Facebook verwijderen: wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Facebook verwijderen: wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:54

Je kunt locatietoegang uitzetten. Dat heb ik ook. Natuurlijk weet google dan nog steeds waar ik ben, maar ik krijg de meldingen niet meer. Ik zet mijn telefoon ook wel eens een paar uur echt uit.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:54

Ik heb veel teveel plezier van facebook om het te verwijderen. Ik vind het een fijne manier om te zien hoe het met mijn kennissen en vrienden gaat en het is veel makkelijker om in één keer aan een grote groep mensen te kunnen laten weten wat je zoal beleeft. En dingen die niet al mijn contactpersonen aangaan die gaan via messenger of whatsapp.
Ja, ik schrok ook wel van de hoeveelheid informatie die facebook weet te verzamelen maar daar heb ik nooit erg in gehad en er zijn geen dingen waar ik me voor schaam. Ik ben me bewust van dingen die ik op het internet zet en welke posts en pagina's ik like.
Is het netjes hoe facebook dit heeft aangepakt? Nee. Vind ik dat Zuckerberg zich hiervoor moet verantwoorden? Jazeker. Maar als ik naar mijzelf kijk dan heeft dit mij geen schade aangericht.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:15

Cowboy55 schreef:
germie schreef:
Deze staat op Facebook:Stof tot nadenken !!!! Thanx Paula voor deze woorden

Zo'n kleine 30.000 mensen hebben zich na de uitzending van afgelopen week van Zondag met Lubach, laten beïnvloeden om Facebook vaarwel te zeggen.
Het belangrijkste motief voor dit besluit is de inbreuk op privacy...

Ter overweging

Dezelfde groep gaat boodschappen doen bij Albert Heijn met de bonuskaart, tankt met de Shellpas, maakt gebruik van diensten als Vakantieveilingen en Social deal, belt met mobiele telefoon, kijkt televisie op een Smart TV, zoekt online via Google, leest online de krant en/of andere media, boekt een vakantiereisje online, en doorkruist met de auto (met of zonder caravan) snelwegen waar om de zoveel meter een camera het kenteken registreert...

Gelukkig is, met het verlaten van Facebook, de consument verlost van de inbreuk op de privacy door Facebook

Over naïviteit gesproken..


Hoezo naief? Als iemand FB verwijdert dan krijgt FB toch geen verdere info meer over die persoon?


Dat schijnt dus niet waar te zijn.
Citaat:
"Zolang je Instagram en whatsapp blijft gebruiken, krijgen ze nog steeds data van je, want die twee diensten zijn van Facebook. Maar een ander ding is de zogeheten Facebookpixel, een stukje code dat je op heel veel websites tegenkomt waarmee Facebook informatie verzamelt over je surfgedrag. Zelfs al heb je geen account, dan kan Facebook op basis van die pixel nog steeds een soort profiel van je opbouwen.''


Het hele bericht is hier te lezen:
https://www.ad.nl/digitaal/oke-ik-verwi ... g~adb21f69

Ik verwijder ook niet mijn Facebook, maar ga regelmatig mijn vriendenlijst langs om hem op te schonen en gooi veel van mijn interesses uit mijn profiel.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:17

_Dracarys schreef:
Ik heb die van mij al 3 maanden verwijderd. Heerlijk die rust :)


En nu zit je hier met een heleboel berichten en nog meer lezen.......
Raar dat mensen Facebook de schuld geven i.p.v. gewoon in de spiegel te kijken.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Facebook verwijderen: wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:26

Nee ik doe niet mee, zie niet in waarom ik FB zou verwijderen.Privacy hebben we toch allang niet meer, op elke hoek v.d. straat hangen camera's, elke hacker kan in je P.C. inbreken en heeft al je gegevens.
Ze breken in op je internet bankieren enz,enz. Reclame krijg en zie je overal toch wel, als je ook maar op een site bent geweest krijg je gelijk reclame,ook hier op Bokt. Als ik iets over b.v. Feyenoord zeg op Bokt, heb ik gelijk een banner met reclame van de Feyenoord shop. Dus Nee ik verwijder mijn FB niet, alles wat ik erop zet mag iedereen weten,wat IK privé vind zet ik nergens op internet neer.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Facebook verwijderen: wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:32

Gohya : exactly my words!

