Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:34

Ik denk dat het ook wel een deel scheelt of je bv wel of geen kinderen hebt, en of er een van de partners daarvoor (moet) thuisblijven.

Wij werken nu beide fulltime, elk dure hobby's, elk ongeveer vergelijkbaar loon , dus het simpelste is een % van ons loon op een rekening en elk betaalt zijn eigen hobby's daarvan.

Stel dat er een kind komt, en ik "moet" ervoor thuisblijven (hij kan niet zo gemakkelijk minder uren werken én vaak is kinderopvang hier met 2 verdieners zo duur dat het interessanter is om gewoon thuis te blijven) dan gaat mijn loon natuurlijk een stuk omlaag met als gevolg dat ik een stuk minder privégeld zou overhouden voor mijn hobby. Dan kan ik me voorstellen dat we het dan opnieuw bekijken, want in deze is het niet mijn "schuld" dat ik minder verdien, het kind is er nl van ons twee, en als ik mijn werk moet opofferen om voor kind te zorgen, dan is het ergens logisch dat hij iets financieels opoffert om te "compenseren".
Dus dan zie ik het al gemakkelijker op 1 grote hoop gaan (al dan niet met elk een bedrag zakgeld om zonder bezwaren onnodige hebbedingen voor de hobby te kunnen kopen :D )

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 17:35

Huis staat op zijn naam, maar we hebben wel laten beschrijven in ons contract dat we 50/50 eigenaar zijn. Gezien ik mijn huis verkocht heb, was dit voor mij een harde eis. Net zoveel recht als hij op het huis. Hij werkt fulltime als militair, met ook regelmatig buitenland toelages. Ik werk 28-36 uur in de zorg.

En het is niet zo dat ik perse wil sparen. ik ben al blij als ik einde van de maand niks van m'n spaar af hoef te trekken. En ook gewoon de dingen te kunnen doen, zonder over iedere cent na te denken. Als we keer willen gaan zuipen met vrienden, en het weekend keer erop uit eten zonder daar iedere keer voor mij een hele berekening op los te laten dat ik uitkom.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:39

Neroo schreef:
Huis staat op zijn naam, maar we hebben wel laten beschrijven in ons contract dat we 50/50 eigenaar zijn. Gezien ik mijn huis verkocht heb, was dit voor mij een harde eis. Net zoveel recht als hij op het huis. Hij werkt fulltime als militair, met ook regelmatig buitenland toelages. Ik werk 28-36 uur in de zorg.

En het is niet zo dat ik perse wil sparen. ik ben al blij als ik einde van de maand niks van m'n spaar af hoef te trekken. En ook gewoon de dingen te kunnen doen, zonder over iedere cent na te denken. Als we keer willen gaan zuipen met vrienden, en het weekend keer erop uit eten zonder daar iedere keer voor mij een hele berekening op los te laten dat ik uitkom.

Is het voor jou dan niet handiger om te kijken hoeveel je vaste lasten zijn voor jou privé, en dan bv te werken met een zakgeld systeem?
Bespreek met je vriend hoeveel jullie beide nodig hebben, waarmee hij akkoord gaat, laat de lonen op de gezamenlijke rekening storten, stort maandelijks het zakgeld naar jullie eigen loon (bv elk 600 euro die vrij te spenderen valt, of meer of minder, puur voor de hobby's).
Van de rest betaal je de vaste lasten en hetgene die overschiet gaat naar de gezamenlijke spaarrekening. Van die laatste kan je dan nog kiezen om daar gewoon op door te sparen voor onverwachte kosten, leuke uitjes etc. Of kan je kiezen om tot een bedrag te sparen (bv 2000 euro, of meer, of minder), en al hetgene erboven gewoon de helft door te storten naar jullie privé spaarrekening.)

Indien er van een van beide toch een grote aankoop gedaan moet worden die normaal van het privé geld gaat, kan dat gewoon besproken en overlegd worden. De bedragen voor hobby etc kan je gewoon bepalen naar nood en inkomen. Hoef je over niks meer te rekenen, elk kan nog zelf wat sparen en er wordt gezamenlijk gespaard, die in het slechtste geval gewoon 50/50 verdeeld wordt onder de 2 (of desnoods het spaargeld dan naar ratio van inkomen.

Dagmerrie
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-11

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:55

Sommige schrikken hier van het feit dat zo veel vrouwen meeleven op het inkomen van hun man/vriend/grootverdiener, ik schrik er van dat zo veel andere in het topic dat afkeuren en dat bijna 'profiteren' vinden. Je hebt een relatie en toch alles voor elkaar over? Je gunt elkaar toch alles? Wij hebben ook één potje voor onze vaste lasten en hoewel we beiden een goed inkomen hebben, betaalt mijn vriend toch meer in dat potje dan dat ik doe. We hebben beiden een 40-uren contract, diploma op hetzelfde niveau, maar hij werkt in een betere sector dan ik. Hij verdient bijgevolg ook een heel stuk meer. Voor zijn carrière heeft hij wel 3 uur reistijd per dag over, dus als meneer 's avonds thuiskomt, staat zijn eten klaar en is de was en de plas gebeurd. Hij heeft in principe nauwelijks omkijken naar het huishouden. (omdat ik hem altijd voor ben, want hij helpt zo vaak hij kan) Ik help hem waar ik kan (zorgen dat we 's avonds en in het weekend zo veel mogelijk tijd kunnen doorbrengen samen zonder dat hij naar het huishouden moet omkijken) en hij helpt waar hij kan: zorgen dat ik op financieel vlak niks tekort kom en ook goed kan sparen op mijn privérekening.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 18:57

Vriend inmiddels thuis en we hebben het besproken. Verdeling zoals ik hem voorstelde was voor hem goed :j. Zoals hij het in gedachten had, viel mijn idee voor hem nog voordeliger uit haha :'). Allebei blij!
Dankjullie voor alle inzichten :D

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:58

Fijn dat jullie er zo snel uit zijn

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:04

Mijn vriend en ik krijgen over 3 weken de sleutel van onze koopwoning en verdienen bijna het zelfde. Wij hebben ervoor gekozen om beide lonen op 1 rekening te laten storten en daar de vaste lasten te betalen (ook de boodschappen) het bedrag wat we overhouden delen we door 2. Hier is uiteraard een berekening voor gemaakt en we houden beiden ruimte over om privé te sparen, maar ook gezamenlijk.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:49

Neroo schreef:
Vriend inmiddels thuis en we hebben het besproken. Verdeling zoals ik hem voorstelde was voor hem goed :j. Zoals hij het in gedachten had, viel mijn idee voor hem nog voordeliger uit haha :'). Allebei blij!
Dankjullie voor alle inzichten :D

Wat fijn zo! Ik vind het heel logisch hoor als de een meer inkomen heeft, dat die ook automatisch meer bijdraagt. Heeft echt niks met handje ophouden of profiteren te maken. Gewoon fair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:44

Neroo schreef:
Huis staat op zijn naam, maar we hebben wel laten beschrijven in ons contract dat we 50/50 eigenaar zijn. Gezien ik mijn huis verkocht heb, was dit voor mij een harde eis. Net zoveel recht als hij op het huis. Hij werkt fulltime als militair, met ook regelmatig buitenland toelages. Ik werk 28-36 uur in de zorg.

En het is niet zo dat ik perse wil sparen. ik ben al blij als ik einde van de maand niks van m'n spaar af hoef te trekken. En ook gewoon de dingen te kunnen doen, zonder over iedere cent na te denken. Als we keer willen gaan zuipen met vrienden, en het weekend keer erop uit eten zonder daar iedere keer voor mij een hele berekening op los te laten dat ik uitkom.


Kun je niet fulltime gaan werken? Scheelt ook in je inkomsten

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:49

Lestria schreef:
xApple schreef:
Als ik sommige reacties lees ben ik toch weer zo blij met mijn relatie :o


Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen die alle inkomsten en uitgaven op 1 hoop gooien gelijk een oordeel hebben over hoe de waarde van de relatie van mensen die dat niet doen. Ik ga er vanuit dat degenen die alles tot de komma uitrekenen daar weer heel blij mee zijn. Die vinden het misschien fijn ook binnen een relatie nog een individu te zijn. Allemaal prima, toch?

Daarnaast vind ik het mooi hoe mensen zichzelf voor de gek kunnen houden. De partner mag niet mee betalen aan de dure hobby maar mag wel de extratjes betalen zodat jijzelf genoeg over houdt om diezelfde dure hobby te kunnen bekostigen (en leuke extratjes te kunnen doen). Hoe je het het ook wendt of keert, de partner met meer inkomsten heeft op deze manier meer uitgaven.

Uiteindelijk is het allemaal broekzak - vestzak verhaal. Je hebt een berg opbrengsten en een berg kosten en het is aan de personen binnen de relatie om te kijken hoe ze die verdeling prettig vinden. De een kiest voor alles op 1 hoop, de ander voor alles strik gescheiden en alles daar tussenin. Zolang alle betrokkenen zich er prettig bij voelen is het helemaal prima en zo niet, dan wordt het tijd voor een goed gesprek.


Hoezo is dat bijzonder? :D Ik veroordeel het toch niet. Ik zeg niet dat het slecht is. Ik ben alleen heel blij met MIJN relatie en onze manier van leven. Als mensen gelukkig worden van splitten en uitrekenen van uitgaven dan is dat toch heerlijk voor die mensen. Was voor mijzelf gewoon even een positieve eyeopener :D

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:00

Fijn Neroo! Wij kijken ook naar het vrij besteedbaar inkomen wat over blijft, absoluut dan dus. Als wij 50/50 doen, heb ik 50 euro ofzo over per maand en hij 1000 euro ofzo. Dan heb je het qua percentages wel eerlijk verdeeld, maar qua leefstijl niet. Wij voelden daardoor wel echt een soort kloof tussen ons dus hebben het zo verdeeld dat we allebei evenveel uit eten zouden kunnen met vrienden en evenveel kleding kunnen kopen enzo. Hierdoor voelen wij ons veel meer in evenwicht met elkaar. Moet er wel bij zeggen dat toen we net gingen samenwonen de verdeling wel meer op de percentages gericht was en dat dit in de loop der jaren zo is ontstaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:23

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:49

Ik zou er dan wel een moeten verkopen. :)
(Heb er nu 2)

Maar ik zou prima mijn eigen huis kunnen kopen. Uiteraard niet wat ik nu heb. Das gebaseerd op een dubbel inkomen.

Edit, ik ben natuurlijk wel wat ouder.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:20

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...

Of je gaat gewoon goedkoper wonen, goedkoper stallen en heel goed nadenken waar je je geld aan uitgeeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:37

minikatje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...

Of je gaat gewoon goedkoper wonen, goedkoper stallen en heel goed nadenken waar je je geld aan uitgeeft ;)


Inderdaad, is best mogelijk hoor...
Ik heb er zelfs 2 in stalling en woon op mezelf. En ik betaal alles zelf want heb geen vriend.
Betekent verder weinig leuke dingen doen maar dat zijn keuzes

Fijn dat jullie er uit zijn ts!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:49

Ik kan zonder problemen een ander huis kopen (in m’n eentje) en m’n paard gewoon laten staan waar ‘ie staat. Mijn financiën zijn niet afhankelijk van m’n relatie.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:50

minikatje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...

Of je gaat gewoon goedkoper wonen, goedkoper stallen en heel goed nadenken waar je je geld aan uitgeeft ;)

Precies, en dat heeft ook niet per se iets te maken met wie het meest verdient. Ik heb jaren meer verdiend dan m'n vriend en dus ook meer ingelegd in het huishouden. Omdat we dat huishouden samen bekostigen is er geld genoeg voor een paard, wat overige huisdieren, 2 auto's, af en toe uit eten, op vakantie, etc. Voor het geld dat ik nu inleg per maand, kan ik nooit een leuke plek voor mezelf vinden, laat staan dat ik dat paard en die auto en die huisdieren, vakanties en etentjes kan betalen.

TS: fijn dat jullie eruit zijn! Het is zo persoonlijk wat je het prettigst vindt en ik ben blij om te horen dat jullie daar nauwelijks discussie over nodig hadden.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:09

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...


Ik. Of op z'n minst naar een goedkopere en minder luxe stalling verhuizen. Maar is dat nu echt erg? Mijn man gunt mij het plezier en heeft zelf ook zijn eigen hobby's en sporten? Wat ons betreft is het gewoon een gezamelijk inkomen wat we binnenbrengen. We kunnen het ons veroorloven, hij gaat graag weekenden zeilen met vrienden en ieder jaar op wintersport. Daar heb ik dan weer geen behoefte aan, maar hou de 'tent wel draaiende' als hij er niet is bijvoorbeeld. Nee, gelukkig zien wij het niet als zijn geld/mijn geld.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:01

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...

Ik.
Juist doordat wij onze salarissen samenvoegen kunnen we paarden (en andere extra's) veroorloven.

Alle vaste lasten (op mobiel na) gaan van mijn mans rekening en mijn salaris is voor de boodschappen, mobiel, mijn auto (+benzine) en andere zaken.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:12

Wij doen alle gezamelijke dingen 50/50 betalen. Dus alle kosten van ons huis, rekeningen en boodschappen en dan elke maand 500 euro op de gezamelijke spaarrekening. En dan wat we over hebben op onze eigen rekening is voor eigen rekeningen (telefoon, zorgverzekering en in nijn geval paardrijden) en eigen pleziertjes en zelf nog wat sparen. Gezamelijke pleziertjes doen we van de gezamelijke rekening.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:21

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...



sterker nog, mijn exvriend heeft mij gedwongen mijn paard en Pony te verkopen omdat hij zo nodig op vakantie wou en plotselinge uitjes wou gaan doen en ik het niet kon omdat ik een paard en Pony had.
natuurlijk had ik zelf ook de gedachte om mijn dieren te verkopen omdat ik de dierenarts rekening niet eens in 1 keer kon betalen.. zelfs mijn andere Hobbys (haken, breien, naaien, tekenen en schilderen vond hij verschrikkelijk en vond dat ik daar geen Geld uit moest aan gaan geven)

verder hadden wij de vaste lasten 50/50 gedeeld, dit was hard voor mij omdat ik min. 1000 euro weiniger had verdient. we hadden verder geen rekening gedeeld, alleen de vaste lasten. verder natuurlijk hebben we de kosten van vakantie gedeeld etc.

ik had gespaard waar ik kon sparen, nadat ik mijn paard en Pony weg gedaan had ging dit ineens ook snel. ik had het niet eens mijn exvriend verteld, ik was toen al een eigen woning aan het zoeken omdat ik niet Meer in deze ongezonde relatie wou zijn.

en nu heb ik zelf nog altijd geen paard, Maar zodra ik verhuisd ben en een goede Baan dan kijk en bereken ik of ik weer 1 kann betalen. wanneer niet dan zoek ik mij een verzorgpaard.


ik vind het goed om te lezen hoe jullie het doen, neem ik ook alles mee in de toekomst :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:07

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...


Wat maakt dat dan uit? Als je uit elkaar gaat, moet je neem ik aan sowieso snoeien in je uitgaven. Dan moeten iig man en ik drastisch minderen in uitgaven. Samenwonen is nu eenmaal relatief goedkoper dan alleen wonen. Maar nu leven we samen dus hebben we nu een bepaalde financiële situatie die we niet hadden gehad als we beiden apart woonden.

Maar je gaat toch nu geen hobby’s opzeggen omdat je misschien in toekomst wel eens uit elkaar zou kunnen gaan en je dan eventueel je hobby niet meer zou kunnen betalen :?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:20

In de meeste samenlevingsovereenkomsten tref je aan dat de kosten naar rato van het inkomen gedeeld worden. Dat is niet voor niets natuurlijk.

Niet alle partners verdienen hetzelfde en in het geval van paardenmeisjes : niet alle partners houden even veel over. Dat laatste is een keuze hoe je hier mee om moet gaan.


Wij hebben altijd gelijke inkomens gehad, maar wij hebben ook ongelijkheid gehad in het sparen vanwege mijn paard. Gelukkig denken mijn vriend en ik er hetzelfde over: we zijn samen en we sparen ook samen. Wij doen niet moeilijk over wie wat uitgeeft godzijdank.

Zeker in het geval als er kinderen komen moet je een ongelijkheid -en dus wellicht minder zelfstandigheid- accepteren als je niet wil dat je kind 5 dagen op de opvang zit.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:26

Wij betalen naar rato ons inkomen (hij 3/5, ik 2/5) en al de rest van onszelf doen we zelf. Hij zijn bedrijfswagen en grote bus, ik mijn auto en paard. Hebben ook pas sinds we net een huis samen gekocht hebben een gezamelijke rekening. Op de één of andere manier zijn wij denk ik niet zo moeilijk met elkaar ofzo :)

Sparen wisselt, wij laten niets wat we willen dus dat wisselt per maand. Gooien het ook niet over de balk oid, maar vorige maand liep ik tegen 3 paar Doc Martens aan leuke prijzen, sja, zijn mijn centjes toch :)
Hij had tot vorige week nog dubbele lasten van het oude - zijn - huis en spaarde dus niet veel.

Zou nooit mijn financiële onafhankelijkheid opgeven!

We hebben nog geen samenlevingscontract, maar moeten dat wel eens gaan regelen :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:03

Als mijn relatie uit zou gaan, kan ik gewoon me paard betalen. Ga dit jaar een 2e kopen die zou dan wel weg moeten. 2 wordt wel te veel

Of goedkopere stalling zoeken maar dan komen ze in winter weinig buiten...