mee moet betalen aan de jouwe maar goed dat ben ik en komt miss meer omdat ik met dat soort dingen niet afhankelijk van een ander zou willen zijn.

Je vraagt om een voorstel: misschien kun je met je vriend alle vaste lasten op een rijtje zetten en samen kijken welke fair zijn om te delen. Dan kun je die (evt naat ratio van inkomen) splitsen. Wat je dan overhoud is voor eigen en leuke dingen.

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:04

Hier gaat alles op 1 grote hoop. We doen alles samen. En er wordt niet gekeken naar wie meer of minder verdiend of meer of minder uitgeeft. We sparen samen, we geven samen uit. Op is op. Wat overblijft wordt gespaard.

Maar zo door dit topic heen gelezen, gaat het niet heel vaak zo op die manier.
[/quote]

Daar sta ik dus ook echt van te kijken. Ik heb een vriendin en als we met haar en haar vriend uit eten gaan (ze zijn al 12 jaar samen en hebben een geregistreerd partnerschap) gaat de rekening door 4ren en betalen zij allebei apart. Iedere keer weer vind ik dat zo apart! Maar goed, wie ben ik. Blijkbaar werkt het. Voor hun.[/quote]

Wij hebben ook geen ‘mein’ en ‘dein’. Alles op 1 rekening en spaarrekening. Lijkt me erg onhandig als alles apart is.
Ik vind geld ook niet zo belangrijk in een relatie, wat maakt het uit wat van wie is :?[/quote]

Ik vind het nog al een verschil of je net samenwoont of jaren getrouwd ben. Ik krijg de indruk dat TS net samenwoont, miss is alles op een hoop dan (nog) niet echt verstandig.

Daarnaast vind ik geld ook niet zo belangrijk, maar ik zou me toch graag (zonder al te veel zorgen en moeite) redden indien je er plots alleen voor komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:05

Macs schreef:
Huh.. maar dat is toch je eigen "schuld" dan? Als jij je pony niet had of je vriend had ook zo'n dure hobby dan was jij degene die meer kon sparen. Dat zijn in mijn ogen gewoon je eigen dingen waar je zelf voor betaald.
Als ik in zo'n situatie zou zitten zou ik het lief vinden als mijn vriend wat voorstelt maar ik zou er zelf niet over beginnen. Ik zorg er namelijk zelf voor dat ik niks kan sparen. Als je er zonder dure hobby's etc niet uitkomt om de vaste lasten te betalen voor jullie huis vind ik het wat anders.


Dit was eigenlijk mijn eerste gedachte (al moet ik nog wel de rest van het topic doorlezen). Je kunt ook je pony verkopen/verhuizen/betalende bijrijdster zoeken, dan heb je meer (spaar)geld over per maand..

Afijn, hier geen paard meer, maar m’n vriend heeft een hoger inkomen dan ik (helaas :+ )
Wij kijken per maand wie wat betaalt (lees; wie welke financiele ruimte heeft). Tot nu toe gaat dat goed :+

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:07

Neroo schreef:
tita schreef:
Waarom zou jouw vriend minder moeten sparen omdat jij duurdere hobby hebt?

Als je alles even goed doorgelezen had, had je gezien dat het verschil niet alleen zit in mijn hobby. Hij verdient meer en heeft voordelen vanuit zijn werk die ik niet heb :).


Ik heb gelezen maar iedereen doet het anders ik heb jaren hard moeten leren waarom zou ik meer bijdragen omdat ik meer verdien.
Voordelen uit zijn werk is van hem staat los van jou.

Als je wil samenwonen om voordeel mee te treffen is dat jouw keuze.
Iedereen doet het anders iedereen heeft andere regels.

Spelen zoveel factoren mee maar meer verdienen betekend niet automatisch meer afdragen.
Je kan de vaste lasten delen 50/50 of ratio en wat overhou is voor jou dat jij je eigen pony en ZV moet betalen is aan jou.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:07

verootjoo schreef:
Wij hebben ook geen ‘mein’ en ‘dein’. Alles op 1 rekening en spaarrekening. Lijkt me erg onhandig als alles apart is.
Ik vind geld ook niet zo belangrijk in een relatie, wat maakt het uit wat van wie is :?

Nou... de man van mijn zusje heeft een gat in zijn hand. Toen ze gingen samenwonen had hij zelfs schulden.
Dat was voor haar een reden om het te scheiden, zij had immers een flinke spaarrekening en wilde zijn schuld niet haar probleem laten worden.
Inmiddels is de schuld allang afgelost (is het gat in zijn hand ook kleiner geworden) en zijn ze getrouwd en hebben ze 2 kinderen. Maar nog steeds één gezamenlijke rekening en ieder een eigen bankrekening en spaarrekening.
Voordeel hiervan is dat zij zich niet gaat ergeren als hij weer eens vreselijk impulsief iets aankoopt. Het is immers zijn eigen geld.
Ik snap heel goed dat deze constructie haar rust geeft :j

Bij mijzelf is het anders, wij hadden geen van beide geld toen we gingen samenwonen, ongeveer een gelijk uitgavenpatroon (niks dus :')) en dus gaat alles al jaren op de grote hoop.
Dit soort dingen is zo persoonlijk, ik snap die oordelen in dit topic dan ook niet zo goed eigenlijk.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 17:09

Ik kan mezelf prima redden zonder vriend. Dan ten eerste. Altijd zelf gedaan. Ik ben absoluut niet afhankelijk en dat zal ook nooit gebeuren :). Maar dan was ik alleen en kon ik zelf de keuzes maken. Ik ging bijvoorbeeld dan gewoon niet op vakantie.

In een relatie wil je ook samen dingen kunnen doen. Dus wel op vakantie of uit eten bijvoorbeeld. Hoe moet je dat dan aanpakken als de ene meer vaste lasten heeft en het dus eigenlijk niet kan betalen en de andere gemakkelijk wel? Handje openhouden? Daar zou ik mezelf ook niet altijd fijn bij voelen denk ik. Nu doen we dat 50/50.

Ik ben al een stuk wijzer geworden uit jullie reacties, bedankt daarvoor! Ik ga wat dingetjes uitwerken en gewoon met mijn mens bespreken. Uiteindelijk willen we samen gewoon fijn kunnen leven :)

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:11

Ik vind het wel krom hoe mensen hier reageren naar de TS. Leer lezen en niet gelijk veroordelen.

Alle vaste lasten van het huis en de boodschappen en misschien de auto (net hoe het bij jullie geregeld is) naar rato van jullie inkomen delen.
En je eigen dingen zoals mobiel, paard, les zorgverz. enz zelf betalen vanaf je eigen bankrekening.
Dat is een mogelijkheid.

Of anders bv jij betaald alle boodschappen, verzekering van het huis en de brandstof en hij de huur, gas water en licht.
Net waar je je goed bij voelt.

Wij hebben het heel apart (niet zoals het gros van de mensen hier) geregeld en dit is voor ons een prettige omgang.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:12

tita schreef:
Spelen zoveel factoren mee maar meer verdienen betekend niet automatisch meer afdragen.


Vind ik ook hoor :j Toen wij net samenwoonde, was mijn vriend bezig zijn eigen bedrijf op te zetten. Ik heb toen een half jaar alles in mijn eentje betaald voor ons samen. Nu zijn bedrijf succesvol is en hij meer verdient dan ik, betaalt hij op zijn beurt nu alle etentjes en uitjes. Omdat hij dat prettig vindt en mij dankbaar is. :) Ondanks het van mij niet hoeft - ik steun hem graag en het kon financieel ook prima - vind ik het heel lief en waardeer ik dat enorm.

Ik vind dat zijn geld van hem is, en mijn geld van mij, maar dat we elkaar wel moeten kunnen steunen en helpen als dat nodig is.

Wat ik wel denk, is dat het ook van je inkomen afhangt. Wij werken allebei fulltime en verdienen goed. Dan is het makkelijker om 50/50 en eigen hobby's voor eigen rekening te doen, dan wanneer een van ons bijvoorbeeld maar 3 of 4 dagen zou werken voor een veel lager salaris en de ander fulltime voor een hoog salaris.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:15

Eigen geld geeft sowieso rust.

Is grappig want op veel forums wordt er met modder gegooid als vrouw met kinderen gaat scheiden vaak weet ze niet hoe financieel moet oplossen.

De wijze raad is altijd sarcastisch zorg voor je eigen brood. Blijf onafhankelijk.

Ik ben opzicht wel voorstander van eigen spaargeld hebben al is dat voor grote privé uitgave. Of de toekomst......
Maar geld mag geen discussiepunt worden in relatie want dan zit men niet op een lijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:18

Neroo schreef:
Ik kan mezelf prima redden zonder vriend. Dan ten eerste. Altijd zelf gedaan. Ik ben absoluut niet afhankelijk en dat zal ook nooit gebeuren :). Maar dan was ik alleen en kon ik zelf de keuzes maken. Ik ging bijvoorbeeld dan gewoon niet op vakantie.

In een relatie wil je ook samen dingen kunnen doen. Dus wel op vakantie of uit eten bijvoorbeeld. Hoe moet je dat dan aanpakken als de ene meer vaste lasten heeft en het dus eigenlijk niet kan betalen en de andere gemakkelijk wel? Handje openhouden? Daar zou ik mezelf ook niet altijd fijn bij voelen denk ik. Nu doen we dat 50/50.

Ik ben al een stuk wijzer geworden uit jullie reacties, bedankt daarvoor! Ik ga wat dingetjes uitwerken en gewoon met mijn mens bespreken. Uiteindelijk willen we samen gewoon fijn kunnen leven :)

Als ik jou was zou ik kijken of hij er voor open staat die 50/50 wat te verschuiven richting de verhouding van inkomen. Dat lijkt me redelijk logisch en pas een probleem als er sprake is van een hypotheek oid.

Ben zelf ziek geworden toen we 2 jaar samen woonden, gingen van 40/60 naar 0/100, behoorlijk k*t maar poep gebeurt. Houd het bespreekbaar zou ik zeggen ;)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:19

Neroo

Misschien moet je meer prijs geven....
Wiens huis is het op wiens naam staat het.... beide dan kun je praten over verdeling.

Is er sprake van koophuis dan kun je andere afspraken maken.

Maar meeste mensen met gewone baan en eigen paard op pension kunnen minder dan mensen zonder paard.
Je kunt ook kritisch naar jouw uitgave kijken en spaarplan opzetten en dat in stukjes verdelen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:19

Geld mag inderdaad nooit een discussiepunt zijn! Dus hoe je het ook doet samen, als je er allebei achter staat, is het toch prima? :)

Ik ben overigens zo een doos die elke maand de vaste lasten betaalt, een bepaald bedrag naar de spaarrekening doorsluist en de rest allemaal opmaakt :') Ik leef heel erg naar wat ik heb. Daarom denk ik ook niet dat alles op 1 hoop zou werken voor mij, haha. Ik heb dan helemaal geen overzicht meer en daar word ik doodnerveus van :))

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:23

Iid frummel

Ik heb mega overzicht ben al 3x uit lange relatie gestapt en dat was heerlijk kon altijd verder zonder financiële rompslomp.
Trok deur dicht en ....NEXT

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:23

Bij ons gaat het naar rato van inkomen.
Betekent dat ik momenteel fors meer betaal dan hij, maar dat is niet erg.
In het verleden is het ook andersom geweest. We willen graag samen leven en dat doe je naar onze mening dan ook samen.



@TS als jij elke maand van je spaarrekening moet bijleggen voor je vaste lasten, dan ga je dat natuurlijk niet tot in lengte van dagen.
Dan lever je elke maand in op je buffer, ipv dat die in stand blijft.
Dat lijkt me geen gezonde financiële situatie en dat was waarschijnlijk niet zo toen je nog niet samen woonde?

Dan is deze situatie niet passend voor jou.
Hoe je dat op moet lossen is aan jullie, maar ik zou ervoor waken dat je eigen buffer te laag wordt.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:25

Anoeska schreef:
xApple schreef:
Als ik sommige reacties lees ben ik toch weer zo blij met mijn relatie :o

Ik zou al mijn geld over hebben voor de hobby van mijn vriend (sportvissen) en hij helpt mij financieel met de paarden als ik een onverwachte kostenpost heb of gewoon zomaar eens een leuk dekje of mooie nieuwe paardenjas. Ik heb voor hem weken gespaard (heb t zelf even niet zo ruim) om een hele dure vis gadget te kopen bijvoorbeeld, gewoon zomaar omdat ik hem graag blij zie. En hij betaald nu mee aan een nieuw paard voor mij.

Maar mijn vriend wíl ook niet dat ik meer ga werken want die wil het huishouden pertinent niet doen :')


Maar nu doe je alsof jouw relatie 'beter' is (want jij bent er zo blij mee) omdat jullie al het geld op een grote hoop gooien. Wij doen dat niet, en zijn daar heel gelukkig mee. Hoe je met de verdeling van het geld omgaat heeft toch niets te maken met hoe blij je in je relatie bent. Als je het er maar samen over eens bent :)


Inderdaad, onze verdeling is er vooral op gebaseerd om het zo overzichtelijk mogelijk te houden en alleen al daarom is op één hoop gooien bij ons afgevallen.