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:32

Ik wilde het verwijderen maar het is gekoppeld aan mijn spotify, oeps :') Dan mag ik straks al mijn afspeellijsten weer maken, nou mij niet gezien. Heb nu gewoon al mijn vrienden verwijderd, zo veel mogelijk op privé heet en volg nu alleen nog wat paardenpagina's.
Laatst bijgewerkt door Corneeltje op 12-04-18 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:33

Nicolien schreef:
"Zolang je Instagram en whatsapp blijft gebruiken, krijgen ze nog steeds data van je, want die twee diensten zijn van Facebook. Maar een ander ding is de zogeheten Facebookpixel, een stukje code dat je op heel veel websites tegenkomt waarmee Facebook informatie verzamelt over je surfgedrag. Zelfs al heb je geen account, dan kan Facebook op basis van die pixel nog steeds een soort profiel van je opbouwen.''


Maar dan hangt er (vooralsnog) geen naam aan. Als ik lees dat bijna 50% van de Nederlandse zorgverzekeraars die FBpixel gebruikt dan blijf ik heel graag 'onder de radar' als ik bijvoorbeeld medische informatie ga zoeken waarvan mijn ziektekostenverzekeraar niet hoeft te weten dat ik dat doe.

Nicolien schreef:
Het hele bericht is hier te lezen:
https://www.ad.nl/digitaal/oke-ik-verwi ... g~adb21f69

<KNIP>

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:36

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen:

1: gegevens die je zelf plaatst (bijv Bokt posts, berichten op Facebook)
2: gegevens die van je verzameld worden (bijv je locatie, surfgedrag, etc)

Ik vind die dingen wel van een andere orde. Dat maakt de discussie in dit topic soms lastig. Ik heb vooral moeite met het 2e punt.

Voorbeeld van 1:

Alles wat ik op Bokt plaats, is openbaar. Ik kies er zelf voor om berichten te plaatsen. Daarvan weet je dat die inhoud dus ook door iedereen gezien én gebruikt kan worden. Hetzelfde geldt voor foto’s die ik zelf op Facebook zet. Da’s mijn eigen keuze.

Voorbeeld van 2:

Maar dat er zorgverzekeraars zijn die via een tracking pixel (voor mij onzichtbaar en dus zonder mijn bewuste toestemming) gegevens verzamelen en delen, dat vind ik erg kwalijk. Ik weet niet dat ze verzamelen, weet niet wat ze verzamelen én weet niet wat ze vervolgens met die gegevens doen. Hierin zit mijn zorg.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:38

leeslampje schreef:
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen:

1: gegevens die je zelf plaatst (bijv Bokt posts, berichten op Facebook)
2: gegevens die van je verzameld worden (bijv je locatie, surfgedrag, etc)

Ik vind die dingen wel van een andere orde. Dat maakt de discussie in dit topic soms lastig. Ik heb vooral moeite met het 2e punt.

Voorbeeld van 1:

Alles wat ik op Bokt plaats, is openbaar. Ik kies er zelf voor om berichten te plaatsen. Daarvan weet je dat die inhoud dus ook door iedereen gezien én gebruikt kan worden. Hetzelfde geldt voor foto’s die ik zelf op Facebook zet. Da’s mijn eigen keuze.

Voorbeeld van 2:

Maar dat er zorgverzekeraars zijn die via een tracking pixel (voor mij onzichtbaar en dus zonder mijn bewuste toestemming) gegevens verzamelen en delen, dat vind ik erg kwalijk. Ik weet niet dat ze verzamelen, weet niet wat ze verzamelen én weet niet wat ze vervolgens met die gegevens doen. Hierin zit mijn zorg.


+:)+ Dit dus.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:45

leeslampje schreef:
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen:

1: gegevens die je zelf plaatst (bijv Bokt posts, berichten op Facebook)
2: gegevens die van je verzameld worden (bijv je locatie, surfgedrag, etc)

Ik vind die dingen wel van een andere orde. Dat maakt de discussie in dit topic soms lastig. Ik heb vooral moeite met het 2e punt.

Voorbeeld van 1:

Alles wat ik op Bokt plaats, is openbaar. Ik kies er zelf voor om berichten te plaatsen. Daarvan weet je dat die inhoud dus ook door iedereen gezien én gebruikt kan worden. Hetzelfde geldt voor foto’s die ik zelf op Facebook zet. Da’s mijn eigen keuze.

Voorbeeld van 2:

Maar dat er zorgverzekeraars zijn die via een tracking pixel (voor mij onzichtbaar en dus zonder mijn bewuste toestemming) gegevens verzamelen en delen, dat vind ik erg kwalijk. Ik weet niet dat ze verzamelen, weet niet wat ze verzamelen én weet niet wat ze vervolgens met die gegevens doen. Hierin zit mijn zorg.


Als ze kunnen zien dat je op Bokt zit, kunnen ze er ook vanuit gaan dat je paardrijdt. Ook een risico volgens sommigen. Wie garandeert jou dat jouw Bokt gegevens niet ergens terecht komen? Legaal of illegaal? En als jij zaken opzoekt op internet, zadels, voer enz. echt alles kunnen ze gebruiken. Ik heb b.v. net een advertentie geopend van Agradi, geheid dat hier zometeen reclame over staat als ik een andere pagina open.
Heel veel mensen realiseren zich overigens niet dat foto's ook traceerbaar zijn. Er zijn heel veel handige mensen die door middel van foto-gegevens heel veel te weten komen over locaties e.d.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:52

Ik verwijder FB niet. Het is 1 van de sites waar ik zelf ook nog plezier bij heb.(hooguit een kwartier per dag) Dat ik in bestanden sta van supermarkten, verenigingen, banken, gemeente, rijksoverheidsinstellingen en ga zo maar door, heb ik weinig aan. Geen idee of zij wel zo voorzichtig zijn met mijn gegevens.
Nou, eigenlijk weet ik wel, dat het vaak genoeg gebeurt dat gegevens op straat liggen, een instantie gehackt wordt, of medewerker die niets te zoeken hebben gegevens in een opgeslagen dossier bekijken (is dat laatst niet met Samantha van de Plas gebeurt? ) Wel heb ik de handleiding die Radar gaf gevolgd, om in te zien welke apps me volgen. Dat viel reuze mee, in mijn geval was dat Samsung. Deze app heb ik prive gemaakt. Heb ooit naar een programma gekeken en daar bleek dat je een mobiel ook meer aan de ander , dan aan mezelf vertelt. Nu maar hopen dat die ander altijd integer is.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:54

Al jou berichten en foto's op Bokt vind je via Google, je foto's staan bij de afbeeldingen op Google.Typ je naam maar eens in en zie hoeveel er van jou tevoorschijn komt.
De media vind jou verhalen en foto's ook via Google! ik werd een keer gebelt door de media over een verhaal wat ik op Bokt had gezet.Ik dacht nog, hoe kunnen ze dat weten? zouden ze ook lid zijn van Bokt? nee dus,gewoon via Google.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Facebook verwijderen: wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:56

Google weet meer van ons dan wij zelf weten.
Ik heb nog steeds Facebook. En instagram en watsapp.
Ik was ook niet belangrijk genoeg voor camebridge.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Facebook verwijderen: wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:10

Ik snap de hele heisa niet echt.. als mensen hun FB willen verwijderen is dat toch hun goed recht? Waarom dan al die reacties van 'Google weet meer van je' en 'Het is een illusie, je hebt geen privacy meer'? :Y) Alsof we ons aan jullie moeten verantwoorden.. We weten allemaal dat websites gegevens verzamelen maar dat is van een hele andere orde dan Facebook.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:12

YellowCorn schreef:
Ik wilde het verwijderen maar het is gekoppeld aan mijn spotify, oeps :') Dan mag ik straks al mijn afspeellijsten weer maken, nou mij niet gezien. Heb nu gewoon al mijn vrienden verwijderd, zo veel mogelijk op privé heet en volg nu alleen nog wat paardenpagina's.

De helpdesk kan je helpen omzetten naar een gewone registratie (mailadres)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:29

Margee schreef:
_Dracarys schreef:
Ik heb die van mij al 3 maanden verwijderd. Heerlijk die rust :)


En nu zit je hier met een heleboel berichten en nog meer lezen.......
Raar dat mensen Facebook de schuld geven i.p.v. gewoon in de spiegel te kijken.


Ik heb Facebook verwijderd omdat ik er geen zin meer in had...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:45

De overheid zou het gebruik van cookies moeten verbieden dan zijn we al van een hoop gemieter af

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:07

gohya schreef:
Al jou berichten en foto's op Bokt vind je via Google, je foto's staan bij de afbeeldingen op Google.Typ je naam maar eens in en zie hoeveel er van jou tevoorschijn komt.
<KNIP>


Goeie! heb ik uit nieuwsgierigheid net geprobeerd. Viel me nog hartstikke mee:

Resultaat:
nul qua afbeeldingen;
1 correcte hit qua links;
Mwah.

Maar ik heb dan ook geen FB, geen Instagram. Ik heb geen mobiele devices (dus geen WhatsApp) op mijn naam staan. Geen Albert Heijn bonuskaart, geen Shellpas, geen Vakantieveilingen en Social deal, kijk geen televisie op een Smart TV die op mijn naam staat, geen online krant en/of andere media op mijn naam en doorkruis met de auto (met of zonder caravan) weliswaar snelwegen waar om de zoveel meter een camera het kenteken registreert, maar dat kenteken staat ook niet op mijn naam.

Ik heb trouwens niet de illusie dat ik onvindbaar ben. Maar het duurt wel effe wat langer lijkt het.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:11

Captain schreef:
Ik snap de hele heisa niet echt.. als mensen hun FB willen verwijderen is dat toch hun goed recht? Waarom dan al die reacties van 'Google weet meer van je' en 'Het is een illusie, je hebt geen privacy meer'? :Y) Alsof we ons aan jullie moeten verantwoorden.. We weten allemaal dat websites gegevens verzamelen maar dat is van een hele andere orde dan Facebook.

Wie zegt dat je je moet verantwoorden? Je kunt doen waar je zin in hebt, maar het is gewoon een feit dat met verwijderen van FB je echt niet meteen je privacy hebt beschermd. Mensen mogen dat toch ook uitspreken?
Wij hoeven toch ook geen verantwoording af te leggen waarom we wel genoegen nemen met Facebooks praktijken?
Een topic is gewoon een verzameling meningen en feiten, men hoeft het niet met elkaar eens te zijn en het is al helemaal niet persoonlijk.

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:42

Na maanden profiel gedeactiveerd te hebben, heb ik vandaag mijn profiel definitief verwijderd.
Het gaat mij niet om de zaken waardoor ze in opspraak komen/kwamen maar vanwege persoonlijke redenen. En daarbij irriteer(de) ik me rot aan al de ‘happy family stuff’
De een nog gelukkiger dan de ander :o
Heerlijk, veel minder prikkels en ik besteed mijn tijd liever anders, zoals weer beginnen met sporten :)
Laatst bijgewerkt door saskia23 op 12-04-18 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:43

Captain schreef:
Ik snap de hele heisa niet echt.. als mensen hun FB willen verwijderen is dat toch hun goed recht? Waarom dan al die reacties van 'Google weet meer van je' en 'Het is een illusie, je hebt geen privacy meer'? :Y) Alsof we ons aan jullie moeten verantwoorden.. We weten allemaal dat websites gegevens verzamelen maar dat is van een hele andere orde dan Facebook.

De hele kwestie gaat om privacy, en het is goed om re realiseren dat met het wegnemen van Fb je privacy niet opeens gewaarborgt blijft. Om dat te blijven beseffen.

Veel apps moet je zoveel voor toestaan dat ik daarover wel geirriteerd ben, maar ik wel graag toegang wil tot de informatie uit die app dat ik toch weer akkoord ga. Dat zou ik best wel anders willen zien. Ik ben best laat in de FB hype ingstapt omdat ik er recalcitrant van werd dat je je niet eens kon aanmelden op een carpool app zonder FB. Uiteindelijk toch om gegaan omdat je zoveel lastiger tot info komt.
Dat zouden we inderdaad eens niet zo moeten slikken, denk ik.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:45

Ik check regelmatig wat Google van me denkt, maar daar zit een behoorlijke hoeveelheid misinformatie tussen. Mijn privacy is sowieso redelijk beperkt, omdat ik voor mijn beroep in een openbaar register ben opgenomen en een redelijk unieke achternaam heb. Desalniettemin weet Google me toch niet in de goede woonplaats te zetten. Google heeft niet mijn correcte geboortedatum- en plaats, net zo min als Facebook. Facebook heeft zoveel uiteenlopende interesses van mij dat ik ze succes wens met hun personal profile van mij :))

Ik ben wel vrij consequent met de spelletjes en quizzen via FB: als ze persoonlijke data van me willen, dan doen we het dus niet Cambridge had mijn gegevens dus ook niet. En nee, geen enkele app krijgt toegang tot mijn contacten, behalve mijn telefoon. Beetje lastig met Whatsapp, want je moet iedereen met wie je wil appen apart toevoegen, maar dat vind ik het wel waard.

FB is voor mij heel waardevol in het onderhouden van contacten met mensen 'van vroeger', die ik in het dagelijks leven niet meer tegenkom maar waar ik wel een deel van mijn leven heb gedeeld. Ik heb op verschillende plekken in het land gewoond en stomweg niet de tijd om met iedereen fysiek tijd door te brengen. FB is dan een prachtige second best. Dus nee, ik ga FB er niet uitgooien.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:50

Over veertien dagen is mijn account definitief verwijderd. Denk dat ik veel tijd over ga hebben.

Het is leven en laat leven, snap dat anderen hun account wel houden. Het is een hele discussie maar voor mij telt uiteindelijk mijn onderbuikgevoel.

Ghostery, Duck duck go, signal zijn vervolg stappen voor mij.

Nee je kunt niet voorkomen dat er aan data mining wordt gedaan. Maar een beetje meer opletten kan geen kwaad, en ik vind het goed dat er nu voor het eerst sinds jaren weer discussie is over privacy.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:53

F_Orumster schreef:
YellowCorn schreef:
Ik wilde het verwijderen maar het is gekoppeld aan mijn spotify, oeps :') Dan mag ik straks al mijn afspeellijsten weer maken, nou mij niet gezien. Heb nu gewoon al mijn vrienden verwijderd, zo veel mogelijk op privé heet en volg nu alleen nog wat paardenpagina's.

De helpdesk kan je helpen omzetten naar een gewone registratie (mailadres)


Dat werkt niet zo. Je zult je account moeten opzeggen en een nieuwe aanmaken. Het is niet mogelijk om een Spotify account dat is aangemaakt met Facebook los te koppelen